AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Hei. Jeg har litt noia.. Er bedt på ost og kjeks neste uke. Vet jo hvilke oster gravide skal holde seg unna. Men hvordan gjør dere dette når det er felles ostefat? Det vil si at knivene garantert brukes på flere oster enn én, samme om jeg sier fra på forhånd, vil jeg tro... Vanskelig å huske dette en hel kveld for de som ikke er gravide. Er jeg hysterisk som tenker på dette? Vil jo tro det har noe å si om knivene blir brukt om hverandre, når det kommer til bakterier?? Hvordan gjør dere dette? ❤️ Kan jo ta med meg noen private oster og si jeg er redd for å blande da... Men er ikke det rart? Anonymkode: b01fa...826
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Dette vil jeg kalle hysteri!! Anonymkode: d2498...b83 38 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 Hold deg hjemme. Det finnes gravidlandsbyer hvor gravide bor i huler og må jakte selv. Der er det lurt å bo. Anonymkode: 965c8...65e 15 6
Gjest Hottentått Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Oster er ikke giftig for gravide. Det holder at du skraper bort eventuelle rester fra de ostene du ikke skal spise. Det holder i lange baner ☺️
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette vil jeg kalle hysteri!! Anonymkode: d2498...b83 Skjønner, var jo det jeg lurte på. Men de rådene til gravide er vel der for en grunn? Ma vet jo ikke på forhånd om en ost inneholder listeria.. Ts. Anonymkode: b01fa...826 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 Hottentått skrev (11 minutter siden): Oster er ikke giftig for gravide. Det holder at du skraper bort eventuelle rester fra de ostene du ikke skal spise. Det holder i lange baner ☺️ Takk. ☺️ Neida, ikke giftige, men listeria finnes vel likesågodt i en stor bit med brie som en bitteliten bit? Og de rådene til gravide er vel der for en grunn? Ts Anonymkode: b01fa...826 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hold deg hjemme. Det finnes gravidlandsbyer hvor gravide bor i huler og må jakte selv. Der er det lurt å bo. Anonymkode: 965c8...65e Så du mener det er unødvendig å følge noen som helst råd for gravide? Ts Anonymkode: b01fa...826 2 1
Gjest Hottentått Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. ☺️ Neida, ikke giftige, men listeria finnes vel likesågodt i en stor bit med brie som en bitteliten bit? Og de rådene til gravide er vel der for en grunn? Ts Anonymkode: b01fa...826 Ja, men i så ørsmå mengder er sannsynligheten så liten at det er vel nesten ikke sannsynlig i det hele tatt. Du får ta med deg en egen kniv om du er så redd. Personlig ville jeg ikke tenkt på det ☺️
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Hottentått skrev (Akkurat nå): Ja, men i så ørsmå mengder er sannsynligheten så liten at det er vel nesten ikke sannsynlig i det hele tatt. Du får ta med deg en egen kniv om du er så redd. Personlig ville jeg ikke tenkt på det ☺️ Takk. Skjønner, men egen kniv hjelper jo ikke om de andre bruker knivene på flere oster. 🤷♀️ Og om bakterien først er der, så er det vel like stor sannsynlighet for smitte ved å innta en kubikkmilimeter brie, som det er ved å innta en større mengde brie? Hvilken del av sannsynlighetsberegningen misser jeg? Har jeg egentlig rett, mens du ikke vil det skal være sånn, så du velger å tro det går bra? ☺️ Ts. Anonymkode: b01fa...826 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 Ta med deg egen ost da vel.. pregzilla🙈 Anonymkode: fd7d5...ffe 18 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Hvis du kjenner verten, kan du si at du komme tidlig og hjelpe til med å sette frem ostene, ett fat med pasteuriserte oster etc, og ett for de som kan inneholde listetia. Evt at en del av fatet holdes av til de du kan spise, og at du tidlig i måltidet, med egen kniv forsyner deg til egen tallerken av disse, så har du for hele måltidet. At du bruker en egen ostekniv, og skjærer der det ikke er skåret så mye før, er også greit, det har jeg gjort som gravid på buffeter etc. Og det er særlig utover i måltidet ostene vil være veldig blandet med de andre ostene. Da er det greit å ha forsynt seg tidlig, og heller ha et miniostefat på egen tallerken. En stor fersk og pasteurisert ost kan jo settes på et eget fat og ha egen kviv, så er den nokså safe. Men som sagt er det enklest hvis du kan være der /være den som pakker opp ostene, da har du oversikt, og behøver ikke pålegge noen andre noe ekstra «styr». Anonymkode: 807a3...d8c 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Ikke hysterisk siden det er oster det oftest er listeria i. Jeg personlig hadde droppet hele besøket. Enklest det 😅 Anonymkode: b8181...07d 1 1 3
Curiousine Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 Jeg ville spurt om man kunne hatt ostene på 2 forskjellige fat, med forskjellig kniv. Så heller forsynt med litt godt i starten tilfelle de andre begynner å blande. Men du kan fint ta med deg en liten boks med egen ost å si det som det er. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Skjønner, var jo det jeg lurte på. Men de rådene til gravide er vel der for en grunn? Ma vet jo ikke på forhånd om en ost inneholder listeria.. Ts. Anonymkode: b01fa...826 Det er listeria omtrent overalt, men smitte er et mengdespørsmål. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/infeksjoner-i-svangerskapet/listeriose/ Anonymkode: 6a11d...c2a 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 Om det er noen du kjenner godt du skal til kan du jo ta opp bekymringen og spørre om du kan skjære av noen biter av de ortene du kan spise. før servering. og ha på en tallerken. Anonymkode: 66ca0...d2a 3
Gjest Hottentått Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Takk. Skjønner, men egen kniv hjelper jo ikke om de andre bruker knivene på flere oster. 🤷♀️ Og om bakterien først er der, så er det vel like stor sannsynlighet for smitte ved å innta en kubikkmilimeter brie, som det er ved å innta en større mengde brie? Hvilken del av sannsynlighetsberegningen misser jeg? Har jeg egentlig rett, mens du ikke vil det skal være sånn, så du velger å tro det går bra? ☺️ Ts. Anonymkode: b01fa...826 Jeg mistenker at du bare tuller her 😅 men jeg skal svare deg saklig likevel. Hvis du er så redd for listeria så kan du jo også bare ta med deg din egen ost og egen kniv. Du har rett i at det er en sjanse for å få i seg listeria ved å spise noen oster, men når du ikke spiser de ostene og det kun er kniver som er brukt i flere typer så er sjansen så ørliten at det ikke er noe å være redd for. Men du er jo åpenbart redd likevel, så da kan du ta med din egen ost ☺️
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Skjønner, men egen kniv hjelper jo ikke om de andre bruker knivene på flere oster. 🤷♀️ Og om bakterien først er der, så er det vel like stor sannsynlighet for smitte ved å innta en kubikkmilimeter brie, som det er ved å innta en større mengde brie? Hvilken del av sannsynlighetsberegningen misser jeg? Har jeg egentlig rett, mens du ikke vil det skal være sånn, så du velger å tro det går bra? ☺️ Ts. Anonymkode: b01fa...826 Skal jo generelt en viss mengde bakerier/virus til for å gjøre deg syk. Anonymkode: 7deef...c57 4
Brunello Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ikke hysterisk siden det er oster det oftest er listeria i. Jeg personlig hadde droppet hele besøket. Enklest det 😅 Anonymkode: b8181...07d Ærlig talt, hvor tafatt er det mulig å bli. Jeg vil tro det er meningen å møtes for å være sosiale, ikke bare for å spise ost. Dette løses ekstremt enkelt ved å sette de ostene den / de gravide kan spise på et eget fat med egne kniver / ostehøvel. 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 Herregud, fosteret dør ikke av litt ost. Hva er det med denne hysteriske forbien til gravide. Snakker om å være å hysterisk. Anonymkode: 51274...ca0 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #20 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du mener det er unødvendig å følge noen som helst råd for gravide? Ts Anonymkode: b01fa...826 Når den gravide er paranoid så er det greit å lette litt på ideene som vedkommende har. Anonymkode: 51274...ca0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå