AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Er det slik at man får da betalt noe fra nav og noe fra jobb, så det tilsammen blir 100% lønn som det vanligvis ville blitt? Eller vil det bli redusert lønn om man velger dette? Med dagens strøm/mat/bensinpriser har vi litt mindre å rutte med enn vi tenkte da babyen ble laget. Vi klarer oss jo og det går rundt ved å kutte ned andre plasser, men noen ulønnet permisjon har vi ikke råd til i vår husholdning. Babyen er 6 måneder nå, og så bitteliten, og det skjærer meg i hjertet at jeg skal reise fra henne i timevis om bare halvannen måned. Det står jo forresten på babyverdens utviklings-kart at ved 7mnd alder begynner de å få mer separasjonsangst, så det er rart å sende mor tilbake til jobb allerede da. Hun har et fantastisk forhold til far, og de koser seg masse sammen, men til syvende og sist når det har gått lang nok tid, er det kun puppen som gjelder. Tilogmed storebror på 3 sa da jeg lå syk i går, og babyen var i stuen med dem: "Pappa, ta henne med inn til mamma, hun må ha melk!" etter en halvtimes hylskriking. Jeg får ikke til å pumpe, jeg klemmer for å få noen dråper, og da sitter jeg igjen med blåmerker og smerter. Greit nok at det finnes MME, men hva med melka mi da. Jeg kan jo risikere å miste den, eller å få brystbetennelse, noe jeg har fått et par ganger. Legen sa jeg må tømme brystene helt for å unngå dette. Skal jeg gjøre dette i vasken på do, hvis det i det hele tatt går an å håndmelke (noe som sagt gjør veldig vondt!) Jeg vil ikke ta noe fra faren, han er helt enig med meg, og synes det er for tidlig. Alle familier bør få bestemme selv, og vi føler begge vi blir overkjørt i likestillingens navn. Hvordan ville dere løst dette i vår situasjon? Trenger ikke svar som "få en bedre betalt jobb", dette har vi prøvd, og mannen gjennomfører årslangt kurs nå for å oppfriske CVen da hans kompetanse er utdatert som han fikk beskjed om i alle jobbintervju. Derfor passer det veldig dårlig at han skal være hjemme og gå glipp av informasjon og kunnskap som han kan få bruk for i jobbsøkingen. Bare et hjertesukk, håper noen kan svare på det første jeg lurte på. Anonymkode: 458a7...abc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Jeg leste litt mer om det nå, og det kommer til å gå bra å jobbe til 80%. Er det noe sted på nav jeg kan endre på dette? Eller må jeg ringe? Jeg finner ikke fram. Anonymkode: 458a7...abc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 Dere får mindre utbetalt, men 10 uker ekstra fordelt på dere. Fedrekvoten blir også lenger, se oversikt her: https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-lenge Som regel kan det lønne seg å heller velge 100%, for så å spare til litt ulønnet perm. Husk at dere kan dele opp den betalt permisjonen etter ny regler, så dere må ikke ta alt sammenhengende. Men plis, ikke stol blindt på det som blir sagt her - det blir som regel alltid sagt ting som er direkte feil fra noen som tror de har forstått eller at reglene er like som da de fikk barn for 5 år siden. Anonymkode: be2cd...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Velger man 80% permisjon, så får man kun utbetalt 80% av lønnen, trodde det da seg selv. Om man skulle få 100% utbetalt til sammen, ville jo alle valgt 59 uker i stedet for 49... Men du har vel 4 ukers ferie du kan ta ut etter permisjonen? Evt ta ut ulønnet, men da går du selvsagt helt uten lønn. Anonymkode: 70d08...c62
Hedda-78 Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 Såkalt 80% permisjon betyr jo at du får lang permisjon med 80% lønn. Så ja, du får lavere inntekt, men lengre permisjon. Nei, men kan ikke endre dette underveis i permisjonen. Har dere valgt 100% (kort permisjon med samme inntekt som før), så må dere fullføre det. 2
Ananas. Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 Du kan ikke endre fra 100% til 80% underveis i permisjonen. Du ville selvfølgelig heller ikke fått betalt «mellomlegget» opp til 100, da ville jo alle gjort det sånn. Det kan være at du kan gå over til gradert permisjon og være 20% på jobb, men da må du ha en grei arbeidsgiver når du er så sent ute. Når du har brukt opp så mye av permisjonen allerede så vil det heller ikke utgjøre så veldig mye lenger permisjon for deg totalt sett. Du KAN be arbeidsgiver om en prosentandel ulønnet permisjon fordi du har små barn, og da skal arbeidsgiver ha særlige grunner for å si nei. Du har også rett på noe betalt ammefri frem til barnet er et år, det kan avhjelpe noe i deres situasjon (les deg opp på regelverket). 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 Og nå leste jeg at baby er 6 måneder. Det er for sent å endre, du velger før du søker. Men dere kan fortsatt kombinere resten av ukene med jobb (jobb 50% og foreldrepenger 50%), eller legge inn et opphold for å spare noen uker til senere. Du eller far (den som skal endre) må sende ny søknad, alt er på siden jeg lenket til i forrige svar. Anonymkode: be2cd...ee1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 Jeg kan gjerne ta meg ammefri jeg, men det blir jo veldig dumt for kollegene mine når jeg må reise 20 min hver vei for å amme, pluss den time ammefri, pluss en halv time lunsj. To timer og 10 minutter uten meg der. Anonymkode: 458a7...abc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 Du får ikke fri til reise i tillegg til ammefrien da. Om du velger å reise hjem for å amme, så går det av den timen. Vet flere som tar timen i starten av dagen (starter en time senere på jobb), fordi det passer med barnets behov. En tar den også i forbindelse med lunchpausen, og har da 1,5t fravær midt på dagen, fordi det passer barnets behov best. Du må se hva som passer best for dere. Anonymkode: 0f1a9...956 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 Ikke for å være frekk, men det virker ikke som om dere egentlig har reflektert særlig over hvordan tilrettelegge permisjonen. Har ikke baby begynt å spise fast føde? Det er normalt å fase ut/redusere ammingen, slik at når du går ut i jobb, klarer far og baby seg fint uten deg, og så ammer du om natten/morgenen og på ettermiddag/kveld. Virker også litt rart at dere ikke har undersøkt ordentlig hva 80% vs 100% permisjon innebærer FØR baby kom. Anonymkode: 70d08...c62 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 Mange løser ammefri ved å komme senere/gå tidligere fra jobb. Anonymkode: 70d08...c62 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Om du skal ha 80%/100% er det som andre sier for sent å gjøre noe med nå, og uansett lønner det seg økonomisk å velge 100% og ha ulønnet permisjon. Og du har jo ikke råd til å gå ned i lønn uansett. Hvis dere ikke har råd til ulønnet permisjon, er det noen få muligheter igjen: - utvide permisjonen med ferien din (men dette har du kanskje allerede gjort?) - Jobbe gradert og ha gradert foreldrepermisjon - men dere er kanskje for sent ute til å få gjort noe med det i praksis (mannen må da også jobbe gradert og ha gradert permisjon, og som regel må arbeidsgiver ha noe varsel før slike endringer). Alle endringer må det søkes om til NAV. Ellers har vi en veldig god og raus permisjonsordning i Norge, som de fleste land misunner oss. I USA har de for eksempel ikke rett på lønnet permisjon i det hele tatt. Sverige blir ofte dratt fram som et eksempel til etterfølgelse for Norge, og ja - de har flere permisjonsdager enn oss, men mange av disse dagene er til sterkt redusert lønn. Jeg regnet på det for noen år siden, og da lønte deg seg uten tvil med norsk permisjon med 100% lønn + ulønnet permisjon til svensk permisjonslengde sammenlignet med svensk permisjon. Uten pappakvote hadde de fleste menn ikke fått noen permisjon i det hele tatt. Du kan mislike systemet så mye du vil, men det er sånn som det er nå i denne permisjonen. Hvis du vil ha endringer i pappaperm og permisjonslengde, må du stemme i henhold til det i neste stortingsvalg. Anonymkode: d5891...615
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kan gjerne ta meg ammefri jeg, men det blir jo veldig dumt for kollegene mine når jeg må reise 20 min hver vei for å amme, pluss den time ammefri, pluss en halv time lunsj. To timer og 10 minutter uten meg der. Anonymkode: 458a7...abc Det er ikke ditt problem, men din leders problem. Du har krav på ammefri. Anonymkode: d5891...615
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får ikke fri til reise i tillegg til ammefrien da. Om du velger å reise hjem for å amme, så går det av den timen. Vet flere som tar timen i starten av dagen (starter en time senere på jobb), fordi det passer med barnets behov. En tar den også i forbindelse med lunchpausen, og har da 1,5t fravær midt på dagen, fordi det passer barnets behov best. Du må se hva som passer best for dere. Anonymkode: 0f1a9...956 Ammefri er en rett til å ta fri for å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom du kjører til barnet for å amme. https://ammehjelpen.no/ammefri/ Nei, vi har ikke satt oss godt nok inn i dette, da vi stolte på at 7 mnd var stort nok og vi ikke er millionærer, så noe annet enn 100% virket ikke overkommelig. Babyer er ikke forbeholdt overklassen altså. Det burde være lov å ombestemme seg når man blir kjent med babyen sin og ser at dette er for ungt. Hun får 3 måltider om dagen, men amming er mer enn mat - bare til informasjon for dem som ikke var klar over dette. Anonymkode: 458a7...abc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 Man får mer utbetalt totalt med 100% og kortere perm. Det beste økonomiske er å kombinere 49 uker med ulønnet permisjon, Anonymkode: 8ad16...012 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke ditt problem, men din leders problem. Du har krav på ammefri. Anonymkode: d5891...615 Jeg får fort dårlig samvittighet og vil ikke lage dårlig stemning. Ved forrige babys ammefri, jobbet jeg med to unggutter som hadde brukt kvelden på å skravle og slacke, og de sa at jeg hadde tatt to timer (!!) ammefri, noe som ikke var sant, men det blir ikke god stemning av å være så lenge borte som man har krav på. Anonymkode: 458a7...abc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ammefri er en rett til å ta fri for å amme, pluss tid til ekstra kjørevei dersom du kjører til barnet for å amme. https://ammehjelpen.no/ammefri/ Nei, vi har ikke satt oss godt nok inn i dette, da vi stolte på at 7 mnd var stort nok og vi ikke er millionærer, så noe annet enn 100% virket ikke overkommelig. Babyer er ikke forbeholdt overklassen altså. Det burde være lov å ombestemme seg når man blir kjent med babyen sin og ser at dette er for ungt. Hun får 3 måltider om dagen, men amming er mer enn mat - bare til informasjon for dem som ikke var klar over dette. Anonymkode: 458a7...abc Nei, du misforstår linken. Tiden du bruker på kjøring går også av den timen. Derfor de fleste begynner/slutter tidligere på jobb om de har litt reisevei. Anonymkode: a2764...978 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke for å være frekk, men det virker ikke som om dere egentlig har reflektert særlig over hvordan tilrettelegge permisjonen. Har ikke baby begynt å spise fast føde? Det er normalt å fase ut/redusere ammingen, slik at når du går ut i jobb, klarer far og baby seg fint uten deg, og så ammer du om natten/morgenen og på ettermiddag/kveld. Virker også litt rart at dere ikke har undersøkt ordentlig hva 80% vs 100% permisjon innebærer FØR baby kom. Anonymkode: 70d08...c62 Sjefen kan ikke tilby annet enn kveldsvakter, så det blir et leven uten like ved leggetid her hjemme da. En treåring som skal sove mens en baby skriker og en fortvilet pappa som ikke kan amme Nei, jeg får bare reise hjem i 19tiden og amme henne mens far legger storebror, våkner hun igjen får hun bare hyle i pappaens armer til jeg er hjemme igjen 23:30 så får jeg roe henne igjen da. Takk for svar iallfall folkens. Anonymkode: 458a7...abc
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg får fort dårlig samvittighet og vil ikke lage dårlig stemning. Ved forrige babys ammefri, jobbet jeg med to unggutter som hadde brukt kvelden på å skravle og slacke, og de sa at jeg hadde tatt to timer (!!) ammefri, noe som ikke var sant, men det blir ikke god stemning av å være så lenge borte som man har krav på. Anonymkode: 458a7...abc Dårlig samvittighet bør du jobbe med. Det tjener ingen. Dersom du har rett på 2t ammefri så tar du 2 timer. Det minst «opprivende» i arbeidsdagen er nok å ta det i begynnelsen eller slutten av dagen. Anonymkode: 8ad16...012
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man får mer utbetalt totalt med 100% og kortere perm. Det beste økonomiske er å kombinere 49 uker med ulønnet permisjon, Anonymkode: 8ad16...012 Hvordan kan ulønnet perm egentlig være bra? Mister man ikke rettigheter om man blir syk? Hadde aldri turt det. Anonymkode: af32a...889
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå