Gå til innhold

Kan noen forklare hva er forskjellen på paranoid personlighetsforstyrrelse og paranoid psykose??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo ingenting på nettet jeg blir gal snart av å ikke vite forskjellen

Anonymkode: 9c2c9...091

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paranoid psykose er en psykoselidelse. Det vil si at personen kan hallusinere, høre stemmer, ha forfølgelsesvanvidd, for eksempel. Paranoid personlighetsforstyrrelse er en personlighetsforstyrrelse. Det er en personlighetsforstyrrelse som innebærer en stor grad av mistillit til andre mennesker. De kan tro at andre er ute etter å skade dem, men de har ikke psykotiske vrangforestillinger i den forstand. De hallusinerer ikke og hører ikke stemmer. De føler seg ikke overvåket, for eksempel, men er mer mistroiske i nære relasjoner. Redd for å bli forlatt eller bedratt av partner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (25 minutter siden):

Paranoid psykose er en psykoselidelse. Det vil si at personen kan hallusinere, høre stemmer, ha forfølgelsesvanvidd, for eksempel. Paranoid personlighetsforstyrrelse er en personlighetsforstyrrelse. Det er en personlighetsforstyrrelse som innebærer en stor grad av mistillit til andre mennesker. De kan tro at andre er ute etter å skade dem, men de har ikke psykotiske vrangforestillinger i den forstand. De hallusinerer ikke og hører ikke stemmer. De føler seg ikke overvåket, for eksempel, men er mer mistroiske i nære relasjoner. Redd for å bli forlatt eller bedratt av partner.

En med paranoid psykose trenger ikke å hallusinere, høre stemmer osv. Det er mer vanlig for schizofreni. Men, i motsetning av schizofreni, har de en "troverdig" vrangforestilling eller flere. Schizofreni har en "ikke troverdig" vrangforestilling som eksempel at de tror de er en mus. 

En med paranoid personlighetsforstyrrelse føler seg ofte overvåket og forfulgt, men i mindre eller mer rasjonell grad enn en med psykose. 

Anonymkode: ba0da...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe som heter paranoid personlighetsforstyrrelse??

Anonymkode: 7d4e3...dd6

AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En med paranoid psykose trenger ikke å hallusinere, høre stemmer osv. Det er mer vanlig for schizofreni. Men, i motsetning av schizofreni, har de en "troverdig" vrangforestilling eller flere. Schizofreni har en "ikke troverdig" vrangforestilling som eksempel at de tror de er en mus. 

En med paranoid personlighetsforstyrrelse føler seg ofte overvåket og forfulgt, men i mindre eller mer rasjonell grad enn en med psykose. 

Dette var litt motstridende. Hvem skal man tro på? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er bare feil. Les deg opp på forskjellen mellom personlighetsforstyrrelse og psykose. personlighetsforstyrrelse er en del av personlighetsmønsteret ditt, måten du reagerer på og håndterer livet. Psykose er en sykdom. 

Anonymkode: 36f2d...211

AnonymBruker
Skrevet

En med paranoid pf er mistroisk ovenfor andre og tror at andre har onde hensikter. For eksempel kan man tro at andre er ute etter å utnytte deg, lure deg og skade deg. Man har ikke tillit til andre og kan tro at det en sier vil bli brukt mot en, man kan bære nag, tro en partner er utro (ofte og uten grunn) og generelt oppleve at andre er ute etter å «ta en» i form av feks at morsomme kommentarer om/til en blir tolket i verste mening.

Anonymkode: e32dd...1bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En med paranoid pf er mistroisk ovenfor andre og tror at andre har onde hensikter. For eksempel kan man tro at andre er ute etter å utnytte deg, lure deg og skade deg. Man har ikke tillit til andre og kan tro at det en sier vil bli brukt mot en, man kan bære nag, tro en partner er utro (ofte og uten grunn) og generelt oppleve at andre er ute etter å «ta en» i form av feks at morsomme kommentarer om/til en blir tolket i verste mening.

Anonymkode: e32dd...1bf

Men sånn er jo de med paranoid psykose også? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er bare feil. Les deg opp på forskjellen mellom personlighetsforstyrrelse og psykose. personlighetsforstyrrelse er en del av personlighetsmønsteret ditt, måten du reagerer på og håndterer livet. Psykose er en sykdom. 

Anonymkode: 36f2d...211

Det finnes ulike typer psykose og det er litt forskjell på de ulike psykosene.  Uansett, hva mener du er feil?

Jeg har paranoid personlighetsforstyrrelse, ikke den hardest rammet, men føler meg støtt og stadig forfulgt eller overvåket. Men jeg har ikke psykose. 

AnonymBruker
Skrevet

Paranoid Schizofreni handler om helt klare og ofte vanvittige vrangforestillinger. Broren min tror feks han har gjort en stor jobb for forsvaret (samtidig som han er innlagt) og ringer lynforbanna til banken fordi han ikke har fått lønn fra oppdraget inn på konto.

I perioder kan han kaste all mat fordi han mener den er forgiftet, og han har endt på sykehus etter å ha latt være å spise å drikke.

Paranoid personlighetsforstyrrelse gjør at personene blir paranoide i relasjoner til andre, de tror andre vil de vondt - men de tror ikke den russiske mafiaen overvåker de og stjeler arvestoffet deres for å klone de.

Anonymkode: 8388f...b05

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det finnes ulike typer psykose og det er litt forskjell på de ulike psykosene.  Uansett, hva mener du er feil?

Jeg har paranoid personlighetsforstyrrelse, ikke den hardest rammet, men føler meg støtt og stadig forfulgt eller overvåket. Men jeg har ikke psykose. 

Hvordan kommer denne personligheten til uttrykk? Hva skaper problemer for deg? 

AnonymBruker
Skrevet
Kvalitet skrev (5 timer siden):

Hvordan kommer denne personligheten til uttrykk? Hva skaper problemer for deg? 

Jeg tror ikke at folk flest kan være snille eller gode uten baktanker. Jeg har en oppfatning at de fleste mennesker er slemme. Jeg er utrolig var på alle rundt meg. Jeg kan oppfatte at andre sier noe snilt, som noe slemt. Jeg oppfatter at de som gjør noe snilt eller godt mot meg egentlig bare vil manipulere meg eller bruke meg.  Jeg tror folk jeg møter latterliggjør meg og gjør narr av meg. Når en smiler til meg kan jeg oppfatte at de håner meg. Tror lett på konspirasjonsteorier. Føler jeg blir overvåket forså at de kan bruke det mot meg eller gjøre narr av meg. Vanskeligheter for å tilgi og komme meg videre. Tar ting veldig personlig Osv. 

Jeg har venner, men så fort jeg oppfatter at personen ikke er til å stole på, som ofte er irrasjonelle oppfatninger, kutter jeg de ut. Så, jeg er hele tiden på vakt som sliter meg ut, og jeg kan fort bli oppfattet som veldig kald. 

Samtidig så har jeg gått mye i terapi hvor jeg har klart å rasjonalisere situasjoner litt mer og større forståelse for meg selv og de rundt. Det har hjulpet mye. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...