Gå til innhold

Familieproblemer, flytte ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er 18 år og sliter en del med hjemme med familien, og jeg har da hatt planer om å flytte ut siden jeg var rundt 15 år når jeg blir økonomisk stabil. Tingen er nå at jeg er redd for det å ikke ha dette såkalte sikkerhetsnettet som jeg har ved at jeg vet at jeg alltid kan komme til foreldrene igjen om ting går galt, men det har jeg ikke om jeg flytter ut, deres ord. Så første jeg lurer på er om noen har erfaring med dette, hvordan dere håndterte det, gikk det bra? Hvordan var bosituasjonen? Kollektiv/alene? Tips til meg som 18 åring som flytter alene? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnoMelek skrev (3 timer siden):

Hei, jeg er 18 år og sliter en del med hjemme med familien, og jeg har da hatt planer om å flytte ut siden jeg var rundt 15 år når jeg blir økonomisk stabil. Tingen er nå at jeg er redd for det å ikke ha dette såkalte sikkerhetsnettet som jeg har ved at jeg vet at jeg alltid kan komme til foreldrene igjen om ting går galt, men det har jeg ikke om jeg flytter ut, deres ord. Så første jeg lurer på er om noen har erfaring med dette, hvordan dere håndterte det, gikk det bra? Hvordan var bosituasjonen? Kollektiv/alene? Tips til meg som 18 åring som flytter alene? 

Det går vel helt fint? Skaff deg hybel med full møblering. Har bodd alene siden 16 år, flytta aldri hjem😂 Men mange unge idag flytter ikke ut før de er 25. Jo kjappere du flytter ut, jo bedre

Anonymkode: 2ca45...bd5

• Liker 2
Skrevet

Høres fornuftig ut å flytte hjemmefra dersom du ikke trives, og du selv har ønsket dette lenge.

Hvorfor vil ikke foreldrene dine være sikkerhetsnettet ditt? Mener de det er ufornuftig av deg å flytte? Eller er de fornærmet? 

Skrevet

Flyttet ut hjemmefra da jeg begynte på vgs, måtte klare meg på stipend og lønna jeg fikk for å jobbe helger og ferier. Gikk fint

hopp i det, og stå i det. Veldig deilig å ikke måtte forholde seg til foreldre. Ta ansvar for deg selv, vær flink med økonomi. 

• Liker 1
Skrevet
Lilja77 skrev (2 timer siden):

Høres fornuftig ut å flytte hjemmefra dersom du ikke trives, og du selv har ønsket dette lenge.

Hvorfor vil ikke foreldrene dine være sikkerhetsnettet ditt? Mener de det er ufornuftig av deg å flytte? Eller er de fornærmet? 

Er jo det at faren min i all fall er veldig kulturell, hvor døtrene spesifikk er veldig viktig å "eie" og "beskytte", og med tanke på at jeg er den eneste dattera hans så er han mer strengere på meg, så ja det går jo litt utpå det at han føler seg fornærmet fordi han mener at han ga meg alt osv. det er en lang historie egentlig, litt vanskelig å forklare det.

AnonymBruker
Skrevet

Så da er det kanskje på tide og fortelle ham at han valgte Norge. Her gjøres ting annerledes. Han kan ikke bare plukke ut de tingene som passer. Min far var litt det samme. Han røykte, drakk og betalte ikke zakkah MEN da jeg giftet meg med en nordmann forsøkte min far å kreve at den stakkar kjæresten min skulle omskjæres. Jeg nektet og nå etter 20 år har min far innsett hvor feil han tok😂

Anonymkode: fd1f4...904

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så da er det kanskje på tide og fortelle ham at han valgte Norge. Her gjøres ting annerledes. Han kan ikke bare plukke ut de tingene som passer. Min far var litt det samme. Han røykte, drakk og betalte ikke zakkah MEN da jeg giftet meg med en nordmann forsøkte min far å kreve at den stakkar kjæresten min skulle omskjæres. Jeg nektet og nå etter 20 år har min far innsett hvor feil han tok😂

Anonymkode: fd1f4...904

Det er ikke alle kulturelle menn det er enkelt å si «sånn er det i Norge» til. Ts bør flytte langt avgårde, for flytting i seg selv kan skape masse unødvendig drama i slike patriarkiske familier.

Anonymkode: 7fdd0...4d8

• Liker 2
Skrevet
AnoMelek skrev (19 minutter siden):

Er jo det at faren min i all fall er veldig kulturell, hvor døtrene spesifikk er veldig viktig å "eie" og "beskytte", og med tanke på at jeg er den eneste dattera hans så er han mer strengere på meg, så ja det går jo litt utpå det at han føler seg fornærmet fordi han mener at han ga meg alt osv. det er en lang historie egentlig, litt vanskelig å forklare det.

Ja, da skjønner jeg at det er vanskelig for deg. Det hjelper kanskje ikke å ta en rolig prat med han heller? Er jo selvsagt alltid godt å ha familien med på laget dersom det er mulig. 

Om du vil flytte ut uten familiens støtte klarer du det, dersom du har økonomi til det. Bedre å ha det godt med seg selv. Du har kanskje venner som vil støtte deg?  

Jeg har dessverre ingen erfaring med å flytte ut uten familiens støtte, men håper de som har vært i lignende situasjon kan gi deg gode råd.  Kollektiv har jeg masse gode erfaringer med, så det anbefales hvis du deler bolig med noen på egen alder. 

Skrevet
Lilja77 skrev (7 minutter siden):

Ja, da skjønner jeg at det er vanskelig for deg. Det hjelper kanskje ikke å ta en rolig prat med han heller? Er jo selvsagt alltid godt å ha familien med på laget dersom det er mulig. 

Om du vil flytte ut uten familiens støtte klarer du det, dersom du har økonomi til det. Bedre å ha det godt med seg selv. Du har kanskje venner som vil støtte deg?  

Jeg har dessverre ingen erfaring med å flytte ut uten familiens støtte, men håper de som har vært i lignende situasjon kan gi deg gode råd.  Kollektiv har jeg masse gode erfaringer med, så det anbefales hvis du deler bolig med noen på egen alder. 

Rolig snakk med han kan fort misforstås som utakknemlig, skulle ønske det var simplere med det å kunne ha en rolig samtale om hvordan ting føles for meg uten at det skal gå for skjevt, men det finnes ikke i hans ordbok dessverre. Så blir nok slik at jeg ikke får familiens støtte om jeg skulle velge å flytte ut i nærmeste fremtid, men ja jeg har venner som støtter meg heldigvis.

Takk uansett som tok deg tid til å prøve og forstå situasjonen :)

Skrevet
AnoMelek skrev (28 minutter siden):

Rolig snakk med han kan fort misforstås som utakknemlig, skulle ønske det var simplere med det å kunne ha en rolig samtale om hvordan ting føles for meg uten at det skal gå for skjevt, men det finnes ikke i hans ordbok dessverre. Så blir nok slik at jeg ikke får familiens støtte om jeg skulle velge å flytte ut i nærmeste fremtid, men ja jeg har venner som støtter meg heldigvis.

Uff, det gjør meg vondt at der er så vanskelig med familien din. Ønsker deg masse lykke til! 😊 Dersom du går på videregående skole, kanskje helsesøster har noen råd, eller vet om noen du kan rådføre deg med. Eventuelt familievernkontoret. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet ut allerede når jeg skulle begynne med videregående. Da flyttet jeg selvfølgelig mer enn langt nok til at dette kvalifiserte som "borteboer" sånn at jeg fikk ekstra stipend. 

De eneste eiendelene jeg hadde var faktisk klær og en del andre ting, bare nok til å fylle ryggsekken min og en ekstra bagg. 

Anonymkode: 516bc...4ca

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnoMelek skrev (55 minutter siden):

Går du på vgs så kan du snakke med en minoritetsrådgiver? 

Anonymkode: a7fe5...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Går du på vgs så kan du snakke med en minoritetsrådgiver? 

Anonymkode: a7fe5...ff6

Jeg skal egentlig ut i lærling nå, også er det ingen Minoritetsrådgiver som faktisk er hjelpsom her i området jeg bor i, men har hatt kontakt med en før i det forrige stedet jeg bodde i, hvor henne var ganske hjelpsom, men som sagt så er det ingen her i området mitt som er hjelpsomme på den måten, har hatt kontakt med en del andre folk her også…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...