Gå til innhold

Mannen sniker sterkt krydder i nesten all mat jeg lager.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme gjennom til mannen med dette.

Han er glad I sterk mat, jeg klarer ikke å spise sterkt. Problemet er at mannen ødelegger nesten all maten jeg/ vi lager med å ta i sterk saus osv. Slik at det blir uspiselig for meg og barna. Jeg har sagt at vi kan steke i ulike stekepanner , dele pizza i to deler osv. Men ingenting hjelper. Jeg pleier å steke hans kjøtt i egen stekepanne under middager jeg lager. Det kan sikkert virke som et filleproblem,  men det begynner å bli skikkelig irriterende. Noen eksempler:

- jeg laget lasagne helt fra bunnen,  men mannen putter sterk saus i kjøttsausen når jeg ikke ser. Slik at hele lasagne  , som jeg har stått lenge med  , er ødelagt, og jeg klarer ikke spise  noe. Dette har han gjort mange ganger for å " lære meg å like sterk mat ".

I dag laget jeg pizza fra bunnen, og han gjorde det samme med den. Den smakte helt forferdelig sterkt. Jeg vet at jeg ikke har puttet noe sterkt i den  , men han nekter for å ha gjort noe med den. Da jeg spurte ble han så sur at han nektet å spise sammen med resten av familien  , og satt seg alene. Da barna kom å spurte etter han , var han skikkelig sur og gretten mot de. 

Anonymkode: a14e3...2d8

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han ødelegger maten din? Og maten til barna? Med vilje? Og du er sammen med denne mannen frivillig?

Anonymkode: 8f38d...493

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send denne til Relasjonspodden!

Anonymkode: 9e229...9f5

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke funnet meg i

Jeg elsker sterk mat, men ikke alle i familien liker det så lager maten uten sterke sauser så krydrer jeg heller min posjon ved bordet

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han ødelegger maten din? Og maten til barna? Med vilje? Og du er sammen med denne mannen frivillig?

Anonymkode: 8f38d...493

Han mener det er vi ( mest jeg ) som ikke tåler sterk mat , og vil ikke at barna skal bli like som meg.. Derfor putter han krydder i den. - er hans forklaring. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så irriterende. Ikke bare ødelegger han middag for resten av familien, men han/du kaster vekk masse penger på mat som ikke blir spist (eller er han trillende rund)? 

Jeg hadde rett og slett bedt mannen lage middag til seg selv. Hvis det ikke funker så hadde jeg gått fra han. Måltider er hellig for meg, kødder man med maten jeg lager så blir det på hode ut 👍

Anonymkode: 05ec7...f21

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han har null respekt for deg. Hadde oppriktig revurdert forholdet. Høres jo helt sinnsykt ut å holde på sånn. 

Anonymkode: 4592e...9d6

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen har sviktet i oppdragelsen av han. Vi lærte allerede i 6. klasse når vi hadde heimkunnskap, at man er forsiktig med krydderier mens man lager mat, og så kan man ha på ekstra av salt ol. i etterkant, da vi alle har ulike smaksløker.

Du må bare slutte å gå fra maten uten tilsyn.

Om barna også sliter med maten, kan du slå deg sammen med de og få de til å følge med på maten om du er nødt til å gå fra maten du lager.

Anonymkode: c4ec5...0c3

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han mener det er vi ( mest jeg ) som ikke tåler sterk mat , og vil ikke at barna skal bli like som meg.. Derfor putter han krydder i den. - er hans forklaring. 

Ts

Hva så om barna lærer å ikke like sterk mat? La barna utforske selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde vært morsomt 1, kanskje 2 ganger. Når han ikke skjønner at han må ha en separat panne/middag/saus for sin hangup så er det på grensen til tilbakestående. Han får bli sur, han fikk det jo som han ville og ødela middagen for dere andre?? Han må ta seg sammen. 

Anonymkode: 9293f...dc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan han ikke bare krydre sin egen mat når han har fått den på tallerkenen? Det er jo det jeg gjør når jeg spiser sammen med andre. Jeg liker mye krydder, men jeg kan jo ikke forvente at alle gjør det.

Anonymkode: 5bb41...4cb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts

Tvang har nå aldri vært en god måte å få noen til å like noe 🤨

Anonymkode: c4ec5...0c3

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld meg, men for en total idiot! Hvis han vil ha sterk mat selv, finnes det massevis av chilisauser og chilikrydder som han kan ha på sin egen porsjon. Dette er jeg sikker på at han er fullstendig klar over, så her handler det mer om at han skal tvinge dere til å like det samme som ham, enten dere vil eller ikke. Som om hans preferanser er selve fasiten. Nei tenk, det er ikke det!  Jeg hadde blitt så eitrende sinna over en slik sabotasje som han driver med.

P.S. Jeg liker godt at noe mat kan være skikkelig sterk, men jeg tvinger da ikke andre til å spise sånn mot deres vilje. Lager heller noe med mer nøytral smak, og så kan de som vil bruke krydder og tilbehør - eller la være.

Anonymkode: 62d76...e4c

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tilby deg å lage kveldsmat til han en dag. Ha oppi 2-3 chili av typen Carolina Reaper eller noe sånt. Husk å filme.

Anonymkode: b2f7f...146

• Liker 12
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år vil han få irriterte slimhinner og ikke være så kul.
25 år til og han vil få pankreatitt og dø og du vil være fri.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde streiket middagslaging til han tar seg sammen.

Anonymkode: 316f5...907

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Utrolig frekt å hive oppi ekstra greier i mat du har laget. Be han lage all mat i til seg og barna i en mnd. Så kan dere ha familieråd om hvem som lager maten videre. Altså hjelpe meg: han kan kjøpe seg en siracha-saus som kan stå på bordet om maten er for tam for han, eller lage annen mat til seg selv om han er misfornøyd. 

Anonymkode: 29778...a68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han får betale take out levert på døra til deg og barna hver gang det skjer til han slutter. 

Anonymkode: 4fdf2...cf6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Det gir han jo ikke rett til å ødelegge maten du lager. Du må stå på ditt og forklare han at dette ikke er greit. Så får han heller sette krydder på matbordet og oppmuntre ungene til å krydre maten. Man kan jo alltids lage maten sterkere etter den er servert. 

Anonymkode: de10b...889

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har null respekt for verken deg eller barna. Parterapi, nå, eller gå ville jeg ha sagt, og aldri krydre andres mat spesielt når de har sagt nei. Uten respekt for hverandre har man ikke et forhold. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...