Gå til innhold

Må man ha ull til barnehagen eller kan man ha...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Superundertøy isteden?

Anonymkode: e372e...37e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man må ha klær så ungene ikke fryser, materiale er irrelevant. 

Anonymkode: 88cff...3c8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man må ha klær så ungene ikke fryser, materiale er irrelevant. 

Det er jeg, spør om superundertøy gjør samme nytten.  

AnonymBruker
Skrevet

Som barnehageansatt i 6 år så er svaret: ull er gull. Det er de barna som er tørre og varme. 

Anonymkode: 9714d...5e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Finn undertøy som ikke klør og som ungen liker å ha på seg. Yngste hadde masse ull, eldste nektet all slags ull så han har alltid hatt superundertøy. Han har også klaget om han har ull over superundertøyet. 

Anonymkode: 285eb...acc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til tre i tillegg til å være barnehagelærer og sverger til ull. Minstemann tåler ikke ull direkte på kroppen, så han har superundertøy innerst og tykk ull utenpå. Så for å svare deg, ja, superundertøy duger, men det kommer an på hva du har utenpå superundertøyet. Superundertøy og fleece puster dårligere og kan gjøre barnet klamt og kaldt. Velg superundertøy av viskose heller enn polyester, for viskose har bedre pusteegenskaper. 

Anonymkode: 9a037...ba6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fleece eller superundertøy har mine barn 3 barn brukt. Aldri kalde eller klamme. 

Anonymkode: ed01a...8d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er mor til tre i tillegg til å være barnehagelærer og sverger til ull. Minstemann tåler ikke ull direkte på kroppen, så han har superundertøy innerst og tykk ull utenpå. Så for å svare deg, ja, superundertøy duger, men det kommer an på hva du har utenpå superundertøyet. Superundertøy og fleece puster dårligere og kan gjøre barnet klamt og kaldt. Velg superundertøy av viskose heller enn polyester, for viskose har bedre pusteegenskaper. 

Anonymkode: 9a037...ba6

Viskose har ikke bedre pusteegenskaper, både viskose og polyester er syntetiske fibre. 

Anonymkode: 33a57...ffe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo veldig an på hvor du bor egentlig. Her er vintrene ganske bitende, så superundertøy duger ikke. Ull holder på varmen mye bedre, å det krever stort sett bare lufting, mens superundertøy har en tendens til å lukte.

Anonymkode: abe01...c04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Som barnehageansatt i 6 år så er svaret: ull er gull. Det er de barna som er tørre og varme. 

Anonymkode: 9714d...5e8

Og det svaret ignorerer totalt de barna som er allergiske mot ull, eller har sensitiv hud. Altså veldig mange unger. 
Men svaret overrasker ikke. Man bruker fortsatt, i 2022, såpe med farge og parfyme i barnehager. 

Anonymkode: 0c576...bfa

• Liker 6
Skrevet

Nei, du må ikke ha ull innerst. Hilsen mor til to barn med atopisk eksem. Bomull innerst går HELT fint, men det er godt med strikka ull som mellomlag :)

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Viskose har ikke bedre pusteegenskaper, både viskose og polyester er syntetiske fibre. 

Anonymkode: 33a57...ffe

Viskose er plantefiber, ikke plast. 

https://snl.no/viskose_-_tekstil

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Bør ha ull så lenge barnet tåler det

Anonymkode: 9c5b8...eb0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Superundertøy isteden?

Du må ingenting. Eneste kravet er at barnet har nok klær til både varme og kalde dager. Fleece er hobet godt alternativ om ikke barnet liker ull 

Anonymkode: 2d17a...42b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ha klær som holder ditt barn varmt og tørt. Normalt sett er ull det beste til dette. Men en må se an ungen og klimaet der en bor.

Vår gutt har tendens til eksem og reagerer med utslett også på merkelapper, sømmer ol. Han er, som mange eksembarn er, naturlig veldig varm av seg.

For han fungerte ull med bomull/bambus på innsiden, eller bare vanlig bomullstøy med fleece frotte over. Andre barn ville frosset i det samme tøyet.

Superundertøy fungerte dårlig, fordi det ble fort nuppete og klødde da. Ofte flate sømmer, som også klødde.

Anonymkode: e07ff...555

• Liker 2
Skrevet (endret)

Prøv deg frem! Noen barn er varmere enn andre og har det faktisk bedre i superundertøy, spesielt med tanke på at de tilbringer mye av tiden inne på avd også på vinterstid. Særlig de minste, men til gjengjeld er jo de mer avhengig av varmt nok tøy ute fordi de ikke er i så mye aktivitet som de store barna

Ull er varmest. Det puster best og holder best på fuktighet, så det finnes vel ikke noe tilsvarende eller bedre i kulda. Viskose/bambus blir fort klamt og oppleves kjølig (jeg bruker det i allefall kun på barna og meg selv når det er mildt ute). Syntes 2 lags ull som er syntetisk innerst mot kroppen har vært best til min yngste som har atopisk eksem. Men bruker superundertøy hele høsten frem til kulda setter inn skikkelig, da syntes jeg det fungerer gull. Eldste som er veldig varm av seg kunne nok fint klart seg med superundertøy hele vinteren, hun går uten sokker inne når jeg loffer rundt i to lag ullstrømper 😅

Edit: syntetisk superundertøy er nok det beste alternativet til ull. Syntetisk (fleece) eller ull som mellomlag. Bomull og viskose/bambus har de dårligste egenskapene ift kulde

En fin artikkel:

Slik kler du deg i kulda

Endret av Lonelily
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Chiubi said:

Viskose er plantefiber, ikke plast. 

https://snl.no/viskose_-_tekstil

AB skriver ikke at viskose er plast. Viskose regnes som et syntetisk fiber selv om det er laget av cellulose. Det er absolutt ikke et naturprodukt. Masse kjemiske prosesser som skal til for å lage viskosefibre. Personlig liker jeg det bedre enn polyester, som er plast, men det er fortsatt syntetisk fremstilt.

Anonymkode: 3b54b...ae7

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ha ull innerst, men anbefaler ull som mellomlag. Fleece blir kaldt når det blir vått, puster dårlig og smelter inn i huden om det kommer ei gnist fra bålet på. Anbefaler teknisk tøy, silke, bambus over bomull innerst, om barnet ikke tåler ull. 

Anonymkode: 9cd6f...a65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jeg, spør om superundertøy gjør samme nytten.  

Og svaret er at ungen må være passe varm.

Min kunne ikke bruke verken ull eller superundertøy fordi hun ble for varm. Også i kun undertøyet innendørs. Hun brukte kun ett lag bomull året rundt. Med yttertøy tilpasset været. Faktisk gikk hun en hel vinter med bare truse under vinterdressen fordi det var for varmt å ha bukse og genser under. 

AnonymBruker
Skrevet

Bør bruke ull, ikke bare fordi det varmer og puster, men dersom barnet blir bløt så blir det ikke kald når man bruker ull.

Anonymkode: 7b77c...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...