Ulla Ullsokk Skrevet 7. september 2022 #21 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når du har spiseforstyrrelser og ødelagt metthetsfølelse så skal du ikke faste. Overspiser du eller har bulimi og ikke er undervektig derimot kan det muligens være verdt å prøve for å se om det kan forhindre overspising eller behov for å kaste opp. Anonymkode: 476af...1c1 Hvis hun får det til å funke så er det kanskje akkurat det hun trenger for å holde styr på forstyrrelsene. Husk at vi er forskjellige der også. Noen blir krakilske og tenker på mat hele tiden og andre finner endelig roen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #22 Del Skrevet 7. september 2022 Men følger du egentlig det hun sier, eller tror du det? Glemmer du hva du spiser utenom, og lat være å ta det med i beregningen? Kaffe latte eller frappe til og fra jobb? Den ekstra sjokoladebiten til ettermiddagskaffen? Mange av oss spiser mer enn vi er klar over selv, og noterer oss bare hovedmåltidene. Samtidig glemmer vi alt det andre vi putter i munnen utenom. Da jeg skrev ned alt jeg spiste et par uker en gang, fikk jeg sjokk. Jeg spiste mye mer enn jeg selv trodde, og så på det et par uker etterpå. Har siden det vært mye mer bevisst. Anonymkode: d886e...037 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #23 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 17.47): Ja jeg skjønner det. Men det de sier er at kroppen selv sier ifra når man er mett, ikke tell kalorier for det har ikke så mye å si. Kroppen min er nok ikke så flink til å gi beskjed da. Ikke holder jeg meg mett lenge på egg og avokado heller. Er lengre mett på brødskiver. Dette er ikke logisk ifølge de nye moderne «kostrådene». TS Anonymkode: 4e0c5...b02 Det gjør den nok om man ikke har spist på seg en berg og dalbane i hormonene ja. Tror det er derfor hun er så imot den utraprosseserte maten. Det tar tid å spise seg frisk fra den. Anonymkode: d886e...037 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #24 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 17.50): Nei, kroppen din sier ikke ifra. Da hadde ingen vært overvektige. Anonymkode: 99147...873 Jo, det gjør den. Men mange velger å spise mer likevel, hvis maten er god. Det vet jeg om flere eksempler på. Har til og med gjort det selv noen ganger. Men det skal jeg slutte med. Anonymkode: d886e...037 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #25 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Når du har spiseforstyrrelser og ødelagt metthetsfølelse så skal du ikke faste. Overspiser du eller har bulimi og ikke er undervektig derimot kan det muligens være verdt å prøve for å se om det kan forhindre overspising eller behov for å kaste opp. Anonymkode: 476af...1c1 Tusen takk for at du vet hva som er best for meg 😎 Anonymkode: 9c361...831 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 7. september 2022 #26 Del Skrevet 7. september 2022 Selv om man har hatt spiseforstyrrelser betyr ikke det at å faste 18 timer i døgnet er farlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #27 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, det gjør den. Men mange velger å spise mer likevel, hvis maten er god. Det vet jeg om flere eksempler på. Har til og med gjort det selv noen ganger. Men det skal jeg slutte med. Anonymkode: d886e...037 Den sier ikke ifra hos alle. Anonymkode: 341d2...08d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #28 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Når du har spiseforstyrrelser og ødelagt metthetsfølelse så skal du ikke faste. Overspiser du eller har bulimi og ikke er undervektig derimot kan det muligens være verdt å prøve for å se om det kan forhindre overspising eller behov for å kaste opp. Anonymkode: 476af...1c1 Hvem har sagt at man ikke skal faste om man har eller har hatt en spiseforstyrrelse? Jeg har en spiseforstyrrelse (sammensatt, anoreksia blandet med binge), men har aldri hatt det bedre etter at jeg kuttet ut frokost kl.07 og lunsj kl.11. Nå spiser jeg meg endelig mett kl.15 og til middag kl.19/20. Jeg føler meg så mye friere og har ikke dårlig samvittighet for ting jeg spiser fordi jeg vet at jeg slipper å begrense meg så fælt og planlegge så mye mer og også kjempe mot sulten som rev i magen fra kl.08 den tiden jeg spiste frokost fordi det ble sagt at det var SÅÅÅ viktig. For meg satt frokosten bare igang kverna i hodet, uten at jeg følte meg mer opplagt fysisk av å spise den. Uansett hva jeg spiste ble jeg sulten igjen kl.08, og jeg var sulten resten av dagen. Jeg har ødelagte systemer, som bl.a. gjør at jeg MÅ ha noe sukker hele tiden gjennom hele dagen etter å ha spist frokost. Nå trenger jeg bare å kjempe mot den mellom måltidet kl.15 og middag. Etter middag gir det seg litt. Og etter kl.15 er den tiden av døgnet jeg er mest opptatt og jeg blir fortere avledet fra disse tankene så jeg slipper å kjempe mot dem like hardt gjennom absolutt hele dagen etter frokostspising. Jeg kan ikke spise etter hva kroppen craver og jeg kan heller ikke spise etter sultfølelse, jeg har ødelagte systemer etter årevis med usunt forhold til mat. Jeg har det fortsatt, men likevel har jeg det så mye bedre. Jeg føler meg endelig litt fri. Anonymkode: 28538...c86 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #29 Del Skrevet 7. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når du har spiseforstyrrelser og ødelagt metthetsfølelse så skal du ikke faste. Overspiser du eller har bulimi og ikke er undervektig derimot kan det muligens være verdt å prøve for å se om det kan forhindre overspising eller behov for å kaste opp. Anonymkode: 476af...1c1 Overspisingslidelse er også en spiseforstyrrelse. Husk også at folk er forskjellige. Man skal ikke anbefale spiseforstyrrede å faste eller lignende, men det betyr ikke at det er feil for alle. Det betyr bare at det ikke er belegg og potensielt skadelig å anbefale det for en slik målgruppe. Anonymkode: da1fb...fa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #30 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Overspisingslidelse er også en spiseforstyrrelse. Husk også at folk er forskjellige. Man skal ikke anbefale spiseforstyrrede å faste eller lignende, men det betyr ikke at det er feil for alle. Det betyr bare at det ikke er belegg og potensielt skadelig å anbefale det for en slik målgruppe. Anonymkode: da1fb...fa9 Helt klart. Man kan jo også si at mennesker med stor overvekt har en spiseforstyrrelse i form av overspising hvis det ikke er sykdom som ligger bak såklart. Fasting er ikke for alle og vi snakker jo heller ikke om faste i den forstand heller, bare at man trekker ut nattefasten. Tror mange som er svært opptatte av kalorier kan ha godt av å slutte å telle de. Jeg tror ikke du kan gjøre så stor skade med å teste ut å trekke ut nattefasten noe mer, samt spise rene råvarer og holde seg unna ultraprossert mat noen ganger i uken, samt ikke telle kalorier. Men jeg skal ikke uttale meg om dette er noen løsning for personer som er anorektikere og undervektige. Der er det mye annet som kontroll osv som ligger bak. Disse skal nok ikke faste. Anonymkode: 476af...1c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 8. september 2022 #31 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (På 5.9.2022 den 12.13): Jeg slet med at jeg aldri ble mett, måtte bruke mye energi på å begrense inntaket og måtte være nøye med kalorier for at det skulle gå nedover. Helt til jeg skjønte at matkvaliteten faktisk betyr noe. Når jeg begynte å spise råvarebasert og kutte ut alt av sukker/søtning og mel (spiser hele korn, men ikke melprodukter) pluss minimere ultraprosesserte produkter, så begynte hormonene mine å spille på lag igjen. Nå spiser jeg 2-3 store måltider om dagen, null problemer med sult, føler faktisk på metthet og kroppen har helt stabil vekt. Jeg må være nøye på matkvalitet,dvs unngå ultraprosesserte produkter og mel/sukker for å ha det sånn. Samboeren min er av typen som ikke trenger å være så nøye som meg, han har en kropp med enormt god regulering uansett hva han spiser. Men han har det også bedre i kroppen med vårt kosthold. Dessuten er det et kosthold som kanskje sparer han fra å ødelegge systemet sitt slik mitt system har blitt ødelagt av det som kalles "normal mat", men som egentlig er veldig mye ultraprosesserte produkter. Når det er sagt så må mange legge om mer av kostholdet enn å droppe frokost og spise mer grønnsaker (selvom masse grønnsaker er supert altså!) for å få hormonene på lag når de allerede er ute og kjører. Jeg ville fokusert på å kutte ultraprosesserte produkter og droppet mellommåltider. Å droppe frokost er ikke det viktigste med mindre du hater å spise frokost. Og ja, du kommer ikke unna at kaloriinntak betyr noe. Men matkvalitet betyr enda mer etter min erfaring fordi det legger til rette for at kroppen klarer å regulere kaloriinntak og balansere bruken. Men det tar tid å få kroppens hormonsystem på lag. Jeg har spist slik i 4 år og tok vel en 2 år før jeg følte hormonene var stabilisert. Og jeg var ikke den som spiste mest UPF og sukker i utgangspunktet. Så det kan ta tid ja.. Anonymkode: ce070...423 Det er klart at kalorifattig mat er mer mettende i forhold til mengden man spiser. Det har nok ikke noe med hormonene dine å gjøre, men at råvarebasert mat ikke er like velsmakende, og det er vanskeligere å fråtse og overspise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 8. september 2022 #32 Del Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (På 7.9.2022 den 8.44): Når du har spiseforstyrrelser og ødelagt metthetsfølelse så skal du ikke faste. Hvorfor ikke? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #33 Del Skrevet 8. september 2022 jabx skrev (1 time siden): Hvorfor ikke? Fordi noen fort kan havne i en uheldig binge-faste-binge, vil jeg tro. At de bruker fasten som straff og botsøvelse. Det er ikke helt bra. Kanskje de overspiser noe i spisevinduet og så føler de må faste ekstra for å gjøre opp for seg og så blir det en ond sirkel. Man må kjenne seg selv. For noen (inkludert meg) gir det frihetsfølelse å kutte ut måltider. For andre blir det skadelig. Anonymkode: 065d9...098 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #34 Del Skrevet 8. september 2022 2 hours ago, jabx said: Det er klart at kalorifattig mat er mer mettende i forhold til mengden man spiser. Det har nok ikke noe med hormonene dine å gjøre, men at råvarebasert mat ikke er like velsmakende, og det er vanskeligere å fråtse og overspise. Nå gjør du antagelser om hvordan kostholdet mitt så ut før. Jeg fråtset ikke i mat før, og jeg spiser mer av kaloritette matvarer nå enn før. Det blir gjerne sånn når du bytter lettrømme med seterrømme f.eks. Jeg har tidligere konstant passet på å ikke spise "for mye", i form av å spise små, magre måltider gjennom dagen. Da klarte jeg å holde vekten innenfor normal bmi, men med en konstant kamp for det og vekten var alltid litt over hvor jeg følte meg komfortabel. Jeg var i en mini jojo-spiral. Jeg lagde også mye mat hjemme fra bunn og spiste "helt normal kost" uten mye junk og godter, men med mye upf jeg ikke visste var upf. Nå derimot fråtser jeg, ettersom jeg spiser massive porsjoner, med mye kaloritett mat. Og jeg har for øvrig alltid syntes at råvarebasert, hjemmelaget mat er mer velsmakende enn ferdigmat og produkter. Jeg gikk i 10 år som ung voksen og kjempet mot kroppen min, også hva gjelder å holde vekten, men viktigere var andre diffuse plager. Jeg gjorde alt riktig i forhold til de offentlige kostrådene + rådene om å spise ofte og lite. Da jeg begynte å fokusere på matkvalitet og begynte å spise 3 store måltider om dagen og med lang nattfaste raste vekt av. Da raste det så raskt av at jeg plutselig måtte begynne å jobbe for å ikke bli for tynn. Det hadde aldri skjedd før. Og etterhvert ble sult/metthet mye bedre regulert, vekten ble helt stabil uten at jeg jobber for det, temperaturregulering endret seg (i forhold til hvordan den tidligere hadde vært på samme vekt også), søvn ble bedre, mage trøbbel ble bedre, menstruasjonssmerter ble redusert betraktelig, jeg var ikke lenger ekstremt utmattet osv. Det interessante er at jeg følte ikke jeg total omvendte kostholdet, men de endringene jeg gjorde hadde stor effekt. Alt dette for å si, jo, hormonene mine (spesielt leptin) spiller mye mer på lag nå enn før. Og bedringen har vært markant. Mat er helt klart mer enn kalorier. Og noen av oss er veldig sensitive for enkelte ting. Å tro at ikke hormoner påvirkes og påvirker i forbindelse med mat er ekstremt naivt. Hele kroppen vår styres av hormoner, herunder fordøyelsen og metabolismen. Det er veldig enkelt å tenke at kalorier er alt, men kroppen vår er desverre ikke enkelt skrudd sammen. Den er kompleks. Anonymkode: ce070...423 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2022 #35 Del Skrevet 9. september 2022 jabx skrev (12 timer siden): Det er klart at kalorifattig mat er mer mettende i forhold til mengden man spiser. Det har nok ikke noe med hormonene dine å gjøre, men at råvarebasert mat ikke er like velsmakende, og det er vanskeligere å fråtse og overspise. Selvfølgelig kan vektnedgang og sunnere livsstil påvirke metthets- og sulthormonene. Hvis vedkommende har hatt leptinresistens er det en mulighet for at hen har klart å reversere denne noe ved hjelp av livsstil, det fullt mulig for noen. Anonymkode: da1fb...fa9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 9. september 2022 #36 Del Skrevet 9. september 2022 jabx skrev (17 timer siden): Det er klart at kalorifattig mat er mer mettende i forhold til mengden man spiser. Det har nok ikke noe med hormonene dine å gjøre, men at råvarebasert mat ikke er like velsmakende, og det er vanskeligere å fråtse og overspise. Hvilken matvarer sikter du til da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #37 Del Skrevet 11. september 2022 Man kan i prinsippet spise hva man vil så lenge man forbruker mer enn hva man putter inn. Man går ned av å spise en grandis ila en hel dag feks. Kanskje ikke så sunt da... Normal kost, frokost, lunsj, middag evnt yoghurt og grønt til kvelds. Mindre porsjoner. Vær aktiv, tren 3 ganger pr uke. Tell kaloriene om så. Godteri på lørdager DA gikk jeg ned i vekt. Anonymkode: 5b7a9...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #38 Del Skrevet 11. september 2022 Hvis du ikke kan spise deg mett, så spiser du ikke sunt nok. Hva som er sunt nok varierer fra kropp til kropp. Anonymkode: e0b34...2b0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 13. september 2022 #39 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 22.37): Man kan i prinsippet spise hva man vil så lenge man forbruker mer enn hva man putter inn. Man går ned av å spise en grandis ila en hel dag feks. Kanskje ikke så sunt da. Anonymkode: 5b7a9...af6 Nå snakker du kun om slanking. Man får ikke særlig god helse med så næringsfattige kalorier. Og man kommer til å ende opp slapp, trøtt og med f eks magetrøbbel og hodepine. Og helt uten overskudd til å trene eller leve livet utenom sofaen. Hovedpoenget med det Kolby sier er ikke slanking, men helse. Vi trenger sterke motstandsdyktige kropper så vi ikke bukker under for livsstilsykdommer. Og f eks long covid. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #40 Del Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 18.08): Derfor frustrerer det meg at de kommer med slike utsagn. Føler meg mislykket og at jeg gjør noe ulovlig når jeg ikke spiser kun brokkoli og egg. Kalorier er jo essensielt. TS Anonymkode: 4e0c5...b02 Hæ? Hvor sier Marit Kolby at du bør spise kun brokkoli og egg??? En frisk kropp sier i fra. De færreste har en sunn frisk kropp, nesten alle voksne har avlært kroppen å si i fra om sult og metthet. Min kropp blir aldri sulten, og føler seg heller aldri mett. Jeg spiser ikke hvis jeg kun har tilgang på kjip mat, og får jeg god mat stopper jeg fordi magen enten blir full eller jeg innser at det blir for mye. Er slank, nedre normal BMI. Anonymkode: e23a6...ed3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå