AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Pappaen her i hus gir gjerne sjokolademelk hver dag, lar barnet se på skjerm så mye det vil, har lite begrensning for hva barnet ser på osv. Føler han skal være veldig «snill pappa», bryte normer, gi barnet frie tøyler (til en viss grad hvertfall) og være så lite streng som mulig. Ikke «bry» seg hva barnet får i seg, om det ser litt mye på skjerm (han ser ikke hvilken skade det kan gjøre) eller om det ser på noe som er tilpasset barn som er mye eldre enn vårt barn. Barnet er 4 år. Og selvfølgelig kan det å ikke være for streng være veldig positivt også, men jeg mener det er en balanse mellom dét, og hva som faktisk er til det beste for barnet. Jeg blir dermed ofte «bad cop» som bryr meg om hva barnet får i seg (uten at jeg er for streng - sjokolademelk en gang i ny og né er helt greit, men ikke hver dag), jeg vil ha begrenset skjermtid og lar ikke barnet se på skjerm så mye det vil og jeg lar hvertfall ikke barnet se på ting som overhodet ikke er tilpasset hans alder. Samboer kan sette på en trailer på en film som er veldig skummelt mens barnet er våken, og tenker ikke på at barnet kan få med seg ting som det ikke skal se (blod, skyting, skumle fjes osv). Er det normalt at fedre er så «avslappa»? Ganske sikker på at ikke jeg er for streng? Anonymkode: 94ef4...7d7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Ikke her i huset. Men nå er min samboer en veldig rutine-person på egne vegne og alltid vært glad i faste rutiner selv, så dette tar han med seg inn i barneoppdragelsen. Så han er veldig konsekvent (noen ganger litt for mye kan jeg tenke) men veldig glad for at vi er enige om rutiner/hva som er lov og ikke. Anonymkode: b508d...b14
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 Ja, i hvert fall fra min oppvekst. Som barn var det slik at alle mine venninner (og jeg) ventet med å få fedrene våre på tomannshånd, fordi de var alltid "ja-kopp". Altså, det var alltid okey å få penger til mat, spill, se skumle filmer, overnatte i ukedagene, være ute sent mm. Mor sa alltid nei eller hadde restriksjoner, der var det aldri særlig gøy å være. Skjermen skulle av to timer før leggetid, jeg måtte si i fra hvor jeg skulle og hva jeg skulle gjøre, lekser måtte være gjort da og da, mm. Jeg mener at barn bør få mye frihet til å utforske og bli selvstendige, og at noen mødre tar det for langt i hvor mye rutiner som kreves. Spesielt når det blir begrunnet med "slik er det" eller "sånn er det med den saken". Samtidig kan fedre oppdra uengasjerte og bortskjemte barn fordi de er vandt med å kun gjøre det de vil, når de vil. Anonymkode: 78270...358 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Ja, fedre driter mer i å gjøre ting riktig. Anonymkode: fab06...dab
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 Det er lettvint å være "snill", vettu.. Anonymkode: 3df68...732 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 Vet ikke om det er normalt men det er slik her i huset også. Tenker at noen av årsakene kan være at mor ofte leser seg opp, hører på podcaster, går på de fleste timene på helsestasjon osv. Rett og slett har mer kunnskap. Samtidig har mor det tredje skiftet og far lener seg på at «det er ikke så farlig om jeg gjør noen unntak siden ikke mor gjør det». Dermed tar han fra meg (i vårt tilfelle) muligheten til å gi en is til dessert av og til feks eller gi de iPad en halvtime ekstra siden han bruker opp kvoten på både skjem og sukker.. Og jeg blir enda mer «strenge mamma». Det burde ikke være sånn i likestilte hjem i 2022. Anonymkode: a657f...029 13 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vet ikke om det er normalt men det er slik her i huset også. Tenker at noen av årsakene kan være at mor ofte leser seg opp, hører på podcaster, går på de fleste timene på helsestasjon osv. Rett og slett har mer kunnskap. Samtidig har mor det tredje skiftet og far lener seg på at «det er ikke så farlig om jeg gjør noen unntak siden ikke mor gjør det». Dermed tar han fra meg (i vårt tilfelle) muligheten til å gi en is til dessert av og til feks eller gi de iPad en halvtime ekstra siden han bruker opp kvoten på både skjem og sukker.. Og jeg blir enda mer «strenge mamma». Det burde ikke være sånn i likestilte hjem i 2022. Anonymkode: a657f...029 HELT likt her. Samboer klager på at jeg er «for streng» når det for eksempel gjelder kosthold, men jeg må jo være «den strenge», for å kompansere for hver gang han gir søtt osv. Det er ikke «rom» for at jeg kan være «den snille», føler jeg… Ts Anonymkode: 94ef4...7d7 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): HELT likt her. Samboer klager på at jeg er «for streng» når det for eksempel gjelder kosthold, men jeg må jo være «den strenge», for å kompansere for hver gang han gir søtt osv. Det er ikke «rom» for at jeg kan være «den snille», føler jeg… Ts Anonymkode: 94ef4...7d7 Du bør snakke med han om det, ikke bare fordi det kan kverne på parforholdet, men også fordi de valgene du må ta (på grunn av hans friheter) påvirker barndommen til barna dine. De vil ha manerer, oppføre seg pent, rydde opp etter seg, klare å lage mat og vaske på egen hånd og klare seg fint - fordi du var den strenge som alltid måtte gi en ekstra beskjed. De husker ikke at det var du som gjorde alt arbeidet med å installere skikk og bruk i dem. Det de imidlertid husker, er pappa som ga dem is til dessert, kjøpte godis i matbutikken, snek litt ekstra skjermtitting inn når mamma "ikke" så på... rett og slett den kule og fantastiske kompisen og pappaen. Det vil jo gi ringvirkninger på voksenforholdet til barna dine. Ikke nødvendigvis store forskjeller, men små ting som kan være vondt for deg. For eksempel at barna tar mer kontakt med far og er mer bekymret for han (fordi de opplevde det som at han brydde seg om dem som små. Ved å gi dem godis og skjerm), og være mer lunkne til deg. Du bør nok etablere noen klarere retningslinjer. Gi ordentlig beskjed om at han ødelegger for deg og barna fordi han selv vil virke kul og ha slappe regler. Om han bryr seg vil han jo respondere på at du snakker om vanskene du opplever som mamma? Anonymkode: 78270...358 5
Anonym6789 Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 Det gjelder sikkert noen, men min samboer er opptatt av sunt kosthold og aktivt livsstil (på et normalt "mosjonsnivå") og ønsker også at barna skal spise sunn, normal mat og heller leke ute enn å se på skjerm. Hans bror har en samboer som er kvinne og gir myyye mer godis, fordi hun ikke orker å ta noen kamper når barna blir sur for å ikke få viljen sin. Kjøper gjerne seg litt stillhet med ipad og is. Så det varierer vel fra par til par
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 Barn er små mennesker. Noen mødre behandler barn som hunder. Anonymkode: b6e0d...32a 2
Hactar Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 Det er jo utrolig bekvemt å sette ungen foran skjermen med noe godt, da. Da får far mye mer tid til å holde på med sitt istedet for å være forelder, ikke sant. Du kan jo spørre deg om han er avslappet fordi han tror det er til barnets beste, eller om det er fordi han er lat. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Jeg vokste opp med at mamma var bad cop og pappa var good cop og det ødela forholdet med moren min lenge. For hun var så sur og streng og vi fikk ikke lov til noe og bare pappa var artig og snill og sa ja til alt. Fatter ikke at faren min bare lot det skje. Han hadde det helt fint med at mamma hadde det dritkjipt så lenge han fikk være favoritten. Det er så råttent gjort. Anonymkode: 1685d...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barn er små mennesker. Noen mødre behandler barn som hunder. Anonymkode: b6e0d...32a Utdyp gjerne? Ts Anonymkode: 94ef4...7d7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du bør snakke med han om det, ikke bare fordi det kan kverne på parforholdet, men også fordi de valgene du må ta (på grunn av hans friheter) påvirker barndommen til barna dine. De vil ha manerer, oppføre seg pent, rydde opp etter seg, klare å lage mat og vaske på egen hånd og klare seg fint - fordi du var den strenge som alltid måtte gi en ekstra beskjed. De husker ikke at det var du som gjorde alt arbeidet med å installere skikk og bruk i dem. Det de imidlertid husker, er pappa som ga dem is til dessert, kjøpte godis i matbutikken, snek litt ekstra skjermtitting inn når mamma "ikke" så på... rett og slett den kule og fantastiske kompisen og pappaen. Det vil jo gi ringvirkninger på voksenforholdet til barna dine. Ikke nødvendigvis store forskjeller, men små ting som kan være vondt for deg. For eksempel at barna tar mer kontakt med far og er mer bekymret for han (fordi de opplevde det som at han brydde seg om dem som små. Ved å gi dem godis og skjerm), og være mer lunkne til deg. Du bør nok etablere noen klarere retningslinjer. Gi ordentlig beskjed om at han ødelegger for deg og barna fordi han selv vil virke kul og ha slappe regler. Om han bryr seg vil han jo respondere på at du snakker om vanskene du opplever som mamma? Anonymkode: 78270...358 Ja jo, du har nok et godt poeng, men jeg er ikke helt enig i det du skriver. Jeg tror barn har godt av forutsigbarhet og trygge rammer, og vil sette pris på det, selv om det betyr mindre is og skjerm. Også leker jeg jo heller med barnet fremfor å sette det foran en skjerm, og har dermed med tilstedeværelse, noe jeg tror barnet setter pris på. I helgene baker vi boller og muffins, tar med oss noe godt ut når far er på jobb, jeg lager sunn «snacks» som barnet er glad i (gjerne sammen med barnet), så jeg tror jo likevel at jeg bidrar med ting som jeg tror barnet setter veldig pris på. Og enda er vi hvertfall ikke kommet dit at barnet foretrekker far stort mer enn meg. Ts Anonymkode: 94ef4...7d7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vokste opp med at mamma var bad cop og pappa var good cop og det ødela forholdet med moren min lenge. For hun var så sur og streng og vi fikk ikke lov til noe og bare pappa var artig og snill og sa ja til alt. Fatter ikke at faren min bare lot det skje. Han hadde det helt fint med at mamma hadde det dritkjipt så lenge han fikk være favoritten. Det er så råttent gjort. Anonymkode: 1685d...fa0 Nå er jeg hverken sur eller superstreng, så vil jo tro det har noe å si. Men ja, kanskje litt lite gjennomtenkt av fedrene å være så «snille» at de omtrent gir barnet frie tøyler, også må mødrene bli dem strenge fordi fedrene ikke kan sette grenser. Ts Anonymkode: 94ef4...7d7 2
Gregarious Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 Viktig å differensiere mellom ulike meninger om oppdragelse og det å gi faen. Mye skjerm-tid er i seg selv ikke negativt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, fedre driter mer i å gjøre ting riktig. Anonymkode: fab06...dab Ja, ikke sant. Det viktigste er å gjøre alt riktig, alt skal være normalt, vanlig og så videre. Anonymkode: b1c21...34b 1
Mamajune11 Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Barn er små mennesker. Noen mødre behandler barn som hunder. Anonymkode: b6e0d...32a Hva mener du?
Mamajune11 Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 Gregarious skrev (5 minutter siden): Viktig å differensiere mellom ulike meninger om oppdragelse og det å gi faen. Mye skjerm-tid er i seg selv ikke negativt. Så en 4-åring kan se på skjerm hele dagen uten at det er problematisk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå