Gå til innhold

Hvilket tidspunkt på dagen og hvor langt gå tur med hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nettopp fått meg en omplasseringshund og prøver å tenke ut hva som ville vert det beste tidspunktet å gå tur på og i tillegg hvor langt. Ser det jeg skriver nedom her greit ut? Grunnen til at hunden får mat 1t før tur er faren for mageomdreining (leste om dette nettopp, før har vi bare gått omtrent 30 min etter mat). Og grunnen til tur så sent på kvelden er fordi jeg er redd det kanskje blir for lenge for hunden å holde seg i så mange timer gjennom natten? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde gått tur i 19-20 tiden. 

Slik ser dagen ut nå:
6:00 - Hunden får mat
7:00 - 30 min tur
7:50 - Jeg drar på jobb
13:00 - Jeg kommer hjem fra jobb
13:00 - 1t tur
20:00 - Hunden får mat
21:00 - 30 min tur
22:00 - Jeg legger meg

Anonymkode: 76437...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å gi mat etter tur? Ellers hadde jeg lagt meg på mat feks kl 7 og 19. Når det kommer til lengde på tur og intensitet er rase avgjørende.

Anonymkode: bfbb7...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

lengde tur er også avhengig av hvilken rase. Med din rytme kan du godt gå 3 turer. Har du mulighet å ha ham ute i bånd? Da kan den godt stå ute kl13. evt ta en kort tur. Har du en brukshund som feks retriever eller lignende ville jeg ha gått lengre på den siste turen. minimum en time.  Mat: Min får mat ca.17 og 21.(men det er fordi jeg arbeider fra 7-16)  og får stå litt i bånd el. evt en liten tissetur ca 22.    Og du kan godt variere. Fex siste tur fra 45min til 2 timer. Variasjon er bare positivt.  Og i helgene kan turene godt ta 2-4 timer.
Hunder skal også ha mental trening (men det regner jeg med du vet) Jeg pleier å legge inn div aktiviteter som søk etc når vi er ute på tur.

Anonymkode: 4411a...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke stress så mye med tider og timeplan - det ordner seg fint til en rytme etterhvert. 

Som regel bør man ta turen først om morgenen. De fleste hunder må tisse da, mye bedre å spise frokosten etter morgenturen. Og så slipper du en hel time med dødtid om morgenen. 

Her serveres også kveldsmaten etter tur. Bare 2 minutter ut å tisse rett før leggetid. 

Anonymkode: ec8c8...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke stress så mye med tider og timeplan - det ordner seg fint til en rytme etterhvert. 

Som regel bør man ta turen først om morgenen. De fleste hunder må tisse da, mye bedre å spise frokosten etter morgenturen. Og så slipper du en hel time med dødtid om morgenen. 

Her serveres også kveldsmaten etter tur. Bare 2 minutter ut å tisse rett før leggetid. 

Hvor lenge venter du med å gi mat etter at du har vert på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor lenge venter du med å gi mat etter at du har vert på tur?

Om morgenen får de mat rett etter tur. På kvelden blir det gjerne en naturlig pause på et par timer mellom hovedturen og kveldsfôringa, men ikke fordi jeg planlegger det slik, det bare passer seg sånn.  

Det eneste jeg er litt nøye på er ingen voldsom aktivitet rett etter fôring, så da passer det jo mye bedre å ta turen før fôringa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Om morgenen får de mat rett etter tur. På kvelden blir det gjerne en naturlig pause på et par timer mellom hovedturen og kveldsfôringa, men ikke fordi jeg planlegger det slik, det bare passer seg sånn.  

Det eneste jeg er litt nøye på er ingen voldsom aktivitet rett etter fôring, så da passer det jo mye bedre å ta turen før fôringa. 

Er du sikker på det går greit med å gi mat rett etter tur? For der jeg leste sto det at det måtte minst gå 30 min? Er så redd for at noe skulle skje skjønner du... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se an hundens behov. Vi har alltid gått rett oppi gaten for at hunden skal få tisse før leggetid, i tillegg til kveldsturen (som da er litt tidligere på kvelden). 

Noen hunder liker korte turer, andre lange. Våre hunder har alle fått minst en time tur om ettermiddagen, men ingen av dem har vært morgentur-entusiaster (ene har plent nektet å gå utenfor hageporten engang om det er drittvær). 

Har aldri stresset med timing på mat ifht tur. 

Anonymkode: fb1ef...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund kan gå dager uten mat. Gå tur først og gi mat etter tur. 

Nå på sommeren går vi tur når da temperaturen er OK. Morgen og kveld.

Anonymkode: 84b42...f67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er du sikker på det går greit med å gi mat rett etter tur? For der jeg leste sto det at det måtte minst gå 30 min? Er så redd for at noe skulle skje skjønner du... 

Det går helt fint! Er stressnivået hos hunden veldig høyt, fordi vi har lekt og herjet ute, da venter jeg til hunden har roet seg litt før fôring (slik at hunden er rolig ETTER fôringen). Ellers er det ikke noe stress å gi mat rett etter tur. Går vi lange turer i fjellet får jo hunden mat underveis også, ikke noe problem det. Det er litt hysteri rundt fôring av hund noen ganger...

Noen hunder, og gjerne store raser, kan oppleve magedreining om de er veldig aktive med magen full av mat, så høy aktivitet rett etter fôring bør man være forsiktig med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir mat etter tur. Hvis jeg skal vaske gulvet senere på dagen, så hiver jeg tørrfôr utover gulvet før jeg drar på jobb. Da har hunden en liten snuseaktivitet. Også fin aktivitet om hunden ikke liker at du går, for da fokuserer den på noe annet. 

Jeg jobber turnus så varierer når lengste tur er. En gang mellom 12-18. 

Har hage så hunden er ute i langline feks etter jobb slik jeg får spist middag før tur. Kan kaste godbiter på plenen da, ta frem noen leker, fylt kong ol. 

Jeg pleier alltid å lufte hunden i hagen rett før jeg legger meg, slik han må vente kortest mulig til morgenen. 

Viktigste er at hunden får tisset og slipper å holde seg. Man må ikke på tur med en gang man står opp, så lenge den får tissetur i hagen. Slik er det litt mindre stress så jeg ikke må løpe ut døren i sekundet jeg står opp.

Anbefaler å innimellom fravike litt fra turtidene. Det er greit at hunden ikke har for fastsatte rutiner, slik den takler litt variasjon. 

Husk at mental stimuli og snusing er fine aktiviteter også. Om det er dårlig vær en dag, du er sliten osv, så er det ikke krise om lag tur utgår en dag. Godbiter kan gjemmes inne eller ute, eller i skogen. Lek med hunden. Altiviseringsleker. Øve på triks og dressur. Også viktig for hunden å lære seg å være rolig inne også og ikke ar det skal skje noe hele tiden. 

Anonymkode: 4e2c6...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se an hundens behov. Vi har alltid gått rett oppi gaten for at hunden skal få tisse før leggetid, i tillegg til kveldsturen (som da er litt tidligere på kvelden). 

Noen hunder liker korte turer, andre lange. Våre hunder har alle fått minst en time tur om ettermiddagen, men ingen av dem har vært morgentur-entusiaster (ene har plent nektet å gå utenfor hageporten engang om det er drittvær). 

Har aldri stresset med timing på mat ifht tur. 

Anonymkode: fb1ef...8d5

Enig. Mine er noen ganger kjapt opp om morgenen, og noen ganger ønsker de å late seg i noen timer før vi går første tur. Ved førstnevnte så mater jeg etter tur, og ved sistnevnte så får de mat en time før. Jeg ser an hva hundene føler for.

Mengde tur kommer veldig an på været her i hus. Jeg har høyenergiske hunder, så er været ok til fint, kan vi gjerne bruke 2.5-4 timer ute hver dag. Vi er ikke nødvendigvis aktive hele den tiden. De får brukt nesa masse, vi slenger oss ned på en benk og observerer alt som foregår rundt oss, har det gøy med å hoppe opp og ned og balansere på ting i skateparken/lekeplassen osv. Vi går rundt en mil på fine dager, lengre i helger når vi tar oss en fjelltur eller to.

Men regner det eller om det er uhyre varmt, så kan det være at vi bare er ute i 15 minutter til sammen. De hater regn og må bæres ut én og én for å gå på do 😅 På slike dager gir jeg de mental aktivisering inne istedenfor. 

TS, hvor mye aktivitet hunden trenger, avhenger av rase, alder etc. Etterhvert som du blir kjent med hunden, vil du finne ut hvilken mengde som passer hunden, om den foretrekker å spise før eller etter tur etc. Bare ikke fôr hunden din rett før hard fysisk aktivitet, så vil det gå fint 👍

Anonymkode: ebb90...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...