AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #2 Skrevet 30. juli 2022 Nei. https://www.potesporihjertet.no/kosthold Sjekk ut tidligere tråder om temaet, sjekk ut jackson galaxy sine klipp om våtfôr, tørrfôr og råfôr. Anonymkode: 26590...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #3 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): ? Anonymkode: 88dd2...925 Ja, det går helt fint. Det er jo selvsagt bedre å råfore, men jeg har aldri hatt dårlig katt i fht. at de spiser tørrfôr og blir råforet i tillegg. Jeg har jo hatt katt som ikke liker råfôr, og hvis jeg ikke skulle gitt tørrfôr hadde alternativet vært å la han sulte. Ingenting blir bedre enn å råfôre et rovdyr, det sier seg selv, men tørrfôr går helt fint. Anonymkode: ae597...284
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #4 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det går helt fint. Det er jo selvsagt bedre å råfore, men jeg har aldri hatt dårlig katt i fht. at de spiser tørrfôr og blir råforet i tillegg. Jeg har jo hatt katt som ikke liker råfôr, og hvis jeg ikke skulle gitt tørrfôr hadde alternativet vært å la han sulte. Ingenting blir bedre enn å råfôre et rovdyr, det sier seg selv, men tørrfôr går helt fint. Anonymkode: ae597...284 Våtfôr og råfôr er mye bedre, men hvis man må gi tørrfôr så finnes det fortsatt mange typer som er bedre enn hills, som orijen, acana, wild freedom, thrive. Anonymkode: 26590...0aa
n_97 Skrevet 30. juli 2022 #5 Skrevet 30. juli 2022 Vanskelig å si uten å vite mer om katten. Alder, sykdommer, aktivitetsnivå osv. Et kattefor kan være supert for en frisk katt men inneholde altfor mye fosfor for en senior med dårlig nyrefunksjon. Uansett hvilket merke så er det alltid lurt med en liten porsjon våtmat hver dag.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #6 Skrevet 30. juli 2022 n_97 skrev (52 minutter siden): Vanskelig å si uten å vite mer om katten. Alder, sykdommer, aktivitetsnivå osv. Et kattefor kan være supert for en frisk katt men inneholde altfor mye fosfor for en senior med dårlig nyrefunksjon. Uansett hvilket merke så er det alltid lurt med en liten porsjon våtmat hver dag. Det er en kattunge på snart 8 måneder, han får Hills for steriliserte katter, og han får våtfor innimellom. Han er sunn og frisk med aktivitets nivå til en kattunge. Anonymkode: 88dd2...925
Gjest ti10 Skrevet 30. juli 2022 #7 Skrevet 30. juli 2022 Ja, jeg har fått anbefalt det fra dyrlegen, og mine huskatter har fått det i mange år nå. De er friske og raske, og til og med den sureste dama i nabolaget kommer med komplimenter om hvor fin pels de har. "De som er ute så mye, vil du SE den flotte pelsen! NEI, det er det verste jeg har sett!" Positivt ment, altså😉 Det er alltid noen som vil påstå at ting ikke er bra, men de hadde ikke solgt det hos dyrleger over hele landet hvis det hadde vært skadelig for katter.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #8 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er en kattunge på snart 8 måneder, han får Hills for steriliserte katter, og han får våtfor innimellom. Han er sunn og frisk med aktivitets nivå til en kattunge. Anonymkode: 88dd2...925 Anbefaler at du gir en kattunge på snart 8 mnd fôr for kattunger.... Anonymkode: 6818c...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #9 Skrevet 30. juli 2022 ti10 skrev (20 minutter siden): Ja, jeg har fått anbefalt det fra dyrlegen, og mine huskatter har fått det i mange år nå. De er friske og raske, og til og med den sureste dama i nabolaget kommer med komplimenter om hvor fin pels de har. "De som er ute så mye, vil du SE den flotte pelsen! NEI, det er det verste jeg har sett!" Positivt ment, altså😉 Det er alltid noen som vil påstå at ting ikke er bra, men de hadde ikke solgt det hos dyrleger over hele landet hvis det hadde vært skadelig for katter. Så ifølge din logikk? Mcdonalds er bra mat kun fordi det selges over hele landet? Kattemat med korn kommer aldri til å bli bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Anonymkode: 047bc...a60 1
Gjest ti10 Skrevet 30. juli 2022 #10 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så ifølge din logikk? Mcdonalds er bra mat kun fordi det selges over hele landet? Kattemat med korn kommer aldri til å bli bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Anonymkode: 047bc...a60 Dyrlege, sa jeg. Hva med å lese hele innlegget? Jeg tror ikke du får kjøpt Mc Donalds-mat på legekontor rundt om i landet. Og jeg tviler på at så mange leger anbefaler deg å sette i gang en diett med burgere og pommes frites for barna dine.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #11 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Anbefaler at du gir en kattunge på snart 8 mnd fôr for kattunger.... Anonymkode: 6818c...d5e Den er jo sterilisert.... Anonymkode: 88dd2...925
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #12 Skrevet 30. juli 2022 ti10 skrev (31 minutter siden): Dyrlege, sa jeg. Hva med å lese hele innlegget? Jeg tror ikke du får kjøpt Mc Donalds-mat på legekontor rundt om i landet. Og jeg tviler på at så mange leger anbefaler deg å sette i gang en diett med burgere og pommes frites for barna dine. At dyrlegen anbefalte det betyr ikke at fyllstoffene i hills, som katter ikke trenger forsvinner plutselig Anonymkode: 047bc...a60 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #13 Skrevet 30. juli 2022 ti10 skrev (37 minutter siden): Dyrlege, sa jeg. Hva med å lese hele innlegget? Jeg tror ikke du får kjøpt Mc Donalds-mat på legekontor rundt om i landet. Og jeg tviler på at så mange leger anbefaler deg å sette i gang en diett med burgere og pommes frites for barna dine. Veterinærer kurses av hills og royal canin som eies av store selskaper som gjør alt for å tjene penger. Så det veterinærer vet om fôr til katt kommer altså gjennom informasjon de får av royal og hills, og veterinærer har veldig lite om ernæring i utdannelsen sin. Alle anicura klinikkene i norden eies av et selskap som heter mars. Mars eier royal canin og mange andre fôr firma som feks whiskas. Så altså det ekstremt dårlige fôret whiskas, eies altså av samme selskap som eier royal canin. Og anicura som sakt, eies av royal canin. Så når man ser på den informasjonen så er det kanskje ikke så rart at det selges der. Anbefaler deg å se denne dokumentaren. Den er ikke så lang og veldig lett. https://www.documentarymania.com/player.php?title=Pet Fooled Denne er fin også, generelt om tørrfôr. Anonymkode: 26590...0aa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #14 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): At dyrlegen anbefalte det betyr ikke at fyllstoffene i hills, som katter ikke trenger forsvinner plutselig Anonymkode: 047bc...a60 For du vet bedre enn dyrlegen? Anonymkode: 88dd2...925
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #15 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For du vet bedre enn dyrlegen? Anonymkode: 88dd2...925 De som har et par timer med ernæring i løpet av utdannelsen sin der de blir kurset av hills og royal? Det er som at jeg blir kurset av mcdonalds og sier at det er fantastisk mat og jeg vet alt om mat fordi jeg gikk på kurs med de. Forøvrig finnes det forskjeller innen veterinærer også, du finner de veterinærene som har tatt ekstra kurs med for eksempel farmina, som er et dyrlegefôr som mener helt motsatt av hills og royal, som har fokus på at katten nettopp er en KJØTTeter, ikke en maiseter. Det vil du gjerne oppleve med ganske mye, at dyrleger har forskjellige meninger. Noen dyrleger avliver katter med FIV, andre dyrleger har oppdatert seg og skjønner at det ikke er avlivningsgrunn. Anonymkode: 26590...0aa
Gjest ti10 Skrevet 30. juli 2022 #16 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Veterinærer kurses av hills og royal canin som eies av store selskaper som gjør alt for å tjene penger. Så det veterinærer vet om fôr til katt kommer altså gjennom informasjon de får av royal og hills, og veterinærer har veldig lite om ernæring i utdannelsen sin. Alle anicura klinikkene i norden eies av et selskap som heter mars. Mars eier royal canin og mange andre fôr firma som feks whiskas. Så altså det ekstremt dårlige fôret whiskas, eies altså av samme selskap som eier royal canin. Og anicura som sakt, eies av royal canin. Så når man ser på den informasjonen så er det kanskje ikke så rart at det selges der. Anbefaler deg å se denne dokumentaren. Den er ikke så lang og veldig lett. https://www.documentarymania.com/player.php?title=Pet Fooled Denne er fin også, generelt om tørrfôr. Anonymkode: 26590...0aa Beklager altså, men jeg stoler mer på min lokale veterinær som har studert, utdannet seg til å bli veterinær, har gud vet hvor mange års erfaring og nå er medeier i en uavhengig (ingen kjeder) veterinærklinikk enn en eller annen fyr i cowboykostyme på youtube.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #17 Skrevet 30. juli 2022 ti10 skrev (6 minutter siden): Beklager altså, men jeg stoler mer på min lokale veterinær som har studert, utdannet seg til å bli veterinær, har gud vet hvor mange års erfaring og nå er medeier i en uavhengig (ingen kjeder) veterinærklinikk enn en eller annen fyr i cowboykostyme på youtube. Han er en av verdens mest annerkjente atferdskonsulent på katt, og har faktisk utdannet seg innen katt, i motsetning til veterinærer som utdanner seg på flere forskjellige dyr og har minimalt med ernæring på timeplanen, er du klar over hvor lite i veterinærutdanningen som faktisk tar utgangspunkt i katt? Det meste går i hund. Hvis du aldri har sett han før ville jeg startet å lese/se litt fra han. Han har mye god kunnskap som jeg mener alle burde vite for å være en god katteeier. Jeg kan gjerne sende deg flere kilder og lenker, hvis du ikke kan ta til deg informasjon fra en basert på førsteinntrykket ditt. Det er helt greit at du har din mening, men du taper faktisk ingenting på å lese deg opp, og å se på det jeg har linket til, det værste som kan skje er at du lærer noe som er positivt for din egen katt. Anonymkode: 26590...0aa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 ti10 skrev (14 minutter siden): Beklager altså, men jeg stoler mer på min lokale veterinær som har studert, utdannet seg til å bli veterinær, har gud vet hvor mange års erfaring og nå er medeier i en uavhengig (ingen kjeder) veterinærklinikk enn en eller annen fyr i cowboykostyme på youtube. En veterinær må være både sykepleier, lege, kirurg, osvosv. Hos mennesker har vi 100vis av forskjellige titler, videreutdanninger og roller for å dekke opp den kunnskapen som trengs. En veterinær må lære alt mulig på flere forskjellige dyr som har helt forskjellige forutsetninger. Det er helt ekstremt hvor mye de må innom på de årene under utdanning. At de har lite ernæring i utdannelsen sin og det er par kurs her og der av de fôrprodusentene som kun er ute etter å tjene penger er bare fakta. Jeg har selv vært på kurs med hills, royal og farmina og de sier forskjellige ting. Så hvordan vet man hvem man kan stole på hvis man ikke har undersøkt opp og ned? Hvis man ikke evner litt kritisk tankegang. Det er kjempe fint å stole på veterinæren sin, men å forvente at de skal vite alt om alt er å overvurdere de helt ekstremt, spesielt når det varierer i så stor grad fra veterinær til veterinær. Derfor er det lurt å sette seg inn i ting selv og gjerne i alvorlige tilfeller, får en second opinion. Anonymkode: 26590...0aa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 Altså for å si det slikt, hvis jeg hadde skulle hørt på det jeg har lært utelukkende gjennom kurs av hills,royal og farmina så hadde jeg lært at tørrfôr hjelper på tannstein og at tørrfôr ikke hjelper på tannstein. At hvete er det beste proteinet for katt og at katter ikke tar opp hvete skikkelig pga tarmsystemet. At katter trenger aller mest karbohydrat og at de trenger aller mest protein. Alt dette motsier hverandre, hvordan skal jeg da vite hvilke av disse veterinærkursene som er basert på sannhet og fakta, hvis jeg ikke setter meg inn i det. Anonymkode: 26590...0aa
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #20 Skrevet 30. juli 2022 Og hvorfor tror du det er så ekstremt mye diabetes og nyresykdom hos katt? Kanskje fordi de får tørrfôr med aller mest karbohydrat og alt for lite fuktighet? Anonymkode: 26590...0aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå