Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ikke så bra, og er litt forvirret. Forleden skrev jeg et innlegg her om kronisk dårlig samvittighet som jeg føler på, særlig overfor min kjæreste. Nå i etterkant etter å ha pratet litt rundt om det, har jeg hørt at det mulig kan være psykisk vold. Jeg får skam/skyld og dårlig samvittighet overalt. Er redd for å ta opp småting i forholdet da jeg ofte blir møtt med ren sinne, uten vold eller at man kaster ting osv. Det handler mer om at jeg føler at alt er min feil, og alt det fine kjæresten min gjør for meg, må jeg gi tilbake for. Jeg føler jeg er satt i en takknemlighetsgjeld som jeg aldri betjene, og dette blir holdt over meg. Jeg er den som gjør husarbeid alene, totalt alene. Men jeg synes det er oppriktig flaut å nevne ting jeg gjør godt for andre, så det unngår jeg å gjøre helt. Hvor kan jeg henvende meg om dette? Må bare legge til at livet mitt ikke står i fare, men at dette går psykisk inn på meg. Det forårsaker depresjon

Anonymkode: ae3a9...9fa

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok flere svar om du beskriver konkrete situasjoner.

Anonymkode: 70198...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si uten at du kommer med eksempler, ja. 

Anonymkode: eabe9...ebf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at du blir møtt med sinne for små ting eller ikke tør ta opp noe i frykt for sinne. Det kan vel kalles å gå på eggeskall?

Det med kronisk dårlig samvittighet osv er noe man kan dra med seg gjennom livet av ulike grunner, men kanskje mest grunnet oppveksten. Bare du vet når denne følelsen er oppstått og om livet var bra før du møtte han så har du svaret ditt.

Vanskelig å si om det er psykisk vold når du ikke skriver så mye, men det virker ihvertfall ikke å være en sunn relasjon om han glefser for ingenting og du gjør alt husarbeidet.

Anonymkode: c5f1e...233

• Liker 2
Gjest Warrior
Skrevet

Det med kronisk dårlig samvittighet kjenner jeg meg igjen i, men jeg har jo grunn til å ta dårlig samvittighet for ting jeg har gjort/sagt i sinne og det har gjort at jeg får lett dårlig samvittighet overalt for den minste ting. 

Er det en grunn til at du føler dårlig samvittighet eller bare skjedde det? Er det kjæresten din som gir deg dårlig samvittighet? Dette kan bare du svare på. 
Hadde du det bedre før du møtte kjæresten din eller var det det samme da også?

Om det du opplever er psykisk vold er vanskelig for meg å svare på. 

AnonymBruker
Skrevet
Warrior skrev (44 minutter siden):

Det med kronisk dårlig samvittighet kjenner jeg meg igjen i, men jeg har jo grunn til å ta dårlig samvittighet for ting jeg har gjort/sagt i sinne og det har gjort at jeg får lett dårlig samvittighet overalt for den minste ting. 

Er det en grunn til at du føler dårlig samvittighet eller bare skjedde det? Er det kjæresten din som gir deg dårlig samvittighet? Dette kan bare du svare på. 
Hadde du det bedre før du møtte kjæresten din eller var det det samme da også?

Om det du opplever er psykisk vold er vanskelig for meg å svare på. 

Livet mitt var riktig nok bedre før jeg møtte han. Jeg gikk ikke rundt å følte på alle disse tingene, og det med dårlig samvittighet har utviklet seg nylig. Aldri gått rundt med så dårlig samvittighet som nå

Anonymkode: ae3a9...9fa

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du har behov for å lufte og sortere litt ja. Du kan snakke fastlegen bl.a., og der vil du jo evt få hjelp til henvisning o.l.

Og om du har en god venninne som er i stabilt forhold, så ville jeg luftet litt fortrolig for å få et slags sammenligningsgrunnlag. Det kan være nyttig for å forstå egen situasjon og se sammenhenger.

Men du er nok dessverre inne på noe, at du blir utsatt for en form for psykisk mishandling, uten at jeg ønsker å si bastant at slik er det.

Men å være i konstant redsel for reaksjoner, føle skam og skyld, og at du kjenner på depresjon er faresignaler jeg ville tatt til følge. 

Selv brukte jeg altfor mange år på å dytte de unna, ble værende i et usunt samliv og sitter her nå med ptsd og angst. Tenk at du er din egen bestevenn, og handle deretter ;)

Anonymkode: 5739a...0e4

AnonymBruker
Skrevet

Se litt på dette:

https://outofthefog.website/top-100-trait-blog/2015/11/4/emotional-abuse

Denne nettsiden har også et forum som er godt besøkt

Og du, uansett så er det jo slik at du ikke har det bra i dette forholdet, -du bør ikke leve i det. Han er ikke mer verdt enn deg, og han har ingen rett til å holde deg å bånd, bestemme over deg.

Ett liv er det vi har å gå på. Du har rett til å leve ditt liv, dine timer, minutter og sekunder -slik som du vil.

Anonymkode: 26d3f...c3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 12.55):

Det virker som du har behov for å lufte og sortere litt ja. Du kan snakke fastlegen bl.a., og der vil du jo evt få hjelp til henvisning o.l.

Og om du har en god venninne som er i stabilt forhold, så ville jeg luftet litt fortrolig for å få et slags sammenligningsgrunnlag. Det kan være nyttig for å forstå egen situasjon og se sammenhenger.

Men du er nok dessverre inne på noe, at du blir utsatt for en form for psykisk mishandling, uten at jeg ønsker å si bastant at slik er det.

Men å være i konstant redsel for reaksjoner, føle skam og skyld, og at du kjenner på depresjon er faresignaler jeg ville tatt til følge. 

Selv brukte jeg altfor mange år på å dytte de unna, ble værende i et usunt samliv og sitter her nå med ptsd og angst. Tenk at du er din egen bestevenn, og handle deretter ;)

Anonymkode: 5739a...0e4

Samme her, traumebehandling hjalp meg veldig ❤️

Anonymkode: 3388b...446

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 22.41):

Forleden skrev jeg et innlegg her om kronisk dårlig samvittighet som jeg føler på, særlig overfor min kjæreste.

Var det denne tråden: 

Anonymkode: ade7a...17a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...