Gå til innhold

Føler barnet mitt er utenfor, da han ikke liker og Game og spille fotball, det er det de fleste guttene gjør i klassen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han føler seg utenfor ,da de fleste guttene spiller fotball i klassen eller Gamer, er kun han og en til som ikke gamer eller liker Fotball og de er litt sammen,men de funker ikke sammen så veldig godt,blir ofte kranling. han er en del med de som spiller fotball, er 4 stk han henger med der og 2 av de som gamer, men de som gamer vil helst være inne og spille og de som er fotball spillere spiller jo ofte fotball noe han synes er kjedelig  , så skal jeg prøve og få han til og begynne og spille fotball?

De begynner i 6 klasse nå, så de guttene som spiller fotball trener jo en del og er jo en del cuper i helgene

Anonymkode: 0cf6c...e32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jentene i klassen da, noen av dem han kan henge med?

En 1. klassing kan man få til å like fotball, ikke en 6. klassing. Det løpet er kjørt

Anonymkode: d1c9b...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva liker sønnen din å drive med? Hvis han begynner på en hobby møter han jo gjerne gutter med samme interessene enn han selv. 

Anonymkode: 15091...915

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jentene i klassen da, noen av dem han kan henge med?

En 1. klassing kan man få til å like fotball, ikke en 6. klassing. Det løpet er kjørt

Anonymkode: d1c9b...b50

han er en del med tvillingssøsteren og venninnene,men tror han savner kompiser

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva liker sønnen din å drive med? Hvis han begynner på en hobby møter han jo gjerne gutter med samme interessene enn han selv. 

Han er glad i tegneserier og er helt rå på og tegne, og det gjør han en del. Han liker og fiske og bygge trehytter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er glad i tegneserier og er helt rå på og tegne, og det gjør han en del. Han liker og fiske og bygge trehytter

Sjekk ut kulturskolen eller liknende? De har gjerne tegnekurs, og her i byen vet jeg de har hatt kurs fokusert på å lage tegneserie/anime.

Testet ut speideren? Eller 4H? Ofte friluftsliv det fokuseres på, bygge gapahuk, klare seg ute.

Han burde strengt tatt alt hatt hjelp til å finne møteplasser for barn med hans interesser. Det er litt vanskeligere å komme inn i det og bli kjent med nye når det alt er etablerte vennskap, og mange unger begynner å falle fra organisert aktivitet når de nærmer seg slutten på barneskolen.

Men er han positivt innstilt og åpen så kan han fremdeles ha mulighet til å bli kjent med andre via aktiviteter og interesser som han er opptatt av.

For vår gutt ble det karate som ble hans greie, men da fra 2-3 klassen av… At han fant sin arena og sin egen greie som de andre gutta i klassen syntes var kult ga han også mye gratis oppmerksomhet og det løsnet en del på det sosiale.

Bonus, så har han alt venner og kjente som går på andre barneskoler, så overgangen til ungdomsskolen vil bli enklere for ham. (Her er det kun en ungdomsskole).

Anonymkode: 59d81...7aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje speideren kunne passe ham? Evt tegnekurs og lignende :)  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Speideren eller kulturskole (hvis dere har det. Kontakt kommunen) 🙂

Anonymkode: 55edb...409

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips

Men han vil nok ikke det alene, han er veldig sjernert

AnonymBruker
Skrevet

Når ungene er kommet i den alderen der, så havner de fort utenfor om de ikke er med på den dominerende fritidsaktiviteten, som for gutta ofte er fotball. Selv fant jeg ikke folk med samme interesser før på videregående, og når jeg begynte å studere falt alle brikker på plass, og jeg fant mange med samme interesser. Om jeg ser tilbake på alderen 12-16 i dag, så skulle jeg ønske at jeg fant mitt miljø litt tidligere. Følte meg til dels utenfor. Så rådet er å få han inn i sitt miljø så fort som mulig.

Anonymkode: 42441...e69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2022 den 9.38):

Takk for tips

Men han vil nok ikke det alene, han er veldig sjernert

Sier du nå.

Da blir jo dette desto viktigere å ta tak i nå, og motivere ham til å forsøke likevel. Mens han ennå er så ung at dere foreldre kan påvirke og tilrettelegge noe.

Blir straks mye verre når han blir tenåring snart, og faller dobbelt utenfor fordi han er veldig sjenert og ikke del av miljøene de andre i klassen er i.

Her må dere voksne rett og slett ta tak. Nå.

Og ja, vi har vært gjennom akkurat det samme med vår gutt, også veldig sjenert. Første året vi prøvde kom vi ikke lengre enn til parkeringsplassen på karaten. Selv om vi hadde forberedt, snakket med en vi kjenner som er trener osv.

Gikk ikke før neste år, og han fikk tenkt ennå mer på det, og hadde egentlig veldig lyst. Da han endelig kom over den terskelen vokste han enormt på det! Og andre ting har gått lettere.

Men du kan virkelig ikke gi opp gutten din, og la ham velge minste motstands vei.

Han må øve på dette, for han vil stadig møte nye situasjoner hvor han ikke kjenner noen, og må få til å fungere. Han skal da etterhvert på videregående, studere, kanskje i en annen by. Og før eller siden ut i arbeidslivet.

Eller vil du oppfostre en fremtid nav’er med sosial angst fordi han aldri måtte lære å oppsøke nye miljøer og ha trygghet i seg selv? Om han etterhvert ikke tør søke jobb om han ikke kjenner noen der fra før…

Satt på spissen, selvfølgelig. Men dette er terskler han må over, og dere foreldre har nå mens han er barn ennå størst mulighet for å hjelpe.

Anonymkode: 59d81...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...