Gå til innhold

Spin off fra «Han elsker meg..»-tråden: Finnes det dominante «alfamenn» som ikke er egoistiske og/eller narsissistiske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det jo seg slik at menn med (varierende grad av) narsissistiske trekk søker mot lederstillinger, og at disse mennene oftere får gjennomslag på jobbintervjuer (i følge doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen BI, Christian Enger Gimsø). 

En del av disse sjefene er jo såkalte «alfahanner», som har en utstråling av makt, status, styrke og dominanse. Det finnes så klart «alfamenn» som ikke er sjefer også, men de er i alle fall sterkt representert i lederstillinger. 😎

Grunnen til at jeg velger å tegne et bilde av «alfamannen» ved å vise til sjefsrollen i arbeidslivet, er at det er denne typen menn jeg sikter til, og ikke såkalte «alfamenn» som er voldelige, kriminelle eller brutuser som gjerne går under kategorien «bad guys». 

En del kvinner tenner jo på «alfahanner», og noen av dere er nok sikkert også sammen med slike menn. Hvordan er deres mann (eller deres ekser) på hjemmebane og i romantiske relasjoner? 👩🏻❤️💋👨🏻

Har de fremtredende egoistiske og narsissistiske trekk, eller er de «myke» og omsorgsfulle, og prioriterer dere høyt og likebehandler dere? Er de kjærlige, rause, kommuniserer godt, er oppriktige og sier unnskyld (og mener det) når det er på sin plass? Er det en sunn balanse i forholdet? Altså, behandler de dere like bra som de «gode og snille ikke-alfamennene», eller er de mest opptatt av seg og sine egne behov?

Hvordan er sexen med disse mennene? Er de (fortrinnsvis) dominante i sengen også? Fungerer det bra for deg/dere?

Det jeg lurer på er egentlig om det finnes «pakkeløsninger» der ute, hvor mannen både innehar egenskapene og utstrålingen til en dominant «alfahann», men uten å være egoistisk, narsissistisk eller på andre måter behandler partneren sin på en usunn måte? 🤔

Nå hørtes jo dette kanskje veldig overfladisk ut, men man drømmer jo gjerne om å finne en partner man matcher med seksuelt, men som man kan ha det godt med utenom sexen også, uansett hvilke preferanser og tenningsmønstre man har. Jeg ønsker meg en «alfahann» som behandler meg godt, er litt (naturlig) dominant i sengen og elsker meg ubetinget. ♥️ Helst en som også liker kos og massasje og som jeg kan sovne i armkroken til. Finnes det slike menn der ute? 😇

Anonymkode: 30d2f...add

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. De som fungerer mer som ‘lederhann’ med fokus på å ivareta flokken sin. Dominante menn i en bdsm-sammenheng har mye kjærlighet og omtanke for kvinnen i sitt liv, ønsker at hun skal blomstre og ha det bra under hans vinger.

Alt for mange som egentlig er drittsekker liker å bruke alfahann stempelet om seg selv, som skalkeskjul for møkkaoppførselen sin. 

Å vite hvem som er hva og sile ut er ikke bare enkelt når en leter etter første typen, men de finnes helt klart der ute. Har vært heldig og funnet min :) 

Legg godt merke til hvordan de snakker om seg selv, og hvordan de behandler mennesker rundt seg. Får du en dårlig magefølelse, så lytt til den.

Anonymkode: 4c3af...d49

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har det jo seg slik at menn med (varierende grad av) narsissistiske trekk søker mot lederstillinger, og at disse mennene oftere får gjennomslag på jobbintervjuer (i følge doktorgradsstipendiat ved Handelshøyskolen BI, Christian Enger Gimsø). 

En del av disse sjefene er jo såkalte «alfahanner», som har en utstråling av makt, status, styrke og dominanse. Det finnes så klart «alfamenn» som ikke er sjefer også, men de er i alle fall sterkt representert i lederstillinger. 😎

Grunnen til at jeg velger å tegne et bilde av «alfamannen» ved å vise til sjefsrollen i arbeidslivet, er at det er denne typen menn jeg sikter til, og ikke såkalte «alfamenn» som er voldelige, kriminelle eller brutuser som gjerne går under kategorien «bad guys». 

En del kvinner tenner jo på «alfahanner», og noen av dere er nok sikkert også sammen med slike menn. Hvordan er deres mann (eller deres ekser) på hjemmebane og i romantiske relasjoner? 👩🏻❤️💋👨🏻

Har de fremtredende egoistiske og narsissistiske trekk, eller er de «myke» og omsorgsfulle, og prioriterer dere høyt og likebehandler dere? Er de kjærlige, rause, kommuniserer godt, er oppriktige og sier unnskyld (og mener det) når det er på sin plass? Er det en sunn balanse i forholdet? Altså, behandler de dere like bra som de «gode og snille ikke-alfamennene», eller er de mest opptatt av seg og sine egne behov?

Hvordan er sexen med disse mennene? Er de (fortrinnsvis) dominante i sengen også? Fungerer det bra for deg/dere?

Det jeg lurer på er egentlig om det finnes «pakkeløsninger» der ute, hvor mannen både innehar egenskapene og utstrålingen til en dominant «alfahann», men uten å være egoistisk, narsissistisk eller på andre måter behandler partneren sin på en usunn måte? 🤔

Nå hørtes jo dette kanskje veldig overfladisk ut, men man drømmer jo gjerne om å finne en partner man matcher med seksuelt, men som man kan ha det godt med utenom sexen også, uansett hvilke preferanser og tenningsmønstre man har. Jeg ønsker meg en «alfahann» som behandler meg godt, er litt (naturlig) dominant i sengen og elsker meg ubetinget. ♥️ Helst en som også liker kos og massasje og som jeg kan sovne i armkroken til. Finnes det slike menn der ute? 😇

Anonymkode: 30d2f...add

Hele konseptet med alfahann er basert på en stor misforståelse(fra adferdsforskning på ulveflokker)  så premisset for innlegget ditt er feil….

Anonymkode: 23a6c...6ab

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt, ja. Min erfaring er også at de som selv kaller seg alfahanner ofte bruker det som en unnskylding for å oppføre seg som en drittsekk. 

Anonymkode: 56860...8b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer opprørere seg kjærlig, omtenksom, givende og som fullstendig full pakke i begynnelsen, samtidig som han var dominant i senga og bar på mye selvtillit. Det gjorde meg helt skjelven i bena for jeg følte at dette var full pakke. 

Hva viste det seg etterhvert? Jo, selvsentrert, arrogant, egoistisk og for mange narsisistiske trekk. Enda så mye som han jobber med saken, men det behøves en type tålmodighet jeg ikke tror jeg besitter. Han kaller seg aldri alfahann, men jeg tror oppriktig at han ser på seg selv i den type liga. Verste er at selvtilliten hans gjør jo at han lett drar damer og at kamerater ser opp til han, og han våger ga sjanser i bedrifter som ikke andre tør. 

Så for meg virker det som en enhjørning å finne en som virkelig er god, snill og oppriktig kjærlig samtidig som han kan bruke meg i senga som en sexslave (og gi meg kjærlighet og kos etterpå). 

Anonymkode: e8f9b...e28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har kjennskap til en mann som selv tror han er en alfahann og godskrives alt som MASKULINT. Sannheten  er at han er en svært dårlig fungerende narssissist og faktisk lite maskulin etter mitt syn. Real men - maskuline menn - oser trygghet. 

Anonymkode: 7689d...8a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min var typisk alfahann. Det regelrett oste maskulinitet og lederskap av ham (ikke på en bad boy måte). På jobben hadde han en viktig lederrolle, han var det mest autoritære "barnet" i familien han vokste opp i, og han var dominant ift meg (med samtykke fra meg selvsagt). I begynnelsen tok han vare på meg, men etterhvert kom narsissisten i ham frem. Jeg så det ene dryppet av narsissisme etter det andre, og til slutt tok jeg det opp med ham. Derfra gikk det nedover med oss. Og samtid gikk det nedover med arbeidsplassen og investeringene hans. Etter fem år takket jeg for meg. Den selvsikre og autoritære fyren jeg først hadde møtt var redusert til en selvsentrert fjott i mine øyne. I ettertid har jeg sett tilbake til hvor mye teit han faktisk gjorde fra dag én, men i begynnelsen så jeg det ikke.

Hadde også en sjef som var helt lik.

Anonymkode: 2d97e...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

kvinner skal alltid ha i pose og sekk men har ikke mer å tilby enn sexx og et underliv som har fått skjørt seg gjennom hele byen

Anonymkode: 6740c...470

Gud så rart at vi kvinner vil ha en pakke med at det er tak i mannen, at vi tenner på ham og at han viser omsorg for sine nære og kjære. Altfor høye krav for en person vi skal leve med i flere tiår? Jeg synes ikke det er urimelige ønsker angående en livspartner. 

Jeg har en slik kombinasjon nå, men må si at han måtte modnes litt inn i å bli en fin kombinasjon. Da vi møttes var han noe umoden og liksom for tøff til å også være veldig myk. Nå står han så trygt i sin mandom at han ikke er redd for å være skikkelig kjærlig og pus også. Utad er han en dominerende ledertype. Hjemme er han utrolig kjærlig og myk mann som viser omtanke for meg og barna. I senga bytter vi på å være dominerende. Jeg tror ikke jeg hadde trives med en mann som alltid tok styringa der. Det vil jeg også. 

Det mest unødvendige av dette er jo at han er en dominerende ledertype utad. Hadde greid meg fint uten det, bare han var litt tak i. 

Jeg vil tro at de fleste ukjente fort kunne sette ham i en slags alfa- bås, men alle som kjenner ham bedre vet jo at han er en skikkelig romantisk kosegutt, som er veldig glad i kona og barna, og veldig lojale mot familie generelt. 

Jeg har mer enn sex å tilby selv også, og underlivet mitt er det ikke mange menn som har hilst på. 

Anonymkode: 7acff...c7d

• Liker 1
Skrevet

En egoist og/eller narsissist er jo ikke en alfahann. En alfahann passer på og røkter flokken sin, mens en narsissist ødelegger og undertrykker.

Forøvrig finnes det svært, svært få alfahanner og mange, mange mange posører og wannabes.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min samboer opprørere seg kjærlig, omtenksom, givende og som fullstendig full pakke i begynnelsen, samtidig som han var dominant i senga og bar på mye selvtillit. Det gjorde meg helt skjelven i bena for jeg følte at dette var full pakke. 

Hva viste det seg etterhvert? Jo, selvsentrert, arrogant, egoistisk og for mange narsisistiske trekk. Enda så mye som han jobber med saken, men det behøves en type tålmodighet jeg ikke tror jeg besitter. Han kaller seg aldri alfahann, men jeg tror oppriktig at han ser på seg selv i den type liga. Verste er at selvtilliten hans gjør jo at han lett drar damer og at kamerater ser opp til han, og han våger ga sjanser i bedrifter som ikke andre tør. 

Så for meg virker det som en enhjørning å finne en som virkelig er god, snill og oppriktig kjærlig samtidig som han kan bruke meg i senga som en sexslave (og gi meg kjærlighet og kos etterpå). 

Har samme erfaring. Han skulle bestemme alt etter hvert og ble skikkelig ufin om han ikke fikk det på sin måte... Har utnyttet meg økonomisk + vært helt grusom etter at det ble slutt!! Det er den største egoisten jeg har møtt! Han var virkelig drømmemannen i starten!

Anonymkode: a6e30...68f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke alfamenn, verken med eller uten anførselstegn. Det er et oppkonstruert begrep når det kommer til mennesker.

Anonymkode: c04aa...fc2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes ikke alfamenn, verken med eller uten anførselstegn. Det er et oppkonstruert begrep når det kommer til mennesker.

Anonymkode: c04aa...fc2

Joda, men altså det er da strengt tatt de fleste begreper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, men altså det er da strengt tatt de fleste begreper. 

Joda, men her brukes ordet «oppkonstruert» i den betydning at begrepet ikke korresponderer med fenomener i den virkelige verden. Det finnes like lite alfamenn som det finnes alver.

Anonymkode: b2d4b...998

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om det finnes hyggelige, seksuelt dominante menn? Såklart. 

Anonymkode: c1779...aba

AnonymBruker
Skrevet

Det TS beskriver/ønsker er maskuline verdier, hele dette tøvet om "alfa" er helt bak mål. Maskuline verdier er stor grad av selvtillit, trygg på seg selv, rolig til sinns, stor omsorg for familie og ikke redd for å snakke om følelser. 

At noen kvinner går etter såkalte bad-boys, gjerne når man er ung, er velkjent. Kjennetegnet på bad-boys under hele min oppvekst var "gutter" som innerst inne hadde fryktelig lav selvtillit og kompenserte dette med å være den som alltid gjorde mest ut av enhver situasjon. Snakke mye og ikke la andre menn slippe til. Menn med høy selvtillit har ikke dette behovet. 

Det er bare synd at å snakke om maskuline verdier i dag omtrent ikke er muiig siden folk misforstår. 

Anonymkode: 9954a...34a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...