Drizzt Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 https://www.aftenposten.no/norge/i/QyQLyq/lan-zheng-er-gravid-med-tvillinger-kan-faa-kjemperegning-for-foedselen Jeg forstår ikke. Hun hadde kjærestevisum, giftet seg i Norge, men er likevel papirløs og må fornye visum? Hvorfor har de ikke søkt familiegjenforening for henne siden hun er lovlig gift med en nordmann? Med lovlig opphold i Norge trenger hun ikke betale ...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Hvorfor gå hen å bli gravid når ting ikke er i orden? Leste den artikkelen og ble flau på deres vegne. 100 000,- er uansett en liten pris for et barn, samme sum vi måtte ut med da vi holdt på med ivf. Anonymkode: 0501d...9f0 13
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 Hørtes ut som ren unødvendig tigging. Hadde alt vært i orden og de hadde ordnet papirene sine så hadde ikke dette vært et problem. Og er giftemål lovlig i Norge elle rgjort av en sjaman under en palme? Anonymkode: 52cbc...0f7 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Er det mulig? Snakk om sutring. Ikke få barn uten å ha planlagt og lagt til rette. 100 000 er heller ikke en kjemperegning. Som andre har nevnt så må normale dødelige ut med en lignende sum for ivf. Vi bruker ca 30 000 per forsøk (egenandel medisiner og legetimer). Ender vi på tre forsøk er vi oppe i den summen og nå snakker vi en behandling som er «dekket» av det offentlige 😂 Anonymkode: b66e6...24e 5
Olaug Olsen Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er enig med de over. Kunne ikke lese hele artikkelen da den var sperret. Men dette er sutring. 100 000,- er ikke penger i dag. Sammenligne med kjøp av bil eller leilighet, så er det ikke så mye. Klart at helseforetakene må ta seg betalt for sine tjenester. Enten har man reiseforsikring, eller så betaler man. Enkelt! 3
tangent Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 Jeg føler med henne og skjønner at det er et problem. Hun har ikke hatt mulighet til å dra tilbake til eget land pga korona restriksjoner slik at hun har kunnet ordne papirene. Jeg synes hennes graviditet burde dekkes. Det er to barn med norsk far hun bærer. Og de er gift. Jeg mener hun burde fått gratis oppfølging og fødsel. 7
Daria Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Jeg synes det er en interessant prinsipiell diskusjon om retten til svangerskapsoppfølging og helsehjelp når far - og sånn sett også fosteret - er norsk statsborger, og jeg skjønner at det er en fortvilet situasjon å være i. Men jeg lurer også veldig på hvorfor hun ikke har lovlig opphold. Nå er det en stund siden jeg jobbet med dette, mem da mener jeg det var sånn at når du kom på "forlovet-visum ", dvs visum som innebar giftemål i nær framtid, så innebar det rett til å søke familiegjenforening fra Norge og lovlig opphold mens søknaden ble behandlet. Når artikkelen ikke sier noe om situasjonen utover at hun kontaktet UDI etter at visumet hennes hadde gått ut (mao for sent...), lurer man jo litt på hva som egentlig har skjedd. 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 Dette er en sak som burde engasjert norske menn. Spesielt de som er medlem av folketrygden, er i jobb og betaler skatt. Det er diskriminering når norske menn som er med i folketrygden må betale for å la sine barn som blir norske statsborgere bli født i Norge. Tenk om mor var norsk og far utenlandsk, da hadde mor fått gratis svangerskapskontroller og fødsel. Svangerkap, fødsel og barsel handler mye om mors helse/ kvinnehelse, men det er jo fordi barnet skal ha det best mulig. I begge tilfellene blir barna norske statsborgere, men barna har rett på gratis fødsel om mor er norsk, og må betale når far er norsk. Kvinnen i artikkelen kan ikke jobbe pga manglende tilatelser, pluss hun er gravid med tvillinger, så da skal hun ta det mer med ro for å forhindre prematur fødsel (premature barn kan lettere få hjerneskader som gjør at de som norske statsborgere kan koste samfunnet for enorme summer gjennom livet). Sansynligvis er det den norske faren som er medlem av folketrygden og som kan jobbe som må betale dette. Det er urettferdig for norske menn! Jeg mener ikke at hvem som helst skal få komme og få gratis helsehjelp i landet, men når det kommer til noe så viktig som svangerskapsoppfølging og fødsel, og når man ser på tallene om hvor mange papirløse det gjelder i artikkelen, så mener jeg at det kunne norge betale. Sykehusene i Norge er også utdanningsistutisjoner, leger, sykepleiere, jordmødre og andre er i praksis og læres opp, så staten hadde fått litt tilbake på å la de få papirløse som føder føde gratis. Jeg er kvinne, og opptatt av kvinner og barns rettigheter, men her må jeg si at norske menn og deres barn blir dårlig behandlert. Anonymkode: 4f528...c7e 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor gå hen å bli gravid når ting ikke er i orden? Leste den artikkelen og ble flau på deres vegne. 100 000,- er uansett en liten pris for et barn, samme sum vi måtte ut med da vi holdt på med ivf. Anonymkode: 0501d...9f0 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det mulig? Snakk om sutring. Ikke få barn uten å ha planlagt og lagt til rette. 100 000 er heller ikke en kjemperegning. Som andre har nevnt så må normale dødelige ut med en lignende sum for ivf. Vi bruker ca 30 000 per forsøk (egenandel medisiner og legetimer). Ender vi på tre forsøk er vi oppe i den summen og nå snakker vi en behandling som er «dekket» av det offentlige 😂 Anonymkode: b66e6...24e Er det mulig? Ja det tenker jeg og…Herlighet så lite sympati og medfølelse for andre mennesker. Dersom dere hadde vært i stand til å bli gravide på normalt vis hadde dere visst at en graviditet kan oppstå ganske fort og uten masse planlegging i forkant og «at ting er i orden». Det er faktisk slik det er når kroppen fungerer som den skal. Mulig prevensjon kan også svikte og medføre graviditet hos fertile mennesker , og ingen vet hva som har skjedd i deres tilfelle. Hva mener dere hun i så fall skulle gjort da hun oppdaget graviditeten? Tatt abort? Hadde dere gjort det om ikke «alt var i orden» økonomisk? Og nei. Ikke alle i Norge har mulighet til å fremskaffe hundre tusen kroner uten videre. Ikke alle får pengehjelp fra velstående foreldre, ikke alle har kunnet legge til side penger eller har mulighet for å ta opp lån. Selv med min inntekt på over en million anser jeg hundre tusen som mye penger. At det i deres verden er en småsum «alle» har sier så mye mer om dere enn dette paret. Anonymkode: e4a80...1b7 3 1
Drizzt Skrevet 31. juli 2022 Forfatter #10 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hørtes ut som ren unødvendig tigging. Hadde alt vært i orden og de hadde ordnet papirene sine så hadde ikke dette vært et problem. Og er giftemål lovlig i Norge elle rgjort av en sjaman under en palme? Anonymkode: 52cbc...0f7 Hvor er det palmer og sjamaner i Norge? Det står i artikkelen at de giftet seg i Norge på tinghuset, så dommeren er nok ikke en sjaman. Det største spørsmålet for meg er dermed: Hvorfor har hun ikke søkt familiegjenforening etter at de giftet seg? Da får hun lovlig opphold i Norge og trenger ikke betale for svangerskapsoppfølging og fødsel. Siden hun venter tvillinger, kan det fort oppstå komplikasjoner som krever keisersnitt og NFI opphold for babyene. Da vil regningen være mye mer enn 100.000. For noen år siden leste jeg en artikkel om NFI og at prematures opphold på NFI koster i snitt opp mot 1 mil per baby. Er hun så uheldig å få to babyer på NFI samtidig, blir det virkelig, virkelig dyrt.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er det mulig? Ja det tenker jeg og…Herlighet så lite sympati og medfølelse for andre mennesker. Dersom dere hadde vært i stand til å bli gravide på normalt vis hadde dere visst at en graviditet kan oppstå ganske fort og uten masse planlegging i forkant og «at ting er i orden». Det er faktisk slik det er når kroppen fungerer som den skal. Mulig prevensjon kan også svikte og medføre graviditet hos fertile mennesker , og ingen vet hva som har skjedd i deres tilfelle. Hva mener dere hun i så fall skulle gjort da hun oppdaget graviditeten? Tatt abort? Hadde dere gjort det om ikke «alt var i orden» økonomisk? Og nei. Ikke alle i Norge har mulighet til å fremskaffe hundre tusen kroner uten videre. Ikke alle får pengehjelp fra velstående foreldre, ikke alle har kunnet legge til side penger eller har mulighet for å ta opp lån. Selv med min inntekt på over en million anser jeg hundre tusen som mye penger. At det i deres verden er en småsum «alle» har sier så mye mer om dere enn dette paret. Anonymkode: e4a80...1b7 Hvis det ikke passer å bli gravid bruker man prevensjon, vanskeligere er det faktisk ikke. Er det krise dobler man med kondom og p-piller/p-stav eller ligende. Evt dropper å ha sex. Man blir ikke gravid ut av intet. Anonymkode: abbb7...a20 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Leg artikkelen da, dere som antar det verste, det er jo ikke hennes feil at det ble pandemi og helvete, og at papirmølla er vanskelig. Anonymkode: 61265...14d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 25 minutter siden, Drizzt said: Hvor er det palmer og sjamaner i Norge? Det står i artikkelen at de giftet seg i Norge på tinghuset, så dommeren er nok ikke en sjaman. Det største spørsmålet for meg er dermed: Hvorfor har hun ikke søkt familiegjenforening etter at de giftet seg? Da får hun lovlig opphold i Norge og trenger ikke betale for svangerskapsoppfølging og fødsel. Siden hun venter tvillinger, kan det fort oppstå komplikasjoner som krever keisersnitt og NFI opphold for babyene. Da vil regningen være mye mer enn 100.000. For noen år siden leste jeg en artikkel om NFI og at prematures opphold på NFI koster i snitt opp mot 1 mil per baby. Er hun så uheldig å få to babyer på NFI samtidig, blir det virkelig, virkelig dyrt. Har du søkt om familiegjenforening nylig? Det kan jo hende at det er regler når kommer til det som hun ikke har mulighet til å fylle - feks at man ikke kan ha utgått visum når man skal søke, eller at man må søke fra eget land Anonymkode: 61265...14d
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er en sak som burde engasjert norske menn. Spesielt de som er medlem av folketrygden, er i jobb og betaler skatt. Det er diskriminering når norske menn som er med i folketrygden må betale for å la sine barn som blir norske statsborgere bli født i Norge. Tenk om mor var norsk og far utenlandsk, da hadde mor fått gratis svangerskapskontroller og fødsel. Svangerkap, fødsel og barsel handler mye om mors helse/ kvinnehelse, men det er jo fordi barnet skal ha det best mulig. I begge tilfellene blir barna norske statsborgere, men barna har rett på gratis fødsel om mor er norsk, og må betale når far er norsk. Kvinnen i artikkelen kan ikke jobbe pga manglende tilatelser, pluss hun er gravid med tvillinger, så da skal hun ta det mer med ro for å forhindre prematur fødsel (premature barn kan lettere få hjerneskader som gjør at de som norske statsborgere kan koste samfunnet for enorme summer gjennom livet). Sansynligvis er det den norske faren som er medlem av folketrygden og som kan jobbe som må betale dette. Det er urettferdig for norske menn! Jeg mener ikke at hvem som helst skal få komme og få gratis helsehjelp i landet, men når det kommer til noe så viktig som svangerskapsoppfølging og fødsel, og når man ser på tallene om hvor mange papirløse det gjelder i artikkelen, så mener jeg at det kunne norge betale. Sykehusene i Norge er også utdanningsistutisjoner, leger, sykepleiere, jordmødre og andre er i praksis og læres opp, så staten hadde fått litt tilbake på å la de få papirløse som føder føde gratis. Jeg er kvinne, og opptatt av kvinner og barns rettigheter, men her må jeg si at norske menn og deres barn blir dårlig behandlert. Anonymkode: 4f528...c7e Ja, det er litt rart egentlig. Vanligvis er jo barnets helse det aller viktigste. Så snart det er ute av mors kropp så blåses det i sistnevnte. Anonymkode: 240f2...ca2
Fru Uperfekt Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 Skjønner at mange ønsker unntak fra reglene men jeg er ikke en av dem, det vil kunne resultere i at flere vil prøve å få anker barn 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 Med tanke på det jeg vet av hva lykkejegere tillater seg å gjøre for å få norske papirer så har jeg null sympati. Folk som velger å få barn så kjapt for å presse igjennom oppholdstillatelse har ikke et ekte forhold. Den dagen hun kan ha et eget liv uten mannen så kommer skilsmissepapirene og hun søker familiegjenforening med en mann og barn i hjemlandet. Typisk situasjon. Anonymkode: e1da0...945 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det mulig? Ja det tenker jeg og…Herlighet så lite sympati og medfølelse for andre mennesker. Dersom dere hadde vært i stand til å bli gravide på normalt vis hadde dere visst at en graviditet kan oppstå ganske fort og uten masse planlegging i forkant og «at ting er i orden». Det er faktisk slik det er når kroppen fungerer som den skal. Mulig prevensjon kan også svikte og medføre graviditet hos fertile mennesker , og ingen vet hva som har skjedd i deres tilfelle. Hva mener dere hun i så fall skulle gjort da hun oppdaget graviditeten? Tatt abort? Hadde dere gjort det om ikke «alt var i orden» økonomisk? Og nei. Ikke alle i Norge har mulighet til å fremskaffe hundre tusen kroner uten videre. Ikke alle får pengehjelp fra velstående foreldre, ikke alle har kunnet legge til side penger eller har mulighet for å ta opp lån. Selv med min inntekt på over en million anser jeg hundre tusen som mye penger. At det i deres verden er en småsum «alle» har sier så mye mer om dere enn dette paret. Anonymkode: e4a80...1b7 Du fremviser ikke akkurat sympati og medfølelse selv med dette i innlegget. For et drittinnlegg å skrive til folk om deres kanskje såreste opplevelse i livet. Anonymkode: ae144...cff 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du fremviser ikke akkurat sympati og medfølelse selv med dette i innlegget. For et drittinnlegg å skrive til folk om deres kanskje såreste opplevelse i livet. Anonymkode: ae144...cff I motsetning til de jeg svarte har jeg forståelse for at livet skjer mens det leves. Ikke alt kan planlegges i detalj. Anonymkode: e4a80...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 tangent skrev (6 timer siden): Jeg føler med henne og skjønner at det er et problem. Hun har ikke hatt mulighet til å dra tilbake til eget land pga korona restriksjoner slik at hun har kunnet ordne papirene. Jeg synes hennes graviditet burde dekkes. Det er to barn med norsk far hun bærer. Og de er gift. Jeg mener hun burde fått gratis oppfølging og fødsel. Enig. Det er jo farens barn også som er norsk. 100.000 er ekstremt mye penger for ei som bor i et fattig land og kanskje ikke har jobb engang. Anonymkode: 31b4c...660
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 Hun må betale det som regnes som helsehjelp for mor, dvs fødsel og eget opphold. Barna dekkes av folketrygden fordi de er norske statsborgere. Og som så mange andre skjønner jeg ikke hvorfor de ikke ordna visum med en gang. De må jo ha vært klar over kravene rund forlovelsesvisum og at de MÅ søke nytt så snart de er gifte. Tullete av dem og akkurat det har jeg lite sympati med. Anonymkode: 10257...1c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå