Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år og skal starte på bachelor til høsten. Jeg bor ca 30min unna studiestedet, og er alene med barn.

Jeg er usikker på om jeg ønsker å delta på fadderuken eller ikke, og lurer på hvor mye det har og si iforhold til å bli kjent med nye på studiet? Studiet krever noe gruppearbeid, så er redd jeg vil slite med å finne noen å jobbe sammen med om jeg ikke deltar. Er det vanlig at voksne med barn deltar på fadderuken?

Anonymkode: 0dffd...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som er student selv. Både og. Klikka ikke med gruppa mi så satt alene de tre første dagene på forelesing, men du blir litt kjent med andre grupper også og de på gruppa (om du ikke klikker med dem) blir et kjent fjes som du kan holde deg til helt til du finner dine «riktige» medstudenter.

Skrevet
Rødsøppelkasse skrev (Akkurat nå):

En som er student selv. Både og. Klikka ikke med gruppa mi så satt alene de tre første dagene på forelesing, men du blir litt kjent med andre grupper også og de på gruppa (om du ikke klikker med dem) blir et kjent fjes som du kan holde deg til helt til du finner dine «riktige» medstudenter.

De fleste med barn på studiet som jeg fikk høre var litt med, men ikke så mye. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 30 år og skal starte på bachelor til høsten. Jeg bor ca 30min unna studiestedet, og er alene med barn.

Jeg er usikker på om jeg ønsker å delta på fadderuken eller ikke, og lurer på hvor mye det har og si iforhold til å bli kjent med nye på studiet? Studiet krever noe gruppearbeid, så er redd jeg vil slite med å finne noen å jobbe sammen med om jeg ikke deltar. Er det vanlig at voksne med barn deltar på fadderuken?

Jeg var litt eldre da jeg begynte, orket ikke det maset der. Ble kjent med folk gradvis utover i semesteret. Mye gruppearbeid og sånn, snakket litt med folk i pauser og vips så finner man sine etterhvert. Ikke noe stress :) 

Anonymkode: 1e0cb...f07

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hvor utadvendt du er føler jeg. Om du tør å gå bort til andre å prate og ta kontakt med dem så løser det seg hundre prosent, men det er veldig mange som grupperer seg og holder seg til disse gruppene ut fra fadderuka så jeg ville anbefalt å dra. Er nok mye fest og slikt, men er nok også noen seriøse opplegg hvor du kan bli kjent med et par stykker som du kanskje klikker med, er mye bedre det enn å måtte vente til alle andre har fått seg grupper. Man merker det er vanskeligere å komme inn da.

Anonymkode: a7a8f...f0c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 37 da jeg begynte og var ikke med på noe. Var ferdig med det da jeg studerte som 19-åring. Ble kjent med mange og fikk en fik studietid. Var en gruppe 19-22 åringer som var mye sammen og det var disse som var på alt i fadderuke. Men jeg hadde ingenting felles med dem så savnet ikke å klikke med dem

Anonymkode: 73343...fd8

• Liker 1
Skrevet

Nei. Bare... Nei. Jeg har vært student i flere omganger og fadderuka er og blir en klein affære med masse fyll og rølp. Jeg jobbet på et serveringssted under fadderuka, og det var en eneste lang oppvisning i dårlig folkeskikk og naboklager, for ikke å snakke om alt spyet vi måtte tørke opp.

Hold deg hjemme.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg er ganske innadvendt før man blir kjent med meg. Det jeg er mest redd for er å ikke finne noen å samarbeide med i gruppearbeid. Blir man bare plassert i en gruppe eller velges det selv?

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Fadderuken handler jo nesten bare om alkohol, og som mer eller mindre avholds, som heller ikke liker å omgås andre som drikker, var jeg knapt med på noe som helst. Jeg kan ikke si at jeg ble kjent med så veldig mange, men så gjorde jeg ikke super innsats selv, da jeg allerede hadde andre venner på utsiden og ikke var avhengig av å bli kjent med folk på studiene. Jeg er likevel helt sikker på at man kan bli kjent med noen studenter uavhengig av om man deltar i fadderuka eller ikke, så lenge man går inn for å bli kjent med noen. Jeg gjorde ikke det. Kanskje første år, men så dabbet det av. Jeg kom til undervisningen, hørte forelesningene og leste til eksamen for meg selv hjemme. 

Føler ikke at det stemmer.

Noen drakk mye, andre mindre. Aldri noe press. Mange gode samtaler, og nye bekjentskap. Dette var en av de største høyskolene i landet. Tuslet bare hjem før midnatt de dagene jeg drakk lite selv - der er jeg enig med deg, å omgås veldig fulle folk er slitsomt. Men - de får uansett ikke med deg at du går når de har kommet dit på kvelden 😅

Jeg flyttet til helt nytt sted, kjente ikke en eneste person i hele byen, så for meg var fadderuka helt uvurderlig. Men ville mulig vært annerledes om jeg var godt voksen og hadde et etablert nettverk. 

Utover det må jeg si at jeg fikk gode venner i forelesningssalen (snakket alltid med de jeg satt ved siden av), i studentforeningen, og gjennom å stille opp frivillig på større arrangement. Så selv om fadderuka var super og jeg fortsatt har gode venner derfra, "samlet" jeg venner gjennom hele studiet også på andre måter. 

Anonymkode: 4a868...eb3

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har vært student både som yngre og i voksen alder. 

Da jeg var yngre opplevde jeg at alt bare handlet om å drikke og feste så fikk ikke så mye ut av det. Det var i tillegg store grupper. 

Men når jeg studerte sist i voksen alder så opplevde jeg at det hadde endret seg litt. Det var flere arrangementer der alkohol ikke var i fokus. Jeg synes det var greit å være med på noe av det bare for å se hvem jeg skulle studere med. Så jeg deltok på det jeg ønsket og var med på en fest. Mitt studie var ganske lite så det var ganske koselig, men det var flere som ikke deltok. 

Så om du ønsker å delta på noe så kan du kanskje sjekke ut hvilke arrangementer der det ikke bare er fest og alkohol som er i fokus. 

Det kan kanskje ha mye å si for noen, men for min del har jeg ikke opplevd det som særlig avgjørende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er bare tull.

Anonymkode: a2354...df6

AnonymBruker
Skrevet

Fadderuke er kjempegøy, men hvis du er alene med barn er det nok ikke så realistisk å få med seg så mye av den

Anonymkode: 7bdef...0df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her. Jeg er ganske innadvendt før man blir kjent med meg. Det jeg er mest redd for er å ikke finne noen å samarbeide med i gruppearbeid. Blir man bare plassert i en gruppe eller velges det selv?

Der har jeg og vært, ikke bekymre deg. Send et smil og si hallo. Bli med ut i friminuttene sammen med de som røyker så går praten automatisk :) 

Anonymkode: 1e0cb...f07

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det sikkert ulik praksis på tvers av studiesteder/professorer. Der jeg har studert har det som oftest vært slik at studentene selv har lagd gruppene, og så kan de som ikke finner egen gruppe si ifra til professor/assistent som plasserer deg i en ledig gruppe eller lager en "oppsamlingsgruppe" av de som ikke har venner (satt litt på spissen). 

Personlig fikk jeg basis-vennekretsen min i fadderuka, men ble kjent med andre senere også. Som ung og ny i byen syntes jeg fadderuka var helt avgjørende å bli med på. Hadde jeg startet som 30-åring ville jeg vurdert hvorvidt jeg trenger studievenner lenger eller om jeg er fornøyd med å være en av de som står litt på siden. Det er garantert andre litt eldre der også som holder seg litt utenfor, så da kan det være mulig for deg å oppsøke disse? Det er ikke sikkert du ønsker å henge med 19-åringene.

Anonymkode: 0f970...a65

AnonymBruker
Skrevet

Jeg deltok ikke på noe som helst i fadderuken. Det var kun fyll&fest-type arrangementer, og jeg har null interesse av sånt. Jeg fikk meg helt fint venner likevel. 

Gruppearbeid - der ble vi satt sammen om vi ikke fant noen selv. 

Jeg ble kjent med de jeg ble kjent med på lesesalen, kollokviegrupper, o.l. 

Det er også mange som får venner via studentforeninger, studentidrett, osv, men om du har barn og bor langt vekke, er det gjerne ikke aktuelt for deg. Jeg deltok ikke på noe sånt heller. 

Anonymkode: fb594...197

Skrevet

Det spørs nok, men jeg var selv enten ikke med på fadderuke i det hele tatt - eller var opptatt med å sitte i Fadderstyret og organisere opplegget.

Fant kollokvier :) De andre voksne (jeg var yngre) var ikke med. 

De fleste voksne var ganske «populære» å være i kollokvie med rett og slett fordi de var mer strukturerte. Som oftest betyr bedre karakterer, og lite bortkasta tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det noen år siden jeg studerte, men da var min oppfatning slik: 

De som allerede "var etablerte" var i liten grad med på de sosiale tingene ved studiet. Type fadderuke og månedlig kro, og slike ting. 
Likevel fant de hverandre ganske fort, og laget sin egen studiegruppe. 

Tenker det var fint, siden de da kunne tilpasse ting mer til sin situasjon, sammen med andre som forsto, og var i ganske tilsvarende situasjon. 
Hos oss gikk de ut med stort sett veldig gode karakterer, men var sjelden å se på studiestedet utenom forelesningene. De brukte gjerne pausetiden i gruppen sin, og så ut til å gjøre unna oppgaver da, mens vi andre "fjaset rundt" og hadde pause.

Anonymkode: a4301...c5e

AnonymBruker
Skrevet
On 7/31/2022 at 3:50 AM, Tvillingsjel said:

Fadderuken handler jo nesten bare om alkohol, og som mer eller mindre avholds, som heller ikke liker å omgås andre som drikker, var jeg knapt med på noe som helst. Jeg kan ikke si at jeg ble kjent med så veldig mange, men så gjorde jeg ikke super innsats selv, da jeg allerede hadde andre venner på utsiden og ikke var avhengig av å bli kjent med folk på studiene. Jeg er likevel helt sikker på at man kan bli kjent med noen studenter uavhengig av om man deltar i fadderuka eller ikke, så lenge man går inn for å bli kjent med noen. Jeg gjorde ikke det. Kanskje første år, men så dabbet det av. Jeg kom til undervisningen, hørte forelesningene og leste til eksamen for meg selv hjemme. 

Fadderuken min ble ledet av en bibelbeltefyr som ikke ville ha fyll. Gruppa datt fra hverandre etter et par dager.

Anonymkode: 07853...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...