AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er i et forhold/samboerskap med en person som jeg opplever driver med psykisk vold overfor meg. Jeg kan legge med noen eksempler. Her om dagen skulle jeg reise til familien min i Rogaland, og da nektet han meg i og dra fordi jeg absolutt skulle hjelpe han med noe. Jeg vet at jeg hadde lovet han det, men det så ut som han fikk noen andre til å ordne det for seg, og da når jeg oppdaget det, spurte jeg han fint om å dra, og fikk tilbake 18 meldinger ca på at jeg ikke skulle dra, og at det passet dårlig, så jeg ble igjen. Han klikket fullstendig med sinne. Det andre er at dersom han våkner på morgen og det er litt rotete, så er han den første personen til å rope «jeg må ut herfra. Se hvordan det ser ut her. Du har ikke ryddet noen ting». Da våkner jeg umiddelbart og rydder, og dropper til og med alt annet for å rydde. Alt dette for å roe ned hans nerver. Han gjør forresten ikke noen ting av husarbeid. Han hater husarbeid. Jeg passer alltid på hjemmet vårt er ryddig, men vi begge to studerer, og det er ikke så lett å studere, gjøre husarbeid og lage mat på egenhånd uten noe hjelp. Jeg er alene om ting hjemme. Det tredje er at han ofte snakker ned på familien min. Jeg skulle ta medisinene mine i dag, også ba han meg om å kutte opp pillen min fordi han mener at dosen jeg tar er for høy, selv om den skrevet ut av en lege, min fastlege. Da jeg sa at jeg ville ta den dosen, ropte han at jeg er like ubrukelig som mine foreldre, og at jeg er ubrukelig til alt sammen. Jeg har så mange eksempler på ting, men jeg er så forsiktig med å skrive det her i frykt for å bli identifisert. Jeg har ikke sagt noe til noen angående dette; ikke min fastlege en gang. Det er ikke slik at livet mitt står i fare, da han aldri har utøvd vold mot meg, men han spiller alltid på samvittighet, og legger skylden på meg for alt. Jeg går mye rundt med dårlig samvittighet, skam og skyldfølelse. Senest i går kom han med innspill som tok meg helt i kjelleren. Jeg har vært inne siden i går, og har ikke hatt selvtillit til å gå ut døren en gang. Hvordan kan man leve slik😭 Anonymkode: dcef4...aa8 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Run Forrest, ruuuun!!!!!! Anonymkode: d6238...f81 3 4
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 Uavhengig av om det er psykisk vold eller ikke, bør du gjøre det slutt med han. Han bryter deg ned. Det trenger ikke å være vold for å gjøre det slutt. Det holder å ikke ville mer. 9 3
Entern Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Uavhengig av om det er psykisk vold eller ikke, bør du gjøre det slutt med han. Han bryter deg ned. Det trenger ikke å være vold for å gjøre det slutt. Det holder å ikke ville mer. Jepp. 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er i et forhold/samboerskap med en person som jeg opplever driver med psykisk vold overfor meg. Jeg kan legge med noen eksempler. Her om dagen skulle jeg reise til familien min i Rogaland, og da nektet han meg i og dra fordi jeg absolutt skulle hjelpe han med noe. Jeg vet at jeg hadde lovet han det, men det så ut som han fikk noen andre til å ordne det for seg, og da når jeg oppdaget det, spurte jeg han fint om å dra, og fikk tilbake 18 meldinger ca på at jeg ikke skulle dra, og at det passet dårlig, så jeg ble igjen. Han klikket fullstendig med sinne. Det andre er at dersom han våkner på morgen og det er litt rotete, så er han den første personen til å rope «jeg må ut herfra. Se hvordan det ser ut her. Du har ikke ryddet noen ting». Da våkner jeg umiddelbart og rydder, og dropper til og med alt annet for å rydde. Alt dette for å roe ned hans nerver. Han gjør forresten ikke noen ting av husarbeid. Han hater husarbeid. Jeg passer alltid på hjemmet vårt er ryddig, men vi begge to studerer, og det er ikke så lett å studere, gjøre husarbeid og lage mat på egenhånd uten noe hjelp. Jeg er alene om ting hjemme. Det tredje er at han ofte snakker ned på familien min. Jeg skulle ta medisinene mine i dag, også ba han meg om å kutte opp pillen min fordi han mener at dosen jeg tar er for høy, selv om den skrevet ut av en lege, min fastlege. Da jeg sa at jeg ville ta den dosen, ropte han at jeg er like ubrukelig som mine foreldre, og at jeg er ubrukelig til alt sammen. Jeg har så mange eksempler på ting, men jeg er så forsiktig med å skrive det her i frykt for å bli identifisert. Jeg har ikke sagt noe til noen angående dette; ikke min fastlege en gang. Det er ikke slik at livet mitt står i fare, da han aldri har utøvd vold mot meg, men han spiller alltid på samvittighet, og legger skylden på meg for alt. Jeg går mye rundt med dårlig samvittighet, skam og skyldfølelse. Senest i går kom han med innspill som tok meg helt i kjelleren. Jeg har vært inne siden i går, og har ikke hatt selvtillit til å gå ut døren en gang. Hvordan kan man leve slik😭 Anonymkode: dcef4...aa8 Hva med å slutte å være redd for hans nerver og hans sinne? Prøv det ut å se hva som skjer, da vet du fort hvor du har han. Han manipulerer deg til å gjøre alt for han ved dette spillet sitt. Han jeg ennå er sammen med begynte slik og jeg var som deg. En dag så tenkte jeg å prøve ut dette. De verste stormene i hans sinne så stakk han bare ut døra. Hvis han prøvde å beskylde meg for noe så godt jeg meg til gjentagelse av hva jeg nettopp hadde sagt. Han kunne godt begynne med noe som var mange uker tidligere om jeg tok opp noe med han. Da bare lo jeg av han å svarte at om det var så viktig så fikk han ta det opp der og da, nå snakker vi om det her. Den trassen han viste begynte med tiden å dabbe av, så sa han selv at han måtte ikke gjøre sånt lengre for det fungerer jo ikke. Han drev også med at tilgivelse var nedre enn tillatelse, men jeg lot han ikke slippe fra en eneste gang så forsto han at det ikke er sånn det fungerer. Ikke at han må ha min tillatelse, men å aldri holde en avtale fordi det dukker opp noe mer spennende også ikke si ifra, fungerer dårlig. Det tok oss 3 år å plukke av manipulerende adferd opplært fra hans barndom. Anonymkode: 351b6...dcc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva med å slutte å være redd for hans nerver og hans sinne? Prøv det ut å se hva som skjer, da vet du fort hvor du har han. Han manipulerer deg til å gjøre alt for han ved dette spillet sitt. Han jeg ennå er sammen med begynte slik og jeg var som deg. En dag så tenkte jeg å prøve ut dette. De verste stormene i hans sinne så stakk han bare ut døra. Hvis han prøvde å beskylde meg for noe så godt jeg meg til gjentagelse av hva jeg nettopp hadde sagt. Han kunne godt begynne med noe som var mange uker tidligere om jeg tok opp noe med han. Da bare lo jeg av han å svarte at om det var så viktig så fikk han ta det opp der og da, nå snakker vi om det her. Den trassen han viste begynte med tiden å dabbe av, så sa han selv at han måtte ikke gjøre sånt lengre for det fungerer jo ikke. Han drev også med at tilgivelse var nedre enn tillatelse, men jeg lot han ikke slippe fra en eneste gang så forsto han at det ikke er sånn det fungerer. Ikke at han må ha min tillatelse, men å aldri holde en avtale fordi det dukker opp noe mer spennende også ikke si ifra, fungerer dårlig. Det tok oss 3 år å plukke av manipulerende adferd opplært fra hans barndom. Anonymkode: 351b6...dcc Huff, skal ikke være nødvendig for en partner å gjøre det der. Jeg prøvde med min eks, og slet meg helt ut og fikk en depresjon. Anonymkode: 2e74e...aa0 5 1
