Gå til innhold

Hva bruker dere kyllingkraft til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Måtte ha litt i en rett og kjøpte Jacobs kyllingkraft, men brukte ikke hele, så har fryst resten ned i isterningposer.

Pleier ikke bruke det så mye, men kan jeg feks ta en terning i ris, pasta, ferdigsaus, ferdigsupper om. Blir det bedre da og holder det med en terning?

Bor alene og lager stort sett mat til kun meg selv, og jeg lager ikke så mye fra bunnen av.

Tips til bruk?

Anonymkode: 50105...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kyllingkraft fra Jacobs til det meste der jeg trenger kjøttkraft og ikke gidder å koke kraft selv. Feks risotto, og i sjysauser til rødt kjøtt (kalv, lam, hjort... ). Også selvsagt i kyllinggryter dersom jeg lager det, eller i suppe. I rene grønnsakssupper foretrekker jeg oftest litt grønnsaksbuljong, men i feks purésuppe av hvit asparges fungerer det godt med kyllingkraft.

Kyllingkraft er i det hele tatt nøytralt og passer til det meste. Og kraften fra Jacobs inneholder lite salt, slik at den tåler å kokes godt inn, i likhet med hjemmelaget kraft. Derfor er den særlig egnet til feks risotto og saus. Når jeg lager dette til to bruker jeg over en halv kartong som regel, og fryser ned resten i selve kartongen. En isterning er en for liten mengde til det meste, vil jeg si.

Anonymkode: 65268...851

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også kyllingkraft i gryter med kylling, sauser og supper. Synes det er godt i blomkålsuppe, brokkolisuppe og kald agurksuppe (gjerne med mynte fra hagen). 

Koker vanligvis kraft selv, og jeg drikker det også som buljong innimellom. 

Anonymkode: e99ad...f74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker kyllingkraft fra Jacobs til det meste der jeg trenger kjøttkraft og ikke gidder å koke kraft selv. Feks risotto, og i sjysauser til rødt kjøtt (kalv, lam, hjort... ). Også selvsagt i kyllinggryter dersom jeg lager det, eller i suppe. I rene grønnsakssupper foretrekker jeg oftest litt grønnsaksbuljong, men i feks purésuppe av hvit asparges fungerer det godt med kyllingkraft.

Kyllingkraft er i det hele tatt nøytralt og passer til det meste. Og kraften fra Jacobs inneholder lite salt, slik at den tåler å kokes godt inn, i likhet med hjemmelaget kraft. Derfor er den særlig egnet til feks risotto og saus. Når jeg lager dette til to bruker jeg over en halv kartong som regel, og fryser ned resten i selve kartongen. En isterning er en for liten mengde til det meste, vil jeg si.

Anonymkode: 65268...851

Takk for bra svar! Jeg lager jo ikke så mye mat fra bunnen og er bare en person, men da var det kanskje tull av meg å fryse ned i isterningposer. Tenkte kanskje jeg kunne ha oppi en eller to av de når jeg kokte ris til kyllingen eller i en torosaus eller i en wok. Jeg har ca 20 isterninger med kyllingkraft. Du ville egentlig da brukt alt i en rett for meg?

Ts

Skrevet

Veldig godt i supper, fløtesaus (feks til kyllingfilet) liker også godt å ha det i feks lapskausvann eller vannet jeg heller i gryteretter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker også kyllingkraft i gryter med kylling, sauser og supper. Synes det er godt i blomkålsuppe, brokkolisuppe og kald agurksuppe (gjerne med mynte fra hagen). 

Koker vanligvis kraft selv, og jeg drikker det også som buljong innimellom. 

Anonymkode: e99ad...f74

Så bra tips! Hadde ikke tenkt tanken å bruke det i suppe, der har jeg alltid bare brukt grønnsak buljong terning.

Tenker du også at en terning blir for lite oppi til en person?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
PurpleTuliip skrev (1 minutt siden):

Veldig godt i supper, fløtesaus (feks til kyllingfilet) liker også godt å ha det i feks lapskausvann eller vannet jeg heller i gryteretter. 

Tusen takk for bra tips, lapskaus har jeg alltid brukt okse eller grønnsaksbuljong, men skal helt klart prøve ut kyllingkraft. Har du noen tanker om hvor mye man bruker?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for bra tips, lapskaus har jeg alltid brukt okse eller grønnsaksbuljong, men skal helt klart prøve ut kyllingkraft. Har du noen tanker om hvor mye man bruker?

Ts

Jeg pleier hive oppi litt og litt og smake på vannet. Til feks en halvliter hadde jeg tatt oppi tja, 2-3 isbitterninger med buljong. Spørs jo helt på hvor salt du liker maten din. 

AnonymBruker
Skrevet
PurpleTuliip skrev (Akkurat nå):

Jeg pleier hive oppi litt og litt og smake på vannet. Til feks en halvliter hadde jeg tatt oppi tja, 2-3 isbitterninger med buljong. Spørs jo helt på hvor salt du liker maten din. 

Takk! Skal prøve ut.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Nøytral i smaken, så kan brukes istedetfor vann i det meste av posesauser og supper. Ville typ erstattet 1/2 vannmengden med buljongisbit

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PurpleTuliip skrev (På 30.7.2022 den 14.16):

Men nå snakker ikke TS om buljong, men om kyllingkraft med lite salt. 2-3 isbitterninger med kraft i en halvliter vann vil jo smake nesten bare vann, og være bortkastet kraft. Jeg hadde ikke spedd ut den kraften mer enn 50/50, og selv det blir litt for tynt etter min mening. 

Anonymkode: 7de9a...011

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men nå snakker ikke TS om buljong, men om kyllingkraft med lite salt. 2-3 isbitterninger med kraft i en halvliter vann vil jo smake nesten bare vann, og være bortkastet kraft. Jeg hadde ikke spedd ut den kraften mer enn 50/50, og selv det blir litt for tynt etter min mening. 

Anonymkode: 7de9a...011

Godt poeng! Jeg tenkte automatisk buljong utifra egen vane. Beklager det :) hør på AB her :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...