Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 5 år skulle legge seg i går og la merke til at røykvarsler blinker oppi i taket innimellom. Hun spurte hvorfor den gjorde det og jeg forklarte. Så spurte hun mer og mer rundt det temaet. Jeg svarte så godt jeg kunne men merket at hun begynte å virke litt for bekymret for at det skulle begynne å brenne. Til slutt ble hun så redd for at dette skulle skje at hun ble lei seg og måtte springe på do! Hun fikk vondt i magen og ble dårlig av det rett og slett. Dette er andre tilfellet av en slik «anfall» på veldig kort tid, bare at sist gang var det noe annet som plaget henne. Nå er jeg litt usikker. Mulig hun var trøtt i går, men er dette normalt? Det må være så ekkelt for henne å bli så redd…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som skjedde med overskriften, men skulle stå «jenten min blir så redd av og til».

Skrevet

Kan også nevne det at hun var redd for å gå i 17.mai tog. Snudde og løp hjem for å gå på do og ble sittende der. Så på henne at hun var redd. Men hun kom seg ut til slutt, men da tok vi henne bare med selv om hun protesterte…  Gikk jo kjempefint og hun storkoste seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakker dere om frykten før og etterpå?

Datteren din blir stadig mer selvstendig og en del av et barns naturlige utvikling er nysgjerrighet og varsomhet. Frykt er en normal del av denne utviklingen, men om hun ikke har så mye erfaring med den gripende, kvelende følelsen, kan det bli "for mye".

Kanskje du bør snakke med henne om følelsen, at man kan bli ganske oppskaket og at når man tenker på skumle ting så blir man enda reddere. 

Også forklarer du at vi ikke kan leve i frykt hele tiden, og at mamma og pappa passer på at ingenting kommer til å skje. 

Anonymkode: 5c6df...38c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakker dere om frykten før og etterpå?

Datteren din blir stadig mer selvstendig og en del av et barns naturlige utvikling er nysgjerrighet og varsomhet. Frykt er en normal del av denne utviklingen, men om hun ikke har så mye erfaring med den gripende, kvelende følelsen, kan det bli "for mye".

Kanskje du bør snakke med henne om følelsen, at man kan bli ganske oppskaket og at når man tenker på skumle ting så blir man enda reddere. 

Også forklarer du at vi ikke kan leve i frykt hele tiden, og at mamma og pappa passer på at ingenting kommer til å skje. 

Anonymkode: 5c6df...38c

Takk for svar! :)

Er det lov å håpe at hun blir «tøffere» når hun har begynt på skolen? Vi snakker mye om det som er skummelt, men ofte sier hun at hun vil ikke snakke mer om temaet. Så vil ikke presse henne heller. Men hun spør en del og vi forklarer rolig. Snakker om følelsene som oppstår og forklarer at det er normalt å kjenne det på kroppen når man blir redd osv. Prøver å ta henne med på så mye som mulig, men i roligere omgivelser. Forbereder henne på ting som skal skje og hvordan ting skal skje.

Vi har også fått advarsel om å sette så mye fokus rundt dette, at dette kan forsterke «angsten» hennes. Så er vanskelig å vite hvor grensen går. 

AnonymBruker
Skrevet
Litterly skrev (5 timer siden):

Datteren vår på 5 år skulle legge seg i går og la merke til at røykvarsler blinker oppi i taket innimellom. Hun spurte hvorfor den gjorde det og jeg forklarte. Så spurte hun mer og mer rundt det temaet. Jeg svarte så godt jeg kunne men merket at hun begynte å virke litt for bekymret for at det skulle begynne å brenne. Til slutt ble hun så redd for at dette skulle skje at hun ble lei seg og måtte springe på do! Hun fikk vondt i magen og ble dårlig av det rett og slett. Dette er andre tilfellet av en slik «anfall» på veldig kort tid, bare at sist gang var det noe annet som plaget henne. Nå er jeg litt usikker. Mulig hun var trøtt i går, men er dette normalt? Det må være så ekkelt for henne å bli så redd…

Men herregud. Barn blir redde. Særlig femåringer. Slapp av! Det setter seg i magen på barn. Snakk med henne om følelsene. Djeez HVA ER DET MED DAGENS FORELDRE!

Anonymkode: 39cf4...87d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men herregud. Barn blir redde. Særlig femåringer. Slapp av! Det setter seg i magen på barn. Snakk med henne om følelsene. Djeez HVA ER DET MED DAGENS FORELDRE!

Anonymkode: 39cf4...87d

Lett for deg å si! Dette er vårt første barn og jeg er bare bekymret🤷🏼‍♀️
Hva er det med folk som alltid skal dømme? 

Skrevet

Hei trådstarter! Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...