Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har permisjon fra jobben jeg har vært i i mange år, og har nå bestemt meg for at jeg ikke vil tilbake. Jeg har fått fast jobb et annet sted, og tenker derfor å si opp stillingen jeg har permisjon fra før permisjonen går ut. Jeg ble opplært i "gamle dager" om at man sender et formelt brev med setningen "jeg sier med dette opp min stilling ...", men det virker litt rart både å sende brev og å være så kort. Jeg har ikke gjort dette siden det digitale tok over arbeidslivet, så det jeg ønsker å vite er om det nå er standard å bare sende mail til daglig leder med den formelle oppsigelsen? Eller hvordan sier man egentlig opp nå til dags?

Anonymkode: 96306...be4

Skrevet

Du skriver en skriftlig oppsigelse og så går du inn til sjefen. Fortell sjefen at du kommer til å slutte og gi han/hun den skriftlige oppsigelsen.

  • Liker 1
Skrevet

På min arbeidplass vil de ha både på Mail og skriftlig. Så kanskje skriv et brev og gi til dagligleder? 
 

Jeg sa opp sist med teksten.

 

Oppsigelse på min stilling.

Jeg **** ****** sier opp min stilling hos ***** med 3 måneders oppsigelsestid, datert 01.01.23.

Jeg takker for meg og alt jeg har lært hos dere. 
mvh

**** ******

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har permisjon fra jobben jeg har vært i i mange år, og har nå bestemt meg for at jeg ikke vil tilbake. Jeg har fått fast jobb et annet sted, og tenker derfor å si opp stillingen jeg har permisjon fra før permisjonen går ut. Jeg ble opplært i "gamle dager" om at man sender et formelt brev med setningen "jeg sier med dette opp min stilling ...", men det virker litt rart både å sende brev og å være så kort. Jeg har ikke gjort dette siden det digitale tok over arbeidslivet, så det jeg ønsker å vite er om det nå er standard å bare sende mail til daglig leder med den formelle oppsigelsen? Eller hvordan sier man egentlig opp nå til dags?

Anonymkode: 96306...be4

Ja, du sender e-post. Og det er normal høflighet å størst ringe sjefen og si «jeg kommer til å sende en formell oppsigelse». 

Nei, du printer den ikke ut og sender den i posten eller leverer den i hånden. Da roter man den bare bort. 

Anonymkode: f5f54...89d

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt sjefen på telefon og informer om at du sier opp. I etterkant sender du en formell, skriftlig oppsigelse per mail. Med oppsigelsen som et eget vedlegg, og gjerne en hyggelig tekst (dersom du har vært fornøyd med arbeidsstedet, denne i en mer uformell tone) i selve mailen.

Anonymkode: 19d48...d81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klistret oppsigelsen på en murstein og kastet den gjennom vinduet til sjefen. 

Jeg synes det var en passende måte å si opp på. Men du har kanskje ikke hatt et like dårlig forhold til din arbeidsplass.

Anonymkode: d0bbb...703

AnonymBruker
Skrevet

Du må sende skriftlig oppsigelse, og ja, da er det helt greit med en kort og formell mail av typen "JEg velger å si opp min stilling". 

Men det er god kutyme å ta en prat med sjefen (helst ansikt til ansikt, eller i det minste på telefon), før du sender oppsigelsen. 

Anonymkode: ea879...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først tatt en prat med kontorleder. Telefon, eller fysisk møte, der jeg forklarte meg. Deretter sendt en mail til han, med HR på kopi, der jeg viser til samtale, og bekrefter oppsigelsen. Samt ber HR ta kontakt for det praktiske rundt dette. 

Tror de ville humret godt på bakrommet om jeg kom med et brev i disse dager 😅

Anonymkode: 7e8f0...8ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ville først tatt en prat med kontorleder. Telefon, eller fysisk møte, der jeg forklarte meg. Deretter sendt en mail til han, med HR på kopi, der jeg viser til samtale, og bekrefter oppsigelsen. Samt ber HR ta kontakt for det praktiske rundt dette. 

Tror de ville humret godt på bakrommet om jeg kom med et brev i disse dager 😅

Anonymkode: 7e8f0...8ab

Det er en liten bedrift, så det er ikke noen HR-avdeling, og jeg tror ikke det er noe praktisk å ta hånd om i ettertid. Jeg jobber jo allerede et annet sted, så hva skulle det være? Sjefen er også en kvinne.

 

Ut fra svarene her ser jeg at en mail er greit. Jeg skal vurdere å kontakte leder først, men vi har ikke hatt noe kontakt siden jeg gikk ut i permisjon, og jeg synes det føles litt unaturlig å ringe henne for å ~forklare~. Jeg opplever ikke at det er så mye å si; den nye jobben betaler mer og jeg trives bedre. Men jeg skal tenke litt på det :)  Takk for alle svar og råd.

Anonymkode: 96306...be4

Skrevet

Det er ingen formkrav til oppsigelse fra arbeidstaker. Men lurt å gi den skriftlig, slik at det er dokumentert  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...