Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for å bli syk av å spise salat og frukt i Frankrike?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man er gravid? Er det virkelig totalforbud mot å spise noe frukt, grønnsaker og salat i Frankrike? Hva med is og lignende?

Anonymkode: aba87...97d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hva prater du om nå? 

Anonymkode: 5391d...8ba

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det hepatitt du er redd for?

Anonymkode: 143bb...9f4

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp vært i Frankrike og har ikke fått med med at man ikke skal spise grønnsaker etc der om man er gravid. Er det grunnet springvann? Jeg drakk springvann også, smaker ikke som hjemme men ble ikke syk.

Gravid uke 22

Anonymkode: eb4be...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har nettopp vært i Frankrike og har ikke fått med med at man ikke skal spise grønnsaker etc der om man er gravid. Er det grunnet springvann? Jeg drakk springvann også, smaker ikke som hjemme men ble ikke syk.

Gravid uke 22

Betryggende å høre. Vil helst kose meg uten å tenke for mye på dette. Men leser flere steder at man skal unngå frukt  og salater. Samt at man kun skal drikke kjøpt flaskevann. Men virker ikke som det stemmer.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betryggende å høre. Vil helst kose meg uten å tenke for mye på dette. Men leser flere steder at man skal unngå frukt  og salater. Samt at man kun skal drikke kjøpt flaskevann. Men virker ikke som det stemmer.

TS

Jeg kjøper alltid flaskevann eller koker vannet i sør og øst Europa, det er pga det er hardt vann med mye kalk i. 

Skrevet

Hold deg unna maten på Air France om du flyr med dem.
Ble matforgifta.

Vet du at Air France har det verste track record av alle flyselskaper?
Mest flystyrter av dem alle.
Ikke en gang aeroflot er så udugelige.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Gravid uke 22

Jeg drakk springvann i både Romania og India.
Jeg lever ennå. Ble ikke dårlig heller.
Må jo selvfølgelig se an strøket du er i.

AnonymBruker
Skrevet

I mellom-og Sør-Europa blir de fleste barn smittet av toxoplasmose-bakterien når de er barn, så de behøver ikke å ta forhåndsregler når de blir gravide senere, da er de immune. Men når vi fra land hvor det er lite toxoplasmose reiser dit, bør vi ta noen forhåndsregler som gravide, da det er farlig å få toxoplasmose som gravid (på samme måte som røde hunder).

Så grønnsaker bør være skrelt / kokt og frukt bør være skrelt. Lager man salat selv hjemme, kan man legge den i eddikvann på forhånd, men på restaurant kan salat ha toxoplasmose. 

Det finnes gode nettsider med informasjon.

Gravide bør ikke klappe katter i mellom- og Sør-Europa, og vaske hendene ofte hvis de har tatt på jord /sand der katter kan ha bæsjet.

Anonymkode: 1c1db...83c

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøper alltid flaskevann eller koker vannet i sør og øst Europa, det er pga det er hardt vann med mye kalk i. 

Ok, så på Disneyland hvor de deler ut vann gratis, så bør jeg kjøpe vann på flaske? Og kan ikke drikke vann fra springen på hotellet vi bor på heller? Hva med å vaske frukt i springen da?

Heydayotheinterweb skrev (1 time siden):

Jeg drakk springvann i både Romania og India.
Jeg lever ennå. Ble ikke dårlig heller.
Må jo selvfølgelig se an strøket du er i.

Jeg skal til Paris, er springvann der trygt?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mellom-og Sør-Europa blir de fleste barn smittet av toxoplasmose-bakterien når de er barn, så de behøver ikke å ta forhåndsregler når de blir gravide senere, da er de immune. Men når vi fra land hvor det er lite toxoplasmose reiser dit, bør vi ta noen forhåndsregler som gravide, da det er farlig å få toxoplasmose som gravid (på samme måte som røde hunder).

Så grønnsaker bør være skrelt / kokt og frukt bør være skrelt. Lager man salat selv hjemme, kan man legge den i eddikvann på forhånd, men på restaurant kan salat ha toxoplasmose. 

Det finnes gode nettsider med informasjon.

Gravide bør ikke klappe katter i mellom- og Sør-Europa, og vaske hendene ofte hvis de har tatt på jord /sand der katter kan ha bæsjet.

Anonymkode: 1c1db...83c

Ok, så jeg bør kjøpe en fruktskreller for å skrelle frukten før jeg spiser det ☺ hva med is? Kan jeg spise det? Sånn som softis, kuleis osv

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dersom man er gravid? Er det virkelig totalforbud mot å spise noe frukt, grønnsaker og salat i Frankrike? Hva med is og lignende?

Du må bare vaske frukt med flaskevann. 

AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (3 minutter siden):

Du må bare vaske frukt med flaskevann. 

Takk for svar :)

Skrevet

Ts, de overlever i Frankrike og. Gjør som hjemme, vask frukt og salat før det spises. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Ts, de overlever i Frankrike og. Gjør som hjemme, vask frukt og salat før det spises. 

Med springvann eller flaskevann? Og er det viktig å la det ligge i eddik før man spiser? :)

Leser nemlig flere steder at springvann i Frankrike er trygt. Men blir forvirret 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med springvann eller flaskevann? Og er det viktig å la det ligge i eddik før man spiser? :)

Leser nemlig flere steder at springvann i Frankrike er trygt. Men blir forvirret 

Personlig, har aldri drukket springvann.  Bodde der i 5 år. De sier at springen er trygg. Jeg fikk diaré da jeg prøvde. Men brukte springvann i all matlaging. Da ble vannet kokt. Fungerte fint. Drakk flaskevann, brukte springen til mat. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

"Betryggende å høre"  Altså, det er et svar fra én person som har vært i Frankrike og spist salat uten å bli syk.

Sier ikke at det er noe farlig, det aner jeg ikke, men stusser på at du virker å sette noe som helst lit til én persons opplevelse. Selv ting som har veldig høy risiko, som å råkjøre på motorveien uten belte, er det hundretusenvis av folk som har overlevd uten problem. Det sier ingenting om hvorvidt det er en god idé eller ei..

Anonymkode: 1245b...b8e

• Liker 8
Skrevet

Du blir enten syk, eller ikke - så det er en 50% sjanse.

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (6 timer siden):

Personlig, har aldri drukket springvann.  Bodde der i 5 år. De sier at springen er trygg. Jeg fikk diaré da jeg prøvde. Men brukte springvann i all matlaging. Da ble vannet kokt. Fungerte fint. Drakk flaskevann, brukte springen til mat. 

Men er det toxoplasma/listeria i springvannet? Spør først og fremst for fosteret sin del ☺ 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...