AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Del Skrevet 31. juli 2022 Hvor mye sparer du til barna i mnd? hvorfor det beløpet? Er pengene øremerket til et formål? Sparer du i ditt eget eller barnas navn? Hvordan sparer du? Anonymkode: 7ee30...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye sparer du til barna i mnd? hvorfor det beløpet? Er pengene øremerket til et formål? Sparer du i ditt eget eller barnas navn? Hvordan sparer du? Anonymkode: 7ee30...b55 Sparer barnetrygden, er alene så den er ca 2000. Har gjort det i 7 år, pluss 500kr i fond i barnets navn.. har gjort i 6 år. Det er tenkt til kjøp av bolig. Anonymkode: 9979b...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Del Skrevet 31. juli 2022 Jeg kan begynne med oss da.. -Jeg sparer 1300 kr i mnd pr barn. -Jeg har valgt det beløpet fordi den summen kan være en hjelp for dem. Jeg håper beløpet vil vokse til 4-600 000 i løpet av 20 år i fond. Samtidig så er de nødt tiø å spare selv også.. Den summen er jo ikke stor nok til å være en hvilepute. - summen er øremerket egenkapital til bolig - Jeg sparer i mitt navn, barna får ikke pengene før de skal kjøpe bolig. - Sparer i globalt aksjefond Anonymkode: 7ee30...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Del Skrevet 31. juli 2022 Sparer ingenting til barna, de sparer selv det de får i pengegaver til bursdager og jul. Penger vokser mer i bolig/aksjefond enn på sparekonto, så vi voksne setter heller pengene våre der. Når tiden er moden for barna å investere i egen bolig, kommer vi til å gi dem et betydelig beløp som er øremerket bolig. Vinn vinn for hele familiens økonomi. Anonymkode: 63c0d...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Del Skrevet 31. juli 2022 500kr hver bursdag i fond. Hvorfor det ble den summen vet jeg ikke, men har vært slik siden første året. Sparer i mitt navn, men har nedskrevet at de er øremerket egenkapital til barna når de skal kjøpe bolig. «sparer» også barnetrygda. I den form at de blir satt på egen konto merket med barnas navn. Og de er øremerket utstyr og andre ting barna trenger. Hvis det er mer igjen av dette når barna fyller 18 år så må vi ta stilling til hva vi skal gjøre med det når den tid nærmer seg. Anonymkode: 8fb97...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sparer ingenting til barna, de sparer selv det de får i pengegaver til bursdager og jul. Penger vokser mer i bolig/aksjefond enn på sparekonto, så vi voksne setter heller pengene våre der. Når tiden er moden for barna å investere i egen bolig, kommer vi til å gi dem et betydelig beløp som er øremerket bolig. Vinn vinn for hele familiens økonomi. Anonymkode: 63c0d...c24 Hvem sier at man må spare i banken for å spare til barna? Anonymkode: 7ee30...b55 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Del Skrevet 31. juli 2022 3000 i mnd. Den summen fordi det er det jeg har råd til. Anonymkode: 0803c...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Del Skrevet 31. juli 2022 Ikke noe særlig. Barnet har 320k (innskudd på fond og aksjer). Hun vil få tilgang på pengene når nødvendig. Pengene står i mitt navn så ingen fare for at hun får sløse de bort. Enebarn så ingen tvist ved evt arv om det kommer først. Anonymkode: 8e402...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 3000 i mnd. Den summen fordi det er det jeg har råd til. Anonymkode: 0803c...6a5 Sparer du også til egen pensjon? Jeg har også råd til å spare 3000 i mnd pr barn, men synes egentlig det holder med 1300. De må spare og jobbe selv. Anonymkode: 7ee30...b55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Del Skrevet 31. juli 2022 Sparer 1200 per barn per måned (har to barn). Pengene står i fond, i mitt navn. Ikke øremerket annet enn med sunn fornuft tilpasset livet de velger som unge voksne. Sparer til egen pensjon utenom, det varerierer fra måned til måned, men sjelden under 1000. Har for tiden mesteparten i aksjer (ja, det er en risiko) og noe på sparekonto. Anonymkode: b10be...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Del Skrevet 31. juli 2022 1000 i måneden i fond i mitt navn. Litt tilfeldig at det ble det beløpet, barnetrygden var rett under da vi begynte sparing for eldste så rundet bare opp til rund sum. Pengene kommer nok til å gå til førerkort og bidrag til egenkapital. Anonymkode: e469b...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Del Skrevet 31. juli 2022 (endret) Mener du at foreldre er pliktig til å spare til egenkapital til barna sine?🧐 Hva med å heller lære barna å spare selv, slik at de faktisk skjønner at man må jobbe og spare for å kjøpe seg bolig/andre ting de ønsker seg? Tror det er en hvilepute for mange unge dersom de vet at egenkapitalen er det foreldrene som sponser. Anonymkode: a2a7c...d69 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 3. august 2022 av Perelandra 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mener du at foreldre er pliktig til å spare til egenkapital til barna sine?🧐 Hva med å heller lære barna å spare selv, slik at de faktisk skjønner at man må jobbe og spare for å kjøpe seg bolig/andre ting de ønsker seg? Tror det er en hvilepute for mange unge dersom de vet at egenkapitalen er det foreldrene som sponser. Anonymkode: a2a7c...d69 Nei, det har jeg aldri sagt. Men å spare 9000,- øremerket bolig er faktisk bare komisk. Anonymkode: 5cba0...274 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Del Skrevet 31. juli 2022 Sparer ingenting til dem, enn så lenge. Kun pengegaver de selv har fått, så klart. Vi fokuserer på å opparbeide oss en god økonomi med lite lån, slik at vi selv har rom i økonomien til å hjelpe dem der det trengs senere. Men planen er at de etter hvert skal få mulighet til å begynne å tjene litt lommepenger ved hjelp av diverse oppgaver i hjemmet, og disse pengene vil vi oppmuntre dem til å i alle fall delvis spare. Barna er 6 og 4 år nå. Anonymkode: 7c526...d05 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 31. juli 2022 #15 Del Skrevet 31. juli 2022 Sparer ikke til barna øremerket. Sparer pt 7.000 kr/mnd I fond og 10.000 kr/mnd I bank. Fondet røres ikke, mens bankinskuddet chunkes inn på boliglånet en gang i året bortsett fra det som har måttet gå til feks ny bil eller større oppussing etc. I tillegg betaler vi ekstra på boliglånet hver måned. Har ikke oppjustert forbruket etterhvert som jeg har gått opp i lønn, så det var betydelig mindre sparing før altså. Og det ene året hadde jeg plutselig mer på sparekontoen enn restgjelden på studielånet, så selvom studielånet er det siste man skal betale så nullet jeg det ut så jeg ikke hadde annen gjeld enn boliglånet... Barnetrygden er familiens feriepenger og brukes på sommerferie 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det har jeg aldri sagt. Men å spare 9000,- øremerket bolig er faktisk bare komisk. Anonymkode: 5cba0...274 Jeg sparer absolutt ingenting øremerket barn eller egenkapital. Når mine barn skal inn på boligmarkedet vil jeg likevel kunne hjelpe dem med noen hundretusener hver. Ser egentlig ikke det komiske, i og med at når alt kommer til alt er penger penger, og hva foreldre har øremerket til slikt har lite å si for hva de har anledning til å hjelpe med til syvende og sist, eller ikke. Det er ikke noe selvfølgelig å få hjelp til egenkapital heller. Bør ikke være det. Anonymkode: 6e980...177 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Del Skrevet 31. juli 2022 Sparer 500 pr mnd. Ett barn. Pengene er tenkt til konfirmasjon og sertifikatet. Er 100% alenemor som dessverre ble syk og ufør,så blir ikke flere tusen her til boligformål dessverre. Anonymkode: 1f05a...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Del Skrevet 31. juli 2022 Sparer ikke fast, men setter av penger i fond når jeg har mulighet. Det er penger de får når de skal kjøpe bolig og/eller studere. Vi prioriterer å spare til større bolig i første omgang. Anonymkode: c996a...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 31. juli 2022 #19 Del Skrevet 31. juli 2022 Kjøper fondsandeler for 1000,- hver måned, til hvert av barna. Dette var det minste beløpet som gikk an å tegne fast spareavtale på. Indexfond. Spart siden fødsel. Sparer i mitt navn. I tillegg sparer jeg i ulike fond til meg selv. Tanken var at barna skulle ha hvert sitt fond, og at de skulle få verdien av fondet sitt når de skulle studere eller kjøpe bolig. I ettertid har det blitt mer som generell sparing, og så vil vi gi en lik sum penger til hvert av barna, uavhengig av verdien av akkurat sitt fond. Har ikke solgt noen fondsandeler ennå, for hittil har vi ikke behøvd det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Del Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Mener du at foreldre er pliktig til å spare til egenkapital til barna sine?🧐 Hva med å heller lære barna å spare selv, slik at de faktisk skjønner at man må jobbe og spare for å kjøpe seg bolig/andre ting de ønsker seg? Tror det er en hvilepute for mange unge dersom de vet at egenkapitalen er det foreldrene som sponser. Anonymkode: a2a7c...d69 Disse pengene er hemmelige. De vil ikke få vite om dem og skaø være en overaskelse når tiden kommer for boligkjøp og jeg har sett at de har spart selv. jeg sparer også gavepenger. Min mor gir dem 3000 kr hver jul og bursdag. Disse pengene får de når de er 18 TS Anonymkode: 7ee30...b55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå