Gå til innhold

Må man be alle i klassen ? de begynner i 2 klasse til høsten ? og tror det er ventet at man ber hele klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

de er 18 og vi har rett og slett ikke råd til det, vi skal be av samme kjønn som er 8 barn, så de er halve klassen med gutter og jenter.

Men når vi var i foreldremøte i 1 klasse mente mange foreldre at man måtte be alle siden de er så få,men vi har ikke mulighet til dette.

Er 3 som ikke har feiret pga de følte på dette og ikke ville feire og hadde bare familieselskap, jeg vet dette da 2 av de gikk i barnehagen med hn og hn leker mye med det siste.

Gjør vi feil med og be kun av samme kjønn ? det er jo det som er vanlig, vi gjorde dette med de 3 eldste ,men de var jo flere i klassen også da , de var 23,26 og 27, to av de går på ungdomskolen nå og feirer kun med de 2-3 nærmeste,mens eldstebror er 22 og har sluttet helt ha bursdag, vi kan gå ut og spise av og til, eller han feirer/reiser bort med kjæresten / og vennepar

Anonymkode: 82c34...fcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har en regel, enten alle jenter, eller alle gutter, eller alle. Fungerer helt fint.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

vi har en regel, enten alle jenter, eller alle gutter, eller alle. Fungerer helt fint.

Sånn har det vært her også i alle tre sine klasser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter min mening holder det med alle av samme kjønn. Samtidig går det an å arrangere en nedskalert bursdag som barna er fornøyd med. Det holder med saft, pølser, hjemmebakt kake og en lollipop. Da har man bursdag for 18 barn for maks tre-fire hundre kroner om man kjøper billig-merkene.

• Liker 5
Skrevet

Ta opp med klassekontakt at du ønsker det skal være enten alle guttene, alle jentene eller alle. Dere har ikke mulighet til å be alle. Si evt fra at dere må prioritere økonomi på denne måten. Noe sånt. 

Når din har bursdag, så be alle guttene. 

Min erfaring er at for mange blir fort kaos.

Hvis du ikke tør dette, så slå deg sammen med en annen i klassen og dere feirer sammen.

Vi har hatt både hjemme bursdager og utebursdager. Blir fort 2000kr etter min erfaring. Kjøper ikke billigmerkene men de helt normalt. Gilde pølser etc…. Jeg har ingen problemer med å forstå at dette er dyrt.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar

vi skal på svev dette året, da vi har en liten leilighet som ikke er plass til her, nesten for trang for oss 5 som bor der, vi ser etter noe større,men er ikke så lett,da det finnes få med 4 soverom dessverre.

vi må nesten prioterer større hus, billån, huslån, ungdommene våre vokser fort, så de trenger stadig klær, maten har blitt enormt høy pris på, føler meg som en elendig mor som ikke ber hele klassen, så tenker egentlig bare og snakke med sønnen og si at vi kan heller ta han med på svev på bursdagen, og han på snart 14 og mulig han på 15,5 også er med, er ikke alltid de vil,men av og til

Anonymkode: 82c34...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det bør være greit å be alle av samme kjønn når de er såpass mange i klassen (18 er jo ikke få dersom man skal få plass til de hjemme) Vi har på ingen måte plass til så mange barn hjemme hos oss. Kan få plass til 12 rundt spisebordet dersom vi legger inn plater i bordet, men da tar bordet hele stua og det blir ingen plass å leke på. 🙄

Anonymkode: 24bbb...86c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger selvfølgelig ikke be hele klassen. Alle av samme kjønn holder i massevis. Så det gjør du med god samvittighet. 

Anonymkode: eae65...880

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bare be guttene i år, tenker jeg. Har en som starter i 2 klasse jeg også .. Vi ba alle sammen i fjor, men det blir jo helt villmark 😅 Orker ikke det. Så blir bare gutta boys her. 

Anonymkode: 02da6...b2b

Skrevet

Foreldrergrupper på skole er generelt dysfunksjonelle med mye uheldige gruppeeffekter.

Nei, det er ikke ALLE som har råd eller plass til de store bursdagene som disse dysfunksjonelle foreldre gruppene prøver å presse frem. Det finnes jenter som har mye flere guttevenner enn jentevenner, og som det er helt rart å invitere alle jenter til bursdag for at et dysfunksjonelt gjeng har bestemt det på et foreldremøte. Det er barn som blir mobbet, og som absolutt ikke vil ha med sine mobbere på sin bursdag, men det blåser selvfølgelig foreldrene til mobberne i.

• Liker 3
Skrevet

Her er det enten alle jenter, alle gutter eller alle. Det går stort sett i at samme kjønn blir bedt. Hvis det er fleire som feirer sammen så har stortsett alltid heile klassen vært bedt. 

Skrevet

Alle av samme kjønn har vært helt innafor i alle årene vi hadde barnebursdager.

Vi inviterte hele klassen da de ble eldre og feiret sammen med andre som hadde bursdag ganske samtidig, og vi har også hatt bursdag sammen med andre og invitert alle i tre klasser (leid lokale så klart).

Men bursdag med alle av samme kjønn i samme klasse burde være helt innafor!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har færre enn dere i klassen og det er helt opp til foreldrene om de vil invitere kun ett kjønn eller hele klassen. De er faktisk veldig få av samme kjønn som barnet vårt men det blir fine feiringer av det også.

Anonymkode: 15512...957

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Etter min mening holder det med alle av samme kjønn. Samtidig går det an å arrangere en nedskalert bursdag som barna er fornøyd med. Det holder med saft, pølser, hjemmebakt kake og en lollipop. Da har man bursdag for 18 barn for maks tre-fire hundre kroner om man kjøper billig-merkene.

Er det nedskalert? Høres ut som en vanlig barnebursdag? 

Anonymkode: f6774...d12

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det nedskalert? Høres ut som en vanlig barnebursdag? 

Anonymkode: f6774...d12

Nei, jeg tenkte på det etter jeg skrev det jeg også. Men i forhold til mange bursdager for barn er det en enkel bursdag.

Skrevet

Vi hadde og en liten klasse de første 3 årene og da hadde vi hele klassen. Veldig koselig og de prater ennå om de bursdagene. 😊

Dere kan jo ha det i gymsalen, bydelshus eller lignende steder. 

Jeg lånte lokalet av en venninne, da hadde jeg både kjøkken, et stort rom de kunne henge og herje på+uteområdet, veldig greit.  

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg tenkte på det etter jeg skrev det jeg også. Men i forhold til mange bursdager for barn er det en enkel bursdag.

Men hvis det allerede var planen så blir altså bursdagen dobbelt så dyr? Så da hjelper det jo ikke for de som allerede har dårlig råd. Prisene har jo blitt dyrere nå også, og så må man jo ha plassen eller få lånt/leid lokale. Da må man enten bruke penger på bensin for å frakte all mat osv. og/eller penger på å leie.

Jeg syntes heller folk burde begynne å respektere når andre sier de ikke har råd til eller orker å ha så mange barn på besøk. Så lenge ikke 2-3stk blir utelatt så burde det ikke være noe problem om man kun inviterer basert på kjønn eller kun inviterer de 2 bestevennene. Hvis man syntes det er så lett så får man som forelder tilby seg å betale og organisere disse stor-bursdagene for de som ikke har muligheten (og jeg sier det ironisk, egentlig, bare slutt å bland seg, folk har sine grunner)

Anonymkode: 405a6...0a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt. Ikke alle har plass. Og ikke alle har bursdag en årstid eller dag hvor det er vær til å feire ute. 

Halvparten av 18stk er mange likevel. De færreste har ofte besøk av 18 hjemme. Og i voksenbesøk sitter nå hvertfall gjestene i ro. Noe annet med barnebursdag. 

Når der kommer til økonomi, så må må man ikke servere varmmat i en bursdag som varer 2-3t. Boller/vafler og en kake holder. Popcorn eller annen billig snacks. 

Anonymkode: 7b3f6...bdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Målet er jo at ingen skal føle seg utelatt. Det går dermed fint at du bare inviterer de av samme kjønn. Da blir ikke enkeltbarn valgt bort, noe som man kan ta personlig. 

Anonymkode: a710a...730

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Holder å be det ene kjønnet. Lei en gymsal eller ha utebursdag. Det er ofte det letteste 

Anonymkode: 90899...37c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...