AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Jeg har ikke lyst til å dømme noen, men noen i familien gjør noe som er helt annerledes fra det jeg er vant til. Jeg får så lyst til å si noe, men har ikke lyst til å virke tett. De har 5 barn. I alder 1 til 16. Alle somrer er de hjemme, inne, hele dagen, de går aldri ut, aldri med venner. De snur hele døgnet og er våkne til 3, 4 på natten. Sover naturlig nok hele dagen. Dagen går ut på å være inne å se tv, spise godis og gjøre husarbeid (ganske mye). Turer ut er sjeldent, kanskje en gsng til butikken i ny og ne for de yngste. I 18 tiden starter de dagen og de to yngste er ute gjerne til 22, 23.. De har ingen fritidsaktiviteter når det er på året, selvom jeg vet det ene barnet har drømt om å få begynne på den ene aktiviteten, men hvert år kommer ny unnskyldning. Moren har sagt at hun liker best når det er skole, for da er det rutiner, men barna bestemmer selv, sier hun, og likevel klager hun på hva de gjør med dagen.. Jeg vet ikke hva jeg skal si. På den ene siden så vil jeg si at barna har det jo bra som får styre dagen akkurst som de selv vil i ferien. Men samtidig er jo ikke det noe givende.. Vil de ikke sammenligne seg selv med vennene sine i skolen når de forteller om ferien? Føler de ikke på det? Vi har tatt med barna på noen aktiviteter, og da blir foreldrene veldig glad og synes det er hyggelig, men de gjør ikke det selv. En gang skulle de ta med det ene barnet vårt til bondegård med, men de kjørte visst bare forbi og gikk ikke ut av bilen.. 😕 Er det egentlig ok å spørre dem hvorfor de aldri gjør noe? Altså, er dette vanlig? Vær så snill, ikke misforstå meg, ser ikke ned på dem eller noe, jeg vil bare forstå det bedre før jeg konkluderer. Jeg er fullt klar over at vi er alle forskjellig, men tenker litt sånn når man har barn at man tar med dem på ting og gjør litt ut av lange perioder med fri.? Anonymkode: 98d52...696
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Har de smått med penger? Eller kanskje de liker det best slik. Akkurat som at noen bare må dra hit og dit og være sosiale. Anonymkode: d7878...376 3
bettsa Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 Med 5 barn i så ulike aldre er det vel ikke lett å finne en aktivitet alle liker. Å reise 5 stykker koster også en formue. Dersom du kjenner de kan du kanskje tilby å ta med deg et eller to av barna på en aktivitet? Teltur, skogstur?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har de smått med penger? Eller kanskje de liker det best slik. Akkurat som at noen bare må dra hit og dit og være sosiale. Anonymkode: d7878...376 Ja ikke veldig god råd, men det er jo mye som ikke koster noe.. Lekeplass, stranda, henge med venner.. Vi har ikke mark selv vi heller, tar mange hjemmedager, synes til og med vi er mindre aktive enn de fleste, så derfor jeg kanskje synes det ble for mye. Men altså.. Så lenge de trives. bettsa skrev (1 minutt siden): Med 5 barn i så ulike aldre er det vel ikke lett å finne en aktivitet alle liker. Å reise 5 stykker koster også en formue. Dersom du kjenner de kan du kanskje tilby å ta med deg et eller to av barna på en aktivitet? Teltur, skogstur? Du sier noe. Bare en tur til lekeland koster jo over en 1000 lapp. Ikke veldig givende for eldste der tror jeg.. Vi pleier å ta med et par av dem her og der og det virker som de trives veldig 😊 Anonymkode: 98d52...696
Queen94 Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Tenker alle familier er ulike. For noen kan det være gøy å gå på bondegård mens for andre holder det å se fra vinduet i bilen. Så lenge du og dine barn har en fin ferie så la denne familien ha sin ferie på sin måte. Kan være at de prøver men økonomien ikke strekker til. 5 barn er dyrt. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 Hannah80 skrev (2 minutter siden): Dette hørtes rett og slett nitrist ut. Altså ja.. De eldste er veldig lite selvstendige, jeg vet at de feks aldri har gått i butikken alene og betalt for en brus.. At det de gjør er å dra på butikken med foreldrene en gang i blant. Aldri ute til lekeplass feks. Jeg spurte om den yngste trengte utetøy fordi vi har, og da var svaret at nei, hn skal ikke i barnehagen så hn trenger ikke utetøy. Anonymkode: 98d52...696
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 Queen94 skrev (1 minutt siden): Tenker alle familier er ulike. For noen kan det være gøy å gå på bondegård mens for andre holder det å se fra vinduet i bilen. Så lenge du og dine barn har en fin ferie så la denne familien ha sin ferie på sin måte. Kan være at de prøver men økonomien ikke strekker til. 5 barn er dyrt. Det er dyrt ja. Og vi har ikke verdens beste råd vi heller, så skjønner jo at de prioriterer forskjellig.. Anonymkode: 98d52...696
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Deres levesett er det nok ikke mange som har. Men tror ikke at jeg hadde spurt de om hvorfor de ikke gjør noe. Anonymkode: 4f7bb...e1b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 Jeg syns dette høres bekymringsverdig ut og jeg syns ikke selv at jeg er prippen. Bare inne, ikke ut å leke eller utforske? Ikke utetøy. Huff. Jeg blir bekymret for disse barna. Ville kontaktet BV og spurt, kanskje de kan komme med gode innspill eller undersøke om det er grunn til bekymring eller ikke. Anonymkode: 2b5a3...5a3 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg syns dette høres bekymringsverdig ut og jeg syns ikke selv at jeg er prippen. Bare inne, ikke ut å leke eller utforske? Ikke utetøy. Huff. Jeg blir bekymret for disse barna. Ville kontaktet BV og spurt, kanskje de kan komme med gode innspill eller undersøke om det er grunn til bekymring eller ikke. Anonymkode: 2b5a3...5a3 Synes kanskje det blir litt vel drastisk med barnevernet uten å snakke med dem først.. For hvis alle trives med det, er det jo egentlig ikke noe galt, selvom man bør jo sørge for at barn opplever litt og ser omverdenen.. Anonymkode: 98d52...696 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #12 Skrevet 31. juli 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Er det egentlig ok å spørre dem hvorfor de aldri gjør noe? Anonymkode: 98d52...696 Hva tenker du egentlig at du skal få ut av et slikt spørsmål? Anonymkode: f72bc...73b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #13 Skrevet 31. juli 2022 Hva slags kultur er dette? Anonymkode: e2db0...ad2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #14 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hva tenker du egentlig at du skal få ut av et slikt spørsmål? Anonymkode: f72bc...73b Jeg vet ikke. Å vite hvorfor gjør jo at man kanskje ikke tenker så negativt hele tiden. Noen ganger har jeg kviet meg for å ta med noen av barna for jeg tenker "foreldrene må jo for pokker gjøre noe sjøl og" når vi har kommet hjem hos dem og fysisk kledd på barnet fordi de ikke gidder sjøl. Eller på 17 mai når de ble glade for at de slapp å se det ene barnet gå i tog, hn hadde så lyst.. Men er det psykisk sykdom eller allergi eller et eller annet får man jo litt mer forståelse.. Anonymkode: 98d52...696
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #15 Skrevet 31. juli 2022 Nei, dette er ikke normalt, og har ingenting med om man har god råd eller ikke. Her er to dysfunksjonelle foreldre! Stakkars barn! Anonymkode: 6a68e...087 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #16 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns dette høres bekymringsverdig ut og jeg syns ikke selv at jeg er prippen. Bare inne, ikke ut å leke eller utforske? Ikke utetøy. Huff. Jeg blir bekymret for disse barna. Ville kontaktet BV og spurt, kanskje de kan komme med gode innspill eller undersøke om det er grunn til bekymring eller ikke. Anonymkode: 2b5a3...5a3 For et idiotisk råd! Man kaster ikke bort barnevernets ressurser på folk som er mye hjemme og har rar døgnrytme. Ikke rart barnevernet er overarbeidet og barn som lever under omsorgssvikt ikke får hjelp når folk melder inn slikt tull. Anonymkode: 274f7...533 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #17 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For et idiotisk råd! Man kaster ikke bort barnevernets ressurser på folk som er mye hjemme og har rar døgnrytme. Ikke rart barnevernet er overarbeidet og barn som lever under omsorgssvikt ikke får hjelp når folk melder inn slikt tull. Anonymkode: 274f7...533 Jo! Dette er bekymringsfullt. Barn skal være ut å utforske verden og leke med andre barn. Ikke sitte inne og snu døgnet, meget usunt! Anonymkode: 6a4f4...1ea 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #18 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I 18 tiden starter de dagen og de to yngste er ute gjerne til 22, 23.. Du mente de eldste? Jeg er enig i at dette er noe for barnevernet. De blir jo fryktelig uselvstendige. Og er det økonomi det står på, så må de jo få hjelp. Anonymkode: d6a73...b98 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #19 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du mente de eldste? Jeg er enig i at dette er noe for barnevernet. De blir jo fryktelig uselvstendige. Og er det økonomi det står på, så må de jo få hjelp. Anonymkode: d6a73...b98 Nei, de yngste. De eldste passer på da så de er jo ikke alene. Anonymkode: 98d52...696
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 Jeg er typen som mener at ikke alle barn må tvinges til organiserte fritidsaktiviteter, men å konsekvent sove bort hele dagen hørtes litt trist ut... Anonymkode: 1d93b...3f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå