Gjest Adobyen Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Dette er argumentet fra så mange når vi snakker om strømpriser, utenlandskabler og ubrukelige politikere. nei, vi stemte ikke for å få høyest mulig strømpris! Jeg kom over denne artikkelen i dag, og synes det forklarer litt bedre hvorfor vi har fått det vi har fått. Vi har blitt lurt. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/07/30/195861584/borten-moe-informasjonen-vi-fikk-da-beslutningen-ble-tatt-var-apenbart-feil
Maskinfører Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Stemte på PDK i fjol valget før det igjen også 🙂 1
Oppland Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 Denne regjeringen skulle bli for folk flest. Da spør jeg som mange før meg: Hvem er folk flest? Jeg trodde jeg var en av dem, men det forstår jeg nå at jeg ikke er. 4
Trampstamped Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Ingen har stemt på at Sør-Norge skal eksportere strøm til Europa og straffes for dette med skyhøye strømpriser for borgere i denne delen av landet. Men på den annen side har strømprisene blitt høyere og høyere i mange år allerede der folk fortsatt ikke protesterer så da kan man vel bare ha det så godt. 5
Egenskap Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 Usikker, virker som de har gjort noen ryddeaksjon vedrørende fylkessammenslåinger. Dessuten har mye fokus vært det som skjer i verden.
Gugglo Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Det var mer enn nok av folk som sa i fra. Det var flust av informasjon om hva som ville skje. At dette ville skje. Det er ikke det at informasjonen ikke var der, det er det at politikerne så bort fra informasjonen, de var overbevist om at det bare var dommedagsprofetier. De tenkte at det går sikkert bra, så stemte de som de stemte. For de tenkte at det ville bli massevis av penger i statskassen og lite som vanlige folk ville merke til det. Trass informasjonen som var. Trass advarselene. Politikerne ville tenke det beste, ville ikke lytte. Det var ikke det at informasjonen ikke var der. Det er det at politikerne (som stemte for) ikke lyttet. 4
Entern Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 Hva vi stemmer er rivende likegyldig, de er en gjeng griske EU-vasaller som sikler etter jobb i FN alle i hop. 7
nebbete fugl Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 51 minutter siden, Adobyen said: Dette er argumentet fra så mange når vi snakker om strømpriser, utenlandskabler og ubrukelige politikere. nei, vi stemte ikke for å få høyest mulig strømpris! Jeg kom over denne artikkelen i dag, og synes det forklarer litt bedre hvorfor vi har fått det vi har fått. Vi har blitt lurt. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/07/30/195861584/borten-moe-informasjonen-vi-fikk-da-beslutningen-ble-tatt-var-apenbart-feil Hvem har Borten Moe og resten av politikerne som vedtok dette hørt på? Øystein Stray Spetalen forutså dette for åtte år siden. https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741 Øystein Stray Spetalen tror ikke et sekund på at kraftprisen bare vil øke noen få øre med nye utenlandskabler, og utfordrer Agder Energi-sjef Tom Nysted til et milliard-veddemål. Investor Øystein Stray Spetalen uttalte seg igår sterkt kritisk til byggingen av to utenlandskabler til Tyskland og England, som regjeringen vedtok i forrige uke. Spetalen mener kraftprisen vil øke og undergrave den kraftkrevende industriens fremste fortrinn i Norge. – Jeg ser at kraftselskapene mener jeg tar feil og at strømprisen kun vil øke med 2–3 øre fra dagens nivå. Spør Tom Nysted i Agder Energi om jeg kan utstede en call opsjon på to øre spread i ti år med strømpris Norge mot Tyskland/England på en milliard kroner, skriver Spetalen i en sms til DN igår morges. Tom Nysted i Agder Energi mener han følger som han snakker ved at han nettopp har satt penger på at kraftprisen ikke vil øke stort som følge av utenlandskablene, som skal stå klare i 2020. – Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen. 8 1
nebbete fugl Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 53 minutter siden, Maskinfører said: Stemte på PDK i fjol valget før det igjen også 🙂 Kristenfundamentalister er det siste vi trenger. 4
Apis Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 Borten Moe forteller her, på en diplomatisk måte, at enten er det norske folk, av globalistene på stortinget, eller stortinget av Eu og globalistene, blitt kjørt i 2'ern. 1
Lomvi Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Kapt.Chat Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Tror egentlig at mange politikere er ganske lettlurte og gjør det ganske enkelt for lobbyistene som har en kommersiell agenda. Og når det gjelder strømpolitikken så var det kanskje enkelte politikere som ønsket å bli lurt også, for da kunne de reise til Brussel med masse godsaker i sekken som de kunne tilby. For du blir godt mottatt om du kommer dit og kan tilby at Norge kan fungere som Europas batteri. Det er en god søknad om en overgang til politikkens toppliga, for politikkens hjemmeliga er ganske traust, og vil ikke gi deg noe navn i internasjonale historiebøker. Men at de kan havne i norges historie-bøker som de mest hjernedøde politikere vi har hatt, det er utvilsomt. Det som ble solgt inn til velgerne var at vi skulle kjøpe overskuddsstrøm fra Europa, for vindenergi kan jo ikke lagres. Det høres jo ut som en god forretningide, kjøpe overskuddsenergi og strupe litt ned på vannmengden som går gjennom generatorene i vannkraftverkene, når forholdene ligger til rette for det. Deretter så skulle vi selge ut kraften igjen når det var mangel på kraft i Europa og prisene var høye. Dette er jo i utgangspunktet en kjempegod plan, men det politikerne ikke snakket høyt om var at vi vanlige forbrukere måtte forholde oss til prisene i det europeiske markedet, kanskje vi ville få en økning på noen få ører. Men sett oppimot de ekstra inntektene staten ville få så var det et lite offer for å sikre velferden. Det som skjedde var at vi fikk en skyhøy kraftpris i Norge, og sånn sett kan vi føle oss lurt. Spørsmålet er om vi bevisst har blitt lurt, burde ikke politikere med all den ekspertisen de har tilgang til klare å avdekke konsekvensene av denne politikken på forhånd? Så her burde det igrunnen settes ned en kommisjon som avdekket hva de visste på forhånd og hvilken informasjon som var tilgjengelig. Jeg vet at det var ihvertfall veldig mange kloke hoder som advarte mot akkurat det vi ser nå. Så spørsmålet blir om politikerne førte folk bak lyset bevisst, eller om de bare er stein stokk dumme. Det første alternativet er mest alvorlig og må gi grunnlag for å bli stillt for riksrett. Alternativ 2 er de vi velgere som må ta lærdom av. 3 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 nebbete fugl skrev (4 timer siden): Hvem har Borten Moe og resten av politikerne som vedtok dette hørt på? Øystein Stray Spetalen forutså dette for åtte år siden. https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741 Øystein Stray Spetalen tror ikke et sekund på at kraftprisen bare vil øke noen få øre med nye utenlandskabler, og utfordrer Agder Energi-sjef Tom Nysted til et milliard-veddemål. Investor Øystein Stray Spetalen uttalte seg igår sterkt kritisk til byggingen av to utenlandskabler til Tyskland og England, som regjeringen vedtok i forrige uke. Spetalen mener kraftprisen vil øke og undergrave den kraftkrevende industriens fremste fortrinn i Norge. – Jeg ser at kraftselskapene mener jeg tar feil og at strømprisen kun vil øke med 2–3 øre fra dagens nivå. Spør Tom Nysted i Agder Energi om jeg kan utstede en call opsjon på to øre spread i ti år med strømpris Norge mot Tyskland/England på en milliard kroner, skriver Spetalen i en sms til DN igår morges. Tom Nysted i Agder Energi mener han følger som han snakker ved at han nettopp har satt penger på at kraftprisen ikke vil øke stort som følge av utenlandskablene, som skal stå klare i 2020. – Det er spread før og etter kabel jeg tar milliardveddemålet på. Nysted vet godt at prisen kommer til å stige kraftig når kabelen kommer. Hyggelig for kraftselskapene, trist for industrien og forbrukerne, svarer Spetalen. Det er korrekt. Alle visste at strømprisene ville øke. Kraftselskapene hadde selvsagt aldri ønsket disse kablene om prisen på strøm ble redusert!
Gjest Nimbus2000 Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Kapt.Chat skrev (17 minutter siden): Tror egentlig at mange politikere er ganske lettlurte og gjør det ganske enkelt for lobbyistene som har en kommersiell agenda. Og når det gjelder strømpolitikken så var det kanskje enkelte politikere som ønsket å bli lurt også, for da kunne de reise til Brussel med masse godsaker i sekken som de kunne tilby. Ja, dessuten desto høyere strømpriser desto mer penger i statskassa og kommunekassene til kraftkommuner. Det er bukken og havresekken. Klart de ønsker høye strømpriser. Disse kablene hadde aldri blitt bygget om de ville gitt redusert strømpris. Endret 30. juli 2022 av Nimbus2000
Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 Oppland skrev (5 timer siden): Denne regjeringen skulle bli for folk flest. Særlig...
Gjest Nimbus2000 Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 Entern skrev (4 timer siden): Hva vi stemmer er rivende likegyldig, de er en gjeng griske EU-vasaller som sikler etter jobb i FN alle i hop. Korrekt!
Nicathv Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Dette har noen av oss advart om i minst 5 år. Strømprisen til himmels - vil stoppe nye strømkabler til utlandet (nettavisen.no) Fra 2018 Politikk, Strøm | Moxnes: - Det eneste vi importerer er dyrere strøm (nettavisen.no) Fra 2019 - Nå må kommentariatet slutte å villede folk i sin desperate kamp for å forsvare de nye utenlandskablene. Astrid Meland bløffer rett og slett om strømprisen. Dette viser tydelig at det eneste vi importerer med de nye utenlandskablene, er den dyre strømprisen, sier Bjørnar Moxnes. (2019) Endret 30. juli 2022 av Nicathv 5 1
Maskinfører Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 nebbete fugl skrev (4 timer siden): Kristenfundamentalister er det siste vi trenger. Det er det eller Demokratene vi må iallefall velge de i kategorien andre som vil endre Norge til det bedre 1
Enda en tulling Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 Oppland skrev (5 timer siden): Denne regjeringen skulle bli for folk flest. Da spør jeg som mange før meg: Hvem er folk flest? Jeg trodde jeg var en av dem, men det forstår jeg nå at jeg ikke er. "Det er vanlige folks tur" sa de. Men de sa ikke hva det var folks tur til... 1 1
A-hunter Skrevet 31. juli 2022 #20 Skrevet 31. juli 2022 Adobyen skrev (17 timer siden): nei, vi stemte ikke for å få høyest mulig strømpris! Joda. Hva skulle resultatet av å koble seg til områder med vesentlig høyere energipriser ellers være? Lavere priser? En latterlig tanke. Norge har ikke et voldsomt stort kraftoverskudd, det er likt som det europeiske forbruket 40 timer av årets 8.760 timer (0,45%). Altså ingenting. Det resultatet vi ser i dag var det eneste mulige utfallet av eksportkablene. At Borten Moe ikke skjønte dette er virkelig ikke noe fritak for at velgerne ikke burde skjønne det. Det var dette dere ba om, og dette vi fikk. Tusen takk. Nå er det bare tre år til dere kan gi nøyaktig den samme politikken fornyet mandat, kanskje med en bitteliten og helt ubetydelig justering av fargetonen i sammensetningen av Stortingspartiet 2025-2029. Og som vi gleder oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå