Gå til innhold

Psykisk syk person oppsøker meg! Hvilket ansvar har helsetjenesten i forhold til dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En psykisk syk person, som jeg har besøkt tidligere i livet, men som jeg ikke ønsker kontakt med nå, kommer på døren min i perioder. Han ringer på mange ganger, tar i dørhåndtaket til og med, banker på vinduet... Han vil ikke respektere at jeg vil være i fred! Han har fått beskjed om at jeg vil være i fred gjennom hans psykiatriske sykepleier mange ganger, men det hjelper ikke! Det jeg lurer på er hva som må til for å få slutt på dette, og hvilket ansvar helsetjenesten har i forhold til dette?

Anonymkode: b6d16...0df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Politiet er nok mer riktig instans her.

Snakk med dem, si du mange ganger har fortalt personen at du ikke vil ha noe med vedkommende å gjøre, og fortell at det oppleves som trakassering. Da vil personen sannsynlig få noe form for besøksforbud og har ikke lov til å nærme seg deg.

Skulle personen da bryte dette, så er det en kort telefon til politiet, og personen vil nok etter hvert lære etter å ha blitt taua inn nok ganger, skulle man tro.

Anonymkode: 17e91...bb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Politiet. Helsetjenesten kan ikke gjøre noe her. 

Anonymkode: e3e4f...e6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sørge for at dette blir skriftlig dokumentert. Hva med å sende klage til avdelingen vedkommende har oppfølging fra i kommunen? (Adressert til sykepleiers sjef f.eks). Ellers enig med innlegget over: når vedkommende oppfører seg truende og plagsomt er det politiet man henvender seg til. 

Anonymkode: 574fb...f89

AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet.

Men utfra saker i media kan det se ut som det er lite å gjøre. 

Men ring politiet hver gang, og sett opp kamera utenfor. 

Anonymkode: 03238...08e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Politiet er nok mer riktig instans her.

Snakk med dem, si du mange ganger har fortalt personen at du ikke vil ha noe med vedkommende å gjøre, og fortell at det oppleves som trakassering. Da vil personen sannsynlig få noe form for besøksforbud og har ikke lov til å nærme seg deg.

Skulle personen da bryte dette, så er det en kort telefon til politiet, og personen vil nok etter hvert lære etter å ha blitt taua inn nok ganger, skulle man tro.

Anonymkode: 17e91...bb2

Jeg har ikke åpnet døren de svært mange gangene han har oppsøkt meg siden i fjor sommer! Har døren låst! Han var på døren min i dag også! Jeg har gardinene igjen, men kikket bak dem og så at det var han! Jeg har ikke våget å si noe til han, men han har fått klar beskjed altfor mange ganger gjennom sykepleieren hans (og andre som passer på han)! Jeg bor nesten rett attmed han! Jeg bor i en omsorgsbolig! Han bor på et behandlingssenter rett attmed der det er fullt av helsevesen-folk!

AnonymBruker
Skrevet

Politi. Anmeld og få besøksforbud. Om det er slik at han egentlig skal passes på 24/7 så gjør ikke de ansatte jobben sin. Klag til kommunen/staten.

Blir det ingen bedring, gå i media med saken, så skal du se at saken plutselig tar en ny vending.

Anonymkode: 0fde3...ee6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til sykepleieren hans at jeg vurderte å kontakte politiet. Da virket det som hun ble irritert...?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa til sykepleieren hans at jeg vurderte å kontakte politiet. Da virket det som hun ble irritert...?

Dette trenger du ikke å ta hensyn til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, fordi de vet at de da blir undersøkt om de følger opp ansvaret sitt.

Du skal ikke bli belemret med en syk person bare fordi de ikke klarer å utføre jobben sin. Du er garantert ikke den eneste som blir plaget av den mannen heller.

Anonymkode: 0fde3...ee6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...