AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 En vennefamilie har dårlig råd og er veldig åpne om dette. De har bla laget en Spleis til egen ferie. De er opptatt av dette ikke er noe å skamme seg for og det er jeg enig i. Skriver om det på Facebook m.m. Nå føles det som om de lager en litt løpende Spleis til de de kjenner, blant annet oss. De kan f.eks si at de håper vi kan dekke grillmat for de i kveld, eller spør om barna kan være med oss i park siden vi likevel skal. Mannen bare nikker og sier vi må dele med dem, men jeg er bare lei. Jeg kan godt både invitere og dele, men ikke fordi det forventes av meg. Hvor kjip er jeg? Anonymkode: 43622...25b 2
Firefine Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Fint med åpenhet om økonomi, men det tar jo litt av dette. Ville ikke likt hvis det ble opplevd som forventet. 24 2
visp Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): En vennefamilie har dårlig råd og er veldig åpne om dette. De har bla laget en Spleis til egen ferie. De er opptatt av dette ikke er noe å skamme seg for og det er jeg enig i. Skriver om det på Facebook m.m. Nå føles det som om de lager en litt løpende Spleis til de de kjenner, blant annet oss. De kan f.eks si at de håper vi kan dekke grillmat for de i kveld, eller spør om barna kan være med oss i park siden vi likevel skal. Mannen bare nikker og sier vi må dele med dem, men jeg er bare lei. Jeg kan godt både invitere og dele, men ikke fordi det forventes av meg. Hvor kjip er jeg? Anonymkode: 43622...25b Det her er noe av det frekkeste jeg har hørt om! Hva pokker?? Det hadde ikke vært mine venner lengre ihvertfall. 24 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Snyltere kaller man sånne 🙃 en ting er å være åpne om dårlig økonomi, noe annet er å omtrent forvente at andre skal sponse med alt mulig så de slipper å bruke penger selv Anonymkode: 2e2d6...8f6 28 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 Dette er snylting, og ikke en ekte fattig familie. Jeg hadde sendt et kort hvor det sto “Adios”. Anonymkode: cd46c...973 12 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 Så er spørsmålet hvorfor har de dårlig råd? Bruker de penger fornuftig og er bare fattige, eller sløser de til de ikke har mere igjen og så må andre betale for dem? Det kalles snylting. Åpenlys tigging liker jeg ikke. Hva er deres grunn? Frelsesarmeen el.l. støtter med mat til folk som trenger det. Jeg har selv hatt en barndom og oppvekst hvor familien ikke hadde så mye penger og vi reiste aldri noe sted, men klarte oss med det vi hadde hjemme. Å ha sommerferie var den store tingen, ikke at vi skulle på alle typer aktiviteter som kostret penger. Klær og ting ble arvet, det var helt uaktuelt å be folk om penger eller ting, for det satt en æresfølelse i ryggraden som mange i nåtid ikke har. De vil ha alt andre har. Jeg hadde ikke gitt til de ts nevner. Det blir helt feil. Anonymkode: 33578...7df 6 1 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Man slår jo ikke hånden av venner sånn uten videre? Bør jo først prøve å si noe til dem. De viser til alle mulige innlegg om hvor mange som har blitt fattige nå, så det gjør det nok lettere for dem å ‘ikke være alene’. TS. Anonymkode: 43622...25b
visp Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man slår jo ikke hånden av venner sånn uten videre? Bør jo først prøve å si noe til dem. De viser til alle mulige innlegg om hvor mange som har blitt fattige nå, så det gjør det nok lettere for dem å ‘ikke være alene’. TS. Anonymkode: 43622...25b Det der er ikke venner. 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 De kan jo være venner selv om de gjør noe vi ikke liker. Et godt vennskap bør tåle mye. Ts Anonymkode: 43622...25b 8 3
Brunello Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 Spleis er en jævla uting. De aller fleste er til formål som ikke er nødvendige. De siste årene har det også ganske ofte laget spleis til barnas utdannelse når en forelder dør. Barnas utdannelse er gratis i Norge, og det blir ikke noe dyrere å bo om du har en forelder. Jeg har gitt til spleis en gang. Det gjaldt en bekjent fra barndommen som skulle til utlandet for å gjennomgå en behandling som ikke ble dekket av norsk helsevesen. 15
Kaisada Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man slår jo ikke hånden av venner sånn uten videre? Bør jo først prøve å si noe til dem. De viser til alle mulige innlegg om hvor mange som har blitt fattige nå, så det gjør det nok lettere for dem å ‘ikke være alene’. TS. Anonymkode: 43622...25b men dette er noe som rammer de aller fleste nå, og det er mange med dårlig råd som ikke oppretter en spleis, de går gjennom forsikringer og lån, sparer på de poster det går an og slutter å kjøpe plastleker til ungene og øl til far. 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Enkelte er ikke så fattige som de skal ha det til. Jeg ville holdt øye på hva de brukte penger på og om de tar imot hjelp for så å bruke pengene sine på unødvendige ting. Anonymkode: e7643...ad4 6 1
Drizzt Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 Det er veldig rart. Virker som snyltere og tiggere. Har de dårlig inntekt eller lever de over evne? Blir du utnyttet eller er de bare frekke? De vil ikke forbli mine venner noe særlig lenge med slik oppførsel. Du virker veldig opptatt å forsvare dem. Da er det mest sannsynlig at du blir utnyttet. Har du ikke råd til ferie, reiser du ikke på ferie. Spleis for å dra på ferie er tigging. 7
DildoShwaggins Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 Spleis er bare noe tull. Er så lei av fattige som krever en utenlandsferie til 30.000 kr fordi barna aldri får gjøre noe gøy. Ferieturer er ikke en menneskerett, og presset med dyre ferier er det vi voksne som står for. Du er ikke kjip forresten. 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 Klag sykt på egen økonomi og at spleise budsjettet er brukt opp for iår. Anonymkode: 12d2b...79a 6
NiceOrNothing Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Man slår jo ikke hånden av venner sånn uten videre? Bør jo først prøve å si noe til dem. De viser til alle mulige innlegg om hvor mange som har blitt fattige nå, så det gjør det nok lettere for dem å ‘ikke være alene’. TS. Anonymkode: 43622...25b Ville fadet meg sakte ut av en sånn relasjon . Hjelpe folk litt er ok , men ikke når hjelpesløshet blir det nye levebrødet . Til mindre kontakt , til mindre kan de forvente . Å når de er «frekk « å foreslår ting , svar hyggelig , men bestemt : det passer dessverre ikke idag , da vi har planlagt andre ting . Ikke presiser med hvem og hvor . Bare vær litt «opptatt « og utilgjengelig . Disse folkene føles litt som nabokatten her. Ser han en åpen dør , går han inn å vil gjerne ha både mat og komfort . 5 1
Kvalitet Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 Støtter de som spør hvorfor denne familien har dårlig råd og hvilken type ferie de ber om spleis til. 4
Gjest ti10 Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): De kan jo være venner selv om de gjør noe vi ikke liker. Et godt vennskap bør tåle mye. Ts Anonymkode: 43622...25b Men her reagerer du jo? Hvor mye av dette tåler du? Og hvis man har et problem, bør de jo prøve å løse det selv først, i stedet for å la det gå utover andre eller la andre ta støyten og ordne opp? Hva med om de heller hadde tatt på seg ekstra jobbing enn å opprette spleis? Eller byttet tjenester med dere for å kunne bidra selv? Eller rett og slett holdt seg til det de har råd til. Hvis jeg ikke har råd til å grille, lar jeg være å grille, veldig enkelt, egentlig.
Strange Doll Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En vennefamilie har dårlig råd og er veldig åpne om dette. De har bla laget en Spleis til egen ferie. De er opptatt av dette ikke er noe å skamme seg for og det er jeg enig i. Skriver om det på Facebook m.m. Nå føles det som om de lager en litt løpende Spleis til de de kjenner, blant annet oss. De kan f.eks si at de håper vi kan dekke grillmat for de i kveld, eller spør om barna kan være med oss i park siden vi likevel skal. Mannen bare nikker og sier vi må dele med dem, men jeg er bare lei. Jeg kan godt både invitere og dele, men ikke fordi det forventes av meg. Hvor kjip er jeg? Anonymkode: 43622...25b Jeg hadde nok sagt beklager det passer ikke eller lignende. Eventuelt forklart at det ikke er ok å spør folk om å få dekket ting sånn som det der. 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 Noen har jo veldig lett for å vente at andre skal sponse via Spleis... Skjønner at ikke alle har god mulighet til å legge seg opp en buffer, men det virker som om noen går rett til å starte en Spleis, før de vurderer om de kan spare inn på noe annet. Glemmer ikke ei jeg pleide å følge på Twitter, som startet Spleis til en aktivitet som ikke akkurat var livsnødvendig, og reaksjonen da den var fylt opp(hun hadde nok følgere) var å øke summen og ønske seg enda mer til "det lille ekstra". Anonymkode: 51c7f...92a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå