Gå til innhold

Nettbankproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettbanken min har akkurat blitt omlagt, fordi de skulle ha et anna system eller noe. Og tidligere har jeg hatt både saldo og disponibelt beløp på transaksjonsoversikten. Det har de fjernet, slik at det bare står disponibelt beløp. Jeg har en studentkonto som ikke går an å trekke over, og før så hadde jeg 1000 kr mer på saldo enn disponibelt beløp. Så under omlegginga så forsvant disse (jeg var i utlandet og fikk noen til å overføre 300 kr per dag til meg, så jeg kan ikke ha brukt de opp). Da jeg skulle betale husleie den 15, siden jeg hadde fått stipend hadde jeg 2000 kr i disponbelt beløp etter å ha betalt den. Uten å ha brukt noen penger har jeg plutselig fått 800 kr i disponibelt beløp, og alle trekkene mine fra utlandet har kommet på topp igjen og har fått ny betalingsdato. Hvorfor?

Så nå er alt riv ruskende galt. Tar jeg saldoen min fra 1.11 og summerer alle transaksjonene så skal jeg ha 1480 kr, men tar jeg disponibelt beløp fra 1.11 så skal jeg ha 361 kr. Men jeg har 880 kr, noe som ikke stemmer med summeringene mine.

Hva har skjedd her, og hva bør jeg gjøre? :( Jeg er fattig student og jeg trenger pengene mine til andre ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette høres litt pussig ut. Hvilken bank er det?

Skrevet

Når du har vært i utlandet blir trekkene bokført en stund etter uttak, og derfor kan det hende at noen uttak ikke har kommet med i oversikten enda. Jeg ville ventet et par dager for å se om noe oppdatert seg var jeg deg.

Skrevet

Rentedato står som 11.11, men betalingsdato er 17.11, men pengene var trukket fra kontoen allerede den 11., for kjæresten min var hjemme og logget inn på nettbanken hver dag for å overvvåke pengebruken ;) Så hvis de ikke skulle ha blitt trukket før den 17.11, så hadde det blitt 2000 - 2700 = -700 så det stemmer heller ikke.. Men de ca. 1000 kr som er "borte" nå har liksom kommet og gått litt :/

Alle uttakene står der, for jeg har tatt ut tilsammen 2700, og det er det som står i nettbanken også.

Jeg hater Sparebank1, selv om jeg bare har hatt det i 2 uker nå.. Makan til møkkabank skal man lete lenge etter: 7 kr per uttak i Norge og 35 kr per uttak i utlandet og månedspris på 40kr.. Jommen sa jeg studenttilbud..

Skrevet

er litt mange barnesykdommer med den omleggingen har jeg merket. (banken min har også gjort det)..

hvor pengene dine har blitt av vet jeg ikke...

dersom de ikke har dukket opp i dag ville jeg ha tatt meg en telefon og hørt jeg.

Skrevet

Det som skjedde med meg etter sist utenlandsbesøk var at pengene ble trukket, eller "lagret" rett etter uttak. Etter 1 dag eller så var dem inne på kontoen igjen. Dette er fordi Visa sjekker at pengene eksisterer, slik at du har dekning på kontoen, men de får ikke trukket dem før etter en uke, eller i slutten av mnd. Helt idiotisk, og totalt forvirrende, men sånn er det nå.

Skrevet

KONTAKT BANKEN. Ingen her sitter med oversikten på kontoen din

Skrevet
KONTAKT BANKEN. Ingen her sitter med oversikten på kontoen din

Banken min er stengt for helgen, derfor spurte jeg om råd her først, slik at jeg kunne få noen råd og kanskje erfaringer før jeg ringte til banken på mandag..

Jævlig unødvendig kommentar.

Skrevet

Hvis du tror at pengene dine blir "borte" i nettbanken til banken din ... vel... slik henger nettbanker sammen:

Transaksjonene gjøres i baksystemet til bankene, og nettbanken er kun et grensesnitt som presenter det som hentes opp fra baksystemet. Feilen ligger derfor ikke i nettbanken, og omleggingen av nettbanken har ingen ting med hvor mye penger du har på kontoen din å gjøre!!

Hvis du hadde visst akkurat hvor mye du tok ut, altså hatt oversikt over dine egne kvitteringer, så hadde du også sluppet å "logge deg på nettbanken for å sjekke økonomien" (eller få kjæresten til å gjøre det hver dag).

Hvis du ser på detaljene for alle transaksjonene, ser du jo også om det er trukket for mer enn det du faktisk har brukt. Er dette tilfellet? Eller er du trukket for det beløpet som du faktisk har brukt??

Det er heller ikke så lurt å tro at du kan logge deg på nettbanken din hver dag og holde oversikt over økonomien. Spesielt hvis du er i utlandet. Som nevnt tidligere kan det ta tid før betalingene blir registrert. Du er sikkert klar over at det er mange involvert i forbindelse med en betaling, spesielt mellom land?

Til slutt, er det vel ikke så lurt å bruke en bank med for høye gebyrer? Det er vel slikt man sjekker når man bytter bank, særlig hvis man har dårlig råd. Hvis banken har høye gebyrer og du likevel ønsker å bruke den banken, så kan du ta ut cash. Bruk bankens minibank i bankens åpningstid, så sparer du de kronene. I utlandet er det også mulig å ta ut penger. Skjønner ikke hva dette har med denne saken å gjøre...

Hilsen en som har orden på økonomien

Skrevet

Jeg har tatt vare på alle uttakskvitteringene, og jeg tok ut 300 kr per dag, som var det kjæresten satte inn. Det står det i nettbanken også. Men hvis man summerer det med saldo fra 1. 11 så blir det 1500 og hvis man summerer det med disponibelt beløp så blir det 316 kr. Faktiske beløp på kontoen min er 900.. DER ligger problemet.. Saken er ikke det at jeg har orden i økonomien eller ikke... for det har jeg.

Jeg bytta ikke bank frivillig, det var sparebank 1 som kjøpte opp banken jeg brukte, og i den banken var studentkonto gratis i bruk (til og med i utlandet) og siden banken ble bytta da jeg var i utlandet så hadde ikke jeg så mye valg egentlig. Dessuten liker jeg å forholde meg til de bankdamene som jeg har hatt siden jeg var liten. Mye koseligere å være i en bank der man er på fornavn.

Kan jo ta ut penger i minibanken, problemet er at Sparebank 1 her ikke har noen minibank (siden jeg bor på andre siden av landet for tiden).. Og ikke oppbevarer de kontanter i lokalet heller, så jeg vil si at det er en rar bank, men nok om det.

Ringte banken i dag, og de var svært så hjelpsomme og skulle se på saken.

Skrevet

Mye rot ennå med den omlegginga. Selv kommer jeg ikke inn på netbank -feil- og får derfor ikke overført penger mellom egne konti. Har diverse automatiske trekk og betalte mange regninger fra lønnskonto før de stengte den 10. Etterpå ble det overført automatisk til regninger og sparing osv. Så nå har jeg noen penger som for øyeblikket ikke er tilgjengelige. Rotete forklart, men jeg betrakter det som tvungen sparing. Har tatt kontakt med banken, og de må jo sende nye koder, brikker osv. De sa det var mange som hadde problemer. Ting tar tid. Tanta mi ringte i går og var helt stressa for noe i samme gate. Det ordner seg nok.

Skrevet
Hvis du tror at pengene dine blir "borte" i nettbanken til banken din ... vel... slik henger nettbanker sammen:

Transaksjonene gjøres i baksystemet til bankene, og nettbanken er kun et grensesnitt som presenter det som hentes opp fra baksystemet. Feilen ligger derfor ikke i nettbanken, og omleggingen av nettbanken har ingen ting med hvor mye penger du har på kontoen din å gjøre!!

Hvis du hadde visst akkurat hvor mye du tok ut, altså hatt oversikt over dine egne kvitteringer, så hadde du også sluppet å "logge deg på nettbanken for å sjekke økonomien" (eller få kjæresten til å gjøre det hver dag).

Hvis du ser på detaljene for alle transaksjonene, ser du jo også om det er trukket for mer enn det du faktisk har brukt. Er dette tilfellet? Eller er du trukket for det beløpet som du faktisk har brukt??

Det er heller ikke så lurt å tro at du kan logge deg på nettbanken din hver dag og holde oversikt over økonomien. Spesielt hvis du er i utlandet. Som nevnt tidligere kan det ta tid før betalingene blir registrert. Du er sikkert klar over at det er mange involvert i forbindelse med en betaling, spesielt mellom land?

Til slutt, er det vel ikke så lurt å bruke en bank med for høye gebyrer? Det er vel slikt man sjekker når man bytter bank, særlig hvis man har dårlig råd. Hvis banken har høye gebyrer og du likevel ønsker å bruke den banken, så kan du ta ut cash. Bruk bankens minibank i bankens åpningstid, så sparer du de kronene. I utlandet er det også mulig å ta ut penger. Skjønner ikke hva dette har med denne saken å gjøre...

Hilsen en som har orden på økonomien

Hvor snørrhoven går det an å bli? Jenta har jo oversikt over økonomien, men spør om rot i nettbanken. Og det kan jo være andre "systemer" for å ha økonomisk kontroll som er andreledes enn ditt og som fungerer utmerket!

Skrevet

Hei,

Hvordan går det? Har du funnet ut hva problemene skyldes?

Skrevet

Har ikke fått noe svar enda, men de skulle sende meg kontoutskrifter fra deres systemer istedet, i tilfelle det var tull i nettbanken, og så får vi se da.. Er vel sikkert innkjøringsproblemer til det nye systemet.. Er litt stressa, for alle stipendpengene mine går til å betale skole, så den tusenlappen ekstra er liksom lommepengene mine frem til neste stipend. Og nå er den borte :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...