AprilLudgate Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Først: Sørg for å bruke prevensjon så du ALDRI risikerer å bli gravid med denne mannen. Så: Tenk gjennom hva du absolutt må ha med deg fra felles bolig. Dra hjem til foreldrene dine og bare legg alle kort på bordet. Ikke skam deg, si du trenger hjelp til å få flyttet. Til ham lyver du og sier en bestemor ble akutt syk eller noe og du måtte dra med en gang blabla. Så henter du tingene du MÅ ha når du vet han ikke er hjemme. Og får deg hemmelig adresse. Har du obligatorisk oppmøte på studiene? 3 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 DundreMilfin skrev (1 time siden): Først: Sørg for å bruke prevensjon så du ALDRI risikerer å bli gravid med denne mannen. Så: Tenk gjennom hva du absolutt må ha med deg fra felles bolig. Dra hjem til foreldrene dine og bare legg alle kort på bordet. Ikke skam deg, si du trenger hjelp til å få flyttet. Til ham lyver du og sier en bestemor ble akutt syk eller noe og du måtte dra med en gang blabla. Så henter du tingene du MÅ ha når du vet han ikke er hjemme. Og får deg hemmelig adresse. Har du obligatorisk oppmøte på studiene? Tusen takk for så fine tips. Dere står virkelig i solidaritet med meg. Jeg har ikke obligatorisk oppmøte riktig enda. Foreldrene mine er på ferie akkurat nå, og han vet at jeg er alene og litt sårbar akkurat nå. Nå har det kommet til det punktet der jeg nesten ikke tør å ta opp telefonen mer, fordi jeg aldri vet hva slags humør han er i, og at jeg aldri vet hvordan han vil påvirke dagen min mer Anonymkode: dcef4...aa8 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 Ufyselig fyr, kom deg unna! Anonymkode: f7bcc...9b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 Gindrig skrev (1 minutt siden): Sett grenser. Vær ærlig. Hold det du lover. Ikke lov ting du ikke vil holde. Skjønner ikke kommentaren din? Anonymkode: dcef4...aa8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 Gindrig skrev (1 minutt siden): Sett grenser. Vær ærlig. Hold det du lover. Ikke lov ting du ikke vil holde. Det er virkelig ikke noen ting i dette forholdet jeg kan endre på, fordi jeg retter opp i hver minste feil jeg gjør. Dessverre er jeg alene om ting. Har alltid tenkt at et forhold er 50/50, og at det skjer ting i livet som depresjoner og at man må bære den andre personen opp, men i dette tilfelle er det jeg som går rundt og ikke fåe sove, går med skam, skyld og dritt samvittighet uten grunn Anonymkode: dcef4...aa8 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke kommentaren din? Anonymkode: dcef4...aa8 Han prøver seg på "guilt tripping". Det er bare å ignorere. Anonymkode: 8ebdd...183 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 uff dette ødelegger deg jo, ser du ikke det selv. du må komme deg vekk fra denne fyren. Anonymkode: 1d1cd...0c1 1
AprilLudgate Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for så fine tips. Dere står virkelig i solidaritet med meg. Jeg har ikke obligatorisk oppmøte riktig enda. Foreldrene mine er på ferie akkurat nå, og han vet at jeg er alene og litt sårbar akkurat nå. Nå har det kommet til det punktet der jeg nesten ikke tør å ta opp telefonen mer, fordi jeg aldri vet hva slags humør han er i, og at jeg aldri vet hvordan han vil påvirke dagen min mer Anonymkode: dcef4...aa8 Har du ei venninne du kan snakke med? Altså, du er nå i en posisjon hvor du faktisk har all mulighet til å komme deg bort. Dere har ikke barn sammen, og du studerer - så det vil være mulig å flytte dersom han plager deg. Hvor lenge er foreldrene dine på ferie? 1
Gjest fransine Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er virkelig ikke noen ting i dette forholdet jeg kan endre på, fordi jeg retter opp i hver minste feil jeg gjør. Dessverre er jeg alene om ting. Har alltid tenkt at et forhold er 50/50, og at det skjer ting i livet som depresjoner og at man må bære den andre personen opp, men i dette tilfelle er det jeg som går rundt og ikke fåe sove, går med skam, skyld og dritt samvittighet uten grunn Anonymkode: dcef4...aa8 Jo du kan endre på hvordan du forholder deg til han. Du skal ikke gå rundt og føle at du skal rette opp i hver ting du gjør. Han har fullstendig kontroll over deg, og han bruker sinnet sitt for å ha denne kontrollen. Du kan sette ned foten og forklare tydelig for han at du finner deg ikke i sånn oppførsel fra han, fortsetter han med det så forlater du han kan du si til han. Du har ingen grunn til å føle skyld og skam. Men det er du som sitter med nøkkelen til å endre hvordan du samhandler med han. Man kan kun endre seg selv, ikke partneren sin.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i et forhold/samboerskap med en person som jeg opplever driver med psykisk vold overfor meg. Jeg kan legge med noen eksempler. Her om dagen skulle jeg reise til familien min i Rogaland, og da nektet han meg i og dra fordi jeg absolutt skulle hjelpe han med noe. Jeg vet at jeg hadde lovet han det, men det så ut som han fikk noen andre til å ordne det for seg, og da når jeg oppdaget det, spurte jeg han fint om å dra, og fikk tilbake 18 meldinger ca på at jeg ikke skulle dra, og at det passet dårlig, så jeg ble igjen. Han klikket fullstendig med sinne. Det andre er at dersom han våkner på morgen og det er litt rotete, så er han den første personen til å rope «jeg må ut herfra. Se hvordan det ser ut her. Du har ikke ryddet noen ting». Da våkner jeg umiddelbart og rydder, og dropper til og med alt annet for å rydde. Alt dette for å roe ned hans nerver. Han gjør forresten ikke noen ting av husarbeid. Han hater husarbeid. Jeg passer alltid på hjemmet vårt er ryddig, men vi begge to studerer, og det er ikke så lett å studere, gjøre husarbeid og lage mat på egenhånd uten noe hjelp. Jeg er alene om ting hjemme. Det tredje er at han ofte snakker ned på familien min. Jeg skulle ta medisinene mine i dag, også ba han meg om å kutte opp pillen min fordi han mener at dosen jeg tar er for høy, selv om den skrevet ut av en lege, min fastlege. Da jeg sa at jeg ville ta den dosen, ropte han at jeg er like ubrukelig som mine foreldre, og at jeg er ubrukelig til alt sammen. Jeg har så mange eksempler på ting, men jeg er så forsiktig med å skrive det her i frykt for å bli identifisert. Jeg har ikke sagt noe til noen angående dette; ikke min fastlege en gang. Det er ikke slik at livet mitt står i fare, da han aldri har utøvd vold mot meg, men han spiller alltid på samvittighet, og legger skylden på meg for alt. Jeg går mye rundt med dårlig samvittighet, skam og skyldfølelse. Senest i går kom han med innspill som tok meg helt i kjelleren. Jeg har vært inne siden i går, og har ikke hatt selvtillit til å gå ut døren en gang. Hvordan kan man leve slik😭 Anonymkode: dcef4...aa8 Du trenger ikke å være utsatt for psykisk vold for å avslutte ett forhold. Spørsmålene bør heller være, har du det bra i dette forholdet og er det levedyktig på sikt, elsker du han? Anonymkode: f7249...d39
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 Hvorfor i alle dager er du fortsatt sammen med ham? Og hvorfor finner du deg i å bli behandlet sånn? Anonymkode: 38162...18b 1
Diezel Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): begynner å bli lei av at kvinner skal kalle alt mulig smting for psykisk, fysisk vold, gaslightning eller telekinesisk vold ( vist du ikke kan lese tankene hennes) dere må slutte å sette dere selv i offer posisjonen, du er IKKE, jeg gjentar IKKE et offer Anonymkode: ab50c...f38 Det er vold. Bare fordi det er mange som opplever det (og det er mange) er er det ikke greit. er vel kanskje litt sånn som metoo - vi har fått et språk og åpenhet og lov til å sette ord på oppførsel som rett og slett ikke er greit - og da bruker vi språket 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #19 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): begynner å bli lei av at kvinner skal kalle alt mulig smting for psykisk, fysisk vold, gaslightning eller telekinesisk vold ( vist du ikke kan lese tankene hennes) dere må slutte å sette dere selv i offer posisjonen, du er IKKE, jeg gjentar IKKE et offer Anonymkode: ab50c...f38 Ja, huff, de kvinnene. https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ Anonymkode: e1c85...99e 3
Blåjojo Skrevet 1. august 2022 #20 Skrevet 1. august 2022 Du bør bare komme deg bort fra han. Var i et sånt forhold for noen år siden, og har aldri angret på at jeg avsluttet det. Når menn tror at de kan brøle ut ordrer til kvinner for å få viljen sin, så blir de i mine øyne bare stusslig og små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå