Gå til innhold

Samtaletimer

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har hatt mange samtaletimer - både som foreldre og lærer. Synes jeg får den informasjonen jeg trenger, og det er ikke noe problem å spørre om ting heller når jeg er der med mine egne unger.

Når jeg "sitter på andre siden" og skal gi informasjon er jeg mer usikker. Hva forventer dere av samtaletimene på skolen? Får dere nok informasjon? Er dere fornøyde/ misfornøyde? Hva synes dere er best - med eller uten barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever at det er svært vanskelig å gjøre likt for alle. Derfor har jeg pleid å oppfordre folk til å spørre om det er noe de lurer på fordi foreldre ofte legger vekt på ulike ting og barn er forskjellige, så det er nesten umulig å sette opp et mønster over hvordan en slik foreldresamtale skal foregå.

Skrevet

Jeg pleier å sende ut et skjema i forkant av samtalene som foreldrene kan gå igjennom med barna sine. På den måten har de forberedt seg litt de også. Selve samtalen tar utgangspunkt i dette skjemaet og noe av det jeg ofte gjør er å spørre foreldrene om de kjenner igjen det barnet jeg beskriver. Ellers oppfordrer jeg alltid foreldrene og barna til å komme med spørsmål og kommentarer.

Som forelder liker jeg å hør om barna mine ligger der de skal faglig, om de fungerer sosialt, om det virker som de trives.

Skrevet

Jeg forsøker å forberede meg med notater før jeg kommer til foreldresamtalen, men hver gang snur samtalen slik at spørsmålene ikke passer helt inn :) .

Jeg synes jeg får massevis av possitiv feedback, men kan ikke tro at barnet er så prektig som det kan høres ut som :ler: . Men det er vanskelig å komme med "de kritiske spørsmålene" om en har et lite barn ved siden av seg.

Skrevet

Vi får hjem et skjema som barnet selv skal krysse av på i forhold til trivsel/mestring på ulike tema og områder. (smilefjes, rett munn, eller surfjes) Dette går vi gjennom hjemme, og så går vi gjennom det sammen med læreren. Syns igrunnen det fungere greit i forhold til at vi da er gjennom mange ulike områder. Syns det fungerer mindre bra i forhold til at det blir så tydelig ei vurdering av barnet mitt. Dvs at læreren skal sette egne kryss, som kan gå på tvers av hva barnet har sagt/krysset. Dette skjemaet blir litt dobbeltkommunikasjon. Det blir litt sånn: "vi vil høre din opplevelse av matfriminuttet, men det er min oppfatning som teller". og så sitter barnet tilbake og føler at "det jeg føler var ikke rett". Har tatt dette opp med lærer sist gang, og hun var enig! likevel har vi nå fått et nytt sånn skjema. Jeg er spent hvordan det blir denne gangen.

Ellers syns jeg foreldresamtaler er viktige. Det er viktig å bli tatt med i arbeidet rundt barnet. Jeg syns det er greit at barnet er med i utgangspunktet, men det kan være behov for å snakke litt på tomannshånd med lærer. Ikke alt barnet trenger å få med seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...