Gå til innhold

Angående kosthold - ren mat og fasting etc.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger Marit Kolby og diverse andre kostholdspersoner på Instagram, lg har stor tro på det de deler av kunnskap. 

Det er bare det at etter jeg begynte å følge disse kostholdsrådene så har jeg gått opp i vekt og stagnert, og jeg sliter med å gå ned. Har nå 8-9 kg for mye. Selv om jeg dropper frokost og spiser mye grønnsaker til hvert måltid. 

Disse kostholdspersonene mener at en kalori ikke bare er en kalori, men at det er kvaliteten på maten som er det avgjørende. Men jeg går sakte men sikkert ned i vekt de gangene jeg er nøye med å telle kalorier, samme hva jeg spiser så lenge jeg går i minus. Stikk i strid med det de mener om at kroppen ikke er en kalkulator. Jeg er så utrolig forvirret og frustrert. 

Anonymkode: 4e0c5...b02

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, du har innsett at det de predikerer er humbug.

Anonymkode: e364b...ed7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke spise ubegrenset selvom du følger med på makroene.Du må gjøre begge deler, se på hva du spiser og hvor mange kalorier.

Prøv fks My Fitness Pal og se på inntaket ditt der, da logger du makroer og kalorier.

Anonymkode: 99147...873

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke spise ubegrenset selvom du følger med på makroene.Du må gjøre begge deler, se på hva du spiser og hvor mange kalorier.

Prøv fks My Fitness Pal og se på inntaket ditt der, da logger du makroer og kalorier.

Ja jeg skjønner det. Men det de sier er at kroppen selv sier ifra når man er mett, ikke tell kalorier for det har ikke så mye å si. Kroppen min er nok ikke så flink til å gi beskjed da. Ikke holder jeg meg mett lenge på egg og avokado heller. Er lengre mett på brødskiver. Dette er ikke logisk ifølge de nye moderne «kostrådene». 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja jeg skjønner det. Men det de sier er at kroppen selv sier ifra når man er mett, ikke tell kalorier for det har ikke så mye å si. Kroppen min er nok ikke så flink til å gi beskjed da. Ikke holder jeg meg mett lenge på egg og avokado heller. Er lengre mett på brødskiver. Dette er ikke logisk ifølge de nye moderne «kostrådene». 

TS

Nei, kroppen din sier ikke ifra. Da hadde ingen vært overvektige.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, kroppen din sier ikke ifra. Da hadde ingen vært overvektige.

Derfor frustrerer det meg at de kommer med slike utsagn. Føler meg mislykket og at jeg gjør noe ulovlig når jeg ikke spiser kun brokkoli og egg. Kalorier er jo essensielt. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

TS

Det som er sant for dem, er jo ingen objektiv, allmenngyldig sannhet da. Mange mennesker har et forstyrret forhold til mat, andre har dårlig appetitt-regulering der det blir nytteløst "å lytte til kroppen". Når du opplever å gå opp, når det du ønsker er vektnedgang, fungerer rådene deres åpenbart dårlig for deg og er bare å bosse.

Anonymkode: fff52...b04

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er dessverre forskjell på hvordan det funker for en som ikke har vært overvektig, ikke har spist drittmat, ikke har gått på tusen slankekurer i sitt liv, ikke har forstyrret forhold til mat. Mulig deres sult regulerer seg selv kun ved å spise riktig mat.

Men vi er mange som har helt fucka kropper og som må ta mer grep enn det for å se effekt.

Anonymkode: 065d9...098

• Liker 4
  • Nyttig 2
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 17.38):

Jeg følger Marit Kolby og diverse andre kostholdspersoner på Instagram, lg har stor tro på det de deler av kunnskap. 

Det er bare det at etter jeg begynte å følge disse kostholdsrådene så har jeg gått opp i vekt og stagnert, og jeg sliter med å gå ned. Har nå 8-9 kg for mye. Selv om jeg dropper frokost og spiser mye grønnsaker til hvert måltid. 

Disse kostholdspersonene mener at en kalori ikke bare er en kalori, men at det er kvaliteten på maten som er det avgjørende. Men jeg går sakte men sikkert ned i vekt de gangene jeg er nøye med å telle kalorier, samme hva jeg spiser så lenge jeg går i minus. Stikk i strid med det de mener om at kroppen ikke er en kalkulator. Jeg er så utrolig forvirret og frustrert. 

En kalori er en kalori. Men maten du spiser kan likevel ha en effekt. For eksempel vil en større andel av energien fra proteiner gå med til å behandle proteinene i kroppen, enn fett. Denne effekten er ikke veldig stor eller egentlig veldig relevant, men den er der.

I tillegg vil høyere inntak av proteiner gi mindre tap av muskler, eller bidra til større grad av muskelvekst, og mer muskler gir mer masse, som øker forbrenningen.

Selv om det til syvende og sist er "kalorier inn, kalorier ut" som teller, så er det litt mer komplisert enn som så. Men ikke så komplisert at f.eks. å prøve å holde oversikt over kaloriinntak ikke har noen verdi.

Det er nok viktigere å se på kaloritettheten i maten, enn å begynne å bekymre seg over den termiske effekten (hvor mye energi man bruker på å forbrenne akkurat den typen mat).

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 17.47):

TS

Dette er altså feil. Ulike mennesker har ulik metthetsfølelse. Enkelte skal det mye mer til at føler seg mette enn andre. "Lytt til kroppen" hjelper lite hvis kroppen skriker etter mer mat selv når man er i et stort kalorioverskudd.

• Liker 3
Skrevet

TS

Ideelt sett skal kroppen gi beskjed, men hvis ghrelin og leptin ikke fungerer optimalt så ryker dette. Disse hormonene er påvirket av genetikk, langtidsfedme, andre hormoner, mulige miljøgifter, tarmhelse, medisiner, sykdommer osv.

For de med leptinresistens (kommer ofte med langvarig fedme), som vil si at man ikke får normal metthet, kan det være mulig å reversere dette via vektnedgang. Det er ikke en garanti, men en mulighet. Hjelpemidler som slankeoperasjon og saxenda (o.l.) kan hjelpe på veien mot vektnedgang eller leptinresistens som ikke reverseres av konvensjonell vektnedgang. 

Så er det også viktig å huske at vi er individer. Noen blir lettere mett av mer fettrik mat, mens andre trenger et høyfiber eller høyprotein kosthold. Slikt må man eksperimentere seg frem til. Minst mulig ultraprosessert er best. 

Anonymkode: da1fb...fa9

• Liker 4
  • Nyttig 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg slet med at jeg aldri ble mett, måtte bruke mye energi på å begrense inntaket og måtte være nøye med kalorier for at det skulle gå nedover. Helt til jeg skjønte at matkvaliteten faktisk betyr noe. Når jeg begynte å spise råvarebasert og kutte ut alt av sukker/søtning og mel (spiser hele korn, men ikke melprodukter) pluss minimere ultraprosesserte produkter, så begynte hormonene mine å spille på lag igjen.

Nå spiser jeg 2-3 store måltider om dagen, null problemer med sult, føler faktisk på metthet og kroppen har helt stabil vekt. Jeg må være nøye på matkvalitet,dvs unngå ultraprosesserte produkter og mel/sukker for å ha det sånn. Samboeren min er av typen som ikke trenger å være så nøye som meg, han har en kropp med enormt god regulering uansett hva han spiser. Men han har det også bedre i kroppen med vårt kosthold. Dessuten er det et kosthold som kanskje sparer han fra å ødelegge systemet sitt slik mitt system har blitt ødelagt av det som kalles "normal mat", men som egentlig er veldig mye ultraprosesserte produkter. 

Når det er sagt så må mange legge om mer av kostholdet enn å droppe frokost og spise mer grønnsaker (selvom masse grønnsaker er supert altså!) for å få hormonene på lag når de allerede er ute og kjører. Jeg ville fokusert på å kutte ultraprosesserte produkter og droppet mellommåltider. Å droppe frokost er ikke det viktigste med mindre du hater å spise frokost. 

Og ja, du kommer ikke unna at kaloriinntak betyr noe. Men matkvalitet betyr enda mer etter min erfaring fordi det legger til rette for at kroppen klarer å regulere kaloriinntak og balansere bruken. Men det tar tid å få kroppens hormonsystem på lag. Jeg har spist slik i 4 år og tok vel en 2 år før jeg følte hormonene var stabilisert. Og jeg var ikke den som spiste mest UPF og sukker i utgangspunktet. Så det kan ta tid ja.. 

Anonymkode: ce070...423

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du gi et eksempel på en vanlig da?

Det er klart at du må også her være litt forsiktig og ikke overspise også når du følger det å spise rene råvarer. 

Kanskje du kan minske noen av matvarene du spiser som gir mye kalorier og øke på med mer grønnsaker. 

Anonymkode: 476af...1c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror og, som noen andre sier, at overvektige fort ikke har de samme signalene om metthet som normalvektige. Jeg har vært overvektig hele mitt liv, nettopp blitt normalvektig. Men jeg har aldri kunnet følge råd for f.eks. "intuitiv spising" fordi jeg aldri blir mett og er alltid sulten. Jeg kunne spist og spist hele dagen. 

For meg har kaloritelling vært en nødvendighet for å gå ned i vekt. Det hadde ikke gått uten. 

Anonymkode: 341d2...08d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjør det som funker for deg. Om du går ned i vekt når du teller kalorier, og opp i vekt når du følger disse insta-damene, så tar du selvfølgelig og slutter med disse instadame-metodene, og gjør det som faktisk virker for deg og din kropp i stedet... 

Anonymkode: d64a3...7b5

• Liker 3
Skrevet

TS

hun sier vel ikke at kroppen sier fra når den er mett? Det hun sier er at man skal ikke spise når man ikke er sulten. Det er noe annet.

Anonymkode: c0047...977

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

TS

Sier ikke disse « moderne kostrådene» at vi er forskjellige? 
vi har holdt på med kaloritelling, mange måltider og mye brød i et par generasjoner. Det fungerer for mange. For andre ikke. Det er jo helt tydelig fordi overvekt og betennelsessykdommer og tarmproblemer ( intoleranser) øker i befolkningen. Hvis det og telle kalorier og spise brød fungerer for deg, hvorfor endre det? Blir du mett og slank av brød og spis det, istedenfor egg og avokado. 
jeg er omvendt, kaloritelling og mange måltider har aldri fungert på meg. Jeg blir mett av egg og avokado, i tillegg gir faste og mindre karbohydrater meg mindre smerter og bedre tarm. 
vi er ulike.vi har ulike kropper. Tipper vi ikke står på samme medisiner engang? 

har ikke lest boken hennes, men det jeg har sett av henne handler ikke om en fasit for alle. Andre « moderne» kostholdsveiledere som mari kroghus og Thor fosseid har en rekke ulike kostplaner, tilpasset ulike sykdommer og grader av overvekt osv.   det logiske her er at vi ikke er like. 
Hvis brød er best for det så spis brød. 

Anonymkode: dd14c...ecb

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sier ikke disse « moderne kostrådene» at vi er forskjellige? 
vi har holdt på med kaloritelling, mange måltider og mye brød i et par generasjoner. Det fungerer for mange. For andre ikke. Det er jo helt tydelig fordi overvekt og betennelsessykdommer og tarmproblemer ( intoleranser) øker i befolkningen. Hvis det og telle kalorier og spise brød fungerer for deg, hvorfor endre det? Blir du mett og slank av brød og spis det, istedenfor egg og avokado. 
jeg er omvendt, kaloritelling og mange måltider har aldri fungert på meg. Jeg blir mett av egg og avokado, i tillegg gir faste og mindre karbohydrater meg mindre smerter og bedre tarm. 
vi er ulike.vi har ulike kropper. Tipper vi ikke står på samme medisiner engang? 

har ikke lest boken hennes, men det jeg har sett av henne handler ikke om en fasit for alle. Andre « moderne» kostholdsveiledere som mari kroghus og Thor fosseid har en rekke ulike kostplaner, tilpasset ulike sykdommer og grader av overvekt osv.   det logiske her er at vi ikke er like. 
Hvis brød er best for det så spis brød. 

Anonymkode: dd14c...ecb

Nettopp! Hvis det er NOE Marit Kolby gjentar ofte, så er det at vi er forskjellige.

Så hvorfor fortsetter du med opplegget hvis det ikke funker og du har et bedre opplegg selv, ts?

• Liker 7
Skrevet
jabx skrev (På 26.8.2022 den 22.39):

Dette er altså feil. Ulike mennesker har ulik metthetsfølelse. Enkelte skal det mye mer til at føler seg mette enn andre. "Lytt til kroppen" hjelper lite hvis kroppen skriker etter mer mat selv når man er i et stort kalorioverskudd.

Jepp. Jeg er full i historikk med spiseforstyrrelser og følger ikke metthetsfølelsen. Det kan jeg ikke gjøre. De hormonene mine er ikke i vater for å si det sånn. Jeg kan føle meg både mett og sulten samtidig...

Men jeg går ned når jeg faster. Å spise etter klokke er det som funker for meg, blant annet :)

Anonymkode: 9c361...831

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp. Jeg er full i historikk med spiseforstyrrelser og følger ikke metthetsfølelsen. Det kan jeg ikke gjøre. De hormonene mine er ikke i vater for å si det sånn. Jeg kan føle meg både mett og sulten samtidig...

Men jeg går ned når jeg faster. Å spise etter klokke er det som funker for meg, blant annet :)

Anonymkode: 9c361...831

Når du har spiseforstyrrelser og ødelagt metthetsfølelse så skal du ikke faste. 

Overspiser du eller har bulimi og ikke er undervektig  derimot kan det muligens være verdt å prøve for å se om det kan forhindre overspising eller behov for å kaste opp. 

Anonymkode: 476af...1c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...