Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://e24.no/privatoekonomi/i/QyQ4Bq/hytteeiere-fortviler-over-stroemprisen-vi-vurderer-aa-selge-hytta?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no

Jeg kjenner sympatien min ikke strekker helt frem til disse med hytte på fjellet. Selv bor jeg midt i et hyttefelt i gudbrandsdalen, og jeg vet ikke om jeg kan kalle disse palassene hytter en gang. De har til en hver tid strobebelysning oppover hytteveggene og på vinteren er det så mye lysforurensning her at stjernehimmelen ikke synes lenger. Alle har Tesla, Mercedes EQC eller Audi E-tron. Og dette er ikke et populært hytteområde, det er et helt vanlig ett som de færreste har hørt om. 

Har jobbet på fjellstuer og høyfjellshotell i en årsrekke på 6 forskjellige fjell rundt i Norge og det samme gjelder over alt. Øvre middelklasse med fancy biler, hytte med sauna og boblebad og gjeld opp til øra. De truer med å selge hyttene sine om ikke deres respektive høyfjellshotel eller fjellstue blar opp millioner for bedre skianlegg eller lengre langrennsløyper. Men bidra vil dem ikke. Her oppe er det ca 30% som betaler løypeavgift. Resten er gratispassasjerer. 

Disclaimer: jeg vet at det finnes vanlige og hyggelige nordmenn med hytter også, men etter min erfaring begynner de bli sjeldne. 

Jeg håper ikke hytteeiere får strømstøtte. Det er andre som fortjener det mye mye mer! 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sympati går først og fremst til de som sliter med primærboligen nå, og de bedriftene som muligens ikke overlever som følge av hvor i landet de holder til. Dette rammer jo nordmenn veldig forskjellig fra nord til sør.

Hvor er Støre? Merker jeg blir provosert når han snakker om vedlageret sitt på hytta. Han er kanskje ikke skyld i at vi sitter i denne knipen, men han ble valgt til å håndtere det. Tror aldri jeg har opplevd en slik handlingslammet regjering, og regelen om at vi MÅ ha dem i regjering i 3 år til bør skrotes.

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg kjenner at sympatien min for hytteeiere er like lav som for de med luksusyachter som klager over at det er dyrt å fylle opp tanken.

Men... strømprisen og drivstoffprisen er før høy, uansett. Prisene burde settes ned, kraftig ned, så får heller de med millionærleketøyene sine nyte godt av det også.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Nei nå må de gi seg. Hytte er ekstra luksus. 

Skrevet

Hytter og yachter er luksus så jeg har overhodet ingen sympati med sutring fra den kanten. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Primærboliger må prioriteres. Bolig med strøm må man ha i våre dager. En fritidsbolig er derimot en frivillig luksus, selv om det selvsagt er leit om man mister en familiehytte som kanskje har gått i arv gjennom generasjoner. Det må uansett gå av egen lomme, ikke noe staten skal sponse. Under pandemien hadde jeg derimot sympati med det utskjelte hyttefolket. Ikke fordi det er en livsnødvendighet å ha hytte eller reise til denne. Men fordi det er en grunnleggende menneskerett med bevegelsesfrihet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Sitat fra artikkelen:

Jeg føler meg regelrett lurt av egne myndigheter, som har kjørt oss ut i dette uføret. Det er ingenting mer jeg kan gjøre, og det gjør meg sint. Strøm må man jo bare ha. Man kan ikke bare kutte ut strøm, sier Løvaas.

Eeeeeeh… man ha strøm på hytta?😜 Det har ikke jeg… Har aldri hatt det og kommer aldri til å anskaffe det.

Jeg skjønner jo at folk velger å ha innlagt strøm på hyttene sine, men da får man ta regningen og la være å sutre🙄. Og at man føler seg «lurt» av myndighetene… Jaja… 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Må jo ha strøm til boblebadet! :fnise:

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet om mange som fikk regninger på opp mot 10 000 kr i desember i fjor. Mange som har hytter har en frostsikringtermostat som har stått på 15 grader som standard. Da fjorårets desember måned kom og prisene skøyt i været samtidig som temperaturene sank var det mange som gikk på en smell.

De som har hytter er ikke nødvendigvis super rike og priviligerte. Kan være helt vanlige familier. Selvsagt er det en nedtur å ikke kunne bruke ei hytte når man først har den.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Så langt klarer ikke jeg å tøye min sympati, kjenner jeg. Ja, strømmen er dyr, for dyr, og man burde komme frem til en løsning som fungerer. Helst i går. Men nå er det folk der ute som har problemer med å betale for strøm til sin primærhusholdning. Og bedrifter som skaper lokale arbeidsplasser har problemer med å holde seg flytende. Det er viktigere enn folks hytter. Full forståelse for at det er kjedelig å kanskje måtte selge hytta, men nå er det ingen menneskerett å eie hytte heller. Og om det er der skoen trykker, så har man tydeligvis god nok råd til å forsyne primærhusholdningen med strøm, og da er man heldigere stilt enn mange andre. 

På de mest prangende hyttene her jeg bor, vil jeg tro det må være mye å spare på å slå av flombelysningen som står på omtrent året rundt. Og man kan fint bruke hytta uten å varme opp badestampen eller boblebadet. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Er forskjell på hytter da. Hva med det eldre ekteparet som koser seg på hytta i skogen med utedo og ikke innlagt vann?

Min sympati går til de.

• Liker 2
Skrevet

Har hytte selv, men syns dette er tull. Selvfølgelig skal ikke staten sponse strømmen på hytta. Staten skal bruke pengene sine på sykehus, eldreomsorg, skole og så videre. Ikke hjelpe folk som er så priviligerte at de har to boliger til disposisjon med strømregningen. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, zemer said:

Er forskjell på hytter da. Hva med det eldre ekteparet som koser seg på hytta i skogen med utedo og ikke innlagt vann?

Min sympati går til de.

De kan jo bare slå av strømmen på vinteren når de ikke er der. 

Selvfølgelig skal ikke staten sponse strømregningen på hytta! Det venter en vinter med Energikrise. Folk får heller skru av både vann og strøm på hytta denne vinteren.

Endret av gjest:)
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
8 minutter siden, zemer said:

Min sympati går til de.

Hvis de ikke har innlagt vann har de ikke rør som kan fryse, ergo kan de skru av strømmen når de ikke er der😉

Mange eldre hytter trenger først og fremst isolering, ikke ekstra oppvarming. Man merker det når man fyrer og fyrer, og hytta aldri blir ordentlig varm.

• Liker 8
Skrevet

Har selv hytte med utedass og solceller. Solcellene kostet meg 20.000 kr og litt egeninnsats for 4 år siden, jeg har lys, tv, radio og konverter til kortere tidsrom med f.eks vaffeljern eller for å lade laptopen.

Om det er for dyrt med strøm på hytta betyr det at man har varmtvann, kabler, elbillader og annen luksus på noe som skal være hytta og ikke permanent bolig.

Vedvarme, gass og solceller er tilnærmet gratis med egeninnsats på fyringsfronten.

• Liker 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
Ost skrev (På 30.7.2022 den 16.38):

Vet om mange som fikk regninger på opp mot 10 000 kr i desember i fjor. Mange som har hytter har en frostsikringtermostat som har stått på 15 grader som standard. Da fjorårets desember måned kom og prisene skøyt i været samtidig som temperaturene sank var det mange som gikk på en smell.

De som har hytter er ikke nødvendigvis super rike og priviligerte. Kan være helt vanlige familier. Selvsagt er det en nedtur å ikke kunne bruke ei hytte når man først har den.

Ja, vanlige familier kan eie hytter. Men man må prioritere de som trenger støtten mest. Og da er det naturlig å prioritere primærbolig. De som har hytte eier jo også primærbolig så de får jo strømstøtte. 

Man har også et makstak på strømforbruk man får strømstøtte for. Det ville i hvert fall vært urettferdig om hytteeierne skulle få strømstøtte for et høyere strømforbruk enn alle andre ved at de fikk en egen ekstra kvote i til hytta. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet
Ost skrev (På 30.7.2022 den 16.38):

De som har hytter er ikke nødvendigvis super rike og priviligerte. Kan være helt vanlige familier. 

De kan løse problemet ved å selge hytta

• Liker 1
Skrevet (endret)

"The great reset" er godt i gang. Nå sitter bolighaiene og gnir seg i hendene i påvente av at de kan snappe opp en hel haug med hytter for en meget rimelig penge. Også kan de leie de ut igjen dyrt til en befolkning som da ikke lenger eier egne hytter fordi politikerene presset dem til å selge ved å sette opp strømprisen noe hinnsides.

Og befolkningen heier det fram slik som vi også ser i denne tråden.

Men straffen for landssvik har desverre politikerene bestemmt at skulle kraftig senkes slik at de ikke må risikere å ta annsvar for sine handlinger stakkars.

Endret av Ørneredet
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig med dem som skriver at sympatien først og fremst går til de som sliter med strømregning til primærbolig og bedrifter. Hvis man har så dårlig økonomi at strømregninger i én vinter velter budsjettet, da har man ikke råd til å ha hytte. Så enkelt og brutalt er det. Hytte er veldig dyrt, og det er luksus. 
Man kan jo leie ut hytta når man ikke bruker den selv. Da vil mange kunne tjene inn strømutgifter raskt. 

• Liker 5
Skrevet

Bedre å gi støtten til primærbolig, men håper de endrer litt her og siden støtten går på hvilken bolig type boligen er regnet som. Så om du har en hytte definert som helårsbolig får en støtte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...