Gå til innhold

Noen her i forhold hvor mannen gjør mest hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjør mannen din mer enn deg i hjemmet?

I så fall - hvordan fikk du det til?🙈

Anonymkode: f41a6...7fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter et par blemmer, så fant jeg ham. Jan er den som bestemmer (mest) i familien, men han er også den som gjør størsteparten av jobben. Han vasker, rydder, lager mat og har oversikt 🤩 Elsker han. 

Anonymkode: 72cd9...004

AnonymBruker
Skrevet

Han er sånn🤔 Han ble selvstendig tidlig fordi moren flyttet til en ny mann da han var 15-16. Så han har holdt hus og hjem selv i mange år. Liker å ha det ryddig og ordentlig rundt deg. Han jobber i Nordsjøen og har derfor god tid når han er hjemme.

Jeg er dessverre ikke like flink og det frustrerer han til tider.

Anonymkode: 19845...089

AnonymBruker
Skrevet

Min gjør nok litt mer enn meg. Han har alltid vært sånn :) vi møttes da vi var veldig unge og ingen av oss hadde vært samboer med noen før.

Anonymkode: dfdc7...21d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det... i 20 år... men ble dumpa allikevel...

Anonymkode: 2a7e3...8e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann å gjør mest hjemme, mest fordi jeg orker ikke rotete å skittent hjem, kona er ufør, så blir fort sliten, men ser heller ikke alt som må gjøres. Frustrerende til tider,  men jeg gjør det mest for min egen del

Anonymkode: ed9f6...378

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg ble alvorlig kronisk syk. Jeg håper å bli bedre og kunne bidra igjen på sikt, for jeg hater at han må gjøre alt. Er takknemlig, men faller meg ikke naturlig å ikke kunne bidra. 

Anonymkode: 40cbc...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mannen min gjør veldig mye både inne og ute. Vi har bodd sammen i 4 år etter å ha vært kjærester i 10 år, møttes da begge var godt voksne. Han ble skilt flere år før vi ble sammen, har hatt ansvar for 3 tenåringsbarn alene i flere år, så tror bare han er vant med å gjøre det meste hjemme og generelt er huslig. Den store hobbyen hans er matlaging, så han lager nesten all mat til oss. Jeg og den siste hjemmeboende tenåringen lager vel egentlig bare mat når han er på reise, ellers får vi alt servert. Jeg bidrar selvsagt med både rydding,  vasking, klesvask og plenklipping, men han liker faktisk å gjøre husarbeid. Sier han slapper av med det. Føler meg veldig veldig heldig. 

Anonymkode: a4baa...ecc

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Gjør mannen din mer enn deg i hjemmet?

I så fall - hvordan fikk du det til?🙈

Anonymkode: f41a6...7fe

Mitt tips, finn en balanse begge kan være fornøyd med, at en gjør veldig mye mer enn den andre ender ofte i frustrasjon. Ikke sikkert det blir nevnt/luftet til vanlig men du kan vedde på at det blir dratt frem ved et brudd.

For øvrig virker det på meg som at menn ofte gjør mer utendørs enn kvinnene - men de likestiller gjerne ikke en klipt plen med et vasket kjøkken.

Anonymkode: d570a...7cb

AnonymBruker
Skrevet

Han gjør minst like mye ja. Han er naturlig nøye og liker å ha det fint rundt seg. Han er veldig flink til å vaske opp hver dag feks, mens jeg må tvinge meg til å ta så ofte. 

Anonymkode: f20a3...8ed

AnonymBruker
Skrevet

En vane er vond å vende, så derfor har jeg alltid passet på at han gjorde mest fra start. Me smart. 

Anonymkode: 06ea1...550

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg ikke samboer men har flere i familien hvor alltid mannen har gjort mest i hus og hjem og med barn. I tillegg  gjør mest ute. Har alltid vært slik, de ser hva som gå gjøres og gjør det. Er ikke redd for å ta i et tak. De har slitsomme jobber i tillegg. Noen bare har det i seg og jobber fra morgen til kveld.

Anonymkode: 36941...bc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig at mannen skal gjøre mest? Men til spørsmålet om hvordan man "fikk det til", så antar jeg at svaret er å finne en mann som ikke har blitt vartet opp hele livet, men som faktisk har bodd for seg selv og hatt ansvar for eget hjem. Jeg er (heterofil) mann og har lite erfaring med hvordan finne den rette mannen.

Hos oss er vi er nok ganske likestilte her. Kommer an på hvem av oss som har mest ledig tid i forhold til jobb og andre forpliktelser. Da samboeren min tok den siste masteren var det nok jeg som gjorde 90%, men jeg vet at hun lett ville gjort det samme om rollene var byttet om ❤️

Hos mine foreldre derimot har det alltid vært pappa som har dratt lasset hjemme. Min mor hadde en krevende lederjobb og var mye på reise, mens far hadde en mer ordinær 8-16-jobb. Nå som de er pensjonister vedvarer skjevfordelingen, men jeg tror ikke det plager pappa nevneverdig og mamma har egentlig alltid vært ganske ubrukelig på det meste av husarbeid utenom matlaging 😅

Det kan nok godt tenkes at det finnes flere menn enn kvinner som er ubrukelige på husarbeid, men det finnes definitivt en del kvinner også.

Anonymkode: d9647...de5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han jobber i nordsjø turnus så dei ukene han er hjemme på fri så gjør han mesteparten av husarbeidet når jeg er på jobb på dagtid og ungene er på skolen 👌Han syns selv det er rettferdig at jeg skal slippe unna den jobben når han er hjemme på fri siden han tross alt er vekke i 2 uker når han er på jobb og då må jeg ta meg av alt alene med full jobb og 3 unger som har hver sine utfordringer og en del oppfølgning. 

Fin fordeling når han er hjemme der jeg heller tar all ansvar med å følge opp familiekalenderen + møtene som har med skolen, ppt, bup, legetimer, tannlege, fritidsaktivitene til ungene, middagslaging og ukeshandelen 🙂

Setter stor pris på å være gift med en som liker å ha det ryddig rundt seg 🥳

Anonymkode: 3783d...d25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, han er vokst opp med at gjøre ting hjemme. En annen kultur. Var ikke noe alternativ enn å hjelpe til hjemme. Men han er ikke vokst opp med at menn lager mat så det har vært en ny erfaring. Han klarer nå fint å lage mat til seg selv hvis jeg ikke har mulighet, men han liker det ikke. 😁 

Anonymkode: db90d...b79

AnonymBruker
Skrevet

På andre forsøk fant jeg en mann som virker. Og hvis han ikke hadde virket så hadde jeg aldri blitt sammen med ham, etter å ga bodd sammen med min x i over 15 år, med 3 barn. Han var på reisejobb, og bodde konstant  hotell enten jobbhotell eller hjemmehotell.

Anonymkode: fdae7...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jevnt over gjør vi like mye.

Men i perioder jeg er på jobbreise eller syk gjør han jo alt. Og har jeg mye på meg så gjør han absolutt mesteparten. 

Jeg har ikke "fått til" noe. Han har en god oppdragelse, der man bidro hjemme uavhengig av kjønn. Han er en oppegående og respektfull man, som aldri ville dumpet merarbeid på noen han er glad i. 

Anonymkode: 8cbf1...67f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men jeg kan ikke ta æren for det. Han hadde gode foreldre som rollemodeller, spesielt faren :)

Anonymkode: 6fd3e...0f2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Han gjør mest 🙈 les: alt…

Jeg har tatt ut av oppvaskmaskinen én gang, og vasket badet fire ganger på to år. Jeg vasker mitt eget treningstøy, for det vil jeg skal skje dirkete etter trening. Også er det ca 50/50 på matlagingen

Ellers har jeg aldri støvsugd, ikke tørket støv, vasket vinduer, ikke bært ut søpla, ikke vasket sengetøy, ikke brettet klær…. Ikke vasket gulver, sortert ut mat fra kjøleskap, ingenting…. 

Egentlig syns jeg det er forferdelig og vi har diskutert det flere ganger.

Han har alltid vært ansvarsfull og vært glad i å ha ordning, samtidig har han hjemmekontor og gjør alle sånne vanlige ting samtidig som han jobber. Vi har en liten leilighet, så det funker jo nå

Endret av Olive_North

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...