Gå til innhold

Overtråkk /brist i ankel, sykemelde seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei! For snart en uke siden var jeg uheldig på konsert og fikk en skikkelig vond overtråkk /brist i ankel. Er forøvrig usikker på om det er det ene, eller det andre. Jeg var utenbys på ferie, og ettersom hevelse i ankel/smerte-nivå minket betraktelig ( etter noen runder med RICE-behandling) så gadd jeg ikke oppsøke lege. Nå di siste dagene er smerte-nivået «stabilt», men i den grad at det fortsatt gjør vondt dersom jeg belaster foten, også når jeg går i moderat tempo, å kjenner faktisk det sitter i når jeg kjører bil 😬 Spørsmålet mitt: nå er ferien min straks over, og jeg begynner på jobb igjen på mandag. Jobber i helse, på en bolig, der vi må gå mye opp og ned i trapper, og stå mye oppreist. 
En må gjerne også ut på noen aktiviteter med enkelte av brukerne (i blant) 

Dette gruer jeg meg til kjenner jeg. Ville dere dere dratt til fastlegen mandags morgen (jeg jobber kveldsskift) å fått en sykemelding?

Er gjerne greit å få sjekket foten/skadeomfanget uansett) Evt bitt i det sure eplet å prøvd en vakt først? Er bare nysjerrig på hvordan andre ville håndtert dette, erfaringer etc. på forhånd takk for hjelpen :)

Anonymkode: 258c0...c30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bedre av å tråkke rundt på jobb hvertfall. Få legen til å se på det, å så tar du det fra der. 

Anonymkode: f6e6b...3a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville informert leder på forhånd, forsøke å jobbe og eventuelt bedt om tilrettelegging/alternative oppgaver dersom det var behov for det. 

Anonymkode: 5a767...eb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg sitter å tenker litt på det, men nå er det liksom helg, er det innafor å ringe sjefen på en søndag liksom? Kan hende jeg tenker litt gammeldags her, eller må kanskje sjefen bare tåle såpass, når det er snakk om slik info? :)

Gjest Ramona1970
Skrevet

Du blir sykemeldt dagen etter om du møter opp på mandag, det er jo ikke noe bedre det. Kanskje du til og med ender opp med lengre sykemelding om du belaster den for tidlig.

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet, nei. Ring sjef på morgenen og forklar problemstillingen. Spør om det kan tilrettelegges for deg, om ikke så kan du kontakte legen

Anonymkode: 09f0d...a32

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sløvt at du ikke sjekket skadeomfanget før samme dag som du skal på jobb. Du kunne sjekket dette i løpet av denne uken, og gitt jobben beskjed i god tid. Du visste vel før nå at dette kunne bli problematisk med jobben?

Anonymkode: 585e4...7a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøv en vakt først? Jeg tråkket skikkelig over og rev av et leddbånd. Men klarte faktisk å gå på det og gå på samme type jobb to dager etter det skjedde. Sjekk om du kan klare det, evt med litt tilrettelegging og mindre gåing. 

Anonymkode: 05fb5...8aa

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på alvoret av skaden. Overtråkk kan være en bagatell, men kan også bli en langvarig drittsituasjon hvis det ikke håndteres riktig. Jeg tenker at en time hos lege for konsultasjon ikke skader, men at du kanskje vil klare deg fint på jobb med en god støtteskinne i noen uker. Futuro fra apoteket er ok. 

I tillegg er forsiktig opptrening veldig viktig for å styrke muskulaturen igjen. Lurt med fysioterapeut for veiledning.

Anonymkode: 73f16...8fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Heihei! For snart en uke siden var jeg uheldig på konsert og fikk en skikkelig vond overtråkk /brist i ankel. Er forøvrig usikker på om det er det ene, eller det andre. Jeg var utenbys på ferie, og ettersom hevelse i ankel/smerte-nivå minket betraktelig ( etter noen runder med RICE-behandling) så gadd jeg ikke oppsøke lege. Nå di siste dagene er smerte-nivået «stabilt», men i den grad at det fortsatt gjør vondt dersom jeg belaster foten, også når jeg går i moderat tempo, å kjenner faktisk det sitter i når jeg kjører bil 😬 Spørsmålet mitt: nå er ferien min straks over, og jeg begynner på jobb igjen på mandag. Jobber i helse, på en bolig, der vi må gå mye opp og ned i trapper, og stå mye oppreist. 
En må gjerne også ut på noen aktiviteter med enkelte av brukerne (i blant) 

Dette gruer jeg meg til kjenner jeg. Ville dere dere dratt til fastlegen mandags morgen (jeg jobber kveldsskift) å fått en sykemelding?

Er gjerne greit å få sjekket foten/skadeomfanget uansett) Evt bitt i det sure eplet å prøvd en vakt først? Er bare nysjerrig på hvordan andre ville håndtert dette, erfaringer etc. på forhånd takk for hjelpen :)

Hvis jeg regnet det som svært sannsynlig at jeg ville blitt heftet i jobben, hadde jeg gitt beskjed om at det blir fravær mandag og så bedt om time hos lege og tatt det derfra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...