Gå til innhold

Pusse opp kjøkken - overskap med mer - hjelp 😅

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer/sparer til å pusse opp kjøkkenet mitt. Det er et gammelt faktumkjøkken fra Ikea, i typisk lavblokk-kjøkken fra 50-tallet. Firkantet rom, kjøkken på tre vegger og vindu på det fjerde. Ca. 240 cm takhøyde. 

Det første jeg har lyst å endre, er å få overskap som går til taket. På den ene siden går de til kassen som bygger inn vifterør, mens det på andre siden er 30 cm som bare samler støv. 

Vil det se rart ut om jeg bytter en vinkel med 70 cm skap med kun én rad med 100 cm? Tenker på proporsjoner mot underskapene som er 70 cm. 

Er ikke så glad i sånne ekstra skap på toppen med dør som vipper opp, så tenkte i utgangspunktet på noe sånt: https://www.ikea.com/no/no/p/metod-veggskap-m-hyller-2-vitrinedorer-hvit-enkoeping-hvit-tremonstret-s79473478/#content i kombinasjon med lukket skap i hjørnet der det i dag er hjørneskap. Ønsker litt luft over siste benk, der jeg heller kan ha en enkel åpen hylle for kaffeboks, sukkerskål og slikt som står på benken i dag.

Tror det blir hvitt kjøkken, da det vender mot nord-øst og får lite sol, så vil ha det lyst og heller male veggen siden det er lettere å endre. Mulig jeg må selge om ikke altfor mange år også, så vil gjerne høre hva dere tenker er lett salgbart i tillegg.

Anonymkode: 7f14d...369

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert også en trend-sak. Men jeg må si jeg er vanvittig fornøyd med at jeg valgte høyskap i kombinasjon med benkplass uten overskap, og kjøkkenøy, sist vi pusset opp. 

Det er vanvittig med plass i 3-4 gode høyskap. Og utrolig befriende å slippe å ha et overskap i øyehøyde når man jobber - hele rommet ser større ut. 

Vifterøret kan mulig legges opp i tak, det ville jeg investert i. 

Med tanke på budsjett og salg vil jeg anbefale IKEA, og så nøytralt som mulig. Så lenge kjøkkenet er "ok" er det ikke det som skremmer folk fra å kjøpe en leilighet. Og potensielle kjøpere som ønsker å gjøre det til sitt vil tenke at det ikke er store verdier de må "kaste ut" om det er et IKEA kjøkken. 

Anonymkode: e4833...ffb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sikkert også en trend-sak. Men jeg må si jeg er vanvittig fornøyd med at jeg valgte høyskap i kombinasjon med benkplass uten overskap, og kjøkkenøy, sist vi pusset opp. 

Det er vanvittig med plass i 3-4 gode høyskap. Og utrolig befriende å slippe å ha et overskap i øyehøyde når man jobber - hele rommet ser større ut. 

Med tanke på budsjett og salg vil jeg anbefale IKEA, og så nøytralt som mulig. Så lenge kjøkkenet er "ok" er det ikke det som skremmer folk fra å kjøpe en leilighet. Og potensielle kjøpere som ønsker å gjøre det til sitt vil tenke at det ikke er store verdier de må "kaste ut" om det er et IKEA kjøkken. 

Tusen takk for svar! Enig i at høyskap og åpent er fint, men har sett det i en naboleilighet og det gjør dessverre kjøkkenet for lukket og med for lite benkeplass igjen her (ikke så stort kjøkken). 

Vifterøret er ikke noe problem, det var bare for å få med at på den ene siden går skapene helt opp, mens på den andre siden er det 70-skap med luft over. Det er der jeg vil ha skapene helt til taket på den lengste siden med vask og oppvaskmaskin, også fjerne skapene på den siste korte biten så jeg får åpen vegg over der jeg lager kaffe og kutter opp ting mm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva gjør du med glass og sånt da? Må du bøye deg for å hente alt i skuffer, eller har du glass i høyskap?

Anonymkode: 309b3...929

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du med glass og sånt da? Må du bøye deg for å hente alt i skuffer, eller har du glass i høyskap?

Anonymkode: 309b3...929

Har glass i skuff. Og også alt av tallerkener, panner og potter, og slikt. 

Har ikke problemer med rygg, ellers ville jo alt av oppbevaring under 1 meter vært et problem. Hyller værre enn skuffer. 

I høyskap har jeg større og tyngre ting. Og vinglass, de velter lett i skuff. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det i vedtekter og ordensregler til sameiet/borettslaget om kjøkkenvifter og avsug i vegg/tak? I mange blokker er det ikke tillatt å koble til kjøkkenvifter og de skal ha kullfiltersystem. Hullet i veggen er da for å trekke ut luftfuktighet fra leiligheten og for å få balansert ventilasjon.

Dersom det er slike regler i din blokk legger det begrensninger for skap helt opp til taket der dette hullet befinner seg.

Vi bor i en slik blokk og det har vært et enormt problem at eiere som ikke har satt seg inn i vedtekter og regler har montert kjøkkenvifte på, slik at matosen presses inn i naboleiligheter. Nevner dette i tilfelle dette skulle være nødvendig info for din leilighet.

Dersom det er begrenset plass i leiligheten for kjøkken må du tenke grundig igjennom for hvilke behov du har for oppbevaring, arbeidsplass og kjøleskap, komfyr osv. 

Dersom vi skulle ha bygget om kjøkkenet i vår leilighet ville jeg gått for kjøl og frys under benk, 1 stk høyskap ca 50 cm bred full høyde for alt av matvarer, gryter, tallerkener etc og droppet alt annet av overskap, samt montert kjøkkenvifte under en enkel hylle for både nytte og plass til å sette noen få lette ting og dekor. Har sett ei leilighet med denne løsningen med ingen overskap og likte det veldig godt. Ingen støvsamlende overskap. Må legge til at vi er minimalister så vi samler ikke mer enn det mest nødvendige i vårt hjem.

Vi ville også gått for en hvit farge på selve kjøkkenet og veggen, og heller brakt inn farger og naturtoner i tredetaljer på skjærebrett, og lignende.

Anonymkode: ef0d7...74f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar! Enig i at høyskap og åpent er fint, men har sett det i en naboleilighet og det gjør dessverre kjøkkenet for lukket og med for lite benkeplass igjen her (ikke så stort kjøkken). 

Vifterøret er ikke noe problem, det var bare for å få med at på den ene siden går skapene helt opp, mens på den andre siden er det 70-skap med luft over. Det er der jeg vil ha skapene helt til taket på den lengste siden med vask og oppvaskmaskin, også fjerne skapene på den siste korte biten så jeg får åpen vegg over der jeg lager kaffe og kutter opp ting mm.

Hvis du velger overskap uten glass så kan du trekke røret igjennom skapene og dermed ha 100cm høye overskap hele veien. :)

AnonymBruker
Skrevet

Benkeplass kommer alltid før oppbevaring. Uten overskap kommer det alltid til å se større ut (hvis kjøkkenet ikke er stort i utgangspunktet). Skal du ha overskap er opp til taket til å foretrekke, men pass på at du ikke stenger hul i veggen til lufting eller sånt. Hvitt er klassisk og alltid populært - det vil også gjøre kjøkkenet optisk større og lysere. Du trenger ikke ha overskap overalt - du kan ha 1 vegg uten overskap.

Anonymkode: c829e...af3

Gjest mariama
Skrevet (endret)

TS her igjen: Jeg har visst forklart meg veldig dårlig ved å nevne viften. Ingenting skal endres rundt den, siden skapene allerede går opp til boksen som er bygget inn der.

Det er på motsatt side jeg ønsker å få inn høyere skap, men er usikker på om det vil se rart ut mot lave underskap og skap ellers. Men irriterer meg sånn over støv på toppen, og den ekstra plassen med skap til taket vil gjøre at jeg kan fjerne to overskap på den tredje veggen for en åpen hylle der. 

Det blir nok hvitt kjøkken, med benkeplaten i tre eller lys laminat med litt mønster. Også må jeg erstatte noen fæle fliser på veggene (har noen sorte, glossy saker nå). 

(Der var jeg visst ikke så anonym mer, men har heldigvis ikke skrevet for stygt om naboens kjøkken enda 🙈)

Endret av mariama
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke benkeplate i tre. Det krever mye vedlikehold og flekkene setter seg. Velg laminat :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mariama skrev (52 minutter siden):

TS her igjen: Jeg har visst forklart meg veldig dårlig ved å nevne viften. Ingenting skal endres rundt den, siden skapene allerede går opp til boksen som er bygget inn der.

Det er på motsatt side jeg ønsker å få inn høyere skap, men er usikker på om det vil se rart ut mot lave underskap og skap ellers. Men irriterer meg sånn over støv på toppen, og den ekstra plassen med skap til taket vil gjøre at jeg kan fjerne to overskap på den tredje veggen for en åpen hylle der. 

Det blir nok hvitt kjøkken, med benkeplaten i tre eller lys laminat med litt mønster. Også må jeg erstatte noen fæle fliser på veggene (har noen sorte, glossy saker nå). 

(Der var jeg visst ikke så anonym mer, men har heldigvis ikke skrevet for stygt om naboens kjøkken enda 🙈)

Selv om kjøkkenvifte er kommet innebygget når man kjøper en leilighet i blokk, så forplikter man å undersøke om det følger reglene til sameiet eller borettslaget. Har du sjekket dette? For dersom det ikke er tillatt å koble kjøkkenvifte til avsug i vegg i blokka, kan du være sikker på at naboer vil merke både støy og lukt hver gang du bruker viften, samt at det vil bli fuktskader inne i leiligheten siden fukten ikke blir sugd ut.

• Liker 1
Gjest mariama
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om kjøkkenvifte er kommet innebygget når man kjøper en leilighet i blokk, så forplikter man å undersøke om det følger reglene til sameiet eller borettslaget. Har du sjekket dette? For dersom det ikke er tillatt å koble kjøkkenvifte til avsug i vegg i blokka, kan du være sikker på at naboer vil merke både støy og lukt hver gang du bruker viften, samt at det vil bli fuktskader inne i leiligheten siden fukten ikke blir sugd ut.

Jeg har bodd her i flere år, og alle vifter er bygget inn samtidig i forbindelse med renovering av luftkanaler i bygget. Så alt er nok på stell der, og jeg skal ikke endre på noe.

Så glem viften, den siden av kjøkkenet skal ha samme oppsett med skap og benk videre. 

Gjest mariama
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Benkeplass kommer alltid før oppbevaring. Uten overskap kommer det alltid til å se større ut (hvis kjøkkenet ikke er stort i utgangspunktet). Skal du ha overskap er opp til taket til å foretrekke, men pass på at du ikke stenger hul i veggen til lufting eller sånt. Hvitt er klassisk og alltid populært - det vil også gjøre kjøkkenet optisk større og lysere. Du trenger ikke ha overskap overalt - du kan ha 1 vegg uten overskap.

Takk, det er akkurat dette jeg ønsker. Men er da litt bekymret for om overskap på 100 cm vil virke ubalansert mot underskap på 70, særlig når overslagene på motsatt side også er 70 cm fordi det er lavere under taket der. (Pga kanalen til viften jeg aldri skulle nevnt 😅)

Har du sett kjøkken med lignende oppsett før? Det virker ikke topptungt på noe vis?  

Kjøkkenet vil i så fall bli omtrent slik:

Vegg 1 til høyre når du kommer inn: Benk, komfyr, 70 cm overskap som er bygget inntil vifterør. Skal ikke endres.

Vegg rett frem: Vindu, ingen benk.

Vegg til venstre: benk, vask, oppvaskmaskin, skap på 100 cm til taket. 

Vegg med dør: Benk bort til veggen til venstre, men fjerner overskapet for mer luft. 

Endret av mariama
Skrevet (endret)
mariama skrev (3 minutter siden):

Takk, det er akkurat dette jeg ønsker. Men er da litt bekymret for om overskap på 100 cm vil virke ubalansert mot underskap på 70, særlig når overslagene på motsatt side også er 70 cm fordi det er lavere under taket der. (Pga kanalen til viften jeg aldri skulle nevnt 😅)

Har du sett kjøkken med lignende oppsett før? Det virker ikke topptungt på noe vis?  

Kjøkkenet vil i så fall bli omtrent slik: Vegg 1 til høyre når du kommer inn: Benk, komfyr, 70 cm overskap som er bygget inntil vifterør. Skal ikke endres. Vegg rett frem: Vindu, klaffebord.
Vegg til venstre: benk, vask, oppvaskmaskin, skap på 100 cm til taket. 
Vegg med dør: Benk bort til veggen til venstre, men fjerner overskapet for mer luft. 

Hvordan flukter det innebygde røropplegget med overskapene?

Er det mulig å henge 100cm dører på 70-skapene for å gi illusjon av at det er 100cm overskap der?

Det går ikke hvis innbyggingen flukter med forsiden på skapdørene, men det går dersom de flukter med selve skapstammen. 

Jeg ville for alt i verden unngått å ha 70cm på én side og 100cm på andre siden. Da hadde jeg valgt de små 30cm overskapene som du ikke ønsket deg. Men for meg er det å beholde linjene i et rom ekstremt viktig. Jeg blir omtrent sjøsyk dersom det skjer for mye.

Endret av Blåttvann
Gjest mariama
Skrevet
Blåttvann skrev (4 minutter siden):

Hvordan flukter det innebygde røropplegget med overskapene?

Er det mulig å henge 100cm dører på 70-skapene for å gi illusjon av at det er 100cm overskap der?

Det går ikke hvis innbyggingen flukter med forsiden på skapdørene, men det går dersom de flukter med selve skapstammen. 

Jeg ville for alt i verden unngått å ha 70cm på én side og 100cm på andre siden. Da hadde jeg valgt de små 30cm overskapene som du ikke ønsket deg. Men for meg er det å beholde linjene i et rom ekstremt viktig. Jeg blir omtrent sjøsyk dersom det skjer for mye.

Boksen stikker dessverre for langt ut (over dørene), ellers var det en god idé som jeg aldri hadde kommet på selv.

Og godt poeng med linjene. Kanskje det må bli det jeg kaller kakeboks-skap (fordi kakeboksene alltid havner der) på toppen likevel. Må nok tegne og google mer før jeg klarer å velge noe som helst.

Skrevet

Kan du prøve å tegne?

Når du sier på den ene siden så trodde jeg du mente på samme vegg. Altså at skapene er 70cm til høyre/venstre for viften og 100cm på andre siden. Men du mener "siden" som veggen til høyre og veggen til venstre i rommet?

Nå sier du at det er lavere under taket der 70-skapene står? 

Jeg blir helt svimmel jeg. 😅

Men du spør om du kan ha 70-skap under viften på den ene veggen til høyre og 100skap på veggen til venstre i rommet?

Jeg hadde fortsatt gått for 30-skap over 70-skapene istedenfor 100-skap på den ene veggen. Det handler om linjene i rommet. De skal kunne følges rundt i rommet.

Skrevet
mariama skrev (1 minutt siden):

Boksen stikker dessverre for langt ut (over dørene), ellers var det en god idé som jeg aldri hadde kommet på selv.

Og godt poeng med linjene. Kanskje det må bli det jeg kaller kakeboks-skap (fordi kakeboksene alltid havner der) på toppen likevel. Må nok tegne og google mer før jeg klarer å velge noe som helst.

Takk. 🤗

Ja, altså... det er en grunn til at du spør tenker jeg. 🤗 Magefølelsen din på dette ubalanserte er ikke god. Og det er en grunn til det. Å dele opp et rom på den måten jeg nå tror jeg skjønner hvordan du tenker å dele det opp vil nok se veldig merkelig ut.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel ha 60 cm skap med 40 cm skap oppå, om du er redd for at det vil bli for massivt/tungt med 100 cm? Sånn som her ser det jo ikke tungt ut, selv om overskapene er betydelig høyere enn underskapene:

87BB995A-8A83-4A6E-9BC5-4607E8A41DE3.jpeg

Anonymkode: cdd38...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Liker du retro stil kan du jo etterligne disse? 61d7b96b481b0ccfe8321a0c003d964f10010496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...