AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Jeg har forsøkt å Google og det ser ut til at det kan være et form for skadedyr som spiser opp bladene, legger egg i jorda og fortsetter når de klekkes. Jeg finner ikke helt ut av hva jeg gjør nå. Bladene er borte og jeg ser ikke noe skadedyr. Dette er andre sesongen dette skjer så tydelig at noe må gjøres. Noen steder jeg leser står det at skadedyret må være på busken for å behandles. Betyr det at jeg må vente til våren? Hva kan jeg bruke? Takknemlig for alle tips! Anonymkode: 80346...bf0
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #2 Skrevet 1. august 2022 Er bladene helt borte, eller er det noen som spiser litt av bladene? Anonymkode: 43825...9b0
skrue Skrevet 1. august 2022 #3 Skrevet 1. august 2022 On 7/31/2022 at 6:09 AM, AnonymBruker said: Jeg har forsøkt å Google og det ser ut til at det kan være et form for skadedyr som spiser opp bladene, legger egg i jorda og fortsetter når de klekkes. Jeg finner ikke helt ut av hva jeg gjør nå. Bladene er borte og jeg ser ikke noe skadedyr. Dette er andre sesongen dette skjer så tydelig at noe må gjøres. Noen steder jeg leser står det at skadedyret må være på busken for å behandles. Betyr det at jeg må vente til våren? Hva kan jeg bruke? Takknemlig for alle tips! Anonymkode: 80346...bf0 Det er rimelig sikkert larvene fra stikkelsbærbladveps. Har litt av det her også men busken takler det. https://www.skarpihagen.no/2016/06/stikkelsbaerbladveps-stikkelsbaer-skadedyr/ De overvintrer normalt rundt busken så du kan prøve å grave litt rundt på senhøsten for å se om det er mulig å fjerne noen. Vil ikke ta alt, men kan være med på å begrense problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #4 Skrevet 2. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er bladene helt borte, eller er det noen som spiser litt av bladene? Anonymkode: 43825...9b0 Bladene er stort sett helt borte. Ene busken har 2-3 blader, men ser ikke noe på de. skrue skrev (18 timer siden): Det er rimelig sikkert larvene fra stikkelsbærbladveps. Har litt av det her også men busken takler det. https://www.skarpihagen.no/2016/06/stikkelsbaerbladveps-stikkelsbaer-skadedyr/ De overvintrer normalt rundt busken så du kan prøve å grave litt rundt på senhøsten for å se om det er mulig å fjerne noen. Vil ikke ta alt, men kan være med på å begrense problemet. takk for tips. Da prøver jeg å se til høsten og må forberede meg på spraye gift eller noe til neste år. Anonymkode: 80346...bf0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #5 Skrevet 2. august 2022 Skjer med min busk også Tredje år på rad med null stikkelsbær. Må prøve å gjøre noe med det. Anonymkode: c9c99...84a
absinthia Skrevet 2. august 2022 #6 Skrevet 2. august 2022 (endret) Sprøyt den med vannslangen jevnlig, med såpass trykk at bladene vrenger seg og egg, samt de som eventuelt sitter der og gasser seg blir tatt med av vannstrømmen. Dette fjerner ikke problemet helt, men gjør det mye vanskeligere for dem og noen vil stryke med ( eller flytte til naboen 😉). Endret 2. august 2022 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2022 #7 Skrevet 2. august 2022 tror jeg har lest et sted at du tar noen dråper Salo og blander med vann i en sprøyteflaske og dynker bladene med den,,, Anonymkode: f4301...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå