Gå til innhold

Påvist fettlever uten grunn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i fjor påvist fettlever, men de fant ingen grunn til at jeg skulle ha det. Jeg er normalvektig, spiser sunt, er aktiv og drikker veldig lite alkohol. De sa at det var ingen tiltak til meg, bare å leve som vanlig. 

Jeg har likevel forsøkt å bli ennå mer sunn, men sliter fremdeles med smerter i høyre side. På tester som avføringsprøver og blodprøver finner de ingenting galt. 

En helg dro jeg ut å drakk, da 6 øl og et glass med blandet sprit. Dagen etter var jeg ikke fyllesyk, men intense smerter i høyre side og kraftig diare. Smertene er verre om jeg ligger på ryggen eller på høyre side. Det var også ganske vondt nederst på midten av magen og ingenting hjalp for å roe det ned.

Jeg har fremdeles ganske vondt og lurer på om noen har råd til dette? Må jeg bli avholds? Drikker maks 5 kvelder i året og aldri en dråpe utenom. 

Noe spesielt jeg kan be legene sjekke?

Anonymkode: 67837...2af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i "sunt"? Spiser du mye frukt og karbohydrater?

Høres uansett ut som om du bør sjekke det mer ut ja, det høres plagsomt ut.

Anonymkode: d627d...05f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva legger du i "sunt"? Spiser du mye frukt og karbohydrater?

Høres uansett ut som om du bør sjekke det mer ut ja, det høres plagsomt ut.

Jeg spiser sjeldent frukt faktisk, da går det heller i en og annen bærsmoothie. Det er mest tomat, agurk, gulrot, potet, kål, spinat, mais, brokkoli, blomkål, erter, etc. 

Jeg starter dagen med fiberrik frokostblanding eller et par knekkebrød. Jeg bruker mer kjøttpålegg med kylling nå enn før. Jeg har alltid en salat til lunsj i den har jeg heller pesto, mozarella og avokado enn dressing. Jeg har byttet ut energidrikk eller kaffe med smoothie. Middager er som regel kjøtt, fisk, kylling med ris og salater. Jeg er ikke så glad i godteri, så det spiser jeg veldig lite av. Jeg kan heller kjøpe meg en bolle eller en kanelsnurr som kos. Heller ris enn pasta, men helst bruker jeg tomat og spinat salat som tilbehør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser sjeldent frukt faktisk, da går det heller i en og annen bærsmoothie. Det er mest tomat, agurk, gulrot, potet, kål, spinat, mais, brokkoli, blomkål, erter, etc. 

Jeg starter dagen med fiberrik frokostblanding eller et par knekkebrød. Jeg bruker mer kjøttpålegg med kylling nå enn før. Jeg har alltid en salat til lunsj i den har jeg heller pesto, mozarella og avokado enn dressing. Jeg har byttet ut energidrikk eller kaffe med smoothie. Middager er som regel kjøtt, fisk, kylling med ris og salater. Jeg er ikke så glad i godteri, så det spiser jeg veldig lite av. Jeg kan heller kjøpe meg en bolle eller en kanelsnurr som kos. Heller ris enn pasta, men helst bruker jeg tomat og spinat salat som tilbehør. 

Du spiser veldig mye karbo.

Anonymkode: 21c22...3b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kolestrolen din?

Anonymkode: 58709...e0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du spiser veldig mye karbo.

Hvor? Jeg skriver lite om mengde her. Uansett har jeg gått ned 10k på 8 mnd uten å prøve.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er kolestrolen din?

Anonymkode: 58709...e0a

Vitaminer er bra, kolesterol er bra, blodtrykk er bra. De finner ingen feil ved meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor? Jeg skriver lite om mengde her. Uansett har jeg gått ned 10k på 8 mnd uten å prøve.

Du spiser store mender karbo til hvert måltid. I tillegg er du overvektig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 60 kg og 167 høy. Jeg visste ikke at det var overvektig?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har legene sjekket at bukspyttkjertelen din fungerer som den skal? Uventet vektnedgang og smerter ved alkoholinntak kan også være bukspyttkjertelrelatert. 

Anonymkode: 4e3a8...810

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor i HI leser du at TS er overvektig? Og hvor finner du de store mengdene karbo? Er du i feil tråd, eller?

TS: Jeg har aldri hørt om at normalvektige mennesker med fine kolesterolverdier, som heller ikke drikker alkohol, kan ha fettlever. Hva mener legen du kan gjøre for å lette symptomene dine?

Anonymkode: bafbb...1c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at plagene nå er relatert til leveren da? Vet du at du HAR fettlever nå lenger? Det kan jo hende at fettleveren gikk tilbake fordi du gikk ned i vekt. Kan det være galleblæren du plages med nå? Gallestein kanskje? Ligger ikke lever og galleblære i samme område?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor i HI leser du at TS er overvektig? Og hvor finner du de store mengdene karbo? Er du i feil tråd, eller?

TS: Jeg har aldri hørt om at normalvektige mennesker med fine kolesterolverdier, som heller ikke drikker alkohol, kan ha fettlever. Hva mener legen du kan gjøre for å lette symptomene dine?

Dette er ca vanlig dag for meg på lifesum. 

Jeg kan sikkert kutte ned på fett, men viser ikke tegn på for mye karbo 

Screenshot_20220731-113832_Lifesum.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på at plagene nå er relatert til leveren da? Vet du at du HAR fettlever nå lenger? Det kan jo hende at fettleveren gikk tilbake fordi du gikk ned i vekt. Kan det være galleblæren du plages med nå? Gallestein kanskje? Ligger ikke lever og galleblære i samme område?

Sjekket fettlever i november 2021, så kan godt hende det ikke er det, men det er også eneste kjente påviste feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har heller ikke hørt om slikt før, den som fant fettlever syns det var veldig rart også. 

Jeg holder på med legetimer og har ennå ikke fått noe jeg bør endre på. Så jeg sendte bestilling til Aleris om videre undersøkelser der, kanskje det finnes mer svar å få hos spesialister.

Det er ikke funn av betennelse eller blod i avføring heller. Jeg har et rolig liv uten større utfordringer så det hele er veldig rart.

Jeg gikk fra 25 til 21 på bmi uten å gjøre endringer i kosthold, det skumle er at vekten går nedover ennå. Jeg er redd for at det ikke vil stoppe. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i 2021, den vanlige vekten min har alltid vært 67kg. Derfor veide jeg 70 i fjor høst. Jeg har ikke ammet heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har heller ikke hørt om slikt før, den som fant fettlever syns det var veldig rart også. 

Jeg holder på med legetimer og har ennå ikke fått noe jeg bør endre på. Så jeg sendte bestilling til Aleris om videre undersøkelser der, kanskje det finnes mer svar å få hos spesialister.

Det er ikke funn av betennelse eller blod i avføring heller. Jeg har et rolig liv uten større utfordringer så det hele er veldig rart.

Jeg gikk fra 25 til 21 på bmi uten å gjøre endringer i kosthold, det skumle er at vekten går nedover ennå. Jeg er redd for at det ikke vil stoppe. 

Be legen sjekke bukspyttkjertel samt nivået på fordøyelsesenzymer. 

Anonymkode: 4e3a8...810

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har ikke diabetes eller gulaktig hud da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke diabetes eller gulaktig hud da.

Det står ikke at man ha alle symptomer eller risikofaktorer.

Anonymkode: b9eed...427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...