Gå til innhold

Jeg er syk hver måned

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt siden alt åpnet opp igjen nå i år så har jeg vært syk hver måned. Denne gangen for andre gang i juli. Har nettopp begynt i ny jobb som bartender og synes det er så flaut at jeg er borte så ofte. Får så dårlig samvittighet også. Har levert sykemelding til sjefen over 4 ganger. 

Hele greia startet egentlig med at jeg hadde influensa tidligere år hvor jeg hadde 41 i feber og var sengeliggende i over en uke. Sist jeg var syk tidligere i juli så hadde jeg vanlig forkjølelse med ørebetennelse og øyebetennelse. Nå fikk jeg 39 i feber og vondt hals mens jeg jobbet og kunne ikke dra hjem pga underbemanning og vi måtte stengt ned hele baren for kvelden. 

Har dere opplevd noe lignende ?

Lurer på om jeg kan ha kyssesyken eller noe som bytter på å være aktiv og uaktiv, men vet ikke helt hvordan det funker.

Lurer også på hva jeg skal gjøre for at jeg skal være frisk over en lang periode. Blir så sykt frustrert og jeg gråter nå av dårlig samvittighet ovenfor jobben. Har sykt høy jobbmoral og jeg føler meg som en unnasluntrer pga dette..  Vurderer å spørre legen om å bli 50 prosent sykemeldt over en lengre periode. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Gjør allerede det vanlige som å spise sunt og alt det der

Anonymkode: fb6a4...29b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

vanlig forkjølelse med ørebetennelse og øyebetennelse.

bakterie

3 minutter siden, AnonymBruker said:

om jeg kan ha kyssesyken

virus

hypokonder?

Anonymkode: ab3d0...a91

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen form for angst mot sykdom eller helse?  

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare finne ut hva som er problemet sånn at jeg vet hvordan jeg skal løse det

AnonymBruker
Skrevet

herpes?

AnonymBruker
Skrevet

HIV?

AnonymBruker
Skrevet

d-vitaminmangel?

AnonymBruker
Skrevet

iallfall nedsatt immunforsvar

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil bare finne ut hva som er problemet sånn at jeg vet hvordan jeg skal løse det

Problemet er vel at du er i komtakt med bakterier og virus som gjør deg syk? 

Vær nøyere med håndvask osv, og bruk munnbind på jobb? 

Skjønner godt du er lei av å bli syk hele tiden, men virker som immunforsvaret ditt er litt ute å kjøre. Gi deg (og sjefen din 🤣) en pause og beskytt deg bedre en periode, så kan du prøve igjen senere? 

Anonymkode: 64965...6ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i år hatt vanvittig mye sykdom, men jeg jobber oftest alene så jeg er på jobb uansett. Selv har jeg sjekket vitaminer hos legen og mangler ingenting. Har hatt bihulebetennelse, øyekatarr, streptokokker, soppinfeksjon i munnen x2 (pga astmamedisiner), 3 runder med kraftig forkjølelse, betennelse i magen, hadde korona i februar. 

Heldigvis jobber jeg alene og velger å spise lunsj alene de dagene jeg er syk, ellers ville det blitt mye fravær. 

Mine tiltak for å kanskje bli i bedre form er å spise sunnere, mer grønnsaker, prioritere søvn uansett, kle meg varmere selv om jeg allerede føler meg varm nok, hvile så ofte jeg kan. Jeg har også multivitaminer, folsyre og D vitaminer som jeg tar fast. 

Anonymkode: 85ea0...de8

AnonymBruker
Skrevet

Legen som undersøker og sykmelder deg har vel en mening? 

Anonymkode: ad53e...bb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt siden alt åpnet opp igjen nå i år så har jeg vært syk hver måned. Denne gangen for andre gang i juli. Har nettopp begynt i ny jobb som bartender og synes det er så flaut at jeg er borte så ofte. Får så dårlig samvittighet også. Har levert sykemelding til sjefen over 4 ganger. 

Hele greia startet egentlig med at jeg hadde influensa tidligere år hvor jeg hadde 41 i feber og var sengeliggende i over en uke. Sist jeg var syk tidligere i juli så hadde jeg vanlig forkjølelse med ørebetennelse og øyebetennelse. Nå fikk jeg 39 i feber og vondt hals mens jeg jobbet og kunne ikke dra hjem pga underbemanning og vi måtte stengt ned hele baren for kvelden. 

Lurer på om jeg kan ha kyssesyken eller noe som bytter på å være aktiv og uaktiv, men vet ikke helt hvordan det funker.

Lurer også på hva jeg skal gjøre for at jeg skal være frisk over en lang periode. Blir så sykt frustrert og jeg gråter nå av dårlig samvittighet ovenfor jobben. Har sykt høy jobbmoral og jeg føler meg som en unnasluntrer pga dette..  Vurderer å spørre legen om å bli 50 prosent sykemeldt over en lengre periode. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Gjør allerede det vanlige som å spise sunt og alt det der

Kan du ha cøliaki? 

Jeg har alltid vært mye syk med ørebetennelse, halsbetennelse, forkjølelse, og har lett fått influensa og høy feber. 

Så fant vi ut at jeg hadde cøliaki, og jeg måtte slutte med alt med gluten hvetestive i. Jeg reagere visst både på gluten og hvete. Og melkeprodukter av ku. 

Immunforsvaret mitt ble mye bedre da jeg sluttet med gluten, hvete og melkeprodukter, for disse produktene holder immunforsvaret nede. Derfor noen blir lettere syke enn andre. 

Husk at du må spise gluten og melkeprodukter til alle prøver og tester er tatt!!!

Om du ikke har cøliaki kan du ha allergier og intoleranser, så ville kuttet det ut for en periode og se. Mange føler seg friskere og sterkere på glutefri kost.

Anonymkode: ffc68...2f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har i år hatt vanvittig mye sykdom, men jeg jobber oftest alene så jeg er på jobb uansett. Selv har jeg sjekket vitaminer hos legen og mangler ingenting. Har hatt bihulebetennelse, øyekatarr, streptokokker, soppinfeksjon i munnen x2 (pga astmamedisiner), 3 runder med kraftig forkjølelse, betennelse i magen, hadde korona i februar. 

Heldigvis jobber jeg alene og velger å spise lunsj alene de dagene jeg er syk, ellers ville det blitt mye fravær. 

Mine tiltak for å kanskje bli i bedre form er å spise sunnere, mer grønnsaker, prioritere søvn uansett, kle meg varmere selv om jeg allerede føler meg varm nok, hvile så ofte jeg kan. Jeg har også multivitaminer, folsyre og D vitaminer som jeg tar fast. 

Anonymkode: 85ea0...de8

Du kan slite med at du ikke tåler gluten, hvete og melkeprodukter av ku. Se hva jeg skrev til TS over. 

Anonymkode: ffc68...2f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er vanlig å bli mye syk etter at samfunnet åpna. Er du bartender då møter du jo mange mennesker. Jeg hadde det på samme måte da jeg begynte å jobbe i barnehage i år. 

Anonymkode: 6a909...a25

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel ihjelvaksinert og fått ødelagt kroppen din. Du er ikke alene. Mange vaksinerte nå som hangler og blir syke hele tiden. Ditt immunforsvar er på bunn etter denne injeksjonen som liksom skal hindre død, selv om Corona er 99% udødelig for friske folk under 65 år.

Anonymkode: d44b9...f9b

Skrevet

Det er vanlig å være mye syk, etter man har vært isolert i to år. Det er slik for alle. Det sa legen min.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er helt normalt ved mer alvorlig sykdom (influensa, korona, kyssesyken, vannkopper, lungebetennelse og så videre) at immunforsvaret og kroppen bruker 2-3 pr på å bygge seg opp igjen til normalnivå. De første ukene går det gjerne sakte, så går det fort noen uker eller måneder, og så har man en liten rest på 10-20% som man altså bruker måneder og år på. Slik man ser noen mangler lukt i et halvår etter influensa eller får en bilyd på hjertet noen år eller annet.

Alt dette vet legen din, så dere har sikkert snakket om at langvarig men ikke varig svekket form er helt normalt.

Det betyr at du må ta høyde for at du akkurat nå tåler mindre enn du tålte i desember. Du må vaske nevene oftere og bedre. Du må avvenne deg vanen med å ta fingre til ansikt uten at de er helt nyvasket. Du må trene oftere men kanskje litt lettere. Du må sove litt mer og spise litt sunnere og hvile litt mer. For du må ut av denne onde sirkelen med sykdom for å bli frisk. Fordi akkurat nå blir du syk fordi du er syk. Og det er det fint mulig å fortsette med i årevis, om du ikke tar grep.

Anonymkode: cbd8b...353

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg også. Blir syk hver gang jeg har mensen. Hatt det sånn i snart 10 år. Visste ikke hva menssmerter var rett før jeg fyllte 25.

Anonymkode: e2306...f9c

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har små barn, bhg barn - og opplever en del stress med 100% jobb med ganske høye krav, til tider lite søvn osv. blir syk/forkjølet ca 1 gang per mnd.. er bekymret selv..

Anonymkode: 075dc...f9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...