AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #1 Skrevet 31. juli 2022 Alle arbeidstakere i Norge har rett på 3/4 ukers sammenhengende ferie i løpet av sommeren. Mor + far = 6/8 uker ferie! Og er man alene har man fremdeles minimum 3 uker ferie...? Kan noen forklare hva det er som egentlig er problemet med å få denne kabalen til å gå opp? Må barnet deres ha fri (evt er barnehagen/Sfo stengt) mer enn 3-4 uker? Jeg skjønner ikke hva som er greia... Har selv 4 barn, og tanken om at det å skulle få sommerferien til å "gå opp" er ikke et problem som har streifet tankene mine noen gang. Anonymkode: 18a8d...acd 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #2 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er alene med mitt barn, og har ikke alltid fått innvilget ferie i tidsrommet SFO er sttengt. Da har det blitt vanskeligheter.... Anonymkode: 4d496...281 26 5 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #3 Skrevet 31. juli 2022 For de som får ferie samtidig som bhg er stengt går kabalen enkelt opp. Men for de som ikke får velge når de skal ha ferie og må ta ferie feks uke 25-27 og bhg er stengt i 28-30 så sier det seg selv at det blir vanskelig. Spesielt hvis de er alene og ikke har familie som kan hjelpe til. Anonymkode: 75ec6...def 32 3 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #4 Skrevet 31. juli 2022 Man kan jo ikke velge når man tar ferieukene sine. Altså hvilke uker man får ferie. Det blir jo problematisk hvis barnehage er stengt ukene X, Y og Z, og man som arbeidstaker ikke får ferie de ukene. Anonymkode: 075d1...3ce 17
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #5 Skrevet 31. juli 2022 Noe annet er at mange foreldre ønsker å ha ferie samtidig, i hvertfall noen uker, til familieferie. Anonymkode: 26fa2...e58 23 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #6 Skrevet 31. juli 2022 Er det slik at alle barnehagene over hele landet er stengt i 3 uker hver sommer, eller gjelder det bare enkelte barnehager/kommuner? Anonymkode: 18a8d...acd
Silva Pluvialis Skrevet 31. juli 2022 #7 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noe annet er at mange foreldre ønsker å ha ferie samtidig, i hvertfall noen uker, til familieferie. Anonymkode: 26fa2...e58 Ja, det må jo være veldig kjipt å ikke ha en eneste ferieuke sammen engang. Hva skal man med ferie da, hvis mannen/kona ikke har ferie til å finne på ting samtidig? Må jo bli en utrolig kjedelig ferie hvis de ikke ser hverandre. 10 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 Alle har ikke samme type jobb. Mannen er sykehuslege. De må jo ha normal bemanning også gjennom sommeren. Og kampen om ukene er hard. De kan komme med ønske, men får så innvilget maks 3 uker, og mange år kommer disse veldig tidlig, eller veldig sent. Vi er heldige da jeg selv kan velge ferie, og også har mulighet for hjemmekontor, og fleks. Så får enkelt kabalen til å gå opp slik. Men om jeg hadde hatt tilsvarende stilling ville det vært vanskelig. Anonymkode: e9b56...3e1 13 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Er det slik at alle barnehagene over hele landet er stengt i 3 uker hver sommer, eller gjelder det bare enkelte barnehager/kommuner? Anonymkode: 18a8d...acd Nei ikke alle er stengt om sommeren. Mange private og kommunale på større plasser har åpent hele sommeren. Vet at en del kommunale har det de kaller sommerbarnehage, der de slår sammen flere barnehager noen uker. Barnehagen jeg jobber i nå, har vært åpen hele juli. Men det har bare vært under 10 barn til stede de siste 3 ukene. Anonymkode: 163f6...fb3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Alle arbeidstakere i Norge har rett på 3/4 ukers sammenhengende ferie i løpet av sommeren. Mor + far = 6/8 uker ferie! Og er man alene har man fremdeles minimum 3 uker ferie...? Kan noen forklare hva det er som egentlig er problemet med å få denne kabalen til å gå opp? Må barnet deres ha fri (evt er barnehagen/Sfo stengt) mer enn 3-4 uker? Jeg skjønner ikke hva som er greia... Har selv 4 barn, og tanken om at det å skulle få sommerferien til å "gå opp" er ikke et problem som har streifet tankene mine noen gang. Anonymkode: 18a8d...acd Du skjønner ikke greia? Hvor vanskelig kan det være å forstå at en alene-forelder kanskje ikke får ferie de ukene bhg er stengt? Og attpåtil ikke har familie som kan hjelpe til? Hadde jeg vært alene hadde jeg fått trøbbel. Jeg har ingen som kan bistå meg. Jobber på et sykehus og her operer de med tidlig og sen ferie. Ingen får ta ferie som overlapper de periodene. Og bhg er stengt i den overlappingsperioden... Tror nok du skjønner det om du vil. Du vil bare tro at foreldre gjør seg vanskelig med vilje.... Anonymkode: 5c544...308 23 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det slik at alle barnehagene over hele landet er stengt i 3 uker hver sommer, eller gjelder det bare enkelte barnehager/kommuner? Anonymkode: 18a8d...acd Barnehagen vår er ikke stengt, men vi er pålagt å la barnet ha ferie 3 uker sammenhengende i sommerperioden, uansett hvor mye fri det har hatt resten av året. Anonymkode: 5f7e4...052 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 Og noen har til og med eldre barn! Fire barn fra 10-16 her og ingen tilbud fra kommunen. De har fri i ni uker hver. Prøv den kabalen og de utgiftene du. Anonymkode: 02b98...e78 15 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 Her sommerskole den første uken for alle, så felles ferie i fire uker. Så er de hjemme alene en uke mens vi er på jobb, så tar jeg fri en uke og deretter mannen en uke. Den siste uke glir vi alle inn mot skole igjen. Anonymkode: 02b98...e78 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det slik at alle barnehagene over hele landet er stengt i 3 uker hver sommer, eller gjelder det bare enkelte barnehager/kommuner? Anonymkode: 18a8d...acd Det er forskjellig. Vår er stengt i hele juli. Anonymkode: 5f830...9bb 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og noen har til og med eldre barn! Fire barn fra 10-16 her og ingen tilbud fra kommunen. De har fri i ni uker hver. Prøv den kabalen og de utgiftene du. Anonymkode: 02b98...e78 Hvilken kabal må du løse for barn i alderen 10-16 år? 😳 Barnepass?? Anonymkode: 18a8d...acd 15 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du skjønner ikke greia? Hvor vanskelig kan det være å forstå at en alene-forelder kanskje ikke får ferie de ukene bhg er stengt? Og attpåtil ikke har familie som kan hjelpe til? Hadde jeg vært alene hadde jeg fått trøbbel. Jeg har ingen som kan bistå meg. Jobber på et sykehus og her operer de med tidlig og sen ferie. Ingen får ta ferie som overlapper de periodene. Og bhg er stengt i den overlappingsperioden... Tror nok du skjønner det om du vil. Du vil bare tro at foreldre gjør seg vanskelig med vilje.... Anonymkode: 5c544...308 Har ingen problem med å skjønne at det kan oppstå vanskelige situasjoner for aleneforeldre! Men ja, tror absolutt at noen foreldre gjør seg vanskelig med vilje... Anonymkode: 18a8d...acd 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og noen har til og med eldre barn! Fire barn fra 10-16 her og ingen tilbud fra kommunen. De har fri i ni uker hver. Prøv den kabalen og de utgiftene du. Anonymkode: 02b98...e78 Hva tenker du kommunen skal stille opp med? Trodde 10-16 åringer klarte seg mens foreldrene er på jobb. Anonymkode: 4bad8...83b 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 Og jeg skjønner ikke at alle bare gjør som oss: en lærer som har fri i alle ferier gift med en som har en litt fleksibel jobb slik at med litt planlegging av møter er det ikke noe problem å ta fri når det er planleggingsdag i barnehage/skole, og med en arbeidsplass der det beste er om de fleste har ferie samtidig så han kan lett få ferie når flest ønsker det(fellesferien, jul, påske, i forbindelse med høst/vinterferie) 🤷♀️ Eller… Anonymkode: cf0af...ed7 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 Du skjønner ikke at man ikke kan velge å vrake i ferieuker? Jeg jobber på et sted hvor feriepuljene er delt i to. Halvparten har først 3 uker, så den andre halvparten. De ukene man får er de man må ta. Takk og lov for en mann med relativt fleksibel jobb, OG svigers som nærmeste nabo. Anonymkode: 9ff6e...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har ingen problem med å skjønne at det kan oppstå vanskelige situasjoner for aleneforeldre! Men ja, tror absolutt at noen foreldre gjør seg vanskelig med vilje... Anonymkode: 18a8d...acd Så når mor og far har pålagt ferie i uke 25,25,26 og barnehagen er stengt uke 27,28, 29 og 30 så tror du foreldrene gjør seg vanskelig med vilje fordi de ikke er aleneforeldre? Anonymkode: 230f2...1b5 19 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå