Gå til innhold

Magasinering av varme - gryte rett på jernovn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger for vinteren. Vi har to ovner i huset og begge er dårlige til varmemagasinering. Kan vi sette store kjeler rett på de? Det kan være gryter fylt med vann, eller fylt med sand. Slik kan de holde på varmen ekstra lenge, også gjennom natten. Men vil en eventuell temperaturforskjell på innsiden/utsiden av jerntoppen kunne skade ovnen? Slik ser de ut:

IMG_20220730_235739.thumb.jpg.4ef668d33178a5e3d487c3a6a4d8bd55.jpg

Anonymkode: d4194...558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det normale er å bruke stein, hvor kleberstein er den mest brukte. 

Da har man normalt 100-200kg av det 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Det normale er å bruke stein, hvor kleberstein er den mest brukte. 

Da har man normalt 100-200kg av det 

Jepp, det er jeg klar over. Men her er jo ambisjonen å spare penger. Dessuten fins ikke passende kleberstein til de ovnsmodellene vi har.

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere få grytene til å magasinere mer enn de gjør på egen hånd er det nok mer effektivt med sand enn vann. Vann har en makstemperatur på 100 grader, som er mye lavere enn ovnen og gryta. 

Jeg er uansett skeptisk til at du vil få stor nok masse på dette improviserte magasinet til at det vil få en merkbar effekt, men det er jo en skikkelig lavterskelløsning, som er både enkel og billig å teste ut. :) 

Anonymkode: c9df1...baa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal dere få grytene til å magasinere mer enn de gjør på egen hånd er det nok mer effektivt med sand enn vann. Vann har en makstemperatur på 100 grader, som er mye lavere enn ovnen og gryta. 

Jeg er uansett skeptisk til at du vil få stor nok masse på dette improviserte magasinet til at det vil få en merkbar effekt, men det er jo en skikkelig lavterskelløsning, som er både enkel og billig å teste ut. :) 

Anonymkode: c9df1...baa

Det er det jeg tenker også. I Finland har de 100t beholdere med sand som varmes opp med solar, og som i retur holder svømmebasseng varme om vinteren. Så lenge jeg ikke skader ovnene, er jeg klar til å prøve. Se for deg en svær militær gryte full av sand - det må da kunne monne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...