Gå til innhold

Edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kjelleren vår vrimler det av edderkopper. Og ikke bare helt vanlige edderkopper heller, men digre, feite, ekle husedderkopper!

Jeg får helt angst av å gå ned dit, og det er så vidt jeg vurdere å kjøpe ny julepynt i stedet for å hente de eskene som står der nede. Det krabber nemlig edderkopper oppå eskene og siden de ikke er ordentlig lukket har de sikkert krabbet nedi også... :hår:

Vel, nok om det!

Hvordan i all verden kan jeg bli kvitt edderkoppene, eller i det minste redusere antallet?

Hva liker de ikke? Hvorfor er det så mange av dem i min kjeller?

Håper noen har noen gode råd til meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støvsuger? Ihvertfall er det den kjappeste nødløsningen for å bli kvitt edderkopper som jeg vet om :ler: Du kan jo eventuelt også legget ut insektsgift, men jeg tør ikke si med sikkerthet om noen er spesielt effektive mot edderkopper. Har brykt baythion mot mau fra Bayer utendørs, og den så ut til også ha effekt på edderkopper og tusselus etc.

Men grunnen til at edderkoppene, og andre kryp, trives i kjelleren din er sannsynligvis at det er høy luftfuktighet! Prøv å redusere den relative luftfuktigheten til under 60% for da trives de fleste insekter dårlig. Det gjør du aller enklest med å sette på varmen. Jeg har selv prøvd dette i kjellerstuen (råkjeller krever kanskje mer agressive tiltak) min med stort hell! Jeg satte inn en oljeovn med termostat, kjøpe inne en digital luftfuktighetsmåler fra clas ohlson og regulerte tempraturen til relativ luftfuktighet var under 60%. Tempraturen hos meg trenger ikke være mer enn 14-15 grader, så det er faktisk ikke en veldig dyr løsning!

Skrevet

Takk for tips!! Tar gjerne i mot enda flere.

Skrevet

Jeg har kjøpt "pest repeller" fra "nytt og nyttig". Hadde en haug med edderkopper før jeg satte denne i stikk-kontakten. Nå ser jeg bare en edderkopp i ny og ne..

Vi hadde i alle fall 4-5 edderkopper på badet hver dag, nå ser jeg kanskje 1 i uka.

Skrevet

Ikke bruk støvsugeren! Får du med flere enn en vil de formere seg og yngle i støvsguerposen...

Skrevet
Ikke bruk støvsugeren! Får du med flere enn en vil de formere seg og yngle i støvsguerposen...

Jeg kunne aldri i livet støvsuget levende edderkopper for så å oppbevare støvsugerposen innendørs. Den hadde nok forsvunnet ut ganske så raskt. :redd:

Skrevet

Vi hadde og mye edderkopper i kjelleren vår da vi overtok etter svigers. Kjelleren var dårlig ryddet, mye subb, og den var fuktig. Vi har fått tørket den opp, ryddet og støvsugd, og tatt ned alle ¨eggposene¨ som hang i taket, og har etter en slik ¨shine¨ hatt mindre edderkopper. Likeledes kjører jeg daglig en tørketrommel om høsten og vinteren, for å tørke opp evt fukt og for å varme opp litt. Om sommeren, hvis vi har mye fluer, har vi også mye edderkopper, forsvinner fluene, forsvinner edderkoppene. Vet ikke om det gjelder for andre krypdyr/insekter, men kan jo være et forsøk å bli kvitt de også?

ONYX, hva er TUSSELUS? det søteste ordet jeg har hørt på lenge :ler:

Skrevet

Tusselus er det samme som munkelus

Er det store edderkopper er kanskje denne noe å ønske seg til jul.

Skrevet (endret)
Tusselus er det samme som munkelus

Aha :)

Men, den insektfangeren du linket til, den var smart!!!

Endret av vimselims
  • 3 uker senere...
Skrevet

mange gode råd her! :) har dere vinduer oppe finnest det nett, har dere ikke lister,kjøp og snekkre opp det,edderkopper liker godt et skittent rom og med mange huler og hjemmesteder di kan hjemme seg,så fjern alle desse...hold det fint å rent...

Skrevet

jeg har alltid med meg hunden ned i kjelleren. Ser jeg en edderkopp, så tar han seg av den! Anbefales! kanskje litt krevende løsning hvis du ikke har hund, men må ut å låne en hver gang....

Jeg støvsuger de opp også noen ganger, og det går fint med en Delphin (miljømaskin på vann, ikke støvposer).

Skrevet

Ikke blir de drept i tøvsugeren. De krabber ut igjen når du slår den av.

edderkopper yngler ikke hele tiden,men en g pr. år.

Gjest nei takk
Skrevet

:overrasket: *grøsse*

Skrevet

Kjøp en vanlig insektmaskin, de har den på Rema (om sommeren iallefall). Merket er RAID. Du plasserer den i en stikkontakt, og skifter brikke innimellom, eller kjøper flytende flaske som skrus på og varer en uke. Den gir fra seg en lukt ingen insekt liker, og de blir borte... :sjarmor:

Skrevet

Edderkopper HATER eddik og zalo.

Jeg blander sterk eddik vann m litt zalo i og vasker verandaen (trykkimpregnerte planker som bare er 20cm over bakken)

min med flere ganger om sommeren. Hjelper godt på + at det tar brennesle. Sprayer i tillegg litt ekstra mellom plankene og rundt inngangsdøra.

Når jeg rydder og vasker boder har jeg det i vaskevannet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...