AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Jeg har nok skutt meg godt i foten ved å ta med ungene på mange utenlandsferier før covid. For i år har vi dårlig råd (økte matpriser, strøm osv) i tillegg til at jeg måtte bruke deler av ferien og økonomien til nødvendig vedlikehold på huset, og det tar sin tid å bli ferdig. Den eldste begynte da å gråte fordi sommerferien er så kjedelig. Det hjelper ikke at vi har vært på en ukes hyttetur med jevnaldrende barn, dratt masse på stranda, utforsket nye steder (skog) i fylket, museum, lekekand etc. slike ting som er lett å få til. Fordi det er iflg barnet slik vi gjør ellers i helger også og teller som hverdagsaktiviteter. 😅 Jeg føler på den dårlige samvittigheten nå. Som sagt har jeg prøvd å skjerme de mot at jeg jobber med vedlikehold ved å gjøre det mens de er på besøk hos nabobarn etc. men nå er nabobarna bortreist også. Anonymkode: 97fa1...0df
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Ja, du har skutt deg selv i foten. Oppdratt et utakknemlig barn, så nå er det bare å senke forventningene. Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet for denne ferien. Se på det som god investering for fremtiden. Barna må lære seg å kose seg på ting som ikke koster masse penger også. Anonymkode: 651ad...d95 40 2
Gjest mariama Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 Tenker at det er en virkelighet de må tåle å møte nå. Du kan gjerne anerkjenne følelsene, og si at du skjønner de ble skuffet - men det er slik at ferie først og fremst er fri fra jobb og skole, det betyr ikke alltid at man kan og må reise steder. I år må dere bruke fri til andre ting, og spare litt penger. Så kan du jo spørre om det er noe de har lyst å bruke tiden med fri til, som ikke er så dyrt eller krever å reise bort? Er de store nok er det en god anledning til å snakke litt om å spare, det med å ha penger i bakhånd hvis det skjer noe, og kanskje lage spareplan for neste ferie sammen? Da kan det som er litt kjipt nå være det som satt litt på spissen holder de unna luksusfellen om ti år
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Hvor gamle er de? Anonymkode: 055ff...49f
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, du har skutt deg selv i foten. Oppdratt et utakknemlig barn, så nå er det bare å senke forventningene. Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet for denne ferien. Se på det som god investering for fremtiden. Barna må lære seg å kose seg på ting som ikke koster masse penger også. Anonymkode: 651ad...d95 Jeg synes ikke egentlig at barnet er utakknemlig i utgangspunktet, men kanskje litt godt vant. Jeg har alltid vært flink til å finne på ting, men nå liksom er ikke det stas lenger- med de litt roligere aktivitetene. Det har nok også mye med at nabolaget og alle vennene er bortreist og.. Anonymkode: 97fa1...0df 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): prøvd å skjerme de mot at jeg jobber med vedlikehold ved å gjøre det mens de er på besøk hos nabobarn etc. men nå er nabobarna bortreist også. men hvorfor det? Du kan jo involvere dem? Forklare at dette må gjøres og hvorfor. Kanskje de synes det er ok å "hjelpe" (alt etter hvor gamle de er og hva de faksisk kan gjøre) deg med det? Anonymkode: d6794...c3e 11 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Minner meg om den sommeren vi bygde hus 😀. Barna, den gang 5 og 13, syns det var en lidelse 🙃. Men da lærte de at man ikke kan få nytt og fint hus uten å ofre noe. Anonymkode: 9e224...8bb 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 mariama skrev (3 minutter siden): Tenker at det er en virkelighet de må tåle å møte nå. Du kan gjerne anerkjenne følelsene, og si at du skjønner de ble skuffet - men det er slik at ferie først og fremst er fri fra jobb og skole, det betyr ikke alltid at man kan og må reise steder. I år må dere bruke fri til andre ting, og spare litt penger. Så kan du jo spørre om det er noe de har lyst å bruke tiden med fri til, som ikke er så dyrt eller krever å reise bort? Er de store nok er det en god anledning til å snakke litt om å spare, det med å ha penger i bakhånd hvis det skjer noe, og kanskje lage spareplan for neste ferie sammen? Da kan det som er litt kjipt nå være det som satt litt på spissen holder de unna luksusfellen om ti år Jeg anerkjenner følelsene, og forstår kontrasten mellom tilogmed i fjor og nå (hvor vi var i Norge men på alle disse fornøyelsesparkene). Jeg prøver å forklare at det er ikke hva vi gjør som er det store, men hva vi gjør det til, vi kan jo ha det gøy hvorsomhelst egentlig. De er store nok til å spare, og forstå sparing og de sparer også (men bruker mye av det på dilldall- jeg veileder der men det er tross alt deres valg). Anonymkode: 97fa1...0df 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): men hvorfor det? Du kan jo involvere dem? Forklare at dette må gjøres og hvorfor. Kanskje de synes det er ok å "hjelpe" (alt etter hvor gamle de er og hva de faksisk kan gjøre) deg med det? Anonymkode: d6794...c3e Akkurat vedlikeholdet er vanskelig å få de til å hjelpe med føler jeg- det er oljemaling på husvegg og lange stiger. 😅 Det er andre ting de kan hjelpe med; stell av hage, luke ugress og vanne planter etc. men det synes de er kjedelig. Så jeg har gitt ukeslønn for slike oppgaver, og det gjøres- men ikke lystbetont. Anonymkode: 97fa1...0df
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 Hvor gamle er de? De høres noe bortskjemte ut, ja. Og hvorfor i alle dager skal du skjerme de mot at du driver med vedlikehold? Det var spesielt. Vi har ikke vært på ferie i år pga at vi ikke har fått det til pga jobb og pga vedlikehold på huset. Ungene vet dette godt og ingen klager. Sånn er det bare av og til. Anonymkode: b91d7...a74 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Minner meg om den sommeren vi bygde hus 😀. Barna, den gang 5 og 13, syns det var en lidelse 🙃. Men da lærte de at man ikke kan få nytt og fint hus uten å ofre noe. Anonymkode: 9e224...8bb Nei man må gjøre jobben og hus må males, og det forstår de. 😅 Men jeg tror kanskje de så for seg at det var mindre jobb og gikk raskt. Men når man først begynner å male oppdager man slike ting som dårlig panel som må byttes og ting blir alltid mer omfattende enn man først tenkte. Det er ikke det minste huset og det er eldgammelt, så det er alltid mye som må gjøres. Evig runddans med vedlikehold. Anonymkode: 97fa1...0df
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Men liksom... forstår de at økonomi er avgjørende? Da jeg vokste opp så var det åpenhet fra foreldrene mine sin side om at nei, vi har ikke alltid råd til å stikke til Syden. Anonymkode: af4db...8bb
Rucula Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er redd for å havne i samme situasjon som dere😅. Vi er 2-3 uker i utlandet hvert år i tillegg til en uke til med sørlandet eller noe annet gøy. Men hvordan unngå at ungene blir "godt vandt"? Vi vil jo på ferie liksom, vi voksne også.
Cata Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 Jepp, skudd i foten. Ungene har vært for godt vant. I min oppvekst var det lite penger og jeg forsto utmerket godt konseptet med at penger måtte brukes til nødvendige ting før morsomme ting. Hus måtte males, feriepengene måtte brukes til å reparere bil osv. Jeg lærte fort at er det ikke penger, så er det ikke penger. Selvsagt vet jeg at lista for hva som er dårlig råd er økt siden den gang (i dag hadde vi sikkert blitt regnet som fattige) men konseptet er det samme - har man ikke råd, så har man ikke det. Det jeg forbant med "kjedelig ferie" var de 5 ukene mine foreldre måtte jobbe mens jeg hadde skoleferie og måtte være hjemme alene. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men liksom... forstår de at økonomi er avgjørende? Da jeg vokste opp så var det åpenhet fra foreldrene mine sin side om at nei, vi har ikke alltid råd til å stikke til Syden. Anonymkode: af4db...8bb Jeg har forklart hele verdenssituasjonen; strømpriser økt, matpriser har økt, bensinpriser etc. At dette gjelder alle- men at vi er heldige tross alt ettersom vi har råd til mat og finne på enklere ting her og tilogmed har vært på en ukes hyttetur med gode venner. Jeg prøver meg også på den; det viktigste er at vi er sammen og gjør hyggelige ting sammen. Anonymkode: 97fa1...0df 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 Jeg har to barn, nå 11 og 13, og før Covid var vi alltid i utlandet både i påsken og i høstferien. Forrige ferie i utlandet var i februar 2020. De siste årene har vi (naturlig nok) vært hjemme. Gadd ikke utsette oss for feriepes da "alle andre" skulle fly til utlandet nå i år. Vi beklager oss ikke overfor ungene, og lar det heller ikke være et tema. Ingen tårer eller misnøye fra dem; de er flinke til å ha det gøy på egenhånd hjemme (henger med venner osv). Heldigvis bor vi et sted i Norge hvor det er mye sol og varme gjennom sommeren, så det blir mye bading og mange iskremer i løpet av åtte uker. Bare kos for alle, og aldri klaging. Men det kan jo også ha noe å gjøre med at jeg har vært ekstremt nøye på å oppdrive dem til å være takknemlige for hva de får. Gikk helt bevisst inn for det fra de var små. Anonymkode: 701fe...00b 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 Cata skrev (9 minutter siden): Jepp, skudd i foten. Ungene har vært for godt vant. I min oppvekst var det lite penger og jeg forsto utmerket godt konseptet med at penger måtte brukes til nødvendige ting før morsomme ting. Hus måtte males, feriepengene måtte brukes til å reparere bil osv. Jeg lærte fort at er det ikke penger, så er det ikke penger. Selvsagt vet jeg at lista for hva som er dårlig råd er økt siden den gang (i dag hadde vi sikkert blitt regnet som fattige) men konseptet er det samme - har man ikke råd, så har man ikke det. Det jeg forbant med "kjedelig ferie" var de 5 ukene mine foreldre måtte jobbe mens jeg hadde skoleferie og måtte være hjemme alene. Ja, samme her. Jeg fant jo på så mye selv på egenhånd og hadde ikke søsken å underholde meg med heller. Jeg lagde ting, hadde alltid et prosjekt gående med noen planker og litt forskjellig, og koste meg med det. Anonymkode: 97fa1...0df 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har to barn, nå 11 og 13, og før Covid var vi alltid i utlandet både i påsken og i høstferien. Forrige ferie i utlandet var i februar 2020. De siste årene har vi (naturlig nok) vært hjemme. Gadd ikke utsette oss for feriepes da "alle andre" skulle fly til utlandet nå i år. Vi beklager oss ikke overfor ungene, og lar det heller ikke være et tema. Ingen tårer eller misnøye fra dem; de er flinke til å ha det gøy på egenhånd hjemme (henger med venner osv). Heldigvis bor vi et sted i Norge hvor det er mye sol og varme gjennom sommeren, så det blir mye bading og mange iskremer i løpet av åtte uker. Bare kos for alle, og aldri klaging. Men det kan jo også ha noe å gjøre med at jeg har vært ekstremt nøye på å oppdrive dem til å være takknemlige for hva de får. Gikk helt bevisst inn for det fra de var små. Anonymkode: 701fe...00b Jeg føler ikke at de er utakknemlige egentlig i bunn, men kanskje lite bevisste over pengesummene bak. Å forklare at en tur til utlandet koster så så mye virker abstrakt for dem. De er ikke så langt unna dine i alder, men bittelitt yngre, 9 og 11 år. Litt av problemet er at hele nabolaget er bortreist, ikke på dyre ferier de heller vel og merke så de føler ikke på misunnelse; men til besteforeldre, onkler, tanter o.l andre steder i landet. Vi har besteforeldre og også onkler og tanter her i nærområdet, som de ser hele tiden. Så de har masse andre voksne rundt seg som også gjør ting sammen med de som turer i skogen og museum. Anonymkode: 97fa1...0df
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 Nei, ikke ha dårlig samvittighet. I år blir det slik så får dere heller reise på ferie neste år. Samme situasjon her. Vi var i utlandet i vinterferien derfor blir det ikke ny tur i sommer. Det forstår de da jeg ikke har råd til flere utenlandsturer i året. Vi bor en plass hvor det er nok å finne på, dra og bade, mye fint vær. Anonymkode: 09d11...d57 1
visp Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 Barna er veldig bortskjemte. Men det er jo greit.. det jeg reagerer på er at dere som voksne går og har dårlig samvittighet for en reduksjon i opplevelser. Da har det gått for langt. Alle unger kjeder seg og den eneste grunnen til at du ikke har hørt det tidligere somre, er at det skjer noe konstant og de har sikkert hatt nesa i en skjerm om det har vært noen minutter uten aktivitet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå