AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Langs hele den ene siden av hagen vår er det en ganske bratt skråning. Tomtegrensen mot naboen går på toppen av denne skråningen og rett på innsiden av gjerdet (bare cm) har naboen flere høye trær hvor det ene er helt dødt. Det er gamle furuer og stygge bjørker, altså ikke noen fine trær som kan bety noe for naboen. Disse trærne skygger mye for solen i vår hage, men det mest irriterende er alle blader, kongler og barnåler som detter ned i vår hage og på hustaket. Jeg mener at vi helt klart kan kreve at de kuttes ned, men hvem er det som skal betale for dette? Trærne er over 10meter høye og er helt inntil strømledningene, så det må et profesjonelt firma inn regner jeg med. Anonymkode: 7bb6b...58c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Du kan jo ringe EL selskapet eller kommunene og varsle om trær som er i fare for å falle over strømledninger i neste storm. Da får naboen pålegg om å felle og du slipper unna den diskusjonen... Om naboen er greie folk ville jeg bare sagt fra og bedt de felle trærne. Spesielt døde trær er jo en fare, de kan jo falle ned på dere. Anonymkode: 74516...fe4 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 Det er eier av trærne som betaler for fjerning. Det er ingen rett å ha utsikt eller sol, men med mindre det er noen spesielle forhold inne i bildet, kan man kreve å fjerne trær som står med en avstand tilsvarende 1/3 av sin egen høyde. Dvs, et 9 meter høyt tre kan ikke stå nærmere enn 3 meter. Istedenfor å kreve at naboen fjerner de, er det raskeste å spleise på deler av det. Anonymkode: d831b...e11
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Jeg antar, ut fra erfaring at de må betale for det om de vil selv ha de ned. Dere om de godkjenner at de skal ned eller spleise. Jeg og naboen spleiset på et tre som kommunen eide, men ikke ville ta ned, men da de ga beskjed om at vi selv kunne ta ned om vi ville. Anonymkode: f0ce0...aab 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 Takk for svar. Vi tenker selvfølgelig å spørre pent om de kan fjerne trærne før vi evt går hardt ut med krav, men det er greit å vite hva man faktisk kan kreve. Vi har aldri snakket med denne naboen, så vet ikke hvordan de er. Vi har bare bodd her et halvt år og har aldri sett de ute i hagen. Vi har innkjørsel fra hver vår vei så møter ikke på de utenfor huset heller. Å ringe kommunen/elselskapet var lurt, det døde treet har allerede mistet en stor grein som ligger over ledningene. Anonymkode: 7bb6b...58c
spinner Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Eieren må betale, men det betyr fort en tur i rettsapparatet hvis de motsetter seg felling. Hvis trærne ikke plager naboen er det smarteste at dere tilbyr å bekoste fellingen. Ja, det er dyrt. 1
skrue Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Vi tenker selvfølgelig å spørre pent om de kan fjerne trærne før vi evt går hardt ut med krav, men det er greit å vite hva man faktisk kan kreve. Vi har aldri snakket med denne naboen, så vet ikke hvordan de er. Vi har bare bodd her et halvt år og har aldri sett de ute i hagen. Vi har innkjørsel fra hver vår vei så møter ikke på de utenfor huset heller. Å ringe kommunen/elselskapet var lurt, det døde treet har allerede mistet en stor grein som ligger over ledningene. Anonymkode: 7bb6b...58c Anbefaler å spørre om de er villige til å dele regningen. 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #8 Skrevet 31. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Vi tenker selvfølgelig å spørre pent om de kan fjerne trærne før vi evt går hardt ut med krav, men det er greit å vite hva man faktisk kan kreve. Vi har aldri snakket med denne naboen, så vet ikke hvordan de er. Vi har bare bodd her et halvt år og har aldri sett de ute i hagen. Vi har innkjørsel fra hver vår vei så møter ikke på de utenfor huset heller. Å ringe kommunen/elselskapet var lurt, det døde treet har allerede mistet en stor grein som ligger over ledningene. Anonymkode: 7bb6b...58c Begynner å klage etter bare å bodd der et halvt år? Ja dere høres virkelig ut som herlige naboer... Anonymkode: a7c17...4d8 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #9 Skrevet 31. juli 2022 skrue skrev (14 timer siden): Anbefaler å spørre om de er villige til å dele regningen. Dette! Det gjorde vi da naboen hadde trær han ikke brydde seg om, men som var viktige fir oss å få ned. Anonymkode: e41b7...5d8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #10 Skrevet 31. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette! Det gjorde vi da naboen hadde trær han ikke brydde seg om, men som var viktige fir oss å få ned. Anonymkode: e41b7...5d8 Vi betalte for å få fjernet kommunale trær selv om de var innafor 1/3-regelen og vi kanskje kunne fått kommunen til å ta regninga. Kommunen feller aldri trær i dette området, så vi tok regningen bare for å få dem bort. Ellers hadde de stått her enda, 3 år seinere. Fikk selvfølgelig godkjenning fra kommunen før vi felte dem. Anonymkode: 38a31...6db 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2022 #11 Skrevet 31. juli 2022 Helt ærlig så mener jeg at det er den som vil ha neste trærne som skal betale. Det er ganske dyrt å felle trær, så hvis ikke de vil ha dem ned ville ikke jeg blitt sint for å måtte ta regninga i hvert fall. Hvis de vil la dere gjøre det da. Og forresten, det er ikke lov til å felle trær om våren lenger pga at det er hekkesesong for fugler👌 Anonymkode: ef68e...897 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2022 #12 Skrevet 1. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt ærlig så mener jeg at det er den som vil ha neste trærne som skal betale. Det er ganske dyrt å felle trær, så hvis ikke de vil ha dem ned ville ikke jeg blitt sint for å måtte ta regninga i hvert fall. Hvis de vil la dere gjøre det da. Og forresten, det er ikke lov til å felle trær om våren lenger pga at det er hekkesesong for fugler👌 Anonymkode: ef68e...897 Enig og vanligst. Anonymkode: b18b5...a36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå