Gå til innhold

Hvis jeg er i skogen og blir livstruende skadd, noen går forbi, må de hjelpe meg da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg er på tur i skogen og skader meg, livstruende, på en måte. Noen går forbi, ser meg, men går bare videre, gjør de noe kriminelt da? Må en hjelpe den/de som er skadd? Eller er det lov å bare overse folk som er i fare for å dø?

Inspirert av saken om tenåringene som ikke hjalp han som druknet.

Anonymkode: cc792...261

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg vet så skal det finnes en lov som sier at man ikke kan forlate en person i livsfare.

Anonymkode: 9a4ec...101

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er pliktig til å hjelpe.

Hensettelse i hjelpeløs tilstand mv. Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for.

https://www.lovkommentar.no/straffeloven-288/

Anonymkode: 7e7d9...fec

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg er på tur i skogen og skader meg, livstruende, på en måte. Noen går forbi, ser meg, men går bare videre, gjør de noe kriminelt da? Må en hjelpe den/de som er skadd? Eller er det lov å bare overse folk som er i fare for å dø?

Inspirert av saken om tenåringene som ikke hjalp han som druknet.

Nei, man skal etter mine begreper hjelpe de som trenger det om det ikke er fare for eget liv og helse.

AnonymBruker
Skrevet

Flere narkomane har blitt siktet og dømt for dette, fordi frykten om å blande inn politi/bli tatt for bruk, ødelegger for det.

Selvsagt også fordi hjernen er litt ødelagt, men her ser vi et av de mange flotte resulatatene av dagens ruspolitikk.

Skrevet

Forskjell på USA og Norge da. Her er man pliktig til å stoppe for å hjelpe ved bilulykke,  i USA kjører man forbi i frykt for å bli saksøkt om man forårsaker skade på noen ved å røre dem....

Og kulturen i Norge med hjelpekorps og frivillighet er helt forskjellig 😉 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke pliktig til å hoppe i sjøen for redde en annen. Sjansen for at man selv dør er overhengende om man ikke er spesialtrent. 

Det er hvordan personen selv opplever fare for egen sikkerhet som er avgjørende for om man forventer at vedkommende burde ha grepet inn. Dersom en person sier at han var redd for at ropet om hjelp var falskt og kun brukt av noen som ville lokke han ut i skogen og drepe han, så skal han bli trodd på det. Helt uavhengig om det i ettertid viste seg å være tilfellet eller ikke. 

Det man alltid forventer derimot, er at folk kontakter nødetatene. Dersom ikke kontakter nødetatene så blir det fort ansvar for å ha forlatt noen i hjelpeløs tilstand. 

Anonymkode: 4458a...662

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den saken fra USA er jo helt forferdelig. Det står bl.a. at tenåringene ikke viste noen tegn til anger da de senere ble avhørt av politi. Hva faen feiler det folk!

Anonymkode: 740fa...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Den saken fra USA er jo helt forferdelig. Det står bl.a. at tenåringene ikke viste noen tegn til anger da de senere ble avhørt av politi. Hva faen feiler det folk!

Men de var ungdommer da?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men de var ungdommer da?

De var i aldersgruppen 14-16 år men det er ingen unnskyldning, det er ikke babyer det er snakk om. I stedet for å idet minste tilkalle hjelp, sto de bare og så på en handikappet mann drukne, mens de lo, gjorde narr og filmet det hele: drukningsdød som underholdning. Mannens lik ble funnet fem dager senere.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men de var ungdommer da?

Hva spør du om? Om det å være i alderen 14-16 år er unnskyldning for å oppføre seg totalt blottet for forståelse for eget ansvar?

Anonymkode: 7c0bd...f99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva spør du om? Om det å være i alderen 14-16 år er unnskyldning for å oppføre seg totalt blottet for forståelse for eget ansvar?

Anonymkode: 7c0bd...f99

Ungdommer har ikke utviklet konsekvensforståelse slik voksne har. Ungdommer forstår ikke konsekvensene av sine handlinger så godt. Jeg trodde det var almen viten?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2022 den 15.04):

Ja, du er pliktig til å hjelpe.

Hensettelse i hjelpeløs tilstand mv. Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for.

https://www.lovkommentar.no/straffeloven-288/

Hva hvis jeg hensetter vedkomne fordi jeg har det travelt og skal i et viktig møte?

Anonymkode: 7ccd0...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...