Gjest gjestakkuratnå Skrevet 20. november 2005 #1 Skrevet 20. november 2005 er av utebnlandsk opprinnelse, og av den grunn er det ganske vanskelig å få realisert noe her i Norge, vanskelig å få jobb, og man oppdager fort et meget dårlig førsteinntrykk pga navnet. de dømmer meg før de ser meg som person. derfor vil jeg endre navn. dette kan visstnok gjøres enkelt, men hvor lang tid tar det fra skjemaet er sendt inn tild et skjer noe og hva skjer? hva med alle kortene mine og all id som er på mitt opprinnelige navn? må jeg selv gå gjennom hvert enkelt og endre? og passet mitt? vil kanskje oppstå problemer i pass porten med et pass med bilde av meg men helt norsk navn? noen med erfaringer og som vet hva jeg burdte tenke på før jeg helt bestemmer meg?
Gjest Pet Skrevet 20. november 2005 #2 Skrevet 20. november 2005 Utenlandskadopterte har jo norsk navn og ikke-norsk utseende (de fleste, ihvertfall) så det skulle vel ikke by på noen problemer mht passbildet.
LilleBille Skrevet 20. november 2005 #3 Skrevet 20. november 2005 Det er en rimelig grei prosess å søke om å endre navn - og det tar ikke så lang tid. At du har et "ikke norsk" utseende - og norsk navn er ikke uvanlig lenger - både adopterte - og mange barn av blandingsekteskap ser jo absolutt ikke norske ut - akkurat som mange som har et ikke norsk navn -er norske statsborgere. Når det gjelder pass og kort av alle slag - må du jo endre dette - som alle andre som skifter navn. Det er ofte litt av en jobb - om du har mange kort av forskjellig slag.
Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2005 #4 Skrevet 21. november 2005 Vær forberedt på at det er vanskelig å få jobb når du har norsk identitet også. Leste et intervju med noen med utenlandsk navn som klaget over at de ikke fikk seg jobb, og hadde lett i et halvt år, og fikk bare tilbud om jobber som var under deres nivå. Da hadde jeg selv vært arbeidssøkende i nesten tre år, som etnisk norsk, med norsk navn og universitetsutdannelse, og livnærte meg så godt jeg kunne på butikk- og vaskejobber og lignende. I tre år!!! Lykke til, men ikke vent mirakler!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå