Gå til innhold

Du var ufør, men kom deg tilbake til arbeidslivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du lyst til å dele erfaringer?

Er ufør på andre året, og er ganske lei av det.
Jeg ble ufør fordi jeg var veldig dårlig, og har vært det i mange år.

«Komisk» nok ble jeg en del bedre etter jeg slapp stress med NAV og inntekt. Er også satt på riktige medisiner.

Jeg har bipolar og ptsd, nå er det mest bipolariteten som gir mest utslag.

Men jeg vil i jobb, jeg vil forsørge meg selv, jeg vil ha noe som er mitt, tjene mine egne penger, sikte litt høyere.

Hva har dere andre gjort? Hvordan har dere «fått det til»?

Anonymkode: e9460...364

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å søke jobber. 

Skjønner ikke at du ønsker det, men opp til deg selvfølgelig.

Anonymkode: 41a21...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle jeg ikke ønske det?

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 100% ufør i 10 år. Bipolar og ptsd. Livet bestod av tvangsinnleggelser og psykologtimer. For noen år siden bestemte jeg meg for å prøve. Jeg søkte jobb som erfaringskonsulent og jobber nå i psykiatrien i en 50% stilling. Det gir livet så utrolig mye mer mening å ha en jobb ❤️ Har du vurdert erfaringskonsulent?

Anonymkode: bc20e...19a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde eupf og ptsd, fri for begge diagnosene nå. For meg handlet det om å ta utfordringene etterhvert som de kom,.mestre en ting, før jeg gikk videre til neste  ikke hoppe i for mye om gangen. Idag jobber jeg som sykepleier, da jeg var på det sykeste klarte jeg ikke sitte 3 timer i uken på.et sykehjem som besøksvenn engang.  

Mestre, steg for steg, ikke alt på en gang. Begynn f eks med frivillig arbeid, og nårndubser du mestrer det stabilt, begynn med en liten stilling og øk etterhvert, så kan du evt ta utdanning.

Anonymkode: 831a2...21d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dust.

Anonymkode: 529d5...d6a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme, ble bedre etter at jeg ble ufør og ferdig med stress med nav og dårlig økonomi. Kunne bruke tid og penger på og bli frisk, istedenfor og sitte på meningsløse kurs og ikke ha råd til behandlinger som hjalp. 
Jobber mellom 40- 70% avhengig av formen. Tok kontakt med en gammel arbeidsgiver og fortalte om situasjonen og ba om en sjanse. Startet smått, og jobbet mer etterhvert. Har du noen kontakter eller tidligere arbeidsgivere du kan høre med? Ellers er det jo bare og søke. Ha tålmodighet, ingen hemmelighet at vi ikke står øverst på ønskelista til arbeidsgivere. Det positive er jo at det er arbeidsmangel i en del yrker nå. 

Anonymkode: 861e4...02e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å studere deltid. (Ufør etter ulykke).

Jeg elsket å være i praksis! Det gjorde underverker for kropp og sinn å jobbe igjen. Studerte innen et yrke jeg kan fungere med skadene mine. Fikk fulltidsjobb. Alt ordnet jeg selv.

Anonymkode: e1e07...d34

AnonymBruker
Skrevet

Ah, ønsker å bli uføre da det er stress med nav og AAP. Samtidig vil jeg jobbe, men trenger tid til å komme meg dit. Noe nav ikke forstår. 

Anonymkode: 56c51...ac5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

«Komisk» nok ble jeg en del bedre etter jeg slapp stress med NAV og inntekt. Er også satt på riktige medisiner.

Men jeg vil i jobb, jeg vil forsørge meg selv, jeg vil ha noe som er mitt, tjene mine egne penger, sikte litt høyere.

Det å være uføretrygdet er vel ingen livstidsdom.  Hvis du vil prøve å jobbe, er det bare å søke. Du kan jo prøve deltid først, og så øke etterhvert. 

Anonymkode: d178a...529

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg var sykemeldt 100% pga psykiske utfordringer, så gikk jeg videre på aap et år. Så var borte fra arbeidslivet i 2 år, mange mente jeg burde bli ufør og at jeg burde begynne på antidepressiva. 

En dag bestemte jeg meg bare for å fungere eller "fake it till you make it" var det jeg sa til meg selv. Så begynte jeg smått å jobbe som vikar her og der. Det var skikkelig hardt med en gang, men fant etter hvert ut hvilke yrke jeg fungerte best i og landet der. 

Har nå jobbet som renholder i 8 år. 

Min psykiske helse gikk på familiære problemer og ptsd. Jeg kuttet ut familien som ga meg flere utfordringer enn jeg trengte. Men det å flytte til en ny by, og å begynne på nytt, det hjalp mest. 

Anonymkode: 0fa9e...7f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...