AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Jeg skal hente hjem valpen min neste mandag. Trenger noen råd om hva som er viktigst å tenke på når det kommer til miljøtrening. Når bør jeg begynne å gå blant folk? Vil helst hun skal bli vandt til mennesker og andre dyr så fort som mulig men vil ikke stresse henne. (Hun er 8uker da jeg henter) Er det viktigst å begynne å lukte litt i skogen eller f eks sitte på en benk ved kjøpesenteret mens folk går ut og inn? jeg trenger gjerne noen råd, fordi dette er den første gangen jeg oppdrar en valp sammen med samboeren min. Har erfaring med voksne hunder, men er ikke det samme. Vil lære henne opp så bra som mulig (jeg skal selvfølgelig lære henne sitt,ligg,bli osv.). Skal også på valpekurs, men det blir ikke før om noen uker. Anonymkode: eb90d...4ed
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Jeg har ikke akkurat råd, kan bare si hvordan vi valgte å gjøre det med vår valp. Etter mye frem og tilbake, har vi valgt å bare ta med valpen på så mye som vi kan og som også er tilpasset valp. Dvs jeg har hatt den med på kafebesøk, på bussen, på bading, sup, skogen, hundepark, ute blant folk og dyr etc helt fra begynnelsen av. Har selvfølgelig tilpasset og tatt med f.eks. tyggebein, leker ett på kafe/uterestaurant og vært forberedt på å måtte gå. Har gått overraskende greit, men om valpen hadde vegret seg hadde vi jo vært nødt til å gjøre ting annerledes. Har en valp som er forsiktig, men ikke engstelig. De første ukene lot vi ikke folk/hunder hilse på henne heller, det var nok inntrykk for en valp å bare se på og vi merket hun ble usikker om fremmede kom for nærme. Det er ikke alle som tar det fint at man sier nei til hilsing, sånn til advarsel.. Anonymkode: dff08...44f 2
Tabris Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 Veldig bra at du tenker på dette allerede nå! Jeg ville delt det litt i to. Miljøtrening er å gjøre valpen vant til de miljøet hun trenger å bli vant med i deres dagligliv. Bilturer, trafikkbildet, støy fra barnehagen, svaner i parken, sykler, regn, vind, lyd av gressklipper osv osv. Sosialisering er å gjøre henne tilvendt og trygg på mennesker og hunder (og evt andre dyr hun trenger å tilvennes). Spesielt sistnevnte er noe av det viktigste du kan fokusere på, fordi sosialiseringsvinduet lukkes når valpen er ca 12-14 uker. Hvor mye sosialisering valpen trenger kommer an på hvor utrygg/trygg den er. En trygg valp som synes verden og alt i den er kjempespenennde og vil hilse på alt, trenger ikke så mye. En forsiktig valp som synes ting kan være skummelt vil trenge mer. Det er viktig at valpen får gode erfaringer med folk og hunder og at den får hilse på og omgås dem helt i eget tempo. Både mennesker og hunder kommer i mange ulike utgaver og fasonger, så valpen bør få treffe så mange "eksemplarer" som praktisk mulig som er ulike i størrelse, type osv. Men èn om gangen, gi valpen tid til å bli kjent og trygg. Du kan se på valpen at den er trygg på en annen hund når den vil leke med den. Da er sosialiseringen med den hunden ferdig og man kan finne en ny.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Gi henne et par dager hjemme, så hun kan bli trygg på dere og sitt nye hjem. Når hun virker trygg, ta henne gjerne med plasser. Valper trenger ikke å gå tur. De trenger å henge i forskjellig miljø og rett og slett bare ta inn alle inntrykkene, så der tenker du helt rett 🙂 Sleng dere ned på benker og plener og bare la valpen se på ting. Les litt om kinderegg/sladretrening. Treningen går ut på at når valpen f.eks ser en motorsykkel, si "yes!" (eller et annet ord), og gi godbit. Ser den en annen hund? Yes! Og godbit. En sykkel? Yes! Og godbit. Da får den en positiv assosiasjon til alt som kanskje vanligvis ville vært skummelt, og den lærer å snu seg vekk fra distraksjoner og se på dere helt frivillig. Dette er spesielt nyttig om rasen er miøjøfokusert/har jaktinstinkter. Lykke til! Og gratulerer med valp Anonymkode: 96a25...f27 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har ikke akkurat råd, kan bare si hvordan vi valgte å gjøre det med vår valp. Etter mye frem og tilbake, har vi valgt å bare ta med valpen på så mye som vi kan og som også er tilpasset valp. Dvs jeg har hatt den med på kafebesøk, på bussen, på bading, sup, skogen, hundepark, ute blant folk og dyr etc helt fra begynnelsen av. Har selvfølgelig tilpasset og tatt med f.eks. tyggebein, leker ett på kafe/uterestaurant og vært forberedt på å måtte gå. Har gått overraskende greit, men om valpen hadde vegret seg hadde vi jo vært nødt til å gjøre ting annerledes. Har en valp som er forsiktig, men ikke engstelig. De første ukene lot vi ikke folk/hunder hilse på henne heller, det var nok inntrykk for en valp å bare se på og vi merket hun ble usikker om fremmede kom for nærme. Det er ikke alle som tar det fint at man sier nei til hilsing, sånn til advarsel.. Anonymkode: dff08...44f Tusen takk for at du forteller din erfaring! Akkurat det med at folk ikke tar det fint når man sier nei til hilsing, gjør at jeg gruer meg bittelitt faktisk. Anonymkode: eb90d...4ed
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Tabris skrev (39 minutter siden): Veldig bra at du tenker på dette allerede nå! Jeg ville delt det litt i to. Miljøtrening er å gjøre valpen vant til de miljøet hun trenger å bli vant med i deres dagligliv. Bilturer, trafikkbildet, støy fra barnehagen, svaner i parken, sykler, regn, vind, lyd av gressklipper osv osv. Sosialisering er å gjøre henne tilvendt og trygg på mennesker og hunder (og evt andre dyr hun trenger å tilvennes). Spesielt sistnevnte er noe av det viktigste du kan fokusere på, fordi sosialiseringsvinduet lukkes når valpen er ca 12-14 uker. Hvor mye sosialisering valpen trenger kommer an på hvor utrygg/trygg den er. En trygg valp som synes verden og alt i den er kjempespenennde og vil hilse på alt, trenger ikke så mye. En forsiktig valp som synes ting kan være skummelt vil trenge mer. Det er viktig at valpen får gode erfaringer med folk og hunder og at den får hilse på og omgås dem helt i eget tempo. Både mennesker og hunder kommer i mange ulike utgaver og fasonger, så valpen bør få treffe så mange "eksemplarer" som praktisk mulig som er ulike i størrelse, type osv. Men èn om gangen, gi valpen tid til å bli kjent og trygg. Du kan se på valpen at den er trygg på en annen hund når den vil leke med den. Da er sosialiseringen med den hunden ferdig og man kan finne en ny. Tusen takk for fine råd! Skal ta det til meg. Er faktisk litt nervøs😅 Anonymkode: eb90d...4ed
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Gi henne et par dager hjemme, så hun kan bli trygg på dere og sitt nye hjem. Når hun virker trygg, ta henne gjerne med plasser. Valper trenger ikke å gå tur. De trenger å henge i forskjellig miljø og rett og slett bare ta inn alle inntrykkene, så der tenker du helt rett 🙂 Sleng dere ned på benker og plener og bare la valpen se på ting. Les litt om kinderegg/sladretrening. Treningen går ut på at når valpen f.eks ser en motorsykkel, si "yes!" (eller et annet ord), og gi godbit. Ser den en annen hund? Yes! Og godbit. En sykkel? Yes! Og godbit. Da får den en positiv assosiasjon til alt som kanskje vanligvis ville vært skummelt, og den lærer å snu seg vekk fra distraksjoner og se på dere helt frivillig. Dette er spesielt nyttig om rasen er miøjøfokusert/har jaktinstinkter. Lykke til! Og gratulerer med valp Anonymkode: 96a25...f27 Tusen takk! Det skal jeg prøve ut veldig fine råd. Anonymkode: eb90d...4ed
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 Er én ting jeg vil anbefale deg, og det er å plett si NEI til å la valpen hilse på andre hunder i bånd. Bånd skaper et veldig anspent og unaturlig møte mellom hunder, og kan føre til svært dårlige assosiasjoner og reaktivitet i ettertid. En annen ting er at valpen ikke er ferdig vaksinert og bør ikke omgås fremmede hunder før den tid. Veldig mange dropper å ta den årlige vaksinen til hunden sin. Vil heller anbefale deg å ta kontakt med folk du kjenner som har stabile, trygge og vaksinerte hunder, og få til et møte uten at noen av hundene er i bånd :-) Og fokuser på at tiden ute skal være avslappende og gøy. Veksle mellom å leke, la valpen lukte på planter, trene kontakt (gi ros og godbit hver gang valpen ser på deg) og trene ro ( Belønne at valpen f.eks legger seg ned for å hvile mens du sitter på en benk. Husk å bruke rolig stemne og kroppspråk når du gjør dette, du ønsker ikke å gire opp valpen😄). Og ja, vær forberedt på at en GOD del mennesker er drittsekker og oppfører seg som om det er en menneskerettighet å få klå på hunden din. Det kan være litt ekkelt å avvise de i begynnelsen, men husk på at du gjør dette for valpen sin del som du skal ha i gjerne 10+ år. Denne fremmede kommer du trolig aldri til å se igjen, så at de blir litt fornærmet over at de ikke får trakkasere valpen må du ikke bry deg om! Det er DU som skal håndtere denne hunden i årene framover, så du må være streng og sette grenser så dere får et best mulig utgangspunkt. Folk er ofte avhengig av en grunn til hvorfor de ikke får hilse (burde egentlig være nok at eier sier nei...), og da er det greit å si at nå holder vi på å trene og ønsker litt fred og ro. Anonymkode: 224a1...9ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 I tillegg til mye bra over her, vær i vanskelig miljø til valpen sovner. Da lærer den å slappe av i vanskelig miljø. Ikke tenk et sekund på å lære valpen sitt, dekk osv. det har du mange år på å lære, miljøtrening og sosialisering har du lettest for å lære valpen mens den er liten. Anonymkode: a11b9...23b
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg til mye bra over her, vær i vanskelig miljø til valpen sovner. Da lærer den å slappe av i vanskelig miljø. Ikke tenk et sekund på å lære valpen sitt, dekk osv. det har du mange år på å lære, miljøtrening og sosialisering har du lettest for å lære valpen mens den er liten. Anonymkode: a11b9...23b Det er sant at å lære valpen "triks" som sitt, ligg osv ikke er like viktig i starten som miljøtrening, sosialisering, rotrening, sladretrening og annet. Men, grunnleggende lydighetstrening har sin verdi det også. Det knytter eier og valp, øker samarbeid, gir mestringsfølelse og ikke minst er det flott mental aktivisering. Valpen får da også trent impulskontroll, og alt dette er med på å støtte opp under miljøtreningen og sosialiseringen. Man kan fint lære valpen "triks" selv om man bruker mer tid og energi på miljøtrening Anonymkode: 96a25...f27
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå