Gå til innhold

Dele rimelige middagstips med hverandre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi må begynne å spare inn på matbudsjett og jeg ser etter rimeligere middager.

Vi er 3 stk i husholdningen, mor og to jenter på barneskole. 

Testa first price hvit pasta pose til ca 12 kr, kutta opp litt kokt skinke og hadde kokt brokkoli og en firstprice hvitløksbaguett ved siden. Middag for under 30 kr 😊

Ellers så fryser jeg ned oppkuttet brød, sånn at det alltid er ferskt brød og man slipper å kaste gammelt brød.

Noen flere som vil dele middagstips?

Anonymkode: dc27e...84f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salmalaks og asparges. Fres 1 min i panne.

Anonymkode: 58680...7be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stekt ris med first prive grønnsaker, et par egg blandet oppi, litt kokt skinke eller hva enn du vil. Stor panne med mat. Når du tar av panna av varmen så blander du i EN TESKJE roasted sesamy oil. Den koster ca 60 kroner men siden en bruker en teskje til en stor panne så varer og varer og varer den. Du kan koke ris dagen før eller tidligere samme dag, bare den er avkjølt før du steker, du kan ha i hva du vil bare du avslutter med den oljen, den smaker skikkelig kinesisk mat, men ta panna av varmen før du har den i. 

Anonymkode: 80b22...060

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Testa first price hvit pasta pose til ca 12 kr, kutta opp litt kokt skinke og hadde kokt brokkoli og en firstprice hvitløksbaguett ved siden. Middag for under 30 kr

Vet du hva, da hadde jeg heller kjøpt rimelig pasta og laget ordentlig pasta. Du mangler jo bare noen egg og litt ost.

12 egg fra First Price er 22,90, beregn 3 egg til en porsjon. ~ 6 kr

1 kg av den billigste spagettien koster 18,40, beregn 100 gram for en vanlig eller 150 gram for en raus porsjon ~ 2 eller 3 kr.

1,1 kg av rimeligste type ost, beregn 75 gram til en porsjon, ~ 6 kr. Eventuelt Synnøve Finden, 75 gram koster ~ 8 kr.

Anonymkode: 200ba...20a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

da hadde jeg heller kjøpt rimelig pasta og laget ordentlig pasta

?

AnonymBruker
Skrevet

Nypoteter, eggerøre og spekeskinke. 

Resteomelett

Potetstappe, billige grønnsaker og pølse (eller hva slags kjøtt som er på tilbud)

Karbonade/fiskekake på brød, oppkutta grønnsaker ved siden av

Anonymkode: 1b471...e12

AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Hvorfor kommer denne ekle skinken opp? Finnes da mye bedre ting enn det. Hadde heller kjøpt ordentlig kyllingfilet og delt opp.

Får være måte på hvor vondt man vil seg selv, av hensyn til lommeboken.

Anonymkode: 9fb96...aaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Testa first price hvit pasta pose til ca 12 kr, kutta opp litt kokt skinke og hadde kokt brokkoli og en firstprice hvitløksbaguett ved siden. Middag for under 30 kr 😊

Ellers så fryser jeg ned oppkuttet brød, sånn at det alltid er ferskt brød og man slipper å kaste gammelt brød.

Det var ikke en særlig sund middag…. Langsiktig vil det bidra til både kreft og sykdom…. 

lax , potet, lett kesam med greasløk kjøpt på kiwi- trumf bonus. Stekt i ovan uten olje kun citronkrydder. Sund middag og mettende og du får den før 40 nok per person. 

Anonymkode: 05dff...03e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

?

Den posen der fra First Price smaker grusomt og er verken billigere eller enklere enn å koke litt pasta.

Anonymkode: 200ba...20a

AnonymBruker
Skrevet

Mexican gryterett med karbonadedeig. Ca 30 nok per person også. Mye sundere en skinke og gris. Og langt mer mettende. Ska du spise brød se til og spis fullkorn!!! Kjøp en stor pakke for 40 nok på Coop , den holder i mange dager til en famile. 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Salmalaks og asparges. Fres 1 min i panne.

Det er godt, men jeg synes at det blir altfor dyrt.  Jeg bruker frossen sei eller torsk i blokker, First-price, og grønnsaker som gulrøtter og brokkoli.  Da bruker jeg fisken som den er, eller i fiskegrateng, fiskekaker, fiskesuppe eller i form med løk og tomater.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvit pasta gjor det også sulten veldig fort igjen…. Kutt ut med en gang. Kjøp hellre dyrere mettende og sundere mat neste gang! Da sparer du penger langsiktig. 

Skrevet

Spagetti og kjøttsaus  :) 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mexican gryterett med karbonadedeig. Ca 30 nok per person også. Mye sundere en skinke og gris. Og langt mer mettende. Ska du spise brød se til og spis fullkorn!!! Kjøp en stor pakke for 40 nok på Coop , den holder i mange dager til en famile. 

Hva er det som koster 40 kr?  

AnonymBruker
Skrevet

Gratinert blomkål 

Anonymkode: 0fc36...a82

Skrevet

Stekt ris med egg og grønnsaker som paprika, erter på boks, mais, løk, hvitløk.

Chili sin carne med bønner og kikerter. Veldig billig protein.

Lapskausmix kokes med buljong og vann til grønnsaksuppe. Kjøp first price hvitløksbaguetter til. 

Lag store porsjoner og frys ned restene så har du mat for de dagene du ikke har lyst til å lage noe.

Alltid spis opp maten, planlegg f.eks restetaco (med first price lefser eller nachos) eller lag potetsuppe når du har poteter som snart blir dårlige. Lær å oppbevare maten riktig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk av grønnsaker i sesong, eller på tilbud. Handle gjerne i grønnsaksbutikker/innvandrerforretninger. 

Redusere mengde kjøtt/fisk. 

Taco: Erstatt halvparten (eller all) kjøttdeigen med bønner, kan gjerne moses lett i panna. Chili sin carne er godt og kan spises som fyll i tacolefser eller skjell, eller med brød/nachos til, eller med ris til. 

Pasta bolognese med røde linser i stedet for kjøttdeig. Kjøp tørre linser på innvandrerbutikker, det er billigst. Saus lager du av finhakket løk, hvitløk, stangselleri (hvis du har eller bruker mye av det, kan ellers være vanskelig å bruke opp) og gulrot som surres i olje til det blir mykt. Gulrot kan også rives oppi sausen. Ha på litt tomatpure og krydder (oregano, timian, basilikum, salt og pepper) og la surre videre en liten stund før du heller over en klunk hvitvin eller rødvin hvis du har, evt litt balsamico, eller dropper det, hell så over hermetiske hakkede tomater, og evt litt kraft/buljong. Ha oppi linsene og kok til disse er godt møre. Jeg liker å koke sausen minst en time. Du kan selvsagt også bruke ferdig kokte linser. 

Indisk med kikerter: Lag en enkel chana masala og server ris til. Lag gjerne chapati, det er bare mel, vann og salt, stek i tørr teflonpanne. Enkel oppskrift: 400 g kikerter (Remas eget merke er veldig gode og også billige, er på hermetikkboks), 2 medium løk, 4 fedd hvitløk, 1 boks hermetisk tomat, 2 ss Garam masala, 1 ts gurkemeie, en knivsodd chilipulver eller mer etter smak, salt, pepper, en skvett fløte. Grønnsaker kan også tilsettes. Chapati: 500 g sammalt hvetemel, litt salt, ca 3 dl vann blandes, deles i størrelser som boller og kjevles til størrelse som lomper, stekes på sterk varme i stekepanne ca 1 min på hver side. Snu ofte. 

Thaiinspirert curry med kikerter: 

Varm litt olje i en gryte, tilsett 1/2-1 finhakket rødløk eller vanlig løk, 1-2 hvitløksfedd, en liten bit (halv tommelfinger) finhakket eller revet fersk ingefær, 1/2-1 finhakket rød chili. Tilsett 1 ss currypulver (kjøp gjerne krydder i innvandrerbutikk), 1ts spisskummen, 1 ts malt koriander og 1 ts paprikapulver og la surre i et halvt minutt. Tilsett en boks hermetiske tomater, 1 boks (400 g) kokosmelk (jeg kjøper hermetikkboksene på Rema og ikke de små på kartong), 1 boks hermetiske kikerter (400 g). Krydre med salt og pepper og tilsett så saft og skall fra 1/2 lime, dette er veldig viktig noe smaken. Server med ris til. Ferdig på 5 minutter. Både til denne og til Chana masala er det godt med fersk koriander på toppen selvsagt, men ferske urter fordyrer rettene en del. 

Anonymkode: 7cdf7...b00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (2 timer siden):

Hva er det som koster 40 kr?  

30 nok per person skrev jeg 😅 middag for 4. Men ja brød på Coop. Coop fullkorn Koster 40 nok 

AnonymBruker
Skrevet

Suppe på svineknoke, enten salt eller røkt. Jeg kjøper Gilde sine på Coop Extra, jeg synes de er bedre enn de som selges på Rema. Jeg pleier å lage en variant med poteter i, men man kan jo også lage ertesuppe med tørkede erter som er bløtlagt dagen før. Byggryn kan man også ha oppi, det metter godt. 

Jeg trekker knoken i 2,5 - 3 timer, skum av i begynnelsen og ha i 10 pepperkorn og et par laurbærblad i vannet. Ta opp knoken, fjern laurbærbladene og ha i 8 poteter, 2 gulrøtter, 1 liten kålrot, 1 liten sellerirot eventuelt, 1 persillerot og 1 purre, alt i passe terninger og purren i ringer. Kok til grønnsakene er møre. I mens renses knoken og skjæres/rives i biter, ha kjøttet tilbake i suppen og la koke med den siste tiden. Smak til med salt og pepper. Det er godt med hakket persille over og brød/flatbrød og smør. Nok til 2-3 personer. 

Minestronesuppe: 

Finhakket løk, hvitløk, gulrot og stangselleri surres i litt olje. Jeg liker også å ha i en halv rød chili for litt mer smak. Tilsett 400 g hermetiske tomater, et par laurbærblad og ca 7 dl grønnsakskraft/buljong (eller kyllingkraft) og kok opp. Tilsett skivet vårløk og en boks store hvite bønner. Krydre med tørket basilikum og kanskje oregano og la koke i ca 20 min. Smak til med salt og pepper. Ha oppi ferdigkokt makaroni, spaghetti brukket i biter eller annen liten pasta og ha gjerne persille eller frisk  basilikum over, eller finhakk litt av det ytterste grønne på vårløken. Serveres med revet parmesan. Har man pølserester, bacon eller rester av annet kjøtt passer det ypperlig å ha oppi, det samme gjør det meste av grønnsaker og bønner/linser/kikerter man måtte ha. Server gjerne også brød til. 

Hjemmelaget tomatsuppe er rimelig, server med kokt makaroni og gjerne kokt egg. Her kan man også ha rester av pølser, bacon eller ost i terninger, jeg liker også en klatt gresk yoghurt, særlig hvis jeg lager en litt sterk variant. 

Potet- og purreløksuppe og blomkålsuppe er rimelig og man må ikke ha bacon på toppen. Gulrotsuppe med chili og ingefær er godt og rimelig. Linsesuppe/daal (mange oppskrifter på nett) er billig og godt. Hvis brokkoli er på tilbud (prisene variere mye) kan man lage en veldig billig suppe ved å surre litt løk og hvitløk, ha over grønnsakskraft og brokkoli i små buketter - NB! OG stilken skåret i små terninger. Kok til stilkene er møre, mos med stavmikser eller foodprocessor og smak til med salt, pepper og 1/2 ts. karri (viktig for smaken). 

AnonymBruker
Skrevet

Pasta Aglio e Olio: 

Kok spagetti. Varm 1,5 - 2 dl olivenolje i en liten kjele, skal ikke koke. Skjær 3 (eller flere) fedd hvitløk i tynne skiver eller finhakk og ha i oljen med litt salt og 2 store røde chili i tynne skiver eller finhakket. Pass på så det ikke blir brent, hvitløken skal bare bli lys gyllen. Ta vare på litt av kokevannet til spagettien og rør inn i avrent spagetti, rør deretter inn oljeblandingen og masse finhakket persille. Serveres med rikelig mengde nykvernet pepper. 

Blåskjell er forholdsvis rimelig mat og kan tilberedes enkelt og billig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...