AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #1 Skrevet 30. juli 2022 Har en gutt på 7,5år.begynner i 2 klasse nå. å har observert at noen av vennene alt har mobil. Selv synes jeg det er alt for tidlig Da en mobil i dag gir også en åpen luke ut i den store internettverden. Og jeg vet ikke om jeg vil sende med gutten min en mobil til 1000 lappen eller mer med ut, han vil nok lett legge den igjen, miste, knuse osv...🙈 Er jeg for gammeldags som holder igjen på dette? Anonymkode: 142e7...ae2
Lykkeligskilt Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Jeg tenker som deg, skulle gjerne vite hva andre tenker
Gjest StellaNova Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 Jeg ga etter fordi han begynner på en større skole og ble tretten. Jeg er visst litt gammeldags jeg også 😄 Jeg har ikke sett 2 klassinger med mobil. Er det egentlig så vanlig? En venn av meg sa at "da kan man jo spore hvor barnet er om det skulle være nødvendig" og jeg mener.....jo, det er jo en ting 😄
TheHairyToothfairy Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 Vår sønn fikk da han begynte i første klasse siden det er viktig for oss å kunne få tak i ham og han kunne få tak i oss pga store avstander mellom hjem og skole. Nå tilbringer han tiden rett etter skole på SFO greit nok, men det måtte allikevel bli sånn at han fikk egen telefon når vi ikke har hustelefon. Det har gått helt fint, med Google så har vi god kontroll på hva han laster ned etc. Blir en del spilling, men so what. Drt er bare å være i dialog med barnet om det han spiller og opplever.
Gjest Hottentått Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 (endret) Min eldste begynner i 1.klasse nå og det har foreløpig ikke vært et spørsmål engang. Syns 2.klasse er uaktuelt også. Selv fikk jeg i 3 eller 4.klasse fordi jeg farta mellom to hjem. Men idag finnes det jo feks klokke man heller kan bruke til å ringe/sende sms med. Syns det er bedre til så små barn enn dyre telefoner. Endret 30. juli 2022 av Hottentått
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 StellaNova skrev (7 minutter siden): Jeg ga etter fordi han begynner på en større skole og ble tretten. Jeg er visst litt gammeldags jeg også 😄 Jeg har ikke sett 2 klassinger med mobil. Er det egentlig så vanlig? En venn av meg sa at "da kan man jo spore hvor barnet er om det skulle være nødvendig" og jeg mener.....jo, det er jo en ting 😄 om d er det, så kan jo sånn klokke heller være en løsning 😉 Ts Anonymkode: 142e7...ae2
Gjest StellaNova Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): om d er det, så kan jo sånn klokke heller være en løsning 😉 Ts Anonymkode: 142e7...ae2 Hahah 😄 Ja!
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 Kaisada skrev (11 minutter siden): alt for tidlig! 10 år er en fin grense. Ja, 10år er nok noe jeg kan bli med på. For jeg forstår jo at d er begrenset hvor lenge man km holde igjen. Men synes d må være.en viss modenhet. Og ikke.minst, jeg ønaker ikke at mobilen skal ta fra barna leken. Ts Anonymkode: 142e7...ae2 1
Kaisada Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, 10år er nok noe jeg kan bli med på. For jeg forstår jo at d er begrenset hvor lenge man km holde igjen. Men synes d må være.en viss modenhet. Og ikke.minst, jeg ønaker ikke at mobilen skal ta fra barna leken. Ts Anonymkode: 142e7...ae2 Ja i disse dager hvor alt er et tastetrykk unna kreves modenhet hos barnet og en stor oppfølgingsjobb for oss foreldre. Mye som forandrer seg i et klassemiljø når barna får smarttelefoner og det er mange klasser som har store utfordringer med det. Det skulle vært et mobilkurs som barna, -og foreldre måtte gjennom før barna fikk seg egen mobil. Lykke til. Veldig lurt å holde litt igjen, så gjør du det lettere for deg selv, og for andre foreldre som ønsker at deres barn skal vente m mobil. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 Så raskt de evner holde i den og ikke legge den igjen. Og definitivt før de er så gamle at de får gå ut alene uten voksne! Hva skal de gjøre, mener du, om de er ute alene med venner og slår seg, eller det skjer noe? I gamle dager kunne man finne en telefonkiosk, nå er det enten mobil eller å gå hjem. Om du ikke gir dem mobil må de jo ta sjansen på å stoppe en voksen og be om hjelp. Ikke et godt alternativ. En mobil betyr ikke at barnet må på tiktok. Folk er helt hysteriske i dag. Denne motstanden mot mobil er som når folk før i tida trodde ungene skulle bli uføre av å lese bøker. Skal en 5-åring gå til butikken alene og kjøpe is (som de jo skal på denne tiden av året) så får de med seg en mobil. Anonymkode: 75082...619
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 Min 7 åring har en Xplora klokke. Tenker den får duge frem til det blir aktuelt med mobil. Han er langt i fra moden nok til å holde styr på en tlf! Anonymkode: 00879...8d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så raskt de evner holde i den og ikke legge den igjen. Og definitivt før de er så gamle at de får gå ut alene uten voksne! Hva skal de gjøre, mener du, om de er ute alene med venner og slår seg, eller det skjer noe? I gamle dager kunne man finne en telefonkiosk, nå er det enten mobil eller å gå hjem. Om du ikke gir dem mobil må de jo ta sjansen på å stoppe en voksen og be om hjelp. Ikke et godt alternativ. En mobil betyr ikke at barnet må på tiktok. Folk er helt hysteriske i dag. Denne motstanden mot mobil er som når folk før i tida trodde ungene skulle bli uføre av å lese bøker. Skal en 5-åring gå til butikken alene og kjøpe is (som de jo skal på denne tiden av året) så får de med seg en mobil. Anonymkode: 75082...619 Da tenker jeg at en klokke med.ringe funksjon til mamma og pappa er mer passende.😊 Ts Anonymkode: 142e7...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 Min skal begynne i andre klasse, og han får ikke ha mobil enda. Han har fire nære kompiser, tre av de har mobil. Alle tre har glemt den igjen her eller på lekeplassen flere ganger, og to av de har knust sine. De er ikke klare til å ha mobil enda, synes jeg. Min har nylig fått en klokke han kan ringe oss med, og det er mye lettere enn å lete rundt halve nabolaget etter han. De er mye ute om sommeren, og flyr fra den ene trampolina til den andre. Den eneste ulempen med at han ikke har mobil, er at kompisene er begynt å spille pokemon go, og det kan han ikke være med på. Han får spille på min mobil, men den får han ikke ha med ut med sine kompiser. Anonymkode: b771f...156
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 De får telefon til 10årsdagen. Før det har de klokke, hvis de trenger å få tak i oss når vi ikke er der. Anonymkode: 00bc8...90b
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Min skal begynne i andre klasse, og han får ikke ha mobil enda. Han har fire nære kompiser, tre av de har mobil. Alle tre har glemt den igjen her eller på lekeplassen flere ganger, og to av de har knust sine. De er ikke klare til å ha mobil enda, synes jeg. Min har nylig fått en klokke han kan ringe oss med, og det er mye lettere enn å lete rundt halve nabolaget etter han. De er mye ute om sommeren, og flyr fra den ene trampolina til den andre. Den eneste ulempen med at han ikke har mobil, er at kompisene er begynt å spille pokemon go, og det kan han ikke være med på. Han får spille på min mobil, men den får han ikke ha med ut med sine kompiser. Anonymkode: b771f...156 Tenker at det er veldig greit at en 7åring ikke går rundt i trafikken og spiller pokemon go, jeg.... Anonymkode: 00bc8...90b 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en gutt på 7,5år.begynner i 2 klasse nå. å har observert at noen av vennene alt har mobil. Selv synes jeg det er alt for tidlig Da en mobil i dag gir også en åpen luke ut i den store internettverden. Og jeg vet ikke om jeg vil sende med gutten min en mobil til 1000 lappen eller mer med ut, han vil nok lett legge den igjen, miste, knuse osv...🙈 Er jeg for gammeldags som holder igjen på dette? Anonymkode: 142e7...ae2 Våre yngste har fått sommeren før skolestart, brukes til pogo og lignende, de tar de ikke med ut alene. Dette er tlf som iPhone 13 så relativt dyre telefoner
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 Vår sønn fikk explora-klokke da han begynte i 1. trinn, slik at han kunne ringe oss på vei hjem fra skolen. Mobil fikk han i slutten av 3. trinn, da klokka sluttet. å virke. Han er ikke typen til å bruke internett uvettig og tar godt vare på tingene sine, så det gikk helt fint. Anonymkode: e885b...8c5
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 Så tidlig alder ville jeg heller ha gått for klokke ovenfor telefon, fordi den sitter alltid på hånda. En fordel hvis barnet ditt ikke holder orden på sine ting. Men jeg er også delvis i mot klokke, da jeg vet at det finnes foreldre som bruker klokken for å overvåke barna. At de konstant vet hvor barna er. Det er en uting, da barna også har rett på privatliv. Anonymkode: 83af0...c3f
Kakaoen Skrevet 30. juli 2022 #20 Skrevet 30. juli 2022 Han fikk i slutten av 3.klasse fordi da begynte han å trappe ned på SFO. Være alene om morgenen og komme seg på skolen, samt gå hjem etter skolen. Før det var det ikke behov for mobil. Har en som begynner i 1.klasse nå. Blir samme med han. Han kan få mobil/klokke når han slutter på SFO. Ser ikke helt behovet før den tid Har som regel oversikt på hvilke venner han er på besøk hos ved å ha kontakt med foreldrene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå