Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny til dette, så ikke arrester meg her. Men vi er inne i første tiden med prøving. Og jeg har noen spørsmål til dere flotte damer som allerede har full kontroll på disse tingene.

Er det sånn at dersom man har stabil menssutrasjonssyklus og "merker" at man får eggløsning (ved slim, etc.) så kan man gå ut fra at man er fertil? Bør man ta eggløsningstest for å være sikker? Er det sånn at man kan gå ut fra at man er fertil og kan få barn dersom man har eggløsning og alt er OK? Sett bort i fra at det "feiler" mannen noe da selvfølgelig... Jeg lurer bare på om det er noe annet som kan være "galt", som gjør at f.eks. egget ikke fester seg etter "befruktning"?

Anonymkode: d9277...ab7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ny til dette, så ikke arrester meg her. Men vi er inne i første tiden med prøving. Og jeg har noen spørsmål til dere flotte damer som allerede har full kontroll på disse tingene.

Er det sånn at dersom man har stabil menssutrasjonssyklus og "merker" at man får eggløsning (ved slim, etc.) så kan man gå ut fra at man er fertil? Bør man ta eggløsningstest for å være sikker? Er det sånn at man kan gå ut fra at man er fertil og kan få barn dersom man har eggløsning og alt er OK? Sett bort i fra at det "feiler" mannen noe da selvfølgelig... Jeg lurer bare på om det er noe annet som kan være "galt", som gjør at f.eks. egget ikke fester seg etter "befruktning"?

Anonymkode: d9277...ab7

Hvis du har eggløsning hver måned så kan du hvertfall gå ut ifra at et egg slipper og sådan er du fertil. Du kan gjerne bekrefte med eggløsningstester. En annen sak er f.eks hvor god kvalitet eggene dine er, dette kan man ikke vite før man har tatt blodprøver. Men det er som regel noe man finner ut av etter å ha prøvd lenge uten at det har gått. 

Anonymkode: 5ab7c...13d

AnonymBruker
Skrevet

Man er jo da fertil, men det betyr ikke at det blir noe av. Har hatt stabil syklus, med eggløsning, men ingen graviditet noensinne. Før IVF. Kan være mange ting som feiler. Kvalitet på egg, kvalitet på sperm, ingen befruktning, befruktning uten festing osv.  

Anonymkode: 6dfaf...c0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt regelmessige sykluser. Men utredning og mange prøverørsforsøk endte likevel i ingenting. Sannsynlig årsak er genfeil. 

Andre årsaker kan være at man har for kort lutealfase, miljøet i livmor, tynn livmorslimhinne, dårlig eggkvalitet, med mer. 

Eggløsningstester bekrefter egentlig ingenting. Det måler kun hormonet som øker for at et egg skal kunne slippe. 

Anonymkode: 39f6b...3b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er massevis av ting som kan gå galt som gjør at set ikke blir barn. 

Men dersom du har stabil syklus er det en god sjanse for at du kan få barn. Så i utgangspunktet kan du gå ut ifra det, ja. Dersom det ikke klaffer ila et år kan du ta kontakt med lege for å sjekke hvorfor. Ingen grunn til å gjøre noe undersøkelser før det.

Anonymkode: 8de1a...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en følelse av at noe var galt, men fastlege ba meg vente. Angrer i dag på at jeg ikke tok magefølelsen alvorlig og kontaktet Volvat. Det hadde spart meg ca. 8 måneder med unødvendig prøving. Jeg hadde ikke eggløsning av meg selv. 

Anonymkode: 613d5...33c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.8.2022 den 16.07):

Jeg hadde en følelse av at noe var galt, men fastlege ba meg vente. Angrer i dag på at jeg ikke tok magefølelsen alvorlig og kontaktet Volvat. Det hadde spart meg ca. 8 måneder med unødvendig prøving. Jeg hadde ikke eggløsning av meg selv. 

Anonymkode: 613d5...33c

Jeg er ikke TS, men hvordan hadde du følelse av at noe var galt? Hadde du tatt eggløsningstester som viste positivt?

Har du blitt gravid etter at du fant problemet?

Er i samme situasjon, så er litt nysgjerrig.

Anonymkode: 92a16...126

Skrevet (endret)

Jeg er ikke en som prøver,  men når egget slippes lever det i ca et døgn, det vil si at hvis du ønsker å bli gravid er det egentlig bedre å prøve noen dager før eggløsning  og videre, hvis dere prøver først når egget kommer har dere bare noen timer, men har en sex i dagene før lever spermen og er klar når egget slippes

Endret av Topsi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...