Gå til innhold

Hvordan dempe livssorgen min😔

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter sånn med sorg over hvordan livet mitt har blitt, og er på en måte «stucked». Lever med store begrensninger pga sykdom og smerter. I går tok jeg en kattevask på bilen(ett år siden sist), og i dag klarer jeg ikke å bruke hånden. I tillegg til ørten andre tilstander lever jeg med masse begrensninger. Det er så mye jeg har lyst til; å reise, kjøpe meg en liten seilbåt, jobbe mer enn 10%, ta videreutdanning, trene tung styrke, gå på dansekurs, være mer sosial etc etc. Men her er jeg; stucked til leiligheten og hjelpemidlene mine her😭

Noe av det kjipeste jeg hører fra venner eller familie, er «men det er jo bare å gjøre det!» Ok, men hvordan???🤷‍♀️

Kan ikke kjøre bil hver dag pga sterke smertestillende. Har også ibs, gastroparese og gud vet, så sliter med å holde på maten.

Hvordan kan jeg gjøre alt jeg drømmer om når jeg er ødelagt😥Har ikke stått på ski de siste 10 årene pga smerter. Sykkel og ski er solgt unna for lenge siden.

Uff kjenner jeg synker lengre og lengre ned for hver dag som går nå🤭Vil ikke bli en selvsentrert faen, som kun ligger hjemme og sutrer🤔Kan noen kjefte på meg, evt oppmuntre meg litt en kjedelig lørdag😇🥰🙏Føler meg som en levende død her.

Anonymkode: 0f609...c12

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjefting hjelper sjelden på noen. I stedet kan du sette deg ned og skrive en liste - fysisk eller mentalt.

Hva slags ting er du ønsker å gjøre som er helt utelukket og ikke lar seg gjøre lenger uansett? Noter dem ned, gå gjennom en sorgprosess og aksepter at slik er det. Ingen av oss får alt vi drømmer om og å akseptere at noen drømmer aldri blir oppfylt er en del av livet.

Hva slags ting kan du gjøre, men det krever planlegging/begrensning. Skriv ned dem også, samt hva som må gjøres for at du skal få det til.

Hva slags ting kan du gjøre som ikke krever så mye og som du kan gjøre oftere? Her kan du tenke gjennom om det er noe du ikke gjør i dag som du kan begynne med, som en ny interesse/hobby. 

Rett og slett få en oversikt, legge en plan og lete etter hvordan du kan fylle livet ditt med ting som gir deg noe på best mulig måte i din situasjon.

Anonymkode: 62819...cb8

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg ❤! Hva kan du gjøre da, hva fungerer fortsatt?

Anonymkode: e7027...52f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også i en ganske fastlåst livssituasjon, men av andre grunner. 
Dersom du har venner og familie som virkelig bryr seg kan du be dem om praktisk hjelp. Bli med på treningssenter, kjøre deg til aktiviteter etc. Det er ofte enklere å hjelpe hvis du ber om noe konkret.

God klem til deg 🤗

Anonymkode: e7d63...fc7

AnonymBruker
Skrevet

Stuck. Ikke stucked 

Anonymkode: d3a11...12e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg ❤! Hva kan du gjøre da, hva fungerer fortsatt?

Anonymkode: e7027...52f

I perioder kan jeg gå lette fjellturer, noe jeg setter pris på. Periodene på krykker da gråter jeg av sinne og frustrasjon🙈Har dessverre også kognitiv svikt som resultat av alt, ellers kunne jeg godt tenkt meg å prøvd noe nettkurs. Har ikke kapasitet til å fysisk møte opp.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også i en ganske fastlåst livssituasjon, men av andre grunner. 
Dersom du har venner og familie som virkelig bryr seg kan du be dem om praktisk hjelp. Bli med på treningssenter, kjøre deg til aktiviteter etc. Det er ofte enklere å hjelpe hvis du ber om noe konkret.

God klem til deg 🤗

Anonymkode: e7d63...fc7

Takk🌹

AnonymBruker
Skrevet

Stuck. Ikke stucked 

👍

AnonymBruker
Skrevet

Eg er i ganske lik situasjon, TS. Har vore langt nede. Til slutt har eg forstått at lidelse er å ønska at ting, folk og situasjon skal vere annleis. 

På grunn av min fysiske situasjon har eg retta blikket innover. Kva kan gje meg glede? I dag, ikkje om 5 dagar eller 3 år. Kvar dag lagar eg ei liste over ting eg er takknemlig over. Det føles teit i begynnelsen, men etterkvart renner takknemligheten over i kroppen. ❤️ 

Anonymkode: eba75...228

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Stuck. Ikke stucked 

Du er et rævhøl av et menneske. Ingen bryr seg om hvordan det staves.

Anonymkode: 5e5ff...3e0

• Liker 8
Skrevet

Been there, done that. Finn ut hva som gleder deg. Små ting. Klare å lage mat, hobby, utforsk. Du er sterkere enn du tror selv. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (4 minutter siden):

Been there, done that. Finn ut hva som gleder deg. Små ting. Klare å lage mat, hobby, utforsk. Du er sterkere enn du tror selv. 

Jeg har vært ganske sterk, men kjenner at det butter veldig nå🙈Skulle gjerne laget mer mat, men klarer ikke bruke hånden mye(nå er den helt ubrukelig). Har også mistet mye matglede pga mye kvalme, spying, diare og magesmerter. Drømmer veldig om å være på sjøen, helst seile. Men tror man må være mer oppegående enn jeg er for å klare det. Har store skader i ryggen også. 🥺Takk💚

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Eg er i ganske lik situasjon, TS. Har vore langt nede. Til slutt har eg forstått at lidelse er å ønska at ting, folk og situasjon skal vere annleis. 

På grunn av min fysiske situasjon har eg retta blikket innover. Kva kan gje meg glede? I dag, ikkje om 5 dagar eller 3 år. Kvar dag lagar eg ei liste over ting eg er takknemlig over. Det føles teit i begynnelsen, men etterkvart renner takknemligheten over i kroppen. ❤️ 

Anonymkode: eba75...228

Her skriver du noe viktig; jeg bruker for mye tid (blant annet)på å tenke på hvordan jeg ønsker å bli møtt av andre. Har en bekjent som ofte ringer fordi han kjeder seg, og forventer at jeg skal underholde ham. Og starter alltid samtalen med spydigheter om meg og min situasjon. Vet han ikke er en ond person, men likevel bruker jeg mye krefter på negative reaksjoner. Er nettopp begynt i terapi, blant annet for å lære å takle vanskelige relasjoner. Føler dessverre ikke at det hjelper særlig🙈Det som hadde hjelpt litt, var om andre aksepterte mine begrensninger. Det gjør ikke folk, bortsett fra min mor og en veninne. Det er bare de to jeg har.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (53 minutter siden):

Ehm nei, man er ikke alltid det.

Jeg har hatt/har 3 kroniske sykdommer. 2 av de kunne jeg velge mellom litt forskjellig, selv om det var begrensninger. Det synes jeg gav god nok livskvalitet.

Så fikk jeg en fullstendig invalidiserende, og det var forbi all fatteevne. 
Og da oppdager man: man ER ikke det og man kan ikke det. 

Det kommer jo helt an på sykdommen og funksjonsnivå. 

Anonymkode: 4f3dc...379

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ehm nei, man er ikke alltid det.

Jeg har hatt/har 3 kroniske sykdommer. 2 av de kunne jeg velge mellom litt forskjellig, selv om det var begrensninger. Det synes jeg gav god nok livskvalitet.

Så fikk jeg en fullstendig invalidiserende, og det var forbi all fatteevne. 
Og da oppdager man: man ER ikke det og man kan ikke det. 

Det kommer jo helt an på sykdommen og funksjonsnivå. 

Anonymkode: 4f3dc...379

Jeg har også diagnoser. Samfunnet, nærmeste familie skjønner ikke det. I deres verden, alt kan ordes. I min verden, jeg må leve med det. Jeg må legge tilrette for alt. Er så gammel nå, jeg gjør det. Kjenner mine begrensninger. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (1 time siden):

Jeg har også diagnoser. Samfunnet, nærmeste familie skjønner ikke det. I deres verden, alt kan ordes. I min verden, jeg må leve med det. Jeg må legge tilrette for alt. Er så gammel nå, jeg gjør det. Kjenner mine begrensninger. 

Sånn er det her og😐Er alltid noen som ikke aksepterer mine store begrensninger, og mener alt kan tilrettelegges. Selv da jeg spydde hver dag en uke skulle jeg være tilgjengelig som selskapsdame. Har mistet en veninne som ble skikkelig fornærmet, og mente jeg ikke brydde meg, mens realiteten var at jeg så vidt kom meg gjennom dagene. Og sånn vil det være, selv om ting går opp og ned da.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du f.eks. bli frivillig telefonhjelper hos Kirkens SOS? 

Anonymkode: 8a58e...087

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hm usikker. Sliter med sterk hodepine og utmattelse i tillegg til alt annet, og sliter med å holde nok kontakt med familie. Er ikke så glad i å snakke i tlf, og tror ikke jeg egner meg for å hjelpe andre som har det tøft😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kan selvfølgelig gjøre det etterhvert. Har jobbet mye som frivillig innen Fretex. Møtt mennesker fra alle samfunnslag. Møtt mennesker. Ser mennesker. 

Når jeg sier, etterhvert, er det fordi jeg har ikke selv et hjem akkurat nå. Hele livet mitt er pakket i esker. Vi har en bolig som skal selges. Vet ikke hvor jeg havner. Har hatt det sånn i 6 mnd nå. Det er tøft, men vet at jeg må gjennomføre dette. Når jeg har funnet ny plass, kan jobbe masse frivillig. Orker ikke nav. Deltidsstilling og meldekort. Da jobber jeg heller gratis, for å hjelpe andre. Lønnen min er stabil. Uføre, ikke mye men vet hva jeg har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...