AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Rommet hennes ser ut som et mareritt med stor M nesten hver dag. Hadde det bare vært ting som var enkelt å rydde, men det er helt krise. Det er også så skittent noen ganger fordi hun for eksempel bare kaster tyggiser og ispinner på gulvet, og tørker ikke opp hvis hun griser drikke. Og når hun lager ting så klipper hun kanskje et ark i en million biter og lar det ligge på gulvet,eller griser masse glitter med uhell og lar det ligge. Når hun er inne på rommet sitt, spesielt med venner så blir alt hun har så og si dratt ut hver gang. Klær ligger også dratt ut fra skapet nesten hver dag og det er kaos. Jeg har ryddet med hun flere ganger, prøvd å lære hun å organisere på et nivå hun burde kunne, sortert bort ting hun ikke trenger osv for å ha mindre ting, men til ingen nytte. Vi har nå sagt at det ikke er noe spising på rommet, men plutselig har hun sneket opp en kjærlighet på pinne og pinnen går bare rett på gulvet når den er ferdig. Hun har søplebøtte på rommet. Hun er ganske rotete ellers i huset også, alt står fremme, skoene er sjeldent på plass der de skal, smårot som papir og glass osv blir bare liggende. I går satt hun og en venninne og skravlet litt på verandaen, resultatet var flere tyggiser bare spytta rett ut på verandaen fra tydeligvis begge to. Vi har jo ikke kontroll på om venninner tar med tyggis, men har lært hun bedre. Vi snakker til hun hver dag, men ingenting blir bedre. Sjeldent hun tar noe til seg av det snakket vi kommer med, vi har også prøvd på konsekvenser som ikke noe Internett, indragelse av tlf osv, men det hjelper ikke. Hun vokser opp i et ryddig og fint hjem, men er så rotete og har få manerer selv. Raper høyt, promper om hverandre og ler blandt oss andre til tider, hikker ekstremt høyt, prøver av og til å spise middag med hendene. Hun holdt ikke på med dette når hun var mindre. Også er det rotet da. Hun blir småsur når vi snakker til hun og mener vi maser, typisk tenåring der. Hun har mange gode sider også og er en snill jente, men jeg blir gal av disse tingene. Vi har en større ungdom som er ryddig av seg og tar ansvar. Hva gjør vi? Jeg har også gjort tiltak inne på rommet hennes som nok plass til ting som skap, kommoder og hyller, samt satt inn en skittentøyskurv til hennes klær. Det eneste hun ikke slurver med er å føle seg fin på håret og ha fine og rene klær på seg. Anonymkode: 2bd13...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Min på 18 år er ett rotehue på rommet.see ut som en bombe slo ned. Hun kan komme noen banneord som ikke passer seg på nettet. Men samtidig er hun ei som tar tak om hele huset skal ryddes og vaskes til f.eks jul... Altså hun er helt rå på slike ting. Å jeg tenker at det blir folk av henne også Anonymkode: b6d06...3fc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 Høres ikke normalt ut. Rart at hun ikke opplever det som ekkelt å ha alt dette griseriet rundt seg? Anonymkode: 2893d...589 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rommet hennes ser ut som et mareritt med stor M nesten hver dag. Hadde det bare vært ting som var enkelt å rydde, men det er helt krise. Det er også så skittent noen ganger fordi hun for eksempel bare kaster tyggiser og ispinner på gulvet, og tørker ikke opp hvis hun griser drikke. Og når hun lager ting så klipper hun kanskje et ark i en million biter og lar det ligge på gulvet,eller griser masse glitter med uhell og lar det ligge. Når hun er inne på rommet sitt, spesielt med venner så blir alt hun har så og si dratt ut hver gang. Klær ligger også dratt ut fra skapet nesten hver dag og det er kaos. Jeg har ryddet med hun flere ganger, prøvd å lære hun å organisere på et nivå hun burde kunne, sortert bort ting hun ikke trenger osv for å ha mindre ting, men til ingen nytte. Vi har nå sagt at det ikke er noe spising på rommet, men plutselig har hun sneket opp en kjærlighet på pinne og pinnen går bare rett på gulvet når den er ferdig. Hun har søplebøtte på rommet. Hun er ganske rotete ellers i huset også, alt står fremme, skoene er sjeldent på plass der de skal, smårot som papir og glass osv blir bare liggende. I går satt hun og en venninne og skravlet litt på verandaen, resultatet var flere tyggiser bare spytta rett ut på verandaen fra tydeligvis begge to. Vi har jo ikke kontroll på om venninner tar med tyggis, men har lært hun bedre. Vi snakker til hun hver dag, men ingenting blir bedre. Sjeldent hun tar noe til seg av det snakket vi kommer med, vi har også prøvd på konsekvenser som ikke noe Internett, indragelse av tlf osv, men det hjelper ikke. Hun vokser opp i et ryddig og fint hjem, men er så rotete og har få manerer selv. Raper høyt, promper om hverandre og ler blandt oss andre til tider, hikker ekstremt høyt, prøver av og til å spise middag med hendene. Hun holdt ikke på med dette når hun var mindre. Også er det rotet da. Hun blir småsur når vi snakker til hun og mener vi maser, typisk tenåring der. Hun har mange gode sider også og er en snill jente, men jeg blir gal av disse tingene. Vi har en større ungdom som er ryddig av seg og tar ansvar. Hva gjør vi? Jeg har også gjort tiltak inne på rommet hennes som nok plass til ting som skap, kommoder og hyller, samt satt inn en skittentøyskurv til hennes klær. Det eneste hun ikke slurver med er å føle seg fin på håret og ha fine og rene klær på seg. Anonymkode: 2bd13...1b6 Tenker du må snakked MED hun og ikke til hun! Ta fra hun goder som skjerm feks! Anonymkode: 9174f...84d
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker du må snakked MED hun og ikke til hun! Ta fra hun goder som skjerm feks! Anonymkode: 9174f...84d HENNE!!! Anonymkode: 89767...6cb 6 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Det faller deg ikke inn at dette er en protest, ts? Du beskriver jo en hverdag for 12-åringen som består av utidig tung sosial kontroll fra mor (antar jeg du er?). De fleste barn finner seg i slikt, fordi de ikke vet verken at det er ugreit eller at de har rett på privatlivets fred. Men så begynner man på ungdomsskolen og lærer om menneskerettigheter. Og forstår at de også verner barn mot foreldre. Og man snakker med venner som har mer normalt fungerende foreldre som ikke utøver sosial kontroll. Og så protesterer man på den måten man kan. Var det mer voksent om hun satte deg ned og sa «mamma, fra nå av må du banke på døren til rommet mitt og vente på lov til å komme inn. Og når jeg ikke er der? Da har du ikke adgang.». Men hun er 12, ikke voksen. Og du burde ikke behøve få beskjed om å oppføre deg normalt høflig. Så sett deg ned og snakk med henne om grenser og privatlivets fred. Legg deg langflat. Forklar at også voksne bommer på ok og ikke ok adferd. Forklar henne at du forsøkte deg på straff fordi du et øyeblikk ble helt maktglad og psyko (for hvem ønsker vel å straffe et barn, om ikke en gal voksen?) og at det selvsagt heller ikke var innafor. Og at du med dette ønsker å for fremtiden fortjene hennes respekt. Som et oppegående voksent menneske. Men at dere da m` snakke sammen om greit og ugreit. Som betyr at hun må grensesette deg. At din eldre ungdom ikke har protestert på adferden din? Det er veldig leit og absolutt et dårlig tegn. Trolig fungerer den yngste mye bedre enn den eldste, heldigvis. Anonymkode: 81fa8...9be
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det faller deg ikke inn at dette er en protest, ts? Du beskriver jo en hverdag for 12-åringen som består av utidig tung sosial kontroll fra mor (antar jeg du er?). De fleste barn finner seg i slikt, fordi de ikke vet verken at det er ugreit eller at de har rett på privatlivets fred. Men så begynner man på ungdomsskolen og lærer om menneskerettigheter. Og forstår at de også verner barn mot foreldre. Og man snakker med venner som har mer normalt fungerende foreldre som ikke utøver sosial kontroll. Og så protesterer man på den måten man kan. Var det mer voksent om hun satte deg ned og sa «mamma, fra nå av må du banke på døren til rommet mitt og vente på lov til å komme inn. Og når jeg ikke er der? Da har du ikke adgang.». Men hun er 12, ikke voksen. Og du burde ikke behøve få beskjed om å oppføre deg normalt høflig. Så sett deg ned og snakk med henne om grenser og privatlivets fred. Legg deg langflat. Forklar at også voksne bommer på ok og ikke ok adferd. Forklar henne at du forsøkte deg på straff fordi du et øyeblikk ble helt maktglad og psyko (for hvem ønsker vel å straffe et barn, om ikke en gal voksen?) og at det selvsagt heller ikke var innafor. Og at du med dette ønsker å for fremtiden fortjene hennes respekt. Som et oppegående voksent menneske. Men at dere da m` snakke sammen om greit og ugreit. Som betyr at hun må grensesette deg. At din eldre ungdom ikke har protestert på adferden din? Det er veldig leit og absolutt et dårlig tegn. Trolig fungerer den yngste mye bedre enn den eldste, heldigvis. Anonymkode: 81fa8...9be Du er så inderlig langt ute på jordet... Anonymkode: 6cf3c...16a 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 Min søster oppførte seg på samme måte i den alderen. Det viste seg at hun ble utsatt for alvorlig mobbing på skolen. Anonymkode: a54a6...77f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Er venninnene likedan? Det virker spesielt at hun raper og promper og synes det er ok. De fleste jenter på 12 synes sånt er ekkelt. Her er 13-åringen også rotete, men det finnes grenser. Hun har en lillebror og synes jo han er kjempeekkelt som raper og promper høyt. De fleste på den alderen har begynt å reagere på sånt. Anonymkode: aa292...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det faller deg ikke inn at dette er en protest, ts? Du beskriver jo en hverdag for 12-åringen som består av utidig tung sosial kontroll fra mor (antar jeg du er?). De fleste barn finner seg i slikt, fordi de ikke vet verken at det er ugreit eller at de har rett på privatlivets fred. Men så begynner man på ungdomsskolen og lærer om menneskerettigheter. Og forstår at de også verner barn mot foreldre. Og man snakker med venner som har mer normalt fungerende foreldre som ikke utøver sosial kontroll. Og så protesterer man på den måten man kan. Var det mer voksent om hun satte deg ned og sa «mamma, fra nå av må du banke på døren til rommet mitt og vente på lov til å komme inn. Og når jeg ikke er der? Da har du ikke adgang.». Men hun er 12, ikke voksen. Og du burde ikke behøve få beskjed om å oppføre deg normalt høflig. Så sett deg ned og snakk med henne om grenser og privatlivets fred. Legg deg langflat. Forklar at også voksne bommer på ok og ikke ok adferd. Forklar henne at du forsøkte deg på straff fordi du et øyeblikk ble helt maktglad og psyko (for hvem ønsker vel å straffe et barn, om ikke en gal voksen?) og at det selvsagt heller ikke var innafor. Og at du med dette ønsker å for fremtiden fortjene hennes respekt. Som et oppegående voksent menneske. Men at dere da m` snakke sammen om greit og ugreit. Som betyr at hun må grensesette deg. At din eldre ungdom ikke har protestert på adferden din? Det er veldig leit og absolutt et dårlig tegn. Trolig fungerer den yngste mye bedre enn den eldste, heldigvis. Anonymkode: 81fa8...9be I alle dager! Hva slags sosial kontroll er det du snakker om her? Anonymkode: fce13...413 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): HENNE!!! Anonymkode: 89767...6cb JAAA! Tenkte å kommentere dette, men du gjorde det. Så bra at andre også irriterer seg over manglende kunnskap om når man skal bruke hun/henne. Ekstremt mange som skriver feil. Anonymkode: 1ffd0...cee 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Hadde tømt rommet for mye, hatt forbud mot mat/godis på rommet og at venner ikke får være på rommet, ikke lov til hobbyting på rommet. Anonymkode: 8eeae...3d0 1
ops2 Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Jeg lurte også på hvorfor ikke hennes venner reagerer på rot og skitt? Ts, rydder og vasker du rommet hennes mens hun er på skolen, slik at det ser bedre ut når hun har venner på besøk? Hvis svaret er ja, så vil jeg foreslå at du gir beskjed om at nå rydder du ikke mer. Og kun det som blir lagt i skittentøykurven blir vasket. Du plukker ikke opp en ting mer fra gulvet. Det kanskje hjelper, når hun står der uten rene klær. Begynn nå, så kanskje det blir en ordning før skolestart. PS: Det hjelper ikke hvis du er svak og begynner å plukke opp skitne klær. Når hun gråter og skriker over at hun ikke har noen rene klær, hold deg hard og ikke vask før hun har lagt klærne i skittentøykurven. Endret 30. juli 2022 av ops2
Gjest theTitanic Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det faller deg ikke inn at dette er en protest, ts? Du beskriver jo en hverdag for 12-åringen som består av utidig tung sosial kontroll fra mor (antar jeg du er?). De fleste barn finner seg i slikt, fordi de ikke vet verken at det er ugreit eller at de har rett på privatlivets fred. Men så begynner man på ungdomsskolen og lærer om menneskerettigheter. Og forstår at de også verner barn mot foreldre. Og man snakker med venner som har mer normalt fungerende foreldre som ikke utøver sosial kontroll. Og så protesterer man på den måten man kan. Var det mer voksent om hun satte deg ned og sa «mamma, fra nå av må du banke på døren til rommet mitt og vente på lov til å komme inn. Og når jeg ikke er der? Da har du ikke adgang.». Men hun er 12, ikke voksen. Og du burde ikke behøve få beskjed om å oppføre deg normalt høflig. Så sett deg ned og snakk med henne om grenser og privatlivets fred. Legg deg langflat. Forklar at også voksne bommer på ok og ikke ok adferd. Forklar henne at du forsøkte deg på straff fordi du et øyeblikk ble helt maktglad og psyko (for hvem ønsker vel å straffe et barn, om ikke en gal voksen?) og at det selvsagt heller ikke var innafor. Og at du med dette ønsker å for fremtiden fortjene hennes respekt. Som et oppegående voksent menneske. Men at dere da m` snakke sammen om greit og ugreit. Som betyr at hun må grensesette deg. At din eldre ungdom ikke har protestert på adferden din? Det er veldig leit og absolutt et dårlig tegn. Trolig fungerer den yngste mye bedre enn den eldste, heldigvis. Anonymkode: 81fa8...9be Eh.. nei. Barn har privatlivets fred på rommet under visse betingelser. Ingen barn skal bo i egen skitt og for å få til det må man faktisk inn på rommet og få oversikt over hva som trengs. Så nei, rettigheten til å ha rommet som helserisiko og svinesti har barn ikke. Ts sin oppgave er å lære barnet sitt hygiene og boevne og sørge for at oppgaven blir gjort. Privatlivets fred innebærer ikke å kun få gjøre lystbetonte ting og la alt annet få seile sin egen sjø. Privatlivets fred innebærer urimelig invadering. Der er en forskjell.
Gjest Magnus90 Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Rommet hennes ser ut som et mareritt med stor M nesten hver dag. Hadde det bare vært ting som var enkelt å rydde, men det er helt krise. Det er også så skittent noen ganger fordi hun for eksempel bare kaster tyggiser og ispinner på gulvet, og tørker ikke opp hvis hun griser drikke. Og når hun lager ting så klipper hun kanskje et ark i en million biter og lar det ligge på gulvet,eller griser masse glitter med uhell og lar det ligge. Når hun er inne på rommet sitt, spesielt med venner så blir alt hun har så og si dratt ut hver gang. Klær ligger også dratt ut fra skapet nesten hver dag og det er kaos. Jeg har ryddet med hun flere ganger, prøvd å lære hun å organisere på et nivå hun burde kunne, sortert bort ting hun ikke trenger osv for å ha mindre ting, men til ingen nytte. Vi har nå sagt at det ikke er noe spising på rommet, men plutselig har hun sneket opp en kjærlighet på pinne og pinnen går bare rett på gulvet når den er ferdig. Hun har søplebøtte på rommet. Hun er ganske rotete ellers i huset også, alt står fremme, skoene er sjeldent på plass der de skal, smårot som papir og glass osv blir bare liggende. I går satt hun og en venninne og skravlet litt på verandaen, resultatet var flere tyggiser bare spytta rett ut på verandaen fra tydeligvis begge to. Vi har jo ikke kontroll på om venninner tar med tyggis, men har lært hun bedre. Vi snakker til hun hver dag, men ingenting blir bedre. Sjeldent hun tar noe til seg av det snakket vi kommer med, vi har også prøvd på konsekvenser som ikke noe Internett, indragelse av tlf osv, men det hjelper ikke. Hun vokser opp i et ryddig og fint hjem, men er så rotete og har få manerer selv. Raper høyt, promper om hverandre og ler blandt oss andre til tider, hikker ekstremt høyt, prøver av og til å spise middag med hendene. Hun holdt ikke på med dette når hun var mindre. Også er det rotet da. Hun blir småsur når vi snakker til hun og mener vi maser, typisk tenåring der. Hun har mange gode sider også og er en snill jente, men jeg blir gal av disse tingene. Vi har en større ungdom som er ryddig av seg og tar ansvar. Hva gjør vi? Jeg har også gjort tiltak inne på rommet hennes som nok plass til ting som skap, kommoder og hyller, samt satt inn en skittentøyskurv til hennes klær. Det eneste hun ikke slurver med er å føle seg fin på håret og ha fine og rene klær på seg. Anonymkode: 2bd13...1b6 Du må sette ned foten og si at hun skal rydde og oppføre seg ellers så ryker eventuelle ukepenger og fritidsaktiviteter. Wifi-passordet kan også endres. Da tenker jeg pipa får en annen lyd. Har et onkelbarn på 7 år som er opplært til å rydde på plass leker og sette på plass bøker etter at hun har brukt dem, så ja det funker. De startet å lære henne dette tidlig og nå rydder hun alt selv.
DildoShwaggins Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 Fysj for en grisete unge som hikker høyt! Da hadde jeg satt foten ned og sagt at nok faktisk er nok! Tenke seg til at hun bare går rundt i huset og hikker. Hva blir det neste, nysing?! Kvalmt
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 Gi hun konsekvenser. Ingen besøk med rotet rom, og er det rotete etter besøk, må hun rydde ellers får hun nei når hun spør om besøk neste gang. Ellers, er du sikker på at hun ikke plages med noe? Anonymkode: 57f06...34d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